Duitse Predikaten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjappie

Duitse Predikaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 09:29

Mijn grote vraag is nu wat precies die predikaten/toevoegingen op Duitse papieren betekenen.

Zo heb je bv. Staatspremie merries, en merries in haupstutebuch (ofzo). Kan iemand mij een overzicht geven van alle soorten predikaten met daarbij de betekenis en waarde er van?

jubeltje

Re: Duitse Predikaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:34

St pr.= staatspremie
pr. st: Premie stute
pr st + St pr: Zowel premie stute als staatspremie.

Premie is een soort van ster, staatspremie is een titel die alleen merrie's uit Duitsland kunnen halen.

Hauptstutbuch kan je vergelijken met kwpn heel papier.

Elite is ongeveer hetzelfde als preferent.

Bij trakehnen heb je ook nog gp, en dat is hetzelfde als sportpredikaat.

Ik hoop dat je hier wijs uit kan.

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 11:04

Thanx!

Staatspremie is dus goed en Elite dus ook. Kijk, nu weet ik waar ik op kan letten. Is dan staatspremie zoiets als keur?

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:07

Nee, zo zou ik het niet uitleggen, eigenlijk wel, maar omdat die titel alleen verkregen kan worden als de merrie DUits is, is het een beetje oneerlijk om te zeggen keur. Er zijn ook genoeg buitenlandse merrie's met zeker dezelfde of hogere kwaliteiten die nooit die titel kunnen krijgen.

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 11:25

Okee, bedankt.

Dus bv. deze advertentie betekent het volgende:

Hann., StPrSt., R., *2000, Rohdiamant/Warkant/Eiger --> Is dus een Staatspremie stute van Rohdiamant.

Maar wat betekent dit dan?:
Hann., HStBSt, dbr., *1993, Donnerhall/Pik Bube/Senior/Inschallah AA, SLP, trg. v. Don Frederico.

jubeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:31

Sjappie schreef:
Okee, bedankt.

Dus bv. deze advertentie betekent het volgende:

Hann., StPrSt., R., *2000, Rohdiamant/Warkant/Eiger --> Is dus een Staatspremie stute van Rohdiamant.

Maar wat betekent dit dan?:
Hann., HStBSt, dbr., *1993, Donnerhall/Pik Bube/Senior/Inschallah AA, SLP, trg. v. Don Frederico.

Hannoveraan, Hauptstutebuch(dus hoofdstamboek), donkerbruin, 1993 geboren, afstamming, stuteleistprufung(een soort van test), drachtig van.

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 11:36

okee, maar Haupstutebuch is niet zo bijzonder? Gewoon stb. bij KWPN?

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:39

Ja, maar kan toch iets leuks zijn, kan vanwege bepaalde omstandigheden toch slechte op de keuring gepresteerd hebben?

STuteleistprufung is trouwens een soort van IBOP.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:33

Sjappie schreef:
okee, maar Haupstutebuch is niet zo bijzonder? Gewoon stb. bij KWPN?

NEE..

Het hangt ook van de premie af in hannover..

En 1e premie hauptstutbuch stute is gelijk aan ster/keur.

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 13:28

Ok, lekker ingewikkeld allemaal

lievenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:29

als dit er staat,St.Pr.St/A wil dit zeggen dat ze staatpremiestute kandidaat is, dus ook daarmee goed opletten

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:46

Ik rijd ook een StaatsPremie merrie van Donnerhall x Akzent II

Om StaatsPremie merrie worden moeten de paarden (zoals het woord ook wel een beetje verklapt) een prijs hebben gewonnen op een keuring.
Je zou het misschien een beetje kunnen vergelijken met een premie die alleen wordt uitgereikt aan de eerste (ik meen 3) paarden op wat hier een centrale keuring zou zijn...
Er wordt dus minder scheutig mee gestrooid als hier in Nederland met het Keur/Ster predikaat soms wordt gedaan...

Een SLP is inderdaad t evergelijken met een IBOP. Echter worden er in Duitsland volgens mij wel iets hogere eiden gesteld. Zo kent mijn paard de changementen ook al. ( en dat komt volgens mij niet doordat ik daar nu direct zo handig in ben )
Ook wordt een paard tijdens zo'n test uitgeprobeerd door een gastruiter die cijfers geeft voor de rittigkeit ed.

Ik rijd voor een fokker van Hanniveraners en Oldenburgers, dus mocht je nog wat meer willen weten, vraag gerust. Ik wil wel antwoorden voor je vragen.

Mooi bloed trouwens dat genoemd wordt in die advertenties...

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 09:31

In Duitsland is ook alles beter

Nee maar even serieus, ik heb wel het idee dat daar meer over wordt nagedacht. Sorry KWPN!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:49

Volgens mij is Hauptstutbuch zoiets als ster, verbandspremie zoiets als keur en staatspremie nog een graadje hoger als keur.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:45

Wel moet je opletten dat merries die geen staatspremie hebben daarom niet van mindere kwaliteit zijn. Ik heb ook al fokkers gehoord die het te duur vinden of die de moeite niet willen doen van het professioneel aanrijden wat voor de verrichtingstest toch handig is (zonder verrichtingstest geen staatspremie).
Dus het beste is zelf gaan kijken.

Fokker543321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:33

lievenr schreef:
als dit er staat,St.Pr.St/A wil dit zeggen dat ze staatpremiestute kandidaat is, dus ook daarmee goed opletten

Heb je een idee wat ervoor gedaan moet worden om van kandidaat naar staatspremie te komen?
Wat moet er gebeuren wil de merrie die stap kunnen maken?