[TI] Het hoe en wat van Tinkers. Wie licht me goed in??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler

Het hoe en wat van Tinkers. Wie licht me goed in??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 21:57

Ik wil een tinker kopen maar wil me eerst goed laten informeren..

Ik heb twee warmbloed bonte gehad maar de eerste was te wispelturig en de tweede veel te groot. (achteraf)

Wie kan me goed informeren over de voor en nadelen van een tinker..

Ik heb mijn oog laten vallen op een kerel van ruim 2 jaar. Hij is nu iets van 1.47m. De eigenaren zeiden dat zijn moeder ook een groeispurt kreeg tussen 3 en 6 jaar. Zij zit nu op 1.55m

Vertel vertel....

Bedankt in ieder geval, Gambler

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 08:24

hoi,
ik zou zeggen ,kijk even op het subforum van de tinkers daar staat veel informatie !

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:20

Inderdaad, ik denk dat ze je hier het beste kunnen helpen:

viewforum.php?f=98

En wat wil je precies weten?

nicole_hetty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:29

ik rij al jaren lang op de manege op een tinker dus veet est veel van tinkers:P

zeg maar wat je wil weten misschien kan ik je helpen

Gambler

Re: Het hoe en wat van Tinkers. Wie licht me goed in??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 11:20

Bedankt, wist ik niet.. Dan ga ik daar eens kijken..

ska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:57

Je moet wel oppassen met Tinkers! Sinds kort zijn ze enorm populair met als gevolg dat je veel zwake te ver doorgefokte Tinkers kunt kopen. Let heel goed op de gebreken van een Tinker voor je er eentje koopt. Let daarbij op zijn benen, hoeven, rug en nek. Dat zijn natuurlijk de algemene punten waar je heel goed op moet letten, maar deze Tinkers hebben meer last van erfelijk bepaalde aandoeningen. Tuurlijk zijn er zat Tinkers te kooop die hier absoluut geen last van hebben hoor, maar let er wel goed op.

Heel veel succes ermee!

En ik wilde hier nog wel even aan toevoegen dat Tinkers geweldige paarden zijn!

Gambler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 14:10

ska schreef:
Je moet wel oppassen met Tinkers! Sinds kort zijn ze enorm populair met als gevolg dat je veel zwake te ver doorgefokte Tinkers kunt kopen. Let heel goed op de gebreken van een Tinker voor je er eentje koopt. Let daarbij op zijn benen, hoeven, rug en nek. Dat zijn natuurlijk de algemene punten waar je heel goed op moet letten, maar deze Tinkers hebben meer last van erfelijk bepaalde aandoeningen. Tuurlijk zijn er zat Tinkers te kooop die hier absoluut geen last van hebben hoor, maar let er wel goed op.

Heel veel succes ermee!

Thanks..

Ik heb besloten om nog in ieder geval te wachten tot na de zomer..
Bedankt iedereen.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:15

Ska, waar heb je deze informatie vandaan?
Tot nu toe heb ik weinig gehoord over doorgefokte tinkers, eigenlijk nog helemaal niets.

Verder ga ik er van uit dat als je een paard koopt je ook wel zo slim zal zijn om het te laten keuren.
Op een paard van een paar duizend euro maakt die honderd ook niet meer uit, het is geen garantie maar een aantal dingen kun je wel meteen uitsluiten.

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:18

Ze zijn erg hard voor hun zelf. Laten pas erg laat weten als zou ziek zijn of een pijntje hebben. Ik ben zelf geen voorstande van een handelaar of een fokkerij aangezien je niet altijd hun hele geschiedenis weet wanneer ze niet in nederland gefokt zijn. Succes!

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:25

Er zijn toch genoeg goede fokkerijen in Nederland, waarom zou je daar niet gaan kijken?
Het beste is om eens met de mensen op TI te praten, daar zitten ook wat mensen die wat serieuzer met het ras bezig zijn.

Gambler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 14:31

Gambler schreef:
ska schreef:

Heel veel succes ermee!

Thanks..

Ik heb besloten om nog in ieder geval te wachten tot na de zomer..
Bedankt iedereen.

Ik ga nog niet tot een koop over en ja ik keur mijn paarden ook altijd voor het kopen..

ska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 07:27

Tuurlijk laat je je paard keuren voordat je hem koopt

@ coydog: Overwogen om een Tinker te kopen, maar heel veel 'slechte' Tinkers gevonden.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:55

ska schreef:
Tuurlijk laat je je paard keuren voordat je hem koopt

@ coydog: Overwogen om een Tinker te kopen, maar heel veel 'slechte' Tinkers gevonden.

hmm ik loop toch al zo een 8 jaar mee in de cobs, maar nog nooit tegen gekomen

ska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:26

Ja, we hadden wel pech.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:28

Ik ook niet IL, loop nog niet zo lang mee wat bezit betreft maar ben er al langer naar op zoek geweest en kwam ook geen doorgefokte gebrekkige tinkers tegen.
Wel wat gedrag betreft hier een daar een deukje maar werkelijk niet één met gebreken die erin gefokt waren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:52

Doorfokken kun je met een bestaand ras wat dan dus rastypische fouten krijgt, welke nauwelijks nog uit te kruisen zijn. Letterlijke betekenis: blijven fokken met dieren van dezelfde stamouders.

Tinkers worden nog maar heel kort aangeduid als zijnde een ras. Het stamboek is zelfs nog open voor inschrijving! Er is veel diversiteit binnen het ras, omdat veel verschillende rassen kortgeleden invloed hebben gehad (en nog hebben) op de populatie.

Uiteraard zijn er kwaaltjes en gebreken waar misschien meer Tinkers last van hebben, dan paarden van andere rassen. Dit zal echter niet veroorzaakt worden door de rastypische kenmerken, maar door de omstandigheden waaronder veel Tinks leven of leefden. Pas je deze omstandigheden op tijd (!) aan, dan zal je Tinker ook opknappen.

Kijk eens op de website van bijvoorbeeld het Nederlands Tinkerstamboek: *klik*
En inderdaad: hier op bokt is een compleet Tinkersubforum waar je je vragen kunt stellen: *klik*

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 08:12

-> TI

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:55

Stuur 'ns een PB-tje naar Tinkerlady hier op Bokt. Ze heeft een soort "adviesbureautje" over de do's en don'ts bij de aanschaf van een tinker. Ben ik ook begonnen en dat was heel leuk en leerzaam. Hun site is www.hooghewaerd.nl.

Succes !

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:10

Waar ik veel aan heb gehad is het boek Tinkers, bonte paarden uit Ierland van Christiane Slawik. Is bijna overal wel te koop nou. Zij legt helder uit waar je op moet letten, voor welke mensen Tinkers geschikt zijn enz enz.
Ik heb wel pech gehad met m'n eerste twee Tinkers, beide zijn medisch afgekeurt en dus weer terug naar de handelaar gehad. Echter, mijn derde is goed gekeurd en heb nou al drie jaar plezier van haar. Keuren is dus een must!!!!!

Tja, en het bezoeken van verschillende fokkers en handelaren is ook altijd wel handig. Blijf in ieder geval objectief en laat je niet verleiden door een bonte schone met de mooiste bruine/blauwe ogen

leintje24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:16

ik zou eerst eens een goede handelaar opzoeken. Daarnaast vind ik dat je moet weten dat ze vaak makkelijk zijn in de omgang, maar dat ze met rijden vaak toch erg moeilijk zijn! Ik heb zelf ook een tinker en ken behoorlijk wat tinkereigenaren die behoorlijk wat problemen hebben gehad

ze zijn wel super op de weg, ik ken weinig tinkers die ergens van schrikken. Sommige dingen vinden ze ook wel eng hoor, maar echt een stuk minder dan bij warmbloeden. Mijn tinker had nog nooit op de weg gelopen, maar ik kon zo met haar door het verkeer heen zonder dat ze het echt eng vond!

Daarnaast zijn de meeste tinkers erg voorwaarts (ipv dat je denk dat ze sloom zijn) en duurt het soms lang voordat je het vertrouwen hebt gewonnen van 'zon paardje

maar ja elke tinker verschilt ook enorm, maar ze zijn dus niet perse per definitie supermakkelijk en voor iedereen te rijden.

de meeste tinkers zijn wel supersterk, je kan ze zo het hele jaar buitenhouden. Ik heb nog nooit ijzers gehad en rij toch heel veel op de weg, zometeen wil ik er ook op deze manier mee gaan mennen.

het klopt idd dat een tinker nog behoorlijk kan groeien tussen zijn 3e en 6e, maar dat hoeft ook niet altijd het geval te zijn

nou ja succes ermee!

groetjes marjolein

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:38

Als je een tinker gaat kopen altijd eerst gaan kijken en informeren. Een eigenaar (ook handelaren) hoort te weten hoe het paard is qua karakter. Ik zit nu zelf een kleine 4 jaar in de tinkers en heb nog nooit een "doorgefokte" gezien. Wel beschadigde....

Mijn paarden komen ook uit Engeland en af en toe heb ik er een aantal voor de verkoop. Maar voor ik ze te koop zet laat ik ze eerst een pasje bij mij lopen zodat ik weet wat ik heb en hoe ze zijn. Tot nu toe ben ik nog nooit een verkeerde tegen gekomen.
Onthoud alleen goed dat tinkers geen barbiepaarden zijn, maar paarden met een eigen karakter die ook beslist even zullen zien hoe ver ze bij jouw kunnen gaan.... Wat ze wel en niet mogen... Daarin verschillen ze met geen 1 ander ras!!

Waar je ook goed aan doet is om gewoon overal eens te gaan kijken en te praten. Er zijn genoeg tinkereigenaren die je van alles willen vertellen over hun paardje en je tips willen geven waar je op moet letten!

nikki16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:12

Hoi.
Ik vind Tinkers echt leuke paardjes.
Ze zijn wel af en toe eigenwijs , maar ja welk paard niet he Mijn ervaring met tinkers is dat ze zeg maar een soort van knopje hebben de ene moment is er niks aan de hand en de andere moment zijn ze gigantisch vervelend... maar dat is natuurlijk niet bij alle tinkers zo. En de tinker waar ik nu veel mee om ga is eerder ook mishandeld, maar dat is natuurlijk weer heel anders dat blijft er bij elk paard inzitten.
De meeste zijn in elk geval super kind vriendelijk.
Goeie keus

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:22

Doorgefokt? Dat weet ik ook niet...

Maar het is wel een feit dat veel malafide handelaren brood zien in de Tinkers die in korte tijd zo populair (lees: duur) zijn geworden.
Deze handelaren kopen voor een paar centen de bagger-tinkers in Engeland en Ierland, die niemand meer wil hebben, en sturen ze naar Nederland als prachtige Tinkers.
Vaak komen ze aan in de haven in Antwerpen waar ze na traumatische castratie en vervoer in containers bij opbod worden verkocht.
Deze arme paardjes zijn natuurlijk verknipt voor het leven...

Gelukkig zijn er ook goedwillende fokkers en handelaren. Dus kies voor een Nederlands gefokte tinker of voor een goede handelaar, die zelf zijn paardjes uit Engeland of Ierland ophaalt (vraag maar eens om goede adressen, die zijn er echt wel).
Succes!!