Lichte vorm van ataxie en erfelijkheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zorgzaam

Lichte vorm van ataxie en erfelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 21:39

Zit net op http://www.sporthorses.nl/ te kijken en daar staat (zo te zien op de foto) een hele mooie merrie te koop.
Maar ze heeft een lichte vorm van ataxie.
Is het wel verstandig om daar mee te gaan fokken??

Graag jullie ervaring hiermee.

sandradeboer

Re: Lichte vorm van ataxie en erfelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:44

nanou schreef:
Zit net op http://www.sporthorses.nl/ te kijken en daar staat (zo te zien op de foto) een hele mooie merrie te koop.
Maar ze heeft een lichte vorm van ataxie.
Is het wel verstandig om daar mee te gaan fokken??

Graag jullie ervaring hiermee.

Nanou,
deze merrie is mijn paard. De vorm van ataxie die zij heeft is door vastliggen ontstaan als jong dier en dus niet erfelijk. Wellicht is het handig dat je mij zelf benaderd, ik kan je alles haarfijn vertellen
Ze bracht reeds twee bloedjes van kinderen.

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:02

Dat je de mening van anderen vraag snap ik, dat is je goed recht. Ik vind alleen dat je moet weten dat ataxie door verschillende zaken veroorzaakt kan worden. Iets in het paard zelf of door trauma van buitenaf, dat bepaalt in mijn ogen, of je ermee fokt of niet.

Ik denk dat mijn mening er zeker toe doet. Per slot van rekening spreek je over mijn paard en ik ken de situatie. Ik verkoop een mooi paard met een eerlijk verhaal erbij. Snap je.

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:44

Ik ken 1 merrie die het heeft en haar 2 kinderen hebben nergens last van, de oudste kreeg bij keuring zelfs een opmerking over zijn uitzonderlijk fijne bewegingen!

xafir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 08:22

wij hebben ook een marrie die atactisch is en ze heeft al een 4 tal mooie knappe en vooral goede kinderen gegeven ze doen het goed op de keuringen enal
bij deze merrie ook atactie door ongeval dus niet erfelijk

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:29

Personlijk zou ik zón merrie laten staan...ik wil geen atactische fokmerrie...

Omdat het niet te bewijzen is of het aangeboren is of door een ongeval.....

En er staan zoveel fokmerrie's te koop...dat ik er gewoon 1 uit zou zoeken die goed is....

Als het je niet uitmaakt of deze vorm van ataxie aangeboren is of door een ongeluk, dan kun je zón paard gewoon kopen....en mee fokken.

xafir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:48

ja soms lopen dingen anders dan je nu eenmaal hoopt als je een merrie koopt die heel licht atactisch is maar goed in training dus goed gespierd dan kan deze gewoon door een keuring heen komen omdat het dan niette zien is zodra zo'n merrie niet meer werkt ga je het zien

ptiteblue

Re: Lichte vorm van ataxie en erfelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:19

de meeste attactie gevallen debeuren door ongelukken. dus niet erfelijk. door klinische (duur) onderzoek kun je zien of het door een trauma is of niet.

maar attaxie verergerd met de leeftijd. zelfs is het lichte attaxie in begin, het kan erger worden met de jaren en dus gevaarlijk voor het paard.

maar ja, moet zien het leeftijd van het paard. als ze al een zekere leeftijd heeft of niet.