Moet ze apart staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lilli

Moet ze apart staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 13:19

hallo

Ik heb een 9 jarige merrie die nu 7 maanden drachtig is van haar eerste veulen. Ze staat samen met mijn 4 jarig springpaard en mijn pony op de wei ('s nachts binnen). Sinds mijn is het spingpaard er bij gekomen en hij heeft nu de dominante rol. Vroeger had zij die.
Vanaf ze drachtig is is ze heel bang van mijn Springpaard. Hij doet soms ook wel vervelend hoor. Dan gaat hij achter haar aan rennen of bijt hij haar.
Is die stress eigenlijk wel goed voor een aanstaande moeder??
Ik zou haar samen met de pony apart kunnen zetten want daar kan ze wel goed mee om. Maar dan staat mijn springpaard wel alleen en dat vind ik ook wel zielig! Zou hij dan niet alles gaan afbreken?
Wat moet ik doen??

-xxx- Marleen

ArabStables

Re: Moet ze apart staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:00

Ik zou het zelf niet zo prettig vinden om mijn drachtige merrie bij een paard te hebben lopen die regelmatig achter haar aanjaagt, vooral als je merkt dat ze er echt bang voor is.
Maar aan de andere kant; in de natuur gaat het ook zo en er zijn gewoon heel veel merries die lager in de rangorde staan die gezonde veulens op de wereld zetten. Daartegenover staat wel dat paarden in de natuur de ruimte hebben om hun meerdere te ontlopen en dat hebben onze paarden vaak weer niet! Ze lopen meestal op kleine stukken land waar 'vluchten' eigenlijk veel moeilijker is.
Ik zou sowieso als ze staks tegen de bevalling aan loopt haar apart gaan zetten met de pony waarmee ze goed overweg kan, tot ze het veulentje heeft en dan kun je daarna bekijken of je ze allemaal weer samenzet. Of alleen de merrie en veulen samen en de pony weer met het paard.
Maar als ik het zo lees is ze echt wel bang voor hem, dan zou ik toch voor de merrie kiezen en haar met de pony samen zetten. Jammer dan maar even voor je paard, maar een gezond veulen (en rustige merrie!) gaat op dit moment natuurlijk even voor en het is maar voor 4 mnd.

lilli

Re: Moet ze apart staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 19:05

Bedankt voor je reactie

Ik denk ook dat ik haar apart ga zetten want stress lijkt me helemaal niet goed voor een drachtige merrie. Als ze bijna moet bevallen ze ik haar zowiezoe alleen zo dat ze alle rust heeft.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:12

Maar je springpaard staat toch niet echt alleen als je een draadje in de wei spant. Dan heeft hij wel contact met de andere 2, maar kan hij er niet achteraan jagen.

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:45

Misschien is een optie om de pony te wisselen. De ene dag bij de merrie en de andere dag bij het paard en met één draadje er tussen is het ook al beter dan helemaal alleen staan.
Het wisselen deden wij ook met onze hengst, merrie en ruin tot de merrie besloot om gedekt te worden en gewoon even naar de hengst toe liep door alle draden heen.