Waarom niet verder fokken met ouders van toppaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouskaa

Waarom niet verder fokken met ouders van toppaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 22:44

Ik was samen met Cocochanel aan het praten. Waarom wordt er niet verder gefokt met ouders van goede paarden, en dan bedoel ik o.a. goedgekeurde dekhengsten en grand prix paarden.
Als je de ouders neemt, lijkt het ons dat je meer kans hebt om een goed paard te krijgen.
Dan nemen we als eerste voorbeeld de hengst Ferro. Ferro zelf was grand prix en goedgekeurde dekhengst. Zijn nakomelingen zijn vaak erg moeilijk. Als je nou verder fokt met zijn ouders heb je toch meer kans op een paard met zulke kwaliteiten?

Als je bijvoorbeeld naar mensen kijkt, je wil van een mens iets dat ongeveer hetzelfde wordt. Als die persoon kinderen krijgt, die kinderen zijn heel anders dan de persoon die ze willen, heb je dan niet meer kans dat het erop lijkt als de ouders nog een kind krijgen? Het kan natuurlijk erg verschillen maar hoevaak krijgen broers en zussen wel niet te horen dat ze op hun broer of zus lijken.

En is dat niet bij paarden ook zo? Waarom wordt er nou niet verder gefokt met de ouders. Dan heb je broers of zussen van dat toppaard, zal die niet meer overeenkomstige eigenschappen hebben.

Wat vinden jullie hier nu van?

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:47

bij sommige paarden zijn de ouders al overleden en ja, verder heb je wel een punt denk ik

valynca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:48

Als je een goedgekeurde hengst fokt uit een stam ,is dat vergelijkbaar met een lot uit de loterij winnen en ooit iemand 2 keer de jackpot zien winnen ?:D

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:49

zoals we net al uitgebreid hebben besproken ben ik het helemaal met je eens. Ik zou zelf ook de ouders van een goed paard gebruiken voor de fokkerij omdat dit idd veel meer kans geeft op een talentvol paard met de gewenste eigenschappen en kwaliteiten.

Nu denk ik wel dat het soms moeilijk kan zijn omdat ze goede paarden niet altijd de eerste jaren ontdekken. Als de ouders al op leeftijd waren is het moeilijk om deze nog in te zetten voor de fokkerij.
Maar vaak worden echt goede paarden al op jonge leeftijd ontdekt en deze lopen al vroeg op hoog niveau in de sport en zie je al vroeg bij het verrichtingsonderzoek en hengstencompetities, als we het hierover hebben.

Het klopt natuurlijk wel dat er maar weinig hengsten zijn die goedgekeurd worden voor een bepaald stamboek, en dat dit echt een lot uit de loterij zal zijn. Maar ik denk toch dat er zeker een even grote kans is op een goed paard uit dezelfde ouders, omdat je dit kunt vergelijken met mensen, zoals o0anouska0o al zegt. Vaak doen broers en zussen beide een hoge opleiding of kunnen beide iets goed. Dit zal bij het paard vast ook zijn.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:54

Ulft heeft genoeg andere kinderen op de wereld gezet, hij is vader, grootvader en overgrootvader van diverse hengsten.

Ook met Brenda is (verdienstelijk) doorgefokt. Ze is immers ster preferent én prestatie. En dat ben je niet dankzij 1 zoon.

Verder is niet elke broer en zus genetisch hetzelfde.
Daarnaast zijn de grandprix paarden op z'n minst 10 a 12 jaar, ouders zijn minstens 4 jaar ouder.

Er wordt wel degelijk verder gefokt met ouders van..

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:58

het is het doel van elke fokker om de nakomeling van de merrie een beter paard te laten worden dan de merrie zelf.

Pakt een veulen goed uit, dus beter dan de merrie zelf, is een fokker zeker wel genegen om weer 'terug te dekken', dus volle broertjes en zusjes van het goede veulen te laten komen.

maar als je uitgaat van de gedachte dat elke nieuwe generatie een betere is, begrijp je dat de fokker graag verder wil met zijn nieuwe generatie. Het een sluit het ander niet uit. Toch als het veulen van het eerdere veulen alweer beter is dan haar moeder, dan is dat veulen dus 2 generaties beter als de oorspronkelijke merrie. Dus waarom nog willen fokken met de oorspronkelijke merrie? Haar bouw en aanleg is achterhaald, zij is niet meer modern. Aldus vele in generaties denkende fokker. Ik ben persoonlijk van mening dat modern lang niet altijd beter is, maar vind wel dat elke volgende generatie beter moet zijn dan de vorige. Anders niet verder fokken met de lijn.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:02

Ik denk ook wel dat het komt omdat het ideale type paard veranderd door de jaren heen zoals Dees al noemt. Mensen zijn steeds verwender Wij willen een steeds betere bouw, steeds meer paarden die zoveel aanleg voor de sport hebben. We maken het onszelf eigenlijk makkelijker, maar daarbij kunnen we wel de kwaliteit van de sport en de oefeningen verbeteren. Men wil steeds meer beweging en gedragenheid.

bouwens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 00:59

Sammie schreef:
Daarnaast zijn de grandprix paarden op z'n minst 10 a 12 jaar, ouders zijn minstens 4 jaar ouder.
En dan ga je er nog van uit dat er uit de eerste jaarjang een topper komt.
Van hengsten zijn meestal wel genoeg nakomelingen om verder mee te fokken, maar wat de moederkant betreft, geld meestal: Kinderen groot (aan de top), moedertje dood.
Bij Schockemohle (springpaarden) fokt men meestal de eerste jaren een aantal veulens uit en merrie. De paarden lopen dan toch nog niet in de top. Blijkt een merrie een topper te zijn, dan hebben ze al nakomelingen van deze topper, en broers of zusters, want hetzelfde hebben ze gedaan met de vorige generatie.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 01:00

Daarom staat er ook minstens voor

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 08:15

valynca schreef:
Als je een goedgekeurde hengst fokt uit een stam ,is dat vergelijkbaar met een lot uit de loterij winnen en ooit iemand 2 keer de jackpot zien winnen ?:D

Dit werkt in mijn ogen toch anders.
Kijk naar de moeder van Sandro Hit; 3 goedgekeurde zonen van 3 verschillende vaders.
Rubinstein I & II
Verder is er gewoon bekend dat bepaalde combinatie's en bepaalde stammen goede paarden leveren.

Dees schreef:
het is het doel van elke fokker om de nakomeling van de merrie een beter paard te laten worden dan de merrie zelf.

Ik vind dat je al met een goede merrie moet beginnen met fokken, als ik een hengst ga kiezen moet het passen en haar goede eigenschappen moeten verankerd gaan worden en dat kan alleen als je weet waar het vandaan komt. Zonder geschiedenis in mijn ogen geen goed sportpaard, geen goedgekeurde dekhengst etc.
Als ze wat mindere punten heeft dan probeer ik dat idd met de hengst beter te krijgen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Waarom niet verder fokken met ouders van toppaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 08:30

Er zijn merrielijnen bekend waarvan veel nakomelingen bekend zijn, goed voorbeeld is dus de moeder van Sandro Hit. Er zijn ook merries die "toevallig" 1 goede nakomeling fokken en verder niet veel bijzonders, en daar hoor je dus niks van. Meestal is het wel zo dat er met merries verdergefokt wordt.
Wij hebben zelf een goed voorbeeld van zo'n fokmerrie staan. Het eerste veulen hebben we niet gefokt en is ook niet zo bijzonder geweest, wij hebben de merrie in de sport uitgebracht en later weer mee gefokt. Het eerste veulen wat wij fokten was dus direct een topper. Het gaat hier om een hackney, en ons eerste fokproduct is de meest besproken en gewilde hackney die er nu rondloopt. Door anderen wordt het de beste van Nederland genoemt. Daarna 2 volle broers eruit gefokt, de eerste was 3 keer niks, de 2de is een leuke voor regionale wedstrijden maar hoog zul je er nooit mee rijden. Daarna met een andere hengst 2 nakomelingen, zijn plaatjes, alleen de 2de (jaarling) lijkt potentie voor wedstrijden te hebben, nivo wat ie zou kunnen is nog onbekend. Laatste is een veulen, is nog niks over te zeggen. Zoals je ziet, toevalstreffers kunnen er zijn.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:19

valynca schreef:

Maar als jij al het halve lot hebt hoef je alleen maar goed na te denken en te kijken wat daarbij past. Zo als jij het stelt, klopt ook niet zo. Want er zijn merrielijnen die 3x niks zijn, óók met hele goede hengsten en er zijn ook zeer goede merrielijnen die best eens een slechte hengst in de bloedlijn kunnen hebben zonder daar gelijk goed materiaal mee te verliezen.