Wel of niet beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jodievanmij

Wel of niet beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 09:31

aangezien mijn vorige topic noodgedwongen gesloten werd omdat sommige mensen hier niet serieus met het onderwerp om kunnen gaan en ik zelf niks kon reageren plaats ik dit nog eenmalig..

punt 1

-Het gaat hier om een 4 jarige merrie. Waarvan het veulen van dit jaar dat dus in maart is geboren sinds een maandje gespeed is. Deze merrie is aangkocht in oktober vorig jaar was toen dus drachtig..is dus niet door ons bij de hengst gedaan dus over dat ze dan wel of niet als 2 jarige bij de hengst zal zijn geweest kunnen wij dan niet helpen..het veulen is toen in maart geboren..en kerngezond en merrie ook en was echt een hele snelle goede bevalling..

punt 2

-De merrie staat hier nu dus iets langer dan een jaar..Bij haar vorige eigenaren had ze alleen maar in het land gelopen en was nog nooit echt in handen geweest om te worden verzorgt..ze is in het afgelopen jaar al veel bijgebracht zoals aan het touw meelopen (dit kende ze nog niet eens) borstelen, longeren (dat gaat al heel netjes en ze vind het leuk) en hoofdstel en zadeltje heeft ze ook al op gehad..Het is nu allemaal al de normaalste zaak voor haar..

punt 3

-Door tijdgebrek en omdat ze na maart een veulen aan de voet had stond dit op een laag pitje.. En omdat wij zeker wel weten hoe we met een paard om moeten gaan hebben wij haar de tijd gegeven (van ons hoeft een paard niet op zijn of haar 4 jaar al in het M te zijn)

punt 4

-Men kan uren discuseren over wanneer een paard verjaard..Het is toch echt bewezen dat elk paard in januari verjaard alleen bij de een is dat merkbaarder dan bij de ander zo is dit GEEN laatbloeier dus zou ze kwa leeftijd al met een ruiter op zich kunnen lopen dat moet kwa sterkte van de merrie niks uit maken ze is inmiddels al 4,5 jaar oud en sterk genoeg. Bij de meeste mensen word een paard al op 3 jarige leeftijd beleerd (dit doen wij altijd met 4 jaar zodat het paard er zowel fysiek en mentaal sterk genoeg voor is)

punt 5

- Het gaat mij er niet om dat deze merrie B klaar of wedstrijdklaar moet zijn!! dat maken jullie er van.. Ik vroeg gewoon of het verantwoord is om haar al te beleren (ok dit kan je in de grootste zin van het woord zien) maar je snapt toch wel dat ik bij een drachtige merrie echt niet verwacht dat ik haar nog even voor het nieuwe seizoen wedstrijd klaar heb..hiermee bedoel ik dus .haar rustig laten wennen aan het gewicht van een ruiter en eventueel wat rondstappen en draven en dat ze wat aan het bit wend en een beetje de sturing aanleert.. Ik kan wel wachten omdat ik alleen het beste voor het paard wil en als dit is dat ik moet wachten vind ik dat geen probleem er zijn genoeg andere dingen die je met haar kan doen zoals wandelen en gewoon verzorgen..Zoals sommige in mijn vorige topic suggereerde dat ik er geen verstand van zou hebben en dat het bij mij 6 maanden zou duren voor ik een paard had beleerd en bij een ander 4 nou beleren duur over het algemeen lang.. kijk zadelmak maken is zo gebeurd maar dan moet er nog een rem een stuur en het gas op om het maar zo cru te zeggen.. dat heet bij mij het beleren en dat kan lang duren of kort maar goed het gaat altijd door aangezien jij en je paard nooit uitgeleerd zijn!!! na de Basis komt immers pad die lange weg naar de top (die zelfs niet eens voor elk paard en ruiter zijn weggelegd dus met het aanleren om het maar zo te noemen van de oefeningen ben je echt maar zo niet in 4 weken mee klaar ) als je dit tenminste paardvrienelijk wil doen en je paard heel wil houden

punt 6

- Het laten wennen aan een ruiter laten wij overigens door profesionele mensen...(Ook deze mensen verschillen hierin van mening.. de een wil het wel doen de ander niet..vadaar dat ik jullie advies en meningen graag zou horen) hieronder versta ik de eerste paar keer dat het paard een ruiter op zijn/haar rug krijgt..Wij hebben zelf de kennis er wel voor maar vinden het niet verantwoord om er zelf mee aan de haal te gaan..De eerste paar keer word dit voor ons gedaan.. het longeren etc.. leren wij het paard zelf maar de eerste keer er op tot zn beetje de 7e keer laten wij doen door mensen die hier de ervaring voor hebben.. Daarna stapt 1 van ons er op die dan de eerste keren ook onder begeleiding rijd.. Vind gewoon heel belangrijk dat een paard gelijk een goede start hiermee en overal mee maakt wat veel mensen wel lijken te vergeten.!

punt 7

- Ik weet echt wel dat je een drachtige merrie niet hard aan het werk zet.. dit doe je ook niet bij zwangere vrouwen..ook hier over verschillen de meningen.. maar toch zwanger is zwanger en of dit nou bij mens of dier is.Alleen geeft de zwangere vrouw zelf wel aan wat zij nog wel en niet kan. Dus vind ik dat je daar bij een dier ook zeker rekening mee moet houden.. voor een paard dat zwanger in het wild rondloopt is het ook niet normaal dat er ineens iemand met een zadel en hoofdstel op gaat zitten..Maar als je een drachtige merrie hebt die goed op conditie is en altijd in handen van mensen is geweest kan je best wat met haar doen mits je dit met beleid doet..helemaal niks doen schiet ook niks op en in de wei gaan ze ook nog vaak goed tekeer.. en als je longeert zonder stress komt dit bijna wel op het zelfde neer alleen is het longeren een tikje zwaarder.. maar de beweging blijft hetzelfde

punt 8

-Wij gaan hier met beleid en respect naar de paarden toe om.. Dus dat de merrie nou wel of niet op 2 jarige leeftijd gedekt was daar konden wij ook niks aan doen maarja het was nou eenmaal zo.. De merrie pakt alles wat we tot nu toe met haar gedaan hebben goed op en wij willen niks overvragen of overhaasten.. Heb liever straks een fitale merrie die het werk aan kan en leuk vind dan een kapot gereden 5 jarige...

punt 9

Dat ik vroeg of je een paard dat 6 maanden drachtig is kan beleren dat hoeft toch niet gelijk te betekenen dat ik er geen verstand van heb?! ofwel. ik vroeg dit omdat ik nergens op internet (vast nog niet goed gezocht ofzo maar ben niet zo goed met die zoekmachines) kon vinden hoe het verloop van de dracht in zn werk gaat.. Het enige dat ik wel weet is dat een dracht bij een paard 11 maanden duurt en dat het veulen pas echt hard gaat groeien in de laatste 3 maanden.. dus bij de merrie waar het hier om gaat zou het dus pas over 2 maand zijn dus zouden we deze maand best kunnen proberen om er op te gaan zitten en wat rustig te stappen en net wat sommige aangaven een beetje op en afstappen leren de sturing en de rem en eventueel wat draven aanleren..Maar wel alles zo minimaal mogelijk. Ze is immers goed op conditie.want wat ze nu leert is ze na de bevalling echt niet zo maar kwijt..en dan heeft ze zowiezo nog heel wat maandjes de tijd voor ze er echt aan toe is om echt te beginnen..

Ik vroeg het dus alleen maar om van jullie te horen hoe jullie dit altijd doen of jullie het verantwoord vinden had kunnen weten hier op bokt dat het weer helemaal nergens over zou gaan.. sorry dat ik het zo moet zeggen maar goed het ging helemaal de verkeerde kant uit.. Vind dit erg jammer want ik was serieus geinteresseerd in jullie meningen.. alhoewel ik toch best een paar posts zag die wel ontopic waren..

Bij deze vertel ik jullie mijn mening.. Denk dat wij de merrie gewoon rustig proberen te laten lopen met ruiter erop en ze zal zelf wel aangeven of ze dit aankan ja of nee..Daarna komt ze lekker op rust en word ze allen nog gepoetst en af en toe gelongeerd zodat ze toch wat doet als ze dan in dr laatse maandjes zit..(bij een paard dat al langer onder het zadel is en drachtig is maakt het ook niks uit dat je daar op doorrijd tot de voorlaatste maand mist rustig aan doet) dus tot zn 2-3 maandjes voor de bevalling word ze lekker op rust gezet en dan kan ze in alle rust bevallen en dan pakken we het daarna kan nu nog niet zeggen naar hoeveel maand ligt helemaal aan de situatie weer op...

mensen die wel ontopic hadden gereageerd bedankt.. en voor de anderen geld.. start zelf een topic een ga daar lekker kibbelen of scheur vast naar de winkel en koop vast de nieuwste penny ... mocht ie uit zijn
Laatst bijgewerkt door Jodievanmij op 09-12-05 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:39

Ik blijf van mening dat je beter even kunt wachten. Zadelmak maken is volgens mij geen probleem, keertje met alles erop en eraan aan de longe moet ook kunnen, maar stap gewoon lekker op wanneer het veulen er al even is.... Heel veel succes!

weule

Re: Wel of niet beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:45

Ik zou haar gewoon beleren, zoals ik uit het hele verhaal begrijp kent het paard in principe alles al, behalve het rijden(of dat er iemand op zit). Ze heeft nog 5 maand tot het veulen, dus hoeft pas over 2 á 3 maand op rust.. dat lijkt me ruim voldoende om het paard zadelmak te maken, dus de 3 basisgangen en het sturen(teugelmak).

Jodievanmij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 09:49

Kris25 schreef:
Ik blijf van mening dat je beter even kunt wachten. Zadelmak maken is volgens mij geen probleem, keertje met alles erop en eraan aan de longe moet ook kunnen, maar stap gewoon lekker op wanneer het veulen er al even is.... Heel veel succes!

dank je

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 09:52

weule schreef:
Ik zou haar gewoon beleren, zoals ik uit het hele verhaal begrijp kent het paard in principe alles al, behalve het rijden(of dat er iemand op zit). Ze heeft nog 5 maand tot het veulen, dus hoeft pas over 2 á 3 maand op rust.. dat lijkt me ruim voldoende om het paard zadelmak te maken, dus de 3 basisgangen en het sturen(teugelmak).

eingelijk ben ik het hier wel mee eens.. alleen hoeft van mij het galopperen met ruiter dan nog niet.. maar inderdaad stap draf en aan teugelhulpen zoals sturen en halthouden laten wennen moet toch kunnen?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:55

Ik ben van mening dat je voor jezelf gewoon beter een veiligheidsmarge in moet bouwen. Je hebt nu nog maar 2 maanden om het goed voor elkaar te krijgen, wat als ze nou niet effe niet zo makkelijk is met een ruiter op haar rug, stop je dan? Ik denk dat je de klus altijd af moet maken, op een slecht moment stoppen omdat het paard wat lastiger is dan geplanned en de zwangerschap in de weg gaat zitten is gewoon niet echt handig. Dan zit je straks met nog een groter probleem.

Voor hetzelfde geld gaat het van een leien dakje, en pakt ze alles heel makkelijk op, dan heb je aan die twee maanden zat.

Ikzelf zou wachten tot het veulen afgespeend is. En dat heeft niks met penny te maken maar wel met het afwegen van de voors en tegens....

en als je toch geen haast hebt, waarom dan nu beginnen?

Het is niet zwaar voor een drachtige merrie, absoluut niet en ze kunnen het best hebben, zeker wel........ Maar nogmaals, wat is de meerwaarde? waar ligt de winst? Of je haar nu zadelmak maakt of over 9 maanden

Hoe dan ook, wat je ook besluit............. heel veel succes. En van mijn kant excuses dat het in dat andere topic verkeerd ging!

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:55

Ik ken het andere topic niet, dus ik ben helemaal fris.

Ik zou er voor kiezen om te wachten met 'echt' beleren. Het is toch vaak het handigst als je een paard echt gaat leren berijden dit even flink door te zetten. Dus elke dag ong. 10 minuten, ongeveer een week lang, daarna dag rust en proberen om de 2 dagen. Dit zou ik dan bv. een klein maandje volhouden, zodat je paard echt goed gewend is. Voor een paard is dit best lichamelijk zwaar. Aangezien de merrie ook nog drachtig is lijkt me dit een extra belasting. Ik zou dus gewoon wachten totdat het veulen geboren is. Kun je ook direct leren dat het veulen soms een half uurtje alleen is etc.

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:58

Ik denk dat je haar ook wel kan 'beleren'.
Idd wennen aan ruiter, beetje rem, gas en stuur erop en dan weer een tijdje op rust.
Juist fijn om ze na het beleren weer even op rust te hebben en als je na het veulen begint, dan ga je denk in een keer door..

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:04

Mijn merrie was al wel beleerd en die heb ik tot 10 maanden kunnen rijden incl. de galop en sprintjes. Ze vond het nog allemaal even fantastisch.

Ik ben dus van mening dat je haar best kunt beleren. Je kunt zelf het beste inschatten tot hoelang je door kunt gaan of niet. Bovendien is het ook beter voor je merrie als ze lekker veel beweging krijgt tijdens het drachtig zijn. Dit zorgt namelijk voor een goede conditie. En een goede conditie is ook belangrijk voor de dracht. Het is goed voor haar hoeven, voor de bloedsomloop, en bij het beleren krijg je als bonus dat de buikspieren ook lekker getraind worden, zo blijft ze lekker strak in haar velletje. Die van mij was op 10 maanden wel vol, maar niet dik, dat kwam pas toen ik ophield met rijden.
Bovendien vind ik het alleen maar goed als een paard dat net beleerd wordt na een paar maanden een rustperiode krijgt om alles te laten bezinken. Kan ze lekker moeder zijn!
Heel veel succes iig met wat je ook gaat doen!

Jodievanmij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 10:05

KiWiKo schreef:
Ik ben van mening dat je voor jezelf gewoon beter een veiligheidsmarge in moet bouwen. Je hebt nu nog maar 2 maanden om het goed voor elkaar te krijgen, wat als ze nou niet effe niet zo makkelijk is met een ruiter op haar rug, stop je dan? Ik denk dat je de klus altijd af moet maken, op een slecht moment stoppen omdat het paard wat lastiger is dan geplanned en de zwangerschap in de weg gaat zitten is gewoon niet echt handig. Dan zit je straks met nog een groter probleem.

Voor hetzelfde geld gaat het van een leien dakje, en pakt ze alles heel makkelijk op, dan heb je aan die twee maanden zat.

Ikzelf zou wachten tot het veulen afgespeend is. En dat heeft niks met penny te maken maar wel met het afwegen van de voors en tegens....

en als je toch geen haast hebt, waarom dan nu beginnen?

Het is niet zwaar voor een drachtige merrie, absoluut niet en ze kunnen het best hebben, zeker wel........ Maar nogmaals, wat is de meerwaarde? waar ligt de winst? Of je haar nu zadelmak maakt of over 9 maanden

Hoe dan ook, wat je ook besluit............. heel veel succes. En van mijn kant excuses dat het in dat andere topic verkeerd ging!

dank je.. ik heb er inderdaad geen haast mee.. maar omdat het paard het allemaal wel erg fijn vind die aandacht dacht ik misschien dat het wel leuk is om haar al vast wat bij te gaan leren.. tuurlijk moet je het wel af kunnen maken .. maar ben er ook van overtuigt dat het voor een paard beter is om na dat ze de eerste kennis met zadel hoofdstel en ruiter gehad heeft dat het dan beter is voor welk paard dan ook om eerst weer lekker de wei in te gaan .. dan kan het allemaal goed op ze inwerken en hebben ze de tijd om zich nog beter te ontwikkelen en kunnen ze daara dus over heel wat maandjes er lekker met frisse moed weer tegenaan en dan weet ze tenminste al wel een beetje wat haar te wachten staat.. dan is de druk minder groot voor haar denk ik.. maar goed ik ben er ook nog niet uit wat het word maar blijven longeren doen we haar zeker weten wel aangezien ze daar echt niet minder van word en het heel leuk vind..als er voor de eerste keer op gezeten wordt laten we dit altijd doen dus misschien dat het inderdaad dan verstandiger is om of dit zelf te gaan doen met heel veel rust gaat het niet dan ophouden maar lijkt me niet moeilijk te worden..want als hiervoor iemand anders erbij halen dan word het wel allemaal wat meer voor haar natuurlijk..dus denk dat we er wel zelf op en af gaan stappe zodat ze dit wel een beetje kent en wat rondstappen en beetje aan het bit laten wennen en dan lekker haar de tijd geven en haar volgend jaar als het veulen er goed en wel gezod uit is en ze weer op krachtis haar echt gaan op pakken

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:07

lijkt me een goed plan Jodievanmij dat kan je prima doen

Jodievanmij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 10:08

dank jullie.. voor de reacties.. laat het zeker nog horen wat het word.. maar er mogen nog meer reacties komen hoor.. laat maar horen wat jullie vinden hou het alleen wel net als hierboven on topic..

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:24

Ik heb een nu 10 jarige merrie die ik als 3,5 jarige drachtig en onbeleerd heb gekocht in het najaar, ze was toen 5 maanden drachtig.
Ze was overigens wel braaf in de omgang en op de keuring geweest, maar had nog geen singel etc op gehad. We hebben haar toen gewoon beleerd, de 1e dag singel erop, ze reageerde heel rustig en de volgende dag de ruiter erop. Ze is toen doorgereden tot 6 weken voor de bevalling. Na de bevalling haal ik altijd direct moeder en kind iedere dag even uit elkaar en 2 weken na de bevalling, als de merrie rustig bij het veulen weggaat beginnen we weer met rijden. Overigens werkt ze niet zo hard als een paard dat niet drachtig is of een veulen heeft en kijk ik wel wat ze aankan, als ze te dik wordt en aangeeft dat het te zwaar wordt stop ik met rijden, dat is meestal 6 tot 8 weken voor de bevalling.
Dit paard reageerde dus zonder stress en ik denk dat wanneer het verder beleren te veel stress geeft je niet verder moet gaan, dan was ik toen ook gestopt. Alleen zie ik niet in dat je dan moet wachten tot het veulen gespeend is. Wen ze direct aan bij het veulen weg te gaan, als je daarvoor de mogelijkheid hebt en ga dan weer verder waar je gebleven bent.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:41

jodie ,het kan prima hoor . Ik laat het ook professioneel doen thuis ,dus er komt helemaal geen stress aan te pas en echt ik heb allemaal bloedbeesten dus ik weet heel goed wat stress betekent . het gaat erom dat ze enkel zadelmak worden gemaakt en daarvoor hoeven ze echt geen 6 weken aan de longe enkel paardaagjes met hoofdstel ,dan singeltje erbij dan later zadel erop ,beugels lang later wat hangen ,opstappen en een paar rondjes aan de longe als ze dat goed doen nog een paar dagen los stappen ,draven zowel linksom als rechtsom ,keer helthouden en klaar . Dan zijn ze hooguit een maand (4 dagen in de week ) bezig geweest en dan krijgen ze bij mij terug volle rust tot het veulenen (dus ik stop zeker 5 maand voor die datum) en zelfs daarna laat ik ze volop genieten van het zomerseizoen . Als ik ze na een jaar terug opneem zijn de paarden rijper zowel fysiek als mentaal en na een dag of vier longeren met zadel kan je er zo opstappen en wegrijden en verder gaan met je opleiding . ik rijdt ze zelf verder aan dan tot ze net parcoursklaar zijn (dwz 1 of 2 oefenwedstijdjes ) en dan krijgen ze opnieuw een maand of vijf volledige rust .
ik heb trouwens nu 2 bijna driejarigen die drachtig zijn en oh wat staan ze er goed bij

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:50

Denk zelfs dat het nu de beste periode gaat zijn. Veel merries reageren heel wat minder braaf als ze van hun veulen weg moeten.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:09

Hihi, nu zijn er al mensen die erover vallen als een paard met 2 jaar en 11 maanden (=3) bij de hengst gaan?

Iig vind ik er helemaal niets mis mee om een drachtige merrie aan te rijden, Releste is nu ook drachtig ingereden en doet het super, je merkt vanzelf wel aan je paard of ze het aankan.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:18

Voor zover ik weet wordt het volgende regelmatig gedaan: 3-jarigen worden gedekt in het voorjaar, de zomer en nazomer worden ze dan beleerd en zadelmak gemaakt en dan mogen ze weer de winter/voorjaar op rust tot het veulen er is. Als het veulen oud genoeg is wordt de merrie dan door-beleerd.

Het lijkt me, zoals jij hierboven beschrijft, dat je hetzelfde doet, alleen bij een jaar oudere merrie die al wat verder in de dracht is. Zolang ze het leuk vind en niet al teveel stress oploopt kun je volgens mij best beginnen.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:28

Ik zou ook niet weten waarom je je merrie nu niet zou kunnen gaan beleren.

Jodievanmij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 22:11

nee inderdaad...Heb haar vandaag voor het eerst weer een dek op gedaan zodat ze niet te dik in het haar komt ze vond het heerlijk.. de singels hoefden niet eens losser dus zo dik is ze nog niet van de dracht...Denk inderdaad dat het geen kwaad kan zolang je het met beleid doet en haar niet te veel laat doen en alles in vertouwede omgeving en met geduld...Denk zelf dat ze niet heel moeilijk gaat doen.. ze is afgelopen zomer voor de keuring geweest en toen was haar veulen 3,5 maand oud en toen kon ze er op zich al wel hele stukken bij vandaan zonder dat ze omkeek.. Ze kwam voor het eerst sinds lange tijd en wel voor het eerst echt op vreemd druk terrein maar keek lekker cool om zich heen en gaf echt aan dat ze het juist wel leuk vond die aandacht.. ze showde heel mooi en was totaal niet nerveus, bang of kijkerig..Hoop dat ze het een beetje makkelijk aan neemt maar denk het wel..ga het toch maar proberen en als het niet gaat dan wacht ik...