NRPS of KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roos07

NRPS of KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 14:25

Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen een NRPS'er en een KWPN'er?

smurf1988

Re: NRPS of KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:28

NRPS & KWPN zijn beide stamboeken,
Over het algemeen stroomt er behoorlijk wat arabsich bloed door een NRPSer, maar dit is tegenwoordig ook niet meer echt noodzaak. Zo zie je op de keuring daar ook gewoon KWPNers maar waar de eigenaren besloten hebben om hem bij het NRPS in te schrijven.

KWPN is het grootste stamboek van Nederland, daarna komt de NRPS. Zo merk ik steeds vaker dat mensen bij het NRPS gaan omdat ze het KWPN te groot vinden of omdat ze daar ruzie hebben ofzo.

Mijn veulentje is ook een NRPSer en ik vind de keuringen over het algemeen veel leuker dan die van he KWPN... Ze zijn kleiner en naar mijn mening soepeler dan het KWPN...

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:29

NRPS = Nederlands Rijpony en paardenstamboek (geloof ik..)
en KWPN = Koninklijke WarmbloedPaarden Nederland
NRPS is met arabisch bloed.. en wat kwpn heeft weet ik niet..

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:06

De NRPS-er heeft van oorsprong iets meer (Anglo) Arabisch bloed dan de KWPN-er. De hals is daardoor vaak iets langer en sierlijker, het beenwerk iets luxer. De achterhand helaas ook vaak iets minder krachtig dan de KWPN-er die op zijn beurt afstamt van oerdegelijke Groninger en Gelderse paarden.

Ik ga mijn 2,5 jarige met KWPN-papier volgend jaar aanbieden bij het NRPS. Ik vind dat ze meer in het NRPS type staat. Het NRPS zal haar ook minder sterk afrekenen op haar 'geringe' stokmaat van nu 1.60m.

Kwa prestaties doet het NRPS tegenwoordig absoluut niet onder voor het veel grotere KWPN. NRPS is een stamboek om in de gaten te houden

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:47

Ik zit zelf ook bij het NRPS omdat we NRPS pony's fokken.
Wat ik het fijne vind van het NRPS, is dat je als kleine fokker net zoveel kans maakt als de grote fokkers.
Ik hoor wel eens in de wandelgangen (dus weet niet of het waar is!) dat de grote fokkers vaak vooraan staan bij het KWPN.
Dat naam dus belangrijk is.

roos07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 17:58

Okee, duidelijk, het is dus niet zo dat een NRPS'er minder goed zou zijn dan een KWPN'er? Ik hoorde namelijk dat paarden die niet goed genoeg zijn voor het KWPN, vaak wel toegelaten worden tot het NRPS.

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:16

Dat hoor je idd wel eens.
Toch ken ik ook andere verhalen, dat NRPS hengsten het zo goed doen dat ze later alsnog goedgekeurd worden bij het KWPN.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:46

Ik denk dat dat wel meevalt gelukkig maar want toppers zoals florencio zijn eerder aangeboden geweest bij het nrps dan bij het kwpn.

Het leuke aan het nrps zelf vind ik de mix tussen paarden pony en arabisch volbloed in tegenstelling tot het kwpn die zijn neus ophaalt voorde rijponyfokkerij. Immers heeft hannover westfalen rheinland aparte ponyregistraties.

Op dit moment is de tendens wel zo dat we qua rijpaardhengsten goed meedraaien maar qua ponys nog niet helemaal, alleen wat de springsport betreft.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 03:47

roos07 schreef:
Okee, duidelijk, het is dus niet zo dat een NRPS'er minder goed zou zijn dan een KWPN'er? Ik hoorde namelijk dat paarden die niet goed genoeg zijn voor het KWPN, vaak wel toegelaten worden tot het NRPS.

Tja, dat wordt wel eens gezegd. Je kunt het geloven, je kunt ook gewoon stellen dat het NRPS andere eisen stelt en dat hoeven niet per se lagere eisen te zijn.

Zo heeft het KWPN een voorkeur voor de wat grotere paarden. Bij het NRPS worden ook hengsten goedgekeurd die bijvoorbeeld 'maar' 1.63 hoog zijn.

Met name de sportponyfokkerij is bij het NRPS goed ontwikkeld, hoewel het NRPS ook een groot aantal goedgekeurde rijpaardhengsten telt.

Overigens stelt het NRPS een ondergrens van 12.5% Arabisch bloed voor pony's (register NPA) en 12.5% (Anglo-)Arabisch bloed voor paarden (register NRA). Verder is er nog een register voor Anglo-Arabieren (AA) waarin alleen kruisingen van Arabisch en Engels volbloed mogen worden ingeschreven, en een (sport)register voor paarden en pony's van onbekende afstamming.

Meer informatie vind je op de websites van beide stamboeken.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 10:20

roos07 schreef:

K denk trouwens dat er veel KWPNers die het bij het KWPN niet haalden, aangeboden worden bij het NRPS omdat de eigenaar het 'toch wel een goed paard' vind. Een soort herkansing dus. Maar bij het NRPS worden ze er net zo goed uitgegooid als ze te weinig kwaliteiten hebben hoor!
Misschien liggen de eisen ietsje anders, zoals bv stokmaat, maar qua kwaliteit doet het NRPS den k niet onder voor het KWPN. Een klein paard bijvoorbeeld, is toch niet perse slechter dan een groot? Hoewel je dus wel risico loopt ook een kleiner veulen te fokken... Maar dat mag iedereen voor zichzelf bepalen

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 10:31

Het KWPN is waanzinnig ongezond bezig, alleen die grote kastelen te willen zien. Hoe groter, hoe meer problemen in de gezondheid.

HEt is mode om een paard van 1.70m. stokmaat op stal te hebben. Geen mens die zo'n groot paard nodig heeft om een goede proef neer te zetten. 1.60m. is voor sommigen mensen aan de kleine kant, maar een dier van 1.66m. is heus ook voldoende groot om netjes op rond te kunnen sturen..

Het KWPN durft 3 jarige merries van 1.65m. "weinig ontwikkeld" te noemen. Waarmee ze dus een heleboel goede paarden niet volledig open beoordelen.

Over wat goed en slechter is: als je kijkt naar de verhouding "niet goed versus wel goed" binnen een stamboek, denk ik dat het kwaliteitsgemiddelde van de NRPS-er hoger ligt. Het KWPN wil het zelf ook liever niet weten, maar och man, wat loopt er veel bagger van rond.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 15:21

sommige regels van het NRPS stamboek spreken mijn meer aan

bv.neem alleen al het verichtingonderzoek bij hengsten
pas een jaar nadat ze goedgekeurd zijn worden ze onderworpen aan een verichtingsonderzoek
zodat er geen dieren rond lopen die nog geen 3 jaar zijn (zoals bij het KWPN) en al een (zware) verichting af moeten leggen
daarmee hou je maar weinig paarden heel

ook kun je als je een paard hebt met een duitse afstamming het paard zonder problemen laten overschrijven naar het NRPS en gewoon ermee naar de keuring gaan voor de ster

het KWPN doet daar zooo moeilijk over

verder vind ik de keuringen bij het NRPS een stuk gezelliger

en inderdaad doen ze niet moelijk over de maat
handig want ik heb ook een kleintje (1.62) en ik wil geen grotere

wel vond ik de kwalteit van de stermerrie's in mijn rubriek (NRPS) een stuk minder dan bij het KWPN

Amy werd ster liep op de 2e plaats van de 14 met nog 12 stermerrie's erachter
ik vond de kwaliteit van de laatste 5/6 merrie's nogal bedroevend voor een stermerrie ...en miste bij veel nrps paarden de kracht in beweging
dus dat is zeker een aandachts punt vind ik

een paard moet de ster echt verdienen en het niet te snel cadeau krijgen.. anders heeft het geen waarde

Marsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 15:33

Idd, dat ben ik helemaal met je eens Dees!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:28

Ik ga ook met Dees mee !

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:57

roos07 schreef:

Dat zeggen ze zelfs bij mij op school, tijdens college paardenhouderij .
Maar dat vind ik een beetje bot gezegd en heb dat ook maar niet op m'n tentamen ingevuld..

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:17

renza schreef:
roos07 schreef:

Dat zeggen ze zelfs bij mij op school, tijdens college paardenhouderij .
Maar dat vind ik een beetje bot gezegd en heb dat ook maar niet op m'n tentamen ingevuld..

Ongelooflijk....
Wat raar, dat een opleiding daar een mening over heeft. En er dan ook nog zo naast zit

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:45

Ja ik vond het ook nogal vreemd, heb er verder niet veel verstand van maar vond het een hele rare opmerking.

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:49

Kun je zo je kwpn-er in het nrps stamboek krijgen dan en andersom? Of moet t paard dan bloed voeren van allebei de stamboeken? en de keus is dan aan jou waar je hem inzet?