Gezien het woord fokkerij in 'Fokkerij en Afstamming', zet ik mijn topic hier neer.
Zouden jullie een hengstveulen stallen in 1 box met een jaarling merrie? En zo ja, wanneer zouden jullie het stel uit elkaar halen? Ik wil de hengst zo lang mogelijk hengst laten zijn.
Neeh, de merrie is ouder, dus die wil de baas zijn. Ze zjn niet gelijk van hoogte en sterkte. De merrie gaat eerst het veulen kleineren en het veulen en zij beginnen te vechten. Kan veel beter 2 veulen in een box zetten, die zijn van gelijkewaarde en dan accepteren ze elkaar ook erder.
OK, jullie zijn niet erg voor lees ik. Stel dat ik ze tot 1 mei volgend jaar samen zou laten zijn. De merrie blijft dan thuis en hengstje gaat per 1 mei naar de opfok. Is dit verantwoord?
Een hengstveulen kan vanaf de 7e maand vruchtbaar zijn. Of het kwartje al gevallen is is een 2e, maar technisch is het mogelijk. Hetzelfde geldt voor een merrieveulen bij 8 a 9 maanden. Die 2 horen dus niet meer bij elkaar te staan !!
Heb inmiddels contact gehad met opfokker en adviseerde ook om dit niet te doen. Er hoeft niets te gebeuren, maar de kans is aanwezig. Kortom, ik doe het niet!!