Hoe bewegen friezen anders dan de andere paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schattebol

Hoe bewegen friezen anders dan de andere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 11:22

JA, ikkan het moeilijk omschrijven, maar ikheb gehoord dat friezen wel anders lopen dan pak weg een gewoon manege paard of een kwpn?

Is dit zo en zo ja kunnen jullie mij dit dan omschrijven in gewoon mensentaal hoe ze dan lopen.

Ik vind ze gewoon super mooi, maar heb de kans nog noit gehad om erop te rijden. En ik ben dus aan het zoeken naar een paard en stoot dus heel dikwijls op die schoonheid.....

Ik hoop dat jullie mij het een beetje kunnen uitleggen?

Of mij bv een adres aan de hand kunnen doen waar ik eens met 1tje kan rijden ( liefst niet te ver )

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:06

Friezen hebben meer knieactie, of te wel ze tillen hun benen hoger op.

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:10

k heb een friesje, en dat rijd echt heeeeeeel anders dan een manege paard of standaart ras zegmaar
friesjes hebben dan meestal ook nog de eigenschap dat ze dwars door je heen lopen zegmaar als je er op zit, maar ik vind ze helemaal geweldig!
wat je ook naar kan kijken is de andalusier, deze hebben de zelfde schoonheid als friesen, alleen iets minder beenactie en wat makkelijker vind ik zelf

schattebol

Re: Hoe bewegen friezen anders dan de andere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 16:00

Dus als ik het goed begrijp kan je niet zo gemakkelijk blijven " plakken" in je zadel bij galop/ draf en doorzitten?

Of heeft dit er niets mee te maken?

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:05

Ik kan bij mijn fries juist super stil doorzitten....

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:06

Ligt aan de fries. Ik heb er eigenlijk geen problemen met het doorzitten, maar heb dan ook een luxe fries.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:19

Het is niet zo dat friezen standaard meer knieheffen dan een KWPN'er. Bij mijn paardjes is het juist precies andersom, Terrific, mijn KWPN'er knieheft meer en gooit ook hoger op dan Sjoukje mijn Fries. (voor foto's check mijn profiel)

En dat friezen dwars door je heen lopen is een rijtechnisch probleem en heeft niets met het ras te maken. Gewoon consequent zijn in je rijden!!

Bij friezen is het net zo als bij KWPN'ers, je hebt friezen die meer dressuurgericht lopen en friezen die meer tuigers zijn, die knieheffen dus ook meer. Als jij als doel hebt om met je fries dressuur te gaan rijden ga je dus ook op zoek naar een fries die dressuur bewegingen heeft. Dus een goede galop en ook kunnen strekken in de draf.

Wat ik zo fijn vind aan friezen is het karakter. Ze zijn echt super werkwillig. Ook vind ik het net iets extra's, meer uitstraling in de ring. Maar goed, hier zijn de meningen natuurlijk over verdeeld.

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:15

ik bedoel niet dat mijn friesjes dwars door mij heen lopen, maar ze zijn wat eigenwijzer dan gewone paardjes in het algemeen, dat is ook de reden dat ze bij onze manege geen fries hebben hoewel ze dt wel zeer graag willen! maar het is een manege voor gehandivapte mensen dus dan kunnen ze niet zo'n eigenwijs paard er bij hebben!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:33

Ik heb een kruising maflinger x fries maar ze loopt echt anders dan "gewone' paarden.
Ze maait zeg maar met haar benen en dat is echt typisch friezen gangen, de andere friezen bij ons op stal lopen precies hetzelfde

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:15

Het "probleem" en wezenlijke verschil tussen fries en bv kwpn is de snelheid waarmee het achterbeen onder de massa wordt geplaatst en het voorbeen naar achteren wordt gezet.
Friezen lopen erg spectaculair maar die doen van achteren vrij weinig, het achterbeen wordt wel opgetild maar niet mooi onder de massa geplaatst en de snelheid waarmee dat gebeurt is in tegenstelling tot een kwpner langzaam. Een luxe fries zal dit minder hebben dan een tuigtypische fries omdat ze nu geselecteerd worden op een beter achterbeen gebruik. Dit is om aan te geven wat een verschil is tussen rijpaard en fries, ik zit er verder niet in maar we hadden het afgelopen donderdag over het bewegings patroon van friezen vandaar dat ik t schrijf.

amber2588

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:35

Het verschilt inderdaad per Fries. Ik heb aardig wat verschillende Friezen gereden, en dan zijn er wel een aantal dingen die opvallen. Je zou kunnen zeggen, het komt percentueel gezien meer bij Friezen voor dan bij bv. kwpn'ers.
Dan bedoel ik meer knieactie, vooral voor. Ik ken er een paar waar je echt misselijk wordt als je lang draaft, zo hoog gooien ze op. Maar ja, ik ken er ook wel een paar waar ik prima op door kan zitten. Verder zijn ze algemeen genomen nog wel eens wat koppiger, er zit een aardige eigen wil in.
Een ander probleem is nog wel eens stuwen, dat ben ik bij "normale" paarden nog nooit tegengekomen. Die kun je er niet goed onder rijden, zeker in draf niet. Als je daar dan extra op gaat letten wordt het alleen maar erger, je kunt het vergelijken met de slagen van een schaatsenrijder, ze duwen zich dan vooruit als het ware. Dat zit heel erg k*t... vooral die Friezen (andere vaak ook wel iets meer dan bv. kwpn) hebben problemen met een fatsoelijke galop. Dat wordt al heel snel racen, en ze zijn behoorlijk sterk.
In beweging merk ik vaak duidelijk verschillen, een gewoon paard loopt vlakker. It takes some getting used to, maar ik vind ze vaak leuker. Ook vanwege hun karakter, ik hou wel van wat pit en een eigen wil.

O, nog 1 ding, 90 procent springt voor geen meter, veel vinden het ook niet leuk, maar er zijn maar heel weinig die dat kunnen. Net of ze dan ineens per been gaan denken...

nikki16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:00

Hoi.
Ik heb zelf een 3 kwart fries en kwart fjord. Je zou kunne zeggen dat het gewoon een grijs bruine fries is ze loopt echt als een fries met op geheven hoofd en met veel knie actie. En het is een slechte springer Ik vind dat friezen totaal geen eigenwijs karakter hebben, ik heb in mijn leven al aardig wat friezen meegemaakt. Ze zijn goed moedig, en ik vind friezen wat pittiger dan gewone koud bloeden (bijv fjord of haflinger) Ze willen echt voor je werken.
Echt toppie beesies

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:48

amber2588 schreef:
Het verschilt inderdaad per Fries. Ik heb aardig wat verschillende Friezen gereden, en dan zijn er wel een aantal dingen die opvallen. Je zou kunnen zeggen, het komt percentueel gezien meer bij Friezen voor dan bij bv. kwpn'ers.
Dan bedoel ik meer knieactie, vooral voor. Ik ken er een paar waar je echt misselijk wordt als je lang draaft, zo hoog gooien ze op. Maar ja, ik ken er ook wel een paar waar ik prima op door kan zitten. Verder zijn ze algemeen genomen nog wel eens wat koppiger, er zit een aardige eigen wil in.
Een ander probleem is nog wel eens stuwen, dat ben ik bij "normale" paarden nog nooit tegengekomen. Die kun je er niet goed onder rijden, zeker in draf niet. Als je daar dan extra op gaat letten wordt het alleen maar erger, je kunt het vergelijken met de slagen van een schaatsenrijder, ze duwen zich dan vooruit als het ware. Dat zit heel erg k*t... vooral die Friezen (andere vaak ook wel iets meer dan bv. kwpn) hebben problemen met een fatsoelijke galop. Dat wordt al heel snel racen, en ze zijn behoorlijk sterk.
In beweging merk ik vaak duidelijk verschillen, een gewoon paard loopt vlakker. It takes some getting used to, maar ik vind ze vaak leuker. Ook vanwege hun karakter, ik hou wel van wat pit en een eigen wil.

O, nog 1 ding, 90 procent springt voor geen meter, veel vinden het ook niet leuk, maar er zijn maar heel weinig die dat kunnen. Net of ze dan ineens per been gaan denken...

Sorry maar ik vind dit een beetje een vaag verhaal. Zoals ik al eerder zei is het zo dat er onder de friezen (net als bij het KWPN) paarden zijn die meer tuig gericht lopen en friezen die dressuur gericht lopen. Dit verklaart dus al een hoop over jou verhaal dat je op sommige paarden wel lekker kunt doorzitten en op anderen niet. Vaak heeft het niet lekker kunnen zitten ook te maken met het feit dat ze dan niet lekker over de rug lopen. Dan zit geen enkel paard fijn, fries of niet. De 'eigen wil' heeft vooral met opvoeding te maken! Friezen staan wel bekend om hun werkwillige karakter.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:49

nikki16 schreef:
Hoi.
Ze zijn goed moedig, en ik vind friezen wat pittiger dan gewone koud bloeden (bijv fjord of haflinger) Ze willen echt voor je werken.
Echt toppie beesies

Een fries is dan ook geen koudbloed maar een warmbloed.

nikki16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 09:46

Hoi.
Ik heb het nog even goed na gekeken maar eeen fries is echt een koud bloed, kijk op google en typ dan koudbloeden dan krijg je een lijstje met
Tinkers
Fjorden
Friezen
Haflingers
shires enzo.

trix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 09:54

amber2588 schreef:

haha lol,ik spring wel eens af en toe met mijn verzorgfries ( en ze vind het volgens mij wel leuk ) Alleen ze moet nog even doorhebben dat ze haar achterbenen ook moet optillen Maar ja is wel grappig springen met een fries

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:21

nikki16 schreef:
Hoi.
Ik heb het nog even goed na gekeken maar eeen fries is echt een koud bloed, kijk op google en typ dan koudbloeden dan krijg je een lijstje met
Tinkers
Fjorden
Friezen
Haflingers
shires enzo.

Dan staat het daar niet goed.

En idd er zit heel erg veel verschil tussen de Friezen qua manier van bewegen. Je moet er gewoon eens op gaan rijden. Als je in de buurt woonde mocht je wel eens bij ons proberen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:14

schattebol schreef:
JA, ikkan het moeilijk omschrijven, maar ikheb gehoord dat friezen wel anders lopen dan pak weg een gewoon manege paard of een kwpn?

Hoe loopt een gewoon manegepaard dan

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:20

Friezen zitten vooral erg lekker! Vooral als je er een beetje aan gewend bent! Je mag wel een keer komen rijden hoor, bij ons in Sint Oedenrode, net voorbij Eindhoven.

Nikki16 > Dus als het op google staat is het waar? Veel mensen denken idd dat een fries een koudbloed is maar de fries is echt een warmbloed paard!

nikki16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 16:58

Amable schreef:
Friezen zitten vooral erg lekker! Vooral als je er een beetje aan gewend bent! Je mag wel een keer komen rijden hoor, bij ons in Sint Oedenrode, net voorbij Eindhoven.

Nikki16 > Dus als het op google staat is het waar? Veel mensen denken idd dat een fries een koudbloed is maar de fries is echt een warmbloed paard!

nou ik heb het inderdaad van google maar mijn buurman heeft eerder friezen gefokt nu fokt hij vanalles en van hem heb ik het ook, dus ja, ik ga niet van 1 ding uit, maar daarom heb ik verder gevraagd. Maar er zijn meer mensen die er zo over denken, maakt niet uit hoor
xx

nikki16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 16:59

ik zou eens verder informeren maar bedankt dat je het zegt amable ik zo zeker kjken tot ik er zeker van ben.

Kehylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:49

Ik rijd ook een fries voor de eigenaar van de stal waar ik met mijn paardje sta. En soms rijd ik daar nog een 4 jarige frieze hengst.
Ik merk wel dat friezen heel werkwillig zijn.
Ze gaan ook echt voor je door het vuur.
Maar die fries waar 9ik op rijd voor die man die breng ik ook uit op wedstrijden maar als ik opstap dan wil hij gelijk zijn eigen laten zien en ook als ik de losrijhal in ga dan begint hij de eerst 2 minuten met showen maar daarna is het ook over.
Maar ik vind friezen echt super paardjes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:48

Fijn er op door kunnen zitten heeft meer met het ruggebruik te maken als met de knieactie. Vroeger heb ik een hackney onder het zadel gereden, kon er heerlijk op doorzitten. Hackney was een ereklasse pony, knieactie genoeg.
Wat mij op valt bij friezen is dat ze de achterbenen nogal van ver moeten halen. Oftewel, ze staan ver achter het lijf in draf voordat ze ze weer optillen.