Hoe krijg je een paardveulen uit een ponymerrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twaalf

Hoe krijg je een paardveulen uit een ponymerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 16:40

De titel zegt het al.
Mijn pony, Urselin, is 1,35 m groot en twaalf jaar oud. Ze staat ingeschreven in het stamboek van de Belgische Rijpony.
Wanneer heb ik de meeste kans om een veulen te krijgen, die uitgroiet tot een (klein) paard? (d.w.z hoe groot moet de hengst zijn?)
Is dat eigenlijk wel mogelijk met een pony van 1,35m?
En als ik haar door een paard laat dekken, is het dan niet 'gevaarlijk' voor haar of voor de dracht zelf?
Ik weet weinig af van fokken en wil me er ook eerst in 'verdiepen' voor ik haar laat dekken.
Ik zou het fijn vinden als jullie mij kunnen helpen!

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:41

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je uit een merrie van 1.35 een paard kan fokken..

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:42

Ik heb weinig verstand van het fokken, maar uit een merrie van 1.35 een paardenveulen?? Dat lijkt me toch echt te zwaar voor de merrie.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:44

lijkt me niet verstandig om op zo'n kleine pony een grote hengst te zetten, met een E pony veulen moet je al blij zijn !
het veulen past zich aan aan de baarmoeder, maar dit betekend dus ook dat het nooit een paard kan worden.
ik neem aan dat hij voor jezelf bedoelt is?
koop dan gewoon een paard ipv met zo'n kleine pony te fokken
er lopen meer dan genoeg paarden rond, dus waarom iets gaan fokken wat niet mogelijk is ? in die zin, van een paard fokken uit een pony

Twaalf

Re: Hoe krijg je een paardveulen uit een ponymerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 17:15

een paard kopen is gewoon out of the question voor mij,
ik dacht ook al dat het niet kon, maar ja wat weet ik nou van fokken af? (weinig )
Thanks anyway..

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:19

ik heb altijd geleerd da het veulen altijd qua stokmaat naar de merrie gaat, en daar zeker geen 10 cm boven kan komen..

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:34

Het zou best wel kunnen dat je uit een merrie van 1.35m een paard van 1.49m kan fokken. Vraag is of je dat eigenlijk wel wil?

Volgens mij is in België net als overal ter wereld (behalve in een landje ten Noorden van België) een paardachtige van 1.49m gewoon een paard.

Als je het een beetje gestructureerd wil doen, dan zou ik er twee generaties over doen. Wij hebben onze merrie van 1.16m wel eens gedekt met een hengst van 1.18m en er een dochter uit gescoord van 1.25m. 9% groei in één generatie, en dat zelfs zonder er een grote hengst op te zetten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 13:40

Ik vind zoiets niet echt iets om te stimuleren. Ik weet niet of de fokkerij er mee gediend is.
En een paard kopen kan niet, maar 1 fokken wel? Wat denk je dat een veulen kost en eventueel kan kosten als de veearts er bij moet komen?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:06

Inbelgie is het volgens mij idd 1.49. (oid) In nederland 156,9.

Maar als je er kan/mag/wilt fokken kun je er idd ook gewoon 1 kopen. Tegen de tijd dat het veulen volwassen is heeft het net zoveel gekost als een volwassen paard die je zo koopt. En 1tje die je koopt kun je zelf helemaal uitkiezen.

Om op je vraagterug te komen. Ik denk dat je heel ontzettend veel geluk moet hebben wilt het veulen de 1.50 halen. Dan zal én de moeder moeten vergroten én de hengst. En het eerste veulentje blijft toch altijd wat kleiner dan de rest.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:56

Geluk is altijd mogelijk:

Kompas Marco, 1.48m
Vader: Downland Folklore, 1.47m
Moeder: Upperten Golden Oriental Empress, maat mij onbekend
MV: Polus ox, maat mij onbekend
mm: Twyford Grenadine, kleiner dan 1.22m

In twee generaties 26 cm gegroeid, dus weet ik niet of het wel zo relevant is om de maat van Upperten Golden Oriental Empress te weten. Des te leuker dat Marco groter was dan zijn vader

Dit zal wel de beroemde uitzondering zijn op...

PS: Kompas Marco is een goedgekeurde hengst...

Twaalf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 19:40

[***] schreef:
Ik vind zoiets niet echt iets om te stimuleren. Ik weet niet of de fokkerij er mee gediend is.
En een paard kopen kan niet, maar 1 fokken wel? Wat denk je dat een veulen kost en eventueel kan kosten als de veearts er bij moet komen?

Een paard is voor mij not done door andere redenen, niet door financiële redenen.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:05

Dat gaat niet .. Kan je beter uit je hoofd zteten dat idee. Hoe bedoel je dat je niet door financiele problemen een paard kan nemen maar door andere.. Dan kan je toch ook beter geen paard proberen te fokken als het andere redenen heeft Of ik ben gewoon simpel

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:54

Bij ons op stal is ooit een veulen doodgeboren doordat hij te groot was.. zijn moeder was een paard met veel veulens dus het zou eigenlijk wel moeten kunnen maar ik denk niet dat het verstandig is uit een pony een paard te gaan fokken..

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:11

dan zou ik idd ook in 2 generaties fokken...in een keer zal dat niet lukken ben ik bang

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:17

Bij ons in de buurt is een beroemde fokker van springpaarden waarvan het zoontje een heel aprt springende ponymerrie had van 1.45 m . Ze sprong echt waar parcours 1.35-1.40 tussen de paarden . Hij heeft er nadien ook mee gefokt met springpaardhengsten ,veulens hadden wel een stokmaat boven die van de moeder ,maar het waren natuurlijk geen reuzen ,en de bevallingen gebeurden niet altijd vlekkeloos ,gelukkig was hij wel een heel ervaren fokker .Maar het heeft uiteindelijk niet het resultaat gebracht dat ie had gehoopt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:45

urselin schreef:
De titel zegt het al.
Mijn pony, Urselin, is 1,35 m groot en twaalf jaar oud. Ze staat ingeschreven in het stamboek van de Belgische Rijpony.
Wanneer heb ik de meeste kans om een veulen te krijgen, die uitgroiet tot een (klein) paard? (d.w.z hoe groot moet de hengst zijn?)
Is dat eigenlijk wel mogelijk met een pony van 1,35m?
En als ik haar door een paard laat dekken, is het dan niet 'gevaarlijk' voor haar of voor de dracht zelf?
Ik weet weinig af van fokken en wil me er ook eerst in 'verdiepen' voor ik haar laat dekken.
Ik zou het fijn vinden als jullie mij kunnen helpen!

eerlijk gezegd koop je nu beter een veulen want die kosten bijna nog minder dan het dekgeld van sommige hengsten. Je hoeft geen paard te kopen. Je kan een veulen kopen.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:25

als je echt een grotere pony wilt (een paard zal het niet worden) moet je een hengst nemen die groter fokt. Bij het kwpn is bij bijna alle hengsten wel bekent of die groter of kleiner fokken, hierbij is natuurlijk wel een gemiddelde genomen en je moet natuurlijk ook kijken of de hengst wel bij je merrie past

amber_rinova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:10

Acilon schreef:
ik heb altijd geleerd da het veulen altijd qua stokmaat naar de merrie gaat, en daar zeker geen 10 cm boven kan komen..

dat is niet waar.ik ken een merrie met de stokmaat van 1.63 en de vader heeft een stokmaat van 1.68m en het merrie veulen die daar uit is gekomen had op 2 jarige leeftijd een stokmaat van 1.71m.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:15

Bijn ons op stal heeft een Ilmeo gestaan van ong. 1.70 die uit een D-pony moeder kwam. Het schijnt dat de fokker met die pony vaker paardveulens fokte.

Dat beest was verder gezond, maar of het verstandig is om een paard te willen fokken uit een ponymerrie? Het zou niet mijn eerste keus zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:50

amber_rinova schreef:
Acilon schreef:

dat is niet waar.ik ken een merrie met de stokmaat van 1.63 en de vader heeft een stokmaat van 1.68m en het merrie veulen die daar uit is gekomen had op 2 jarige leeftijd een stokmaat van 1.71m.

Uitzondering...

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:03

Ondanks dat je dezelfde combinatie neemt dus zelfde vader en moeder kunnen de nakomelingen in maat variëren. zo ken ik een (hengst) paard die over de 170 kwam en een volle broer van hem werd niet groter dan 165.
Dus dat kan ook?

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:41

agerrits schreef:
Ondanks dat je dezelfde combinatie neemt dus zelfde vader en moeder kunnen de nakomelingen in maat variëren. zo ken ik een (hengst) paard die over de 170 kwam en een volle broer van hem werd niet groter dan 165.
Dus dat kan ook?

Ja kan zeker, mijn merrie heeft met Farrington 2 veulens gehad, de ene was een vrij compacte merrie van 1m66 en de andere een langelijnde hengst van ongeveer 1m74. De merrie is 1m61 ongeveer.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:21

Ik denk dat je het ook niet in 1 keer gaat lukken om een paardveulen uit een ponymerrie te halen. Misschien na de 2e of 3e generatie, maar dan ben je wederom wel een aantal jaar verder. Ik sluit me aan bij het eerder gegeven advies: koop dan een paardveulen, die kunnen inderdaad minder kosten dan het dekgeld van een hengst.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:00

Acilon schreef:

het is wel zeker mogelijk
Mijn paard is 1.66, zijn vader 1.70, zijn moeder 1.54

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:11

joostvangestel schreef:
Geluk is altijd mogelijk:

Kompas Marco, 1.48m
Vader: Downland Folklore, 1.47m
Moeder: Upperten Golden Oriental Empress, maat mij onbekend
MV: Polus ox, maat mij onbekend
mm: Twyford Grenadine, kleiner dan 1.22m

Hmm, Twyford Grenadine ... Waar staat die Marco ergens ter dekking?