Wie heeft er een nakomeling van Saros vh Gestelhof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

themi

Wie heeft er een nakomeling van Saros vh Gestelhof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 21:56

De titel zegt het al . Wie heeft er een nakomeling van Saros vh Gestelhof.Welke combinatie is het, wat voor bijzonderheden en welke horen bij de moeder en welke verwijs je naar de vader?

Qua bouw wat zijn de min en plus punten en hoe is het karakter?

Mansolein

Re: Wie heeft er een nakomeling van Saros vh Gestelhof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 08:18

op de site van het gestelhof staan best veel foto's van nakomelingen van hem. Heb je die al gezien?

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 09:52

Jazeker! IK vond het een erg mooie en complete site met veel foto's en filmpjes.Daar krijg je zeker een goede indruk van.

Ik ben alleen nog benieuwd naar wat meer persoonlijke indrukken en dan met name ook van het karakter.Ik denk zelf dat de hengst misschien nog wat te jong en weinig gebruikt in Nederland is om verschillende verhalen ervan te horen.

Misschien dat ik het in Belgie eens kan proberen op een site.Een soort bokt.be

Mansolein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:58

themi schreef:
Jazeker! IK vond het een erg mooie en complete site met veel foto's en filmpjes.Daar krijg je zeker een goede indruk van.

Ik ben alleen nog benieuwd naar wat meer persoonlijke indrukken en dan met name ook van het karakter.Ik denk zelf dat de hengst misschien nog wat te jong en weinig gebruikt in Nederland is om verschillende verhalen ervan te horen.

Misschien dat ik het in Belgie eens kan proberen op een site.Een soort bokt.be

Ja, wie weet. Die zijn er vast wel!

ramonajoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 17:10

We hebben ruim 2 jaar een hengst van Saros op stal gehad, helaas is hij na het castreren overleden.
Hij was gefokt uit een Havidoff x Wellington merrie en had een superfijn karakter, vriendelijk, leergierig en kon goed bewegen.
Zijn bouw was van een normaal paard met een iets te kort voorbeen, tenminste, wij fokken dressuurpaarden liever met een wat langer voorbeen. De moeder meet 1.63m en als 2 1/2jarige hengst was zijn stokmaat inmiddels 1.65m en hij was nog niet uitgegroeid. De kleur was zwartbruin, maar dat is ook de kleur van zijn moeder. Wat zijn karakter en zijn bewegingen betreft, dan is de hengst echt een aanrader. Lekker cool en dat is wel eens handig met al die hete dressuurpaarden.

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 20:32

Dank je Ramonajoy, Naar dit soort info ben ik idd opzoek.Het te korte voorbeen, komt dat volgens jouw bij de hengst of bij de merrie weg?

Cool karakter kan mijn merrie wel gebruiken, dus dit is zeker een plus!

Mansolein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:15

themi schreef:
Dank je Ramonajoy, Naar dit soort info ben ik idd opzoek.Het te korte voorbeen, komt dat volgens jouw bij de hengst of bij de merrie weg?

Cool karakter kan mijn merrie wel gebruiken, dus dit is zeker een plus!

Ik denk dat je er op kunt rekenen dat dat van de hengst komt. Zelf heeft hij ook een wat korter voorbeen. De foto's op de site waar hij ter dekking laten ook zien dat de nakomelingen veelal een wat kort voorbeen hebben.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:52

ik heb tijdje geleden op wedstrijd bij ons een 3-jarige zwarte Saros gezien. Erg, erg groot paard dat koel in het hoofd was, was haar eerste concours en heeft geen verkeerde beweging gemaakt.

Bewegingen waren meer dan netjes!

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:55

Ons hadden ze hem ook aangeraden voor zijn goed karakter maar afgeraden op de nakommelingen. Er zouden der wel goede tussen lopen want er zijn er nationaal veulenkampioen geworden maar in verhouding met het aantal dat hij fokt zou hij er niet veel goede tussen hebben lopen. De goede bewegingen van Saros zouden er ook vooral ingereden zijn, met als gevolg dat vele nakommelingen zich maar gewoontjes bewegen. Vond het ook wel erg jammer want ik ben naar hem gaan kijken en was wel onder de indruk van hem maar ja er dus uiteindelijk toch niet voor gekozen. Ik kreeg er meer negatief dan positief over te horen. Nu wil ik niet zeggen dat je hem niet mag nemen he! Duss succes ermee! Groetjes!

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:58

Ahja nog iets vergeten. Ik heb dit jaar met een afstamming van hem in de ring gereden (Aros). Dat paardje reed iedereen naar huis in M1. Erg mooi paard en goed bewegen! Dus als je geluk hebt fok je er zo eentje uit!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 23:03

pasi schreef:
Ahja nog iets vergeten. Ik heb dit jaar met een afstamming van hem in de ring gereden (Aros). Dat paardje reed iedereen naar huis in M1. Erg mooi paard en goed bewegen! Dus als je geluk hebt fok je er zo eentje uit!

Aros van 't Gestelhof die bereden word door Leen Cools? Of rijd zij er niet meer mee?

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:01

Ja, Aros van het Gestelhof wordt door Leen Cools bereden. Maar die bij ons mee reed heet gewoon Aros (was in het begin ook even in de war). Aros wordt bereden door Andre Joosten. Hij is er nationaal kampioen mee geworden dit jaar.

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 12:02

Ik zie er zeker niet direkt vanaf maar vind het wel een belangrijk punt.De merrie is zelf licht overbouwd, dus dit is zeker een onderdeel wat verbeterd zou mogen worden.Een kort voorbeen bij de hengst is dan zeker geen pluspunt.

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:06

Wij hebben een 4 jarige Saros x Calypso III merrie. Zelfgefokt, groot, zwartbruin, braaf, meewerkend, 3 goede tot zeer goede bewegingen, én goed springen. Ik wil elk jaar zo een veulen fokken…..alhoewel de moeder niet groot was en zeer moeilijk in de omgang.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:11

pasi schreef:
Ja, Aros van het Gestelhof wordt door Leen Cools bereden. Maar die bij ons mee reed heet gewoon Aros (was in het begin ook even in de war). Aros wordt bereden door Andre Joosten. Hij is er nationaal kampioen mee geworden dit jaar.

Dat is mijn lesgever. Aros is een superpaardje !! Uit een donnerslag moeder. Heeft idd jaar alle zomerwedstrijden in M1 gewonnen. En zal nu wel hetzelfde gaan doen in M2 (jammer genoeg, want nu is het mijn tegenstander)

Aros is trouwens op het WK jonge paarden in Verden 14e geworden.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:12

Quirinake schreef:
Aros van 't Gestelhof die bereden word door Leen Cools? Of rijd zij er niet meer mee?

Jawel, en hij loopt hoe langer hoe beter en ziet er hoe langer hoe knapper uit. Zal is zien of ik van de week foto's kan maken want er zit tegenwoordig een hals op! Ze zijn nu bezig met de wissels.

vegeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:19

Ik heb verschillende veulens van saros gefokt maar de meesten zijn verkocht. Het zijn meestal grote en zeer brave paarden, die bereden veel beter bewegen dan in vrijheid. In vrijheid lijken ze eerder wat loom en gewoon.Onder het zadel worden het totaal andere paarden.
De handel en vele mensen zoeken dit soort paarden en ze zijn daarom zeer commercieel. Al mijn jonge sarrossen waren bovendien veterinair in orde en zonder korting te verkopen, wat met veel van mijn duits gefokte paarden niet zo was.
Saros past volgens mij op veel merries, maar niet op massale grote merries met weinig bloed. Hij geeft ook meestal een mooi voorbeengebruik door , met een aktief dragend achterbeen dat soms wat sneller mag zijn.Front verbetert hij altijd.
Hier in Belgie vallen zijn eerste jaargangen op, en zowel in springen als dressuur. Hij is hiervoor beloond voor de Dr. Thijskens prijs als beste vererver voor dressuur in BWP.
Ik kom veel op Gestelhof en weet dat hij dit jaar weer veel gedekt heeft (meer dan in 2004) , alhoewel hij niet meer in de sport staat maar omdat zijn afstammelingen het zo goed doen.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:16

vegeel schreef:
Ik heb verschillende veulens van saros gefokt maar de meesten zijn verkocht. Het zijn meestal grote en zeer brave paarden, die bereden veel beter bewegen dan in vrijheid. In vrijheid lijken ze eerder wat loom en gewoon.Onder het zadel worden het totaal andere paarden.
De handel en vele mensen zoeken dit soort paarden en ze zijn daarom zeer commercieel. Al mijn jonge sarrossen waren bovendien veterinair in orde en zonder korting te verkopen, wat met veel van mijn duits gefokte paarden niet zo was.
Saros past volgens mij op veel merries, maar niet op massale grote merries met weinig bloed. Hij geeft ook meestal een mooi voorbeengebruik door , met een aktief dragend achterbeen dat soms wat sneller mag zijn.Front verbetert hij altijd.
Hier in Belgie vallen zijn eerste jaargangen op, en zowel in springen als dressuur. Hij is hiervoor beloond voor de Dr. Thijskens prijs als beste vererver voor dressuur in BWP.
Ik kom veel op Gestelhof en weet dat hij dit jaar weer veel gedekt heeft (meer dan in 2004) , alhoewel hij niet meer in de sport staat maar omdat zijn afstammelingen het zo goed doen.

Dat klinkt zeker positief!

orban

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:23

Hoe komt het eigenlijk dat hij niet meer in de sport meedraait?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:43

ik weet het echt niet hoe het komt, maar een man die ik ken nam les bij Stefan Van Ingelghem en die zei tegen mij dat het niet goed ging met Saros, dat er iets van een plasmatransplantatie of zoiets ging plaatsvinden als noodoplossing,van zijn volle zus dacht ik, het kon ook fataal aflopen maar ik denk dat hij er wel bovenop is..

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:44

Loolapelooza schreef:
Quirinake schreef:

Jawel, en hij loopt hoe langer hoe beter en ziet er hoe langer hoe knapper uit. Zal is zien of ik van de week foto's kan maken want er zit tegenwoordig een hals op! Ze zijn nu bezig met de wissels.

ja neem foto's! Wil wel nog een keer recente foto's van hem zien

vegeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 08:36

Saros, is inderdaad erg ziek geweest voor de eerste maal in zijn leven.
Saros kampte met een groot tekort aan eiwitten in zijn bloed, die hij verloor langs zijn darmen die ernstig ontstoken waren ,daardoor kreeg hij ook ontstekingen in zijn lichaam. Zijn toestand was op een bepaald moment zeer kritiek waarop hij naar Gent (universiteit) is geweest.
In Gent dacht men dat de oorzaak een vergiftiging(er is vroeger reeds een poging tot vergiftiging geweest) was of een allergie, maar men kon er weinig aandoen, saros moest zich zelf redden. Dit is ook gebeurd en saros is nu helemaal hersteld en loopt alle dagen te bokken in de weide .Van terugkeer in de grote sport is voorlopig geen sprake en ook voor de toekomst is dit zeer twijfelachtig ,een hervatting zou fataal kunnen zijn..
Op Gestelhof is men ook zeer ontgoocheld over de houding in Belgie: al wat uit BWP komt kan niet goed zijn (als het uit Nederland of Duitsland komt is men veel minder kritisch), de negatieve houding van BWP tegenover dressuur en zeker de afbraakjournalistiek van het blad Paardenkracht die de hengsten van Gestelhof extra aanpakt omdat deze weigert publiciteit te plaatsen in dit roddelblad.
Bovendien is Saros bij de gewone fokkers in Belgie en Nederland weer zeer populair omdat zijn afstammelingen het zo goed doen in de sport (dressuur en springen) en vooral voor zijn super karakter dat hij meegeeft.
Gestelhof kan zich nu volledig concentreren op de dekkerij van saros en de sport van Warkant.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 08:43

Zoals Vegeel al aangeeft, denk ik dat hij merries vraagt die voldoende bloed voeren. Mensen uit onze rijvereniging hebben een bijna driejarige Sarosdochter staan, zelfgefokt uit een Quick D' Argentan moeder. Moeder is niet groot, fijn gebouwd en eerder pittig van karakter (haar moeder was een eerder massieve fantastisch bewegende Duitse merrie). De fokster beschrijft hun Sarosveulen als klein, dik en met korte "pootjes". Dus misschien toch goed kijken naar de moederlijn of het een geschikte combi is met Saros.

vegeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:04

Natuurlijk zijn er uitzonderingen en zal er eens een kleintje met korte benen van saros rondlopen.Saros krijgt natuurlijk vele kleine merries toegevoerd en verwacht men dat saros met zijn 1.75 m het wel zal goed maken ,maar zo werkt de fokkerij niet. Over het algemeen vergroot saros bijna altijd .Met kleine merries uit een kleine stam zou eigenlijk voor dressuur niet gefokt mogen worden.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:28

vegeel schreef:
Met kleine merries uit een kleine stam zou eigenlijk voor dressuur niet gefokt mogen worden.

Dan bedoel je toch in combinatie met Saros mag ik hopen?
Want wat je nu doet is voor mij een heel gedurfde uitspraak...

Overigens ken ik 2 Saros veulens uit 1 dezelfde moeder, de eerste is een grote ranke merrie geworden die pas onder het zadel echt tot haar recht kwam (zoals jij al zei) haar volle zus is totaal anders van type. Beetje hoekig en pony-achtig, wel héél erg braaf, lief en rustig (geldt voor beide)
Er loopt ook nog een halfzusje bij van Warkant, en dat is een poepsjiek ding! (jaja Quirina, ik ben met die foto's bezig maar het weer moet goed zijn )