Just Royal Dancer & Rhapsody

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Just Royal Dancer & Rhapsody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 20:05

Volgend jaar wil ik mijn merrie laten dekken, het veulen moet haar opvolger worden.
M'n merrie is een LandwindIIB x ster. Actueel x Marconi
Wat ouderwets qua type, wel voldoende kracht in de beweging, mag wel wat losser door het lijf. Ze heeft wel een heel fijn karakter.
Ik ben nu lekker aan het rondsnuffelen, pin me niet vast op een bepaald stamboek (ik hoef niet voor de handel te fokken, dus kies wat me zelf past) Ik wil er geen duizenden euro's dekgeld tegenaan gooien aangezien ik geen idee heb wat mijn merrie doorfokt, en daarnaast het geld er ook niet voor overheb. Wil best een jonge hengst, of eentje uit een 'niet-kwpn' stamboek.

Ik kwam de hengsten Just Royal Dancer en Rhapsody tegen.
JR Dancer is een Jazz x Fruhling, lijkt me van de afstamming uit te gaan niet te simpel qua karakter, van Jazz is dat vrij bekend en van Fruhling wist ik het al. Maar ik ben best wel weg van Fruhling bloed, en Jazz'sjes kunnen vaak wel lekker makkelijk lopen...

Verder Rhapsody, Royal Dance x Sion. kan zelf weinig met die afstamming, maar de hengst lijkt zo wel aardig goed. Wat zit er in die bloedlijn?

Help me!!

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:39

Beide hengsten zouden best leuk op je merrie passen kwa pedigree.
op www.paardenfokken.nl kan je de pedigree van beide hengsten terugvinden tot op 8 generaties terug.

Mijn [naam verwijderd] is een zoon van Royal Dance. Hengst Royal Dance zelf is achter niet sterk, maar geeft wel heel veel lengte in de bovenlijn (met name hals) en een fraaie rode voskleur. Karakter werkelijk een 10. Ik ben met [naam verwijderd] heel blij. Een Royal Dance moet je fokken uit en sterk bewegende merrie, dan is het een prima keuze. Rhapsody is een mooi beestje, ik ben benieuwd hoe hij is uitgezwaard sinds ik hem zag in januari.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:13

Just royal dancer heb ik gezien op JIM, lijkt kwa type behoorlijk op zijn vader. Op zijn karakter kan ik niets zeggen, hij heeft geen stap verkeerd gezet op JIM.

Mansolein

Re: Just Royal Dancer & Rhapsody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 07:57

ik weet alleen dat just royal dancer nog heel weinig heeft gedekt. Dus veel nakomelingen bekijken zal niet lukken. Ik heb het altijd wel een apart paard gevonden. Wat ik er van weet is dat hij fijn en licht kan bewegen. Jammer dat hij tot nu toe weinig kansen heeft gehad in de fokkerij.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 08:02

Raphsody's grootvader Sion is een zoon van Sultan. Voor Raphsody geldt inderdaad dat je merrie achter heel sterk moet zijn.

Olrike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 08:54

Rhapsody zelf heeft toch echt een heel krachtig achterbeen.. En is echt superbraaf, laats was ik aan het trainen met een tamelijk jonge merrie, en Rhapsody in de baan. Rhapsody was echt superdeluxe braaf en heel fijn te bewerken. Waren er maar meer hengsten net zoals hem.

Mag ik vragen waarom dat jullie denken dat deze hengst een merrie nodig heeft juist wel een sterk achterbeen?

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:02

Olrike schreef:
Rhapsody zelf heeft toch echt een heel krachtig achterbeen.. En is echt superbraaf, laats was ik aan het trainen met een tamelijk jonge merrie, en Rhapsody in de baan. Rhapsody was echt superdeluxe braaf en heel fijn te bewerken. Waren er maar meer hengsten net zoals hem.

Mag ik vragen waarom dat jullie denken dat deze hengst een merrie nodig heeft juist wel een sterk achterbeen?

begrijp ons niet verkeerd. hIj beweegt heel ruim en treedt goed onder maar het zou achter flitsender mogen zijn. Met sterk bedoel ik dan het achterbeen goed opheffen, goed ondertreden en dat nog goed kunnen dragen ook. Bij hem heb ik zo op het oog de indruk dat die achterbenen niet genoeg van de grond komen en dan heb ik snel de indruk dat ze in een later stadium niet goed tot dragen komen.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:27

Toch denk ik dat dat een kwestie van mode is. Sinds de zonen van Ferro die veel buiging hebben in het achterbeen( met name in de sprongen) is het in de mode gekomen, net als de woorden, tritt, electrisch enz.

Ik ben het er niet in alle gevallen mee eens dat een paard die minder buiging in het spronggewricht heeft later ook minder makkelijk tot dragen kan komen. Dit dragen komt niet alleen vanuit de kracht in de achterhand, maar heeft net zo goed te maken met een optimaal ruggebruik, en het kunnen kantelen van het bekken. Met andere woorden; de kont en de kracht die daar in zit is van even ( al niet groter) belang dan de buiging in ''de sprongen''.

Maar goed even terug op het onderwerp. Als het aan komt op Rhapsody kan ik daar niet over oordelen. Ik heb de hengst niet in het echt gezien. Wel weet ik dat zijn vader Royal Dance niet een erg sterk gebruik van het achterbeen toont.

trowing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:02

ik heb geen nakomelingen gezien van deze hengsten maar heb just royal dance wel een keer in het echt gezien. vind het een mooie hengst. hij is een neefje van mijn paard