Welke hengst op deze merrie? (shet)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Welke hengst op deze merrie? (shet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 16:54

Wij zijn aan het rondkijken naar een geschikte hengst om onze eigen stam in ere te kunnen houden. Het liefst een NSPS hengst maar ook een NMPRS is goed.

Wat we willen fokken is een kleine, ranke merrie met een mooie bloedvoering. Het liefst een (zwart) bonte. Dat moet niet geheel onmogelijk zijn: De merrie (Jolanda) is vosbont haar moeder ook en haar vader vermoedelijk zwartbont maar het kan ook een vos geweest zijn.

De hengst mag geen bloedvoering hebben zoals onze dieren dus geen: Mieschel v.d. Valendries x Jupiter v. Vogelenzang
geen IJsbrand v. Kloetinge x Leopold v.d. Beemster
geen Ivo v. Tilburg x Leopold v.d. Beemster

Het gaat om deze merrie (links):
Afbeelding
Ze heeft een ramshoofd en dat is een van de dingen die we niet door willen fokken.

Rechterkant:
Afbeelding

Linkerkant:
Afbeelding

Ik zit zelf te denken aan Oscar v.h. Roerdal (Dibbits) en Pontop Sarers Boy (Kramp). Simon v Kelrehof vind ik ook wel een interessante stamboom hebben.

Wat zouden jullie doen?

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:57

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:57

of casper is nog mooier en zeer lief

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:58

August vd Kosterweide

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:59

Special Effort's Naughty Doll
La Hacienda Manuel (vindt ik ook wel wat hebben)

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:11

Is ze al naar de keuring geweest? Heeft ze (veulenboek?) papier?
Wat zijn haar plus en min punten?

Je kan wel enthousiast hengsten gaan roepen, maar als ze helemaal niet bij deze merrie passen.

Je wilt sjieker, dan kan je beter naar het NMPRS gaan, bij het NSPS willen ze toch wat grover. Dan zou ik wel meteen voor een hengst in het luxe type gaan, zeker niet voor een shetland gefokte pony maar liever een AMHA, bergman of falabella.

Misschien is Falabella Nacio van de Vennen wat voor je? 88 cm, fokt klein, zwartbont, 1e premie. Hij is van de Bleekmeerhoeve.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:25

heb ik de perfecte hengst tenzij je hem te groot vind, amar er staat heen max maat in je topic

soren van de sanjesreed. zwart bonte, 95 cm.
vader is kosco van graaflan, zwart
moeder is uthea van de bosrand, vos bont.

soren heeft een heel mooi klein hoofdje, loopt super, en is niet grof gebouwd.

fjordnina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 17:24

elinax21 schreef:
heb ik de perfecte hengst tenzij je hem te groot vind, amar er staat heen max maat in je topic

soren van de sanjesreed. zwart bonte, 95 cm.
vader is kosco van graaflan, zwart
moeder is uthea van de bosrand, vos bont.

soren heeft een heel mooi klein hoofdje, loopt super, en is niet grof gebouwd.

Klinkt als perfect maar hij is inderdaad te groot. we willen echt wat kleiner gaan fokken en deze merrie is al (voor ons) flink aan de maat (cm of 90).

@ dennis: Nee het is geen keuringsmerrie, ze heeft geen papier al kan een hulpstamboekpapier wel aangevraagd worden.
Ze heeft een ramsneus dus dat willen we niet fokken. haar bouw is goed maar mag iets verfijnder. in haar karakter zit wat terughoudendheid. verder een merrie wat haar veulens goed opvoedt. de foto met het veulen is een veulen van haar en van afgelopen jaar. die vind ik wat te grof. Het hengstje was op een mooie manier compact gebouwd maar hier zie je de stevigheid van vaders en de langere bouw van moeders in terug.

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 07:37

dan zou ik er een NMPRS hengst op zetten. Ik vind het veulen van afgelopen jaar er niet verkeerd uit zien als ik eerlijk ben, maar smaken verschillen.

fjordnina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 23:10

Annechien schreef:
dan zou ik er een NMPRS hengst op zetten. Ik vind het veulen van afgelopen jaar er niet verkeerd uit zien als ik eerlijk ben, maar smaken verschillen.

Ik heb ook niet gezegd dat het veulen er verkeerd uitziet. Met het diertje op zich is niks mis en ze heeft mooie gangen, maar het is niet wat wij willen fokken.

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:47

Rhyddid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:53

je moet een hengst nemen met een klein of luxe hoofdje!
zo voorkom je een ramshoofd