Vanaf hoe oud merrieveulen hengstig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marianne85

Vanaf hoe oud merrieveulen hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 19:47

Hallo,

Wie kan mij vertellen vanaf welke leeftijd bij een merrieveulen de hengstigheid al op kan spelen en andersom ook, dus wanneer bij een hengstveulen het mannetjesgedrag, dus het willen dekken op kan spelen?
En dan nog een vraag, is er voor jonge merries die bij hengsten in het land staan, ook iets om drachtigheid te voorkomen als er wel iets mocht gebeuren zoals bijv. een dekking? Zijn er voor paarden ook voorbehoedsmiddelen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen aan deze vragen.

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes Marianne

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:08

Merrie's kunnen ook een prikpil krijgen, maar is nogal duur geloof ik. Voor meer informatie moet je even je DA bellen.

Ik weet eigenlijk niet wanneer merries vruchtbaar zijn, maar geloof wel al vanaf een jaar. Hengsten zijn vanaf dan ook vruchtbaar, even kijken of beide ballen ingedaald zijn

suziehj

Re: Vanaf hoe oud merrieveulen hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:10

merries zijn vanaf ongeveer 18 maanden geslachtsrijp

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:12

VMR -> KS

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:51

idd, rond de 1,5 jaar. natuurlijk verschilt het nog weleens, zoals bij alle dieren. de eerste keer merk je het meestal vrij goed, omdat het voor de merrie zelf ook wennen is en ze vaak niet zo goed weten wat ze ermee aanmoeten.

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 08:41

Dat verschilt per merrie denk ik.. Ik heb er 1 die bijna 3 is.. En ik heb dr nog nooit hengstig gezien..

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:50

Pauk schreef:
Dat verschilt per merrie denk ik.. Ik heb er 1 die bijna 3 is.. En ik heb dr nog nooit hengstig gezien..

Dat hoeft niets te betekenen hoor
Tinkerbell is 10 jaar oud, ik heb haar inmiddels 4 jaar en ze heeft al vaker een veulen gehad (ook voor ik haar had), ik heb haar sinds ik haar hier heb nog NOOIT hengstig gezien...behalve als de hengst er bijna ophangt...dan geeft ze aan dat hij mag

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:54

Ik heb Uk 3x hengstig gezien. Een keer van de lente(dus toen ze net een jaar was). Recent 2x. Gelukkig niet echt heftig, ze weet ook niet helemaal wat ze er mee moet . Als ze niet hengstig is vind ze het nog super om samen met mijn hengst los op het erf te scharrelen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:49

Mijn merrie is nu 19 maanden en deze week was ze hengstig...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:35

Ik heb er 1 van net geen 8 maanden die nu met de andere merrie's voor het eerst meedraait in de cyclus. Ze staat overigens naast een hengst wat haar vroege hengstigheid wel zal verklaren Haar stalgenootje van een maand jonger zal dan spoedig ook wel volgen...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:27

Mijn merrie gaf eens op 8-9 maanden de eerste hengstigheidskenmerken. Destijds stond ze nog in een hengsten+merriegroep in de opfok. Gelukkig vond het oudste hengstje (2 maand ouder dan zij) haar alleen maar erg lekker ruiken maar wat hij er toch mee aan moest
Niet veel later werd de groep opgedeeld in een aparte hengsten- en merriegroep.

Mijn Shethengstje was afgelopen voorjaar met 11-12 maanden al erg fanatiek met het proberen te bespringen van mijn (toen nog niet drachtige) merrie. En het hele mikmakje kwam tevoorschijn hoor Helaas voor hem is mijn merrie een keer zo groot als hij is en kwam hij niet verder dan met zijn voorhoefjes smerige strepen achter te laten op de staart+kont van mijn merrie