Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
)

[***] schreef:Ik vind zoiets niet echt iets om te stimuleren. Ik weet niet of de fokkerij er mee gediend is.
En een paard kopen kan niet, maar 1 fokken wel? Wat denk je dat een veulen kost en eventueel kan kosten als de veearts er bij moet komen?
.. Kan je beter uit je hoofd zteten dat idee. Hoe bedoel je dat je niet door financiele problemen een paard kan nemen maar door andere..
Dan kan je toch ook beter geen paard proberen te fokken als het andere redenen heeft
Of ik ben gewoon simpel
urselin schreef:De titel zegt het al.
Mijn pony, Urselin, is 1,35 m groot en twaalf jaar oud. Ze staat ingeschreven in het stamboek van de Belgische Rijpony.
Wanneer heb ik de meeste kans om een veulen te krijgen, die uitgroiet tot een (klein) paard? (d.w.z hoe groot moet de hengst zijn?)
Is dat eigenlijk wel mogelijk met een pony van 1,35m?
En als ik haar door een paard laat dekken, is het dan niet 'gevaarlijk' voor haar of voor de dracht zelf?
Ik weet weinig af van fokken en wil me er ook eerst in 'verdiepen' voor ik haar laat dekken.
Ik zou het fijn vinden als jullie mij kunnen helpen!
Acilon schreef:ik heb altijd geleerd da het veulen altijd qua stokmaat naar de merrie gaat, en daar zeker geen 10 cm boven kan komen..
amber_rinova schreef:Acilon schreef:ik heb altijd geleerd da het veulen altijd qua stokmaat naar de merrie gaat, en daar zeker geen 10 cm boven kan komen..
dat is niet waar.ik ken een merrie met de stokmaat van 1.63 en de vader heeft een stokmaat van 1.68m en het merrie veulen die daar uit is gekomen had op 2 jarige leeftijd een stokmaat van 1.71m.
agerrits schreef:Ondanks dat je dezelfde combinatie neemt dus zelfde vader en moeder kunnen de nakomelingen in maat variëren. zo ken ik een (hengst) paard die over de 170 kwam en een volle broer van hem werd niet groter dan 165.
Dus dat kan ook?
Acilon schreef:ik heb altijd geleerd da het veulen altijd qua stokmaat naar de merrie gaat, en daar zeker geen 10 cm boven kan komen..

joostvangestel schreef:Geluk is altijd mogelijk:
Kompas Marco, 1.48m
Vader: Downland Folklore, 1.47m
Moeder: Upperten Golden Oriental Empress, maat mij onbekend
MV: Polus ox, maat mij onbekend
mm: Twyford Grenadine, kleiner dan 1.22m
Waar staat die Marco ergens ter dekking?