Afstammelingen BMC Kigali?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Toke

Afstammelingen BMC Kigali?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 14:54

Onze rex Magna xx merrie wordt in dit voorjaar weer gedekt. Zijn momenteel aan het uitkijken naar een hengst. Zoeken eigenlijk een springhengst, die ook moet kunnen bewegen (Daarom dat ik aan Kigali dacht, is toch een hengst die beide kan??)
Van hier mijn vraag, is er iemand met meer info over Kigali en zijn afstammelingen??

malibu4ever

Re: Afstammelingen BMC Kigali?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:32

Meer informatie over de afstamming van Kigali is te vinden op de website van Stal Zoer: www.azoer.nl. Daar staan ook een paar hengsten bij die afstammen van Kigali. Ken wel een aantal springende nakomelingen van Kigali, dat zijn wel mooie en goed springende paarden. Er liep zelfs een nakomeling van Kigali op het WK voor jonge springpaarden in Lanaken dit jaar, volgens mij met een Ierse ruiter. Ik weet zo niet of ze goed kunnen bewegen.

Nog even het paard opgezocht dat meedeed in Lanaken: Sterappel (Kigali x Libero H), ruiter Trevor Coyle, 8e in finale 6-jarigen.

Mientjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:26

Kigali werd gefokt door H. Huis in ’t Veld uit de bijzondere merrie Finesse (Voltaire x Gag xx). Finesse nam met Emile Hendrix ondermeer deel aan de Olympische Spelen in Atlanta 1996. In 1997 was Finesse Rabobank paard van het jaar na een fantastisch sportjaar.
Arend Zoer kocht haar zoon Kigali als veulen. ,,En Kigali’s 7-jarige zoon Respekt gaat deze week weer met mijn zoon Albert mee naar Rome, weer de nieuwe generatie!”, zegt Zoer enthousiast.

Coby van Baalen staat versteld van de intelligentie en het leervermogen van de hengst. Kigali vertoont in zijn temperament het meeste bloed van alle paarden die ik tot nu toe tot Grand Prix heb geschoold maar is ook zeer ongecompliceerd in de omgang. Hij wil alles begrijpen en alles voor je doen. Ik ben ongelooflijk blij met hem! Ik ga niets overhaasten, maar hoop aanstaand najaar of volgend voorjaar de Grand Prix-ring binnen te kunnen rijden.

Dit komt van hippoplaza.nl, misschien heb je er wat aan

Hoe is de merrie zelf ? een klein heethoofdje ?
Hoe is haar nafok ?
Wat doet of heeft ze zelf in de sport gedaan ?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:35

Nou, bij een Rex Magna kan dat idd wel heel aardig uitpakken, daar geloof ik wel in denk ik.

Ik vind het altijd humor als men met een springgefokte hengst dressuur gaat rijden en dan iedere dressuurleek met een merrie hoopt een dressuurpaard te fokken door Kigali te gebruiken.

Denk dat je bloedmerrie ook zal voorkomen dat het veulen erg beknopt wordt. Plus, denk dat je een paard zult krijgen dat wel kan lopen, maar zeker ook kan springen.

WAt zit er verder achter je merrie?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:32

Dees schreef:
Ik vind het altijd humor als men met een springgefokte hengst dressuur gaat rijden en dan iedere dressuurleek met een merrie hoopt een dressuurpaard te fokken door Kigali te gebruiken.

Wanneer die dressuurleek een merrie met beweging heeft is de kans op een goed bewegend dressuurpaard er groot.
Met daarnaast vooral een goed karakter, want dat heeft de hengst, net zoals zijn moeder en grootmoeder, de laatste kon ook heel goed bewegen.

Wanneer Finesse bij een topdressuurruiter terecht gekomen was, had ze net zo gemakkelijk in die discipline de top bereikt. Zoals nog steeds de praktijk is maken de ruiters uit welke specialiteit een paard heeft, dus ik zie daar weinig humor in het is gewoon nooit anders geweest.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:03

Tja, uit een best bewegende merrie die dat ook nafokt, zal een veulen uit elke hengst goed kunnen lopen. Dat is de reden dat er ook leuk lopende Lancelot's bestaan.
Dat maakt Lancelot nog bepaald geen dressuur-vaderdier.

Kigali nafok loopt vast prima, kwa model zijn het geen dressuurpaarden. Is er al nafok die enigszins noemenswaardig meedoet op dressuursportgebied? De eerste nafok moet nu inmiddels wel oud genoeg zijn, Kigali zelf is van 1992...

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:19

Dees schreef:
Is er al nafok die enigszins noemenswaardig meedoet op dressuursportgebied? De eerste nafok moet nu inmiddels wel oud genoeg zijn, Kigali zelf is van 1992...

En altijd als springgefokte hengst op springericht gefokte merries gezet

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:24

Die moeten dan volgens jouw theorie toch goed genoeg kunnen lopen met Kigali als vader

Kigali is in mijn opvatting echt een hengst om een springpaard mee te fokken.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:40

Gewoon even rustig lezen Dees, en even naar mijn onderschrift kijken dan lukt het misschien.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:50

Genoeg persoonlijk Sarabande.
Ik onderschrijf jouw onderschrift niet, jij wel. Dus lees zelf vooral. Ik heb helemaal geen zin in een 'discussie' met jou.

Je hoeft het helemaal niet met me eens te zijn. Maar laat mijn mening svp mijn mening. De TS vroeg om de meningen van andere bokkers. Ik gaf de mijne.

Geef jij nou eens je eigen mening zonder die van een ander tekort te doen. Dan is er helemaal geen discussie.

friebelfrats

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 12:32

Hee Hee,

Ik wil gewoon even terug gaan naar de vraag of BMC Kigali een geschikte hengst is of niet. Kigali heeft ten eerste drie zeer goede basis gangen, iets wat van groot belang is in de fokkerij. Ten tweede heeft dit paard een super karakter, daarbij komt nog eens dat hij Grand Prix-springen is en waarschijnlijk zeer binnenkort ook wel Grand Prix-dressuur. Dit lijkt mij ideaal om mee te fokken. Ook weet ik toevallig dat er momenteel een zoon van BMC Kigali op dressuurstal van Baalen staat die ook drie zeer goede basis gangen heeft en waar we in de toekomst na verwachting ook zeker meer van zullen gaan horen. Daarbij vind ik de reactie dat BMC Kigali alleen voor springfokkerij gebruikt zou kunnen worden onzin, hij loopt tenslotte nu toch ook bijna Grand Prix dressuur??
Na mijn mening kan je zeker goed met BMC Kigali dekken, hij voldoet aan alle eisen. Goede gangen, goede wedstrijd prestaties en een goed karakter..Dat is toch het belangrijkste??

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 12:42

Ik heb ze; een kigali keer innossa beleerd. Super beest, pakte allees zeer goed op en was helemaal niet vervelend. Kon het zadelenzo erzo opleggen. Ze had erg ruime gangen en op de vrije sprong liet ze al wat zien. Helaas vond Zoer dit ook en is ze verkocht. Ik had haar liever zelf nog wat langer gereden. Echt een super karakter had ze!

Patricia123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:45

Ik ken iemand met een 6-jarige Kigali merrie loopt nu Z-dressuur.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:57

Ik ken een 7-jarige merrie van Kigali en is Z2 dressuur.
Absoluut leuk paard om te zien met goede bewegingen.
Kan ook goed springen, waar wordt snel te heet en weigert makkelijk.

Andere Kigali nakomeling was op haar 5e M dressuur en L springen.
Paard had daarbij een superkarakter.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:40

Leuk om te lezen dat hij dat karakter dus daadwerkelijk doorfokt

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 09:42

Mientjeu schreef:
Hoe is de merrie zelf ? een klein heethoofdje ?
Hoe is haar nafok ?
Wat doet of heeft ze zelf in de sport gedaan ?

Dit is de merrie

Afbeelding

Afbeelding

Het is inderdaad een kleintje (ongeveer 1m63). Een klein beetje een heethoofd, maar toch fijn te rijden. Is M-springen geweest, en ik heb ze op1 jaar tot M1 gereden. Super stap en heerlijke rug om op te zitten. Momenteel gebruiken we haar enkel nog voor te fokken.

Haar dochter is nu M2 (v Jewels Denver)

Afbeelding

Hebben ook nog een 3-jarige Ferro-zoon van haar.

Afbeelding

En momenteel een 2-jarige een veulen van Oramé
Afbeelding

Afbeelding

Wat er nog achter zit zou ik eens moeten bekijken omdat ze niet van mij is, ik rij voor de fokker.

Toledo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:33

Ik heb een 5 jarige Kigali X Sebastiaan. Heel fijn ongecompliceerd paard, leert makkelijk maar kan ook snel heet worden. Wij hebben hem als 3 jarige gekocht en hij was toen 1.69 m. nu meet hij inmiddels 1.74. Als 3 jarige heeft hij meegedaan aan de VSN en kwam toen met gemiddeld 7.5. voor zowel springen als dressuur goed uit de voeten. Als 4 jarige heeft hij de halve finale PAVO gelopen met 68.5 punten, als 5 jarige gingen de voorselecties helaas niet zo geweldig..
In mei 2005 heb ik hem voor het eerst gestart in het Z1 en ben reservekampioen van de kring geworden. Inmiddels heeft hij de punten voor het Z2 bij elkaar maar hij vindt het wel erg spannend om mee te gaan. (binnenvetter)

Al met al is het een super fijn dier met een heel goed karakter en ben ik er erg blij mee.

dooozzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:43

Ik heb een 7-jr Kigali X Palfrenier, kan me helemaal vinden in de beschrijving van Toledo, wat het karakter betreft! Hij is superlief, heel makkelijk heet en apart te maken, maar kun je ook zp weer laten afvloeien. Het is ook een heerlijk paard om buiten mee te rijden. Is wel een binnenvetter, kijkt nooit ergens naar, maar met veel paarden op een klein losrijstukje kan ie zich wat afsluiten voor mijn hulpen. Ik rij Z2 dressuur met em en het winstpuntentotaal loopt al mooi richting de 40, volgend (voor)jaar probeer ik t eens in 't ZZ-licht. Ben in de Z1 eens 3e op de Overijselse geweest. Met springen, wat ik op een heel laag pitje heb gezet moet ik bijna M met em. Hij heeft een wat klein hartje met springen. Kwa exterieur is het echt een dressuurpaard, vind em ook veel van z'n vader weghebben. Is ook een grote, iets van 1.76 m.

Toledo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:08

He Dooozzz, leuk om te horen dat nog meer afstammelingen van Kigali het leuk doen tussen de hekjes! Heb je ook foto's?

Mientjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:43

pfff dit is al de 3e keer dat ik mijn verhaal typ. Pc valt de hele tijd uit

nu maar een ingekorte versie dan:

ik zou idd een springgefokte hengst gebruiken op die merrie. eentje die vergrotend fokt en koel in de kop. Hierbij denk ik meteen aan het Holsteiner stamboek. Casall lijkt me wel iets voor je merrie. Fijne, belovende hengst. Dit jaar in het holsteiner verband => enkel nog diepvries bij keros. ( meer info: www.keros.be )
Casall heeft ook de hengstveulen kampioen ( nationaal; belgie) gegeven => fructus van de heffinck als ik mij niet vergis. Kijk eens op galop.be (archief ofzo), daar hebben leuke foto's van hem opgestaan.
casall geeft goed bewegende veulens !
verder nog jonge hengst, maar (volgens mij) belofte voor de toekomst
Laatst bijgewerkt door Mientjeu op 19-12-05 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 17:49

Mientjeu schreef:
pfff dit is al de 3e keer dat ik mijn verhaal typ. Pc herstart de hele tijd ongevraagd

nu maar een ingekorte versie dan:

ik zou idd een springgefokte hengst gebruiken op die merrie. eentje die vergrotend fokt en koel in de kop. Hierbij denk ik meteen aan het Holsteiner stamboek. Casall lijkt me wel iets voor je merrie. Fijne, belovende hengst. Dit jaar in het holsteiner verband => enkel nog diepvries bij keros. ( meer info: www.keros.be )
Casall heeft ook de hengstveulen kampioen ( nationaal; belgie) gegeven => fructus van de heffinck als ik mij niet vergis. Kijk eens op galop.be (archief ofzo), daar hebben leuke foto's van hem opgestaan.
casall geeft goed bewegende veulens !
verder nog jonge hengst, maar (volgens mij) belofte voor de toekomst

Was net eens gaan kijken naar die hengst. Is ook (maar) 1m67, beetje bang dat veulen te klein gaat blijven...

Mientjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:55

Hoe groot is de merrie ?

Ik zag de denver en die leek me een nette maat de hebben daarmee.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:26

mag ik vragen wat de fokker met de nakomelingen doet? allemaal voor de verkoop? en of hij ze gemakkelijk verkoopt omdat Rex Magna bloed niet bepaald aantrekkelijk is-> tenminste, dat krijg ik altijd te horen i.v.m. het karakter dat de papa nog weleens doorfokt...heb er zelf namelijk ook een met een veulen van bijna 8 maand. (zie profiel)

Toke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 09:17

@Mientjeu: De merrie is ongeveer 1m63. De Denver is 1m70, de grootste die er voorlopig mee gefokt is

@Noon: 2 van de 6 veulens zijn momenteel verkocht, de rest staat nog bij ons. Over karakter is te zeggen dat ze dan niets van haar papa heeft !! Zal nooit eens vervelend of gemeen zijn, wil altijd voor je werken. Af en toe komt haar bloed wel eens naar boven, maar zal nooit een pas verkeerd zetten. Haar afstammelingen zijn allemaal schatjes hoor.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:28

Zulk soort allrounders komen we ernstig te kort in de fokkerij!
Lijkt me een goed combi met je merrie!