punt 1
-Het gaat hier om een 4 jarige merrie. Waarvan het veulen van dit jaar dat dus in maart is geboren sinds een maandje gespeed is. Deze merrie is aangkocht in oktober vorig jaar was toen dus drachtig..is dus niet door ons bij de hengst gedaan dus over dat ze dan wel of niet als 2 jarige bij de hengst zal zijn geweest kunnen wij dan niet helpen..het veulen is toen in maart geboren..en kerngezond en merrie ook en was echt een hele snelle goede bevalling..
punt 2
-De merrie staat hier nu dus iets langer dan een jaar..Bij haar vorige eigenaren had ze alleen maar in het land gelopen en was nog nooit echt in handen geweest om te worden verzorgt..ze is in het afgelopen jaar al veel bijgebracht zoals aan het touw meelopen (dit kende ze nog niet eens) borstelen, longeren (dat gaat al heel netjes en ze vind het leuk) en hoofdstel en zadeltje heeft ze ook al op gehad..Het is nu allemaal al de normaalste zaak voor haar..
punt 3
-Door tijdgebrek en omdat ze na maart een veulen aan de voet had stond dit op een laag pitje.. En omdat wij zeker wel weten hoe we met een paard om moeten gaan hebben wij haar de tijd gegeven (van ons hoeft een paard niet op zijn of haar 4 jaar al in het M te zijn)
punt 4
-Men kan uren discuseren over wanneer een paard verjaard..Het is toch echt bewezen dat elk paard in januari verjaard alleen bij de een is dat merkbaarder dan bij de ander zo is dit GEEN laatbloeier dus zou ze kwa leeftijd al met een ruiter op zich kunnen lopen dat moet kwa sterkte van de merrie niks uit maken ze is inmiddels al 4,5 jaar oud en sterk genoeg. Bij de meeste mensen word een paard al op 3 jarige leeftijd beleerd (dit doen wij altijd met 4 jaar zodat het paard er zowel fysiek en mentaal sterk genoeg voor is)
punt 5
- Het gaat mij er niet om dat deze merrie B klaar of wedstrijdklaar moet zijn!! dat maken jullie er van.. Ik vroeg gewoon of het verantwoord is om haar al te beleren (ok dit kan je in de grootste zin van het woord zien) maar je snapt toch wel dat ik bij een drachtige merrie echt niet verwacht dat ik haar nog even voor het nieuwe seizoen wedstrijd klaar heb..hiermee bedoel ik dus .haar rustig laten wennen aan het gewicht van een ruiter en eventueel wat rondstappen en draven en dat ze wat aan het bit wend en een beetje de sturing aanleert.. Ik kan wel wachten omdat ik alleen het beste voor het paard wil en als dit is dat ik moet wachten vind ik dat geen probleem er zijn genoeg andere dingen die je met haar kan doen zoals wandelen en gewoon verzorgen..Zoals sommige in mijn vorige topic suggereerde dat ik er geen verstand van zou hebben en dat het bij mij 6 maanden zou duren voor ik een paard had beleerd en bij een ander 4 nou beleren duur over het algemeen lang.. kijk zadelmak maken is zo gebeurd maar dan moet er nog een rem een stuur en het gas op om het maar zo cru te zeggen.. dat heet bij mij het beleren en dat kan lang duren of kort maar goed het gaat altijd door aangezien jij en je paard nooit uitgeleerd zijn!!! na de Basis komt immers pad die lange weg naar de top (die zelfs niet eens voor elk paard en ruiter zijn weggelegd dus met het aanleren om het maar zo te noemen van de oefeningen ben je echt maar zo niet in 4 weken mee klaar ) als je dit tenminste paardvrienelijk wil doen en je paard heel wil houden
punt 6
- Het laten wennen aan een ruiter laten wij overigens door profesionele mensen...(Ook deze mensen verschillen hierin van mening.. de een wil het wel doen de ander niet..vadaar dat ik jullie advies en meningen graag zou horen) hieronder versta ik de eerste paar keer dat het paard een ruiter op zijn/haar rug krijgt..Wij hebben zelf de kennis er wel voor maar vinden het niet verantwoord om er zelf mee aan de haal te gaan..De eerste paar keer word dit voor ons gedaan.. het longeren etc.. leren wij het paard zelf maar de eerste keer er op tot zn beetje de 7e keer laten wij doen door mensen die hier de ervaring voor hebben.. Daarna stapt 1 van ons er op die dan de eerste keren ook onder begeleiding rijd.. Vind gewoon heel belangrijk dat een paard gelijk een goede start hiermee en overal mee maakt wat veel mensen wel lijken te vergeten.!
punt 7
- Ik weet echt wel dat je een drachtige merrie niet hard aan het werk zet.. dit doe je ook niet bij zwangere vrouwen..ook hier over verschillen de meningen.. maar toch zwanger is zwanger en of dit nou bij mens of dier is.Alleen geeft de zwangere vrouw zelf wel aan wat zij nog wel en niet kan. Dus vind ik dat je daar bij een dier ook zeker rekening mee moet houden.. voor een paard dat zwanger in het wild rondloopt is het ook niet normaal dat er ineens iemand met een zadel en hoofdstel op gaat zitten..Maar als je een drachtige merrie hebt die goed op conditie is en altijd in handen van mensen is geweest kan je best wat met haar doen mits je dit met beleid doet..helemaal niks doen schiet ook niks op en in de wei gaan ze ook nog vaak goed tekeer.. en als je longeert zonder stress komt dit bijna wel op het zelfde neer alleen is het longeren een tikje zwaarder.. maar de beweging blijft hetzelfde
punt 8
-Wij gaan hier met beleid en respect naar de paarden toe om.. Dus dat de merrie nou wel of niet op 2 jarige leeftijd gedekt was daar konden wij ook niks aan doen maarja het was nou eenmaal zo.. De merrie pakt alles wat we tot nu toe met haar gedaan hebben goed op en wij willen niks overvragen of overhaasten.. Heb liever straks een fitale merrie die het werk aan kan en leuk vind dan een kapot gereden 5 jarige...
punt 9
Dat ik vroeg of je een paard dat 6 maanden drachtig is kan beleren dat hoeft toch niet gelijk te betekenen dat ik er geen verstand van heb?! ofwel. ik vroeg dit omdat ik nergens op internet (vast nog niet goed gezocht ofzo maar ben niet zo goed met die zoekmachines) kon vinden hoe het verloop van de dracht in zn werk gaat.. Het enige dat ik wel weet is dat een dracht bij een paard 11 maanden duurt en dat het veulen pas echt hard gaat groeien in de laatste 3 maanden.. dus bij de merrie waar het hier om gaat zou het dus pas over 2 maand zijn dus zouden we deze maand best kunnen proberen om er op te gaan zitten en wat rustig te stappen en net wat sommige aangaven een beetje op en afstappen leren de sturing en de rem en eventueel wat draven aanleren..Maar wel alles zo minimaal mogelijk. Ze is immers goed op conditie.want wat ze nu leert is ze na de bevalling echt niet zo maar kwijt..en dan heeft ze zowiezo nog heel wat maandjes de tijd voor ze er echt aan toe is om echt te beginnen..
Ik vroeg het dus alleen maar om van jullie te horen hoe jullie dit altijd doen of jullie het verantwoord vinden had kunnen weten hier op bokt dat het weer helemaal nergens over zou gaan.. sorry dat ik het zo moet zeggen maar goed het ging helemaal de verkeerde kant uit.. Vind dit erg jammer want ik was serieus geinteresseerd in jullie meningen.. alhoewel ik toch best een paar posts zag die wel ontopic waren..
Bij deze vertel ik jullie mijn mening.. Denk dat wij de merrie gewoon rustig proberen te laten lopen met ruiter erop en ze zal zelf wel aangeven of ze dit aankan ja of nee..Daarna komt ze lekker op rust en word ze allen nog gepoetst en af en toe gelongeerd zodat ze toch wat doet als ze dan in dr laatse maandjes zit..(bij een paard dat al langer onder het zadel is en drachtig is maakt het ook niks uit dat je daar op doorrijd tot de voorlaatste maand mist rustig aan doet) dus tot zn 2-3 maandjes voor de bevalling word ze lekker op rust gezet en dan kan ze in alle rust bevallen en dan pakken we het daarna kan nu nog niet zeggen naar hoeveel maand ligt helemaal aan de situatie weer op...
mensen die wel ontopic hadden gereageerd bedankt.. en voor de anderen geld.. start zelf een topic een ga daar lekker kibbelen of scheur vast naar de winkel en koop vast de nieuwste penny
... mocht ie uit zijn