welke hengst op mijn merrie!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoetje_

welke hengst op mijn merrie!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 23:40

ik zit er over te denken om mijn merrie in 2006 te laten dekken...
alleen het is zo moeilijk om een goede hengst er bij uit te zoeken.

ik heb wel een favoriet, maar of hij nou goed bij Zoë past...

hier eerst wat informatie over mijn merrie, die trouwens een kruising is..
ik heb niet heel veel verstand van dekkingen enzo, dus ik weet ook niet of het uitmaakt of ze een kruising is?

naam: Zoë
leeftijd: 6 jaar(14-7-'99)
stokmaat: 1.54 dus E-pony(is wel paard fefokt, maar klein gebleven)
kleur: (rood)vos
ras: kruising, veearts dacht richting hafloarabier...
ouders/afstammeling: onbekent
dressuur aanleg: ze heeft veel aanleg en erg ruime gangen voor een E-pony. vooral haar draf is erg ruim, dit zie je vooral in de middendraf.
ze is ook erg goed in de middengangen (stap, galop)
is nu 3 keer in de B gestart en hebben nu 5 winst.
springen: ook erg veel aanleg, onder de man 1.35 gesprongen, los wat hoger.
springt ook wedstrijden van 90-100, met gemak
karakter: ze is erg lief maar ook heel eigenwijs. ze is ook heel leergierig en wil echt voor je werken.
in de stal en in de wei is ze echt een schat, doet niemand kwaad en is heel voorzichtig bij andere (vooral kleinere) dieren en mensen.

foto's: ( de foto's zijn niet van hele goede kwaliteit door het uploaden en ze zijn van een mobiel )

stand en hoofd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

haar beweging:
draf
Afbeelding
Afbeelding

galop:
Afbeelding
Afbeelding

onder het zadel:
dresuur
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(kan zo gauw geen galopfoto's vinden)

springen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik heb zoveel mogelijk foto's geplaats van haar gangen omdat ik haar draf graag door wil fokken in het veulen...ze heeft van zich zelf al een sterk achterbeen en dat zou ik graag terug willen zien.

de hengst moet dus ook een goed achterbeen hebben.

de stokmaat maakt verder niet uit, het veulen hoeft niet per se een paard te worden.
ook kleur en aftekeningen enz maakt niet uit, zolang ik er maar mee door kan rijden in de sport (dresuur of springen, liefst allebij )

zoals ik in het begin al had gezegd, heb ik al een hengst in gedachte, namelijk Rubiquil (v. Rubinsten I)

wat vinden jullie?

Zoetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 17:45

niemand een idee?

trowing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:02

ik ga ervan uit dat je dus een kwpn goedgekeurde hengst wil?

dan zou ik niet gaan voor rubiquil.want je geeft aan dat je een allround paard wil en hij is dressuur.

ik denk dat emillon wel wat is voor deze merrie. hij heeft een sterk achterbeen en vereft wel fijne allround paarden.

ook goodtimes fokt wel leuke allround paarden maar fokt meestal geen grote paarden maar je zegt zelf al dat je maat niet zo belangrijk vind.
als je info wilt hebben over deze hengsten kan ik je dat wel pben.

Zoetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 18:14

het hoeft niet per se een KWPN te zijn..al zitten we daar nu wel vooral naar te kijken

ook hoeft het veulen niet allround te zijn...zolang hij maar in 1 van de 2 verder kan komen, of dat dressuur of springen is maakt op zich niet echt uit.

de moeder heeft het allebei in zich, dus van de moederskant zit het er wel in...

ik heb ook aan emilion gedacht, vind het ook een zeer mooie hengst...
maar toch gaat de voorkeur naar rubiquil...

ik heb wel zitten twijfelen tussen die 2, want een kennis heeft een nakomeling van Emilion, en dat is ook echt een geweldig paard...

lovermier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:29

hoi hoi,

maby is jumpilot iets...niet veel mensen kennen hem omdat hij bij zangersheide is goedgekeurd..
het is schimmel hengst geb 1991.
heeft internatinaal gesprongen
fokt ook wel allround paarden.. heb zelf ook een van hem gereden waar ik beide mee deed in de wedstrijd sport..
maar jumpilot zelf is net 1.65 en omdat je merrie ook niet groot is..zal het veulen waarschijnlijk rond de grootte van je merrie worden.. omdat ik een nu een kleine heb uit een wat kleinere moeder..maar het zegt nog niet alles want ze had dit jaar een heel groot veulen gekregen..
hij dekt voornamelijk natuurlijk...
ik heb wel een paar foto's erbij gedaan maar t zijn niet de beste heb niet veel anders..
op me profiel kun je nog meer nakomelingen van hem zien..die wat jonger zijn
Afbeelding
dit was op een wedstrijd..op jongere leeftijd
Afbeelding
dit is tijdens de hengsten keuring bij zangerheide

Afbeelding
novastar (jumpilot x farn)
internatinaal springen voorheen met inge v/d bosch nu michel hendrix

Afbeelding
jovely Z geb. '98(jumpilot x lord liberty) B springen M2 dressuur nu in Amerika

trowing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:49

ikzelf ben geen fan rubiquil. maar je ik denk niet dat ik je om kan praten om voor emillion te gaan ofwel?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:16

Heb je misschien ook een foto van de merrie opstand van echt recht op zij?

Opzich zou Rubiquil wel kunnen, maar denk niet dat je meer lengte in het voorbeen krijgt.

Ik krijg het idee van de fotos dat de merrie nogal sterk kan zijn?

Zoetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 22:07

trowing schreef:
ikzelf ben geen fan rubiquil. maar je ik denk niet dat ik je om kan praten om voor emillion te gaan ofwel?

niet 1...2...3 nee..maar ik begin nu toch meer te twijfelen..daarom had ik hier ook de vraag neer gezet wat jullie vinden..
als jullie het geen combinatie vinden, of denken dat het veulen niet verbeterd word door rubiquil heeft het niet zo'n zin...

ze moet toch wel iets verbeteren want mijn merrie is ook geen topsportpaard

maar emilion is tot nu wel iig de 2e keus...vind het wel een geweldige hengst, maar dat vind ik van rubiquil ook

Sammie schreef:
Heb je misschien ook een foto van de merrie opstand van echt recht op zij?

Opzich zou Rubiquil wel kunnen, maar denk niet dat je meer lengte in het voorbeen krijgt.

Ik krijg het idee van de fotos dat de merrie nogal sterk kan zijn?

ik zal even zoeken voor een goede foto, maar volgens mij heb ik er alleen van 2 jaar geleden, en toen was ze echt heel mager..daar kun je nu dus ook niet meer veel uithalen...

ze is idd soms erg sterk, al begint ze de laatste tijd toch wat losser te worden...

wat bedoel je met dat voorbeen, want k heb er meer over gehoord dat rubiquil geen lengte geeft, maar wat er nou precies meebedoeld word...

Zoetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 22:12

toch nog eentje gevonden van een paar weken geleden:
Afbeelding

en van wat langer geleden:
Afbeelding

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:42

Kort voorbeen blijft kort voorbeen

Nu is die bij jou merrie niet overdreven kort, maar met Rubiquil zal hij niet langer worden.

Verder is de hals horizontaal aangezet, schoft vind ik ook niet erg mooi. Middenstuk is lang, op de bovenste foto vind ik de lendenen niet mooi overlopen. croupe is enigzinds kort. Hals heeft voldoende lengte met een groot hoofd, maar zou iets meer bespiering mogen hebben. Schouder is steil, achterbeen recht.

Rubiquil heeft bloed nodig, geeft wel halsberspiering, goed achterbeen. Iets weke rug. Chique hoofdjes, maat. Wat ik zover van Rubi uit mijn hoofd weet.
Bij mijn merrie heeft hij wel die steile schouder verbeterd en de halsbespiering plus dito hoofd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 00:52

Hoe die dierenarts van jou zo'n vreemde kruising verzint is mij een raadsel. Het lijkt mij gewoon een te klein gebleven paard. Ik zou op zoek gaan naar een hengst met een lichtere hoofd/halsverbinding, een mooie schuine schouder erin en een niet te horizontale halsaanzet.

Verder moet je voor jezelf maar uitzoeken of je in de dressuur/spring of all-round richting wilt fokken. Eigenlijk zou Pronto misschien helemaal niet zo'n verkeerde zijn voor dit paard. Kost je niet de wereld aan dekgeld en hij doet het zelf goed.

Moet je Ruchet maar eens even pb-en.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: welke hengst op mijn merrie!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 08:56

Kijk eerst eens goed wat je wilt (pony, paard??) en kijk dan eens wat je tekortkomingen aan je merrie zijn, en zoek daar een passende hengst bij. Als de hengst een zwak achterbeen heeft, jammer dan, kans is er toch wel dat het veulen het achterbeen van je merrie krijgt. Maar je merrie heeft nogal wat tekortkomingen (Sammie noemde ze al op, en dit zijn vast niet de enigen, dit is wat we vanaf de foto kunnen zien) en wil je een beetje een fatsoenlijk veulen krijgen moet je je op een hengst richten die verbetert op deze punten.
Maar als je echt mijn mening wilt weten, ik zou niet fokken met deze merrie. Ik vind haar op te veel punten slecht, en aangezien ze ook nog eens geen papieren heeft.....dan zou ik een leuk veulen kopen.

Zoetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 20:26

Sammie schreef:
Kort voorbeen blijft kort voorbeen

Nu is die bij jou merrie niet overdreven kort, maar met Rubiquil zal hij niet langer worden.

Verder is de hals horizontaal aangezet, schoft vind ik ook niet erg mooi. Middenstuk is lang, op de bovenste foto vind ik de lendenen niet mooi overlopen. croupe is enigzinds kort. Hals heeft voldoende lengte met een groot hoofd, maar zou iets meer bespiering mogen hebben. Schouder is steil, achterbeen recht.

Rubiquil heeft bloed nodig, geeft wel halsberspiering, goed achterbeen. Iets weke rug. Chique hoofdjes, maat. Wat ik zover van Rubi uit mijn hoofd weet.
Bij mijn merrie heeft hij wel die steile schouder verbeterd en de halsbespiering plus dito hoofd.

ze heeft idd een rare schoft, die ligt veel hoger dan haar rug en kruis zelf.
haar hals is op zich niet horizontaal aangezet hoor, ik rijd haar nu alleen op die manier op advies van mijn instructeur, in het begin liep ze gewoon netjes op gericht (heb ik ook nog wat foto's van) maar daar mocht ik pas later mee beginnen van de instructeur, hij vond dat ze beter ontspannen kon lopen dan meteen oprichten.

van de bespiering klopt idd, we hebben haar gekocht toen ze heel mager was, je kon de ribben zo tellen, ze had geen vet en geen bespiering, je zult zelf ook ween dat het dan erg lastig is om en wat vet op haar te krijgen en ook teglijk spieren te kweken...

Anne_GTI schreef:
Hoe die dierenarts van jou zo'n vreemde kruising verzint is mij een raadsel. Het lijkt mij gewoon een te klein gebleven paard.

Ik heb hem gevraagd wat hij dacht dat ze in zich had, Hij zei dat er waarschijnlijk haflinger in zat door haar bouw, en wat arabier (niet veel) door haar temprament.
ze is ook een klein gebleven paard, waardoor ze ook niet helemaal in verhouding is, dat zie je vooral aan haar hoofd. maar ze zal toch iets moeten zijn dus als je niet denkt dat ze een haflo is...wat denk je dat er dan in zit?

Neonlight schreef:
Kijk eerst eens goed wat je wilt (pony, paard??) en kijk dan eens wat je tekortkomingen aan je merrie zijn, en zoek daar een passende hengst bij. Als de hengst een zwak achterbeen heeft, jammer dan, kans is er toch wel dat het veulen het achterbeen van je merrie krijgt. Maar je merrie heeft nogal wat tekortkomingen (Sammie noemde ze al op, en dit zijn vast niet de enigen, dit is wat we vanaf de foto kunnen zien) en wil je een beetje een fatsoenlijk veulen krijgen moet je je op een hengst richten die verbetert op deze punten.
Maar als je echt mijn mening wilt weten, ik zou niet fokken met deze merrie. Ik vind haar op te veel punten slecht, en aangezien ze ook nog eens geen papieren heeft.....dan zou ik een leuk veulen kopen.

het maakt niet echt uit of ze een paard of een pony word, het liefst een paard, maar als ze pony blijft maakt het ook niet uit.
ze heeft te veel tekort komingen om er een hengst bij te zoekn die er een aantal verbeter, en dat weet ik ook.

maar waarom zou ik niet met haar fokken, ze zal heus geen topfokmerrie worden, maar ze is heel speciaal voor mij en daarom wil ik ook een veulen speciaal van haar, ik weet ook dat het veulen niet perfect zal zijn, en dat is ook helemaal niet de bedoeling, anders had ik allang een veulen gekocht...

het gaat er juist om dat het er een van haar is, en daar probeer ik een leuke, goede hengst bij te zoeken waar een leuk veulen van komt waar ik mee door kan rijden, ik ben echt niet van plan om de Grand Prix te rijden of internationaal te gaan springen, ik wil er gewoon een leuk paardje aan over houden waar ik wel wat mee kan al dan niet op top nivo...

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:49

zoetjuh schreef:
haar hals is op zich niet horizontaal aangezet hoor, ik rijd haar nu alleen op die manier op advies van mijn instructeur, in het begin liep ze gewoon netjes op gericht (heb ik ook nog wat foto's van) maar daar mocht ik pas later mee beginnen van de instructeur, hij vond dat ze beter ontspannen kon lopen dan meteen oprichten.

van de bespiering klopt idd, we hebben haar gekocht toen ze heel mager was, je kon de ribben zo tellen, ze had geen vet en geen bespiering, je zult zelf ook ween dat het dan erg lastig is om en wat vet op haar te krijgen en ook teglijk spieren te kweken...

Dat laatste is ook zo, maar een paard die weinig halsbespiering heeft kun je wel uitbouwen, maar dat blijft er altijd anders uitzien dan een paard die van nature al een kap heeft.

De hals is wél horizontaal aangezet, dat heeft niks met hoe je d'r instelt (al kan dat wel voor beperking zorgen) met rijden te maken, maar met waar de hals begint en loopt. Dat is voor de schoft horizontaal. Zou hij vertikaal zijn, zou het bijv. óp de schoft omhoog lopen.
Dus als voorbeeld. Je kan je paard mooi voorwaarts neerwaarts rijden, maar ze zal meer problemen hebben met opgericht rijden ivm die hals.

Je bent zelf al realistisch genoeg om te zeggen dat ze teveel te kortkomingen heeft. Kijk zelf eens naar je merrie en bepaal dan welke tekort komingingen je het lieft NIET in je veulen terug zou willen zien.

Wat rubi op deze merrie kan doen is als er echt halflinger in zit.... verwacht dan zeker géén luxer of chiqeuer paard, geen paard met een langer voorbeen, geen strakkere of kortere rug, geen strakkere lendenen, geen langere croupe.
Wat hij waarschijnlijk wel kan doen is een goed(beter gezegd: beter) achterbeen, meer hals bespiering, mooi(er) fijn hoofdje, goed karakter, hij geeft vaak maat.
Over de rest, schoft, schouder, recht achterbeen enz. durf ik geen uitspraak te doen.

Ga alleen een veulentje voor jezelf fokken, niet voor de markt. Zoek een hengst die je aanspreekt, maar zoek vooral een hengst die je merrie kan verbeteren of compenseren.

Zoetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 22:07

Sammie schreef:
zoetjuh schreef:

Dat laatste is ook zo, maar een paard die weinig halsbespiering heeft kun je wel uitbouwen, maar dat blijft er altijd anders uitzien dan een paard die van nature al een kap heeft.

De hals is wél horizontaal aangezet, dat heeft niks met hoe je d'r instelt (al kan dat wel voor beperking zorgen) met rijden te maken, maar met waar de hals begint en loopt. Dat is voor de schoft horizontaal. Zou hij vertikaal zijn, zou het bijv. óp de schoft omhoog lopen.
Dus als voorbeeld. Je kan je paard mooi voorwaarts neerwaarts rijden, maar ze zal meer problemen hebben met opgericht rijden ivm die hals.

Je bent zelf al realistisch genoeg om te zeggen dat ze teveel te kortkomingen heeft. Kijk zelf eens naar je merrie en bepaal dan welke tekort komingingen je het lieft NIET in je veulen terug zou willen zien.

Wat rubi op deze merrie kan doen is als er echt halflinger in zit.... verwacht dan zeker géén luxer of chiqeuer paard, geen paard met een langer voorbeen, geen strakkere of kortere rug, geen strakkere lendenen, geen langere croupe.
Wat hij waarschijnlijk wel kan doen is een goed(beter gezegd: beter) achterbeen, meer hals bespiering, mooi(er) fijn hoofdje, goed karakter, hij geeft vaak maat.
Over de rest, schoft, schouder, recht achterbeen enz. durf ik geen uitspraak te doen.

Ga alleen een veulentje voor jezelf fokken, niet voor de markt. Zoek een hengst die je aanspreekt, maar zoek vooral een hengst die je merrie kan verbeteren of compenseren.

dat laatste doe ik zowiezo dat was ook echt mijn bedoeling, vandaar dat het veulen ook niet perfect hoeft te zijn.

en idd als er haflinger in zit word het al meteen alstig om er een chique paard uit te fokken, maar dat vind ik ook helemaal niet erg, anders had ik mijn merrie ook niet gekocht, maar een chiquer paardje.

wat ik liever niet in het veulen terug zie van mijn merrie zou toch de rug zijn, ze lijkt nu zo klein doordat ze een lage rug heeft, terwijl ze toch 1.54/1.55 is.
ook inderdaad een wat verfijnder hoofdje, omdat mijn merrie een wat groot heeft in vergelijking met haar hals.

ik weet dat rubiquil dat misschien niet doorgeeft, maar daar wil ik best op wagen...zoals ik al zei, ze hoeft niet perfect te zijn

wat ik juist wel weer wil zien, zijn haar gangen...vooral haar draf.

ik wil natuurlijk kijken naar andere hengsten, maar tot nu toe gaat mijn voorkeur toch naar Rubi of Emillion...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 08:01

Je zegt dat je merrie heel bijzonder is en dat je daarom een veulen uit haar wil hebben voor de toekomst. Waarom is je merrie bijzonder? Omdat je haar zelf gefokt hebt??? Nee dus, anders had je de afstamming wel geweten. Waarom zou een veulen die je aankoopt dan niet bijzonder kunnen zijn?
Kijk, ik hoor veel mensen die dit zeggen, en daarom perse met een merrie willen fokken met tekortkomingen die er moeilijk allemaal uitgefokt kunnen worden. Denk er ook aan dat een paard met tekortkomingen pijn kan krijgen. Je wilt geen GP rijden, maar je wilt wel de sport in.

Denk hier maar eens over na.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:13

Nou Neonlight, je doet nu net alsof de merrie een gedrocht is. Ze heeft idd haar tekortkomingen, maar deze zijn niet onoverkomelijk. En ik heb ze wel eens erger gezien waar ze voor zichzelf mee willen fokken. En daarbij er lopen zat grandprix paarden rond die ook niet helemaal perfect zijn. Dus niet elke tekortkoming betekent ook dat ze niet met de top mee kunnen lopen. En niet elke tekortkoming betekent pijn
Wat vandaag een tekortkoming is kan morgen weer heel wenselijk zijn. Vroeger was hoogbenigheid bij een kwpn'er uit den boze, tegenwoordig is het zeer wenselijk.
En er is wel een megaverschil met Grandprix en de basissport.

En toch heeft Neonlight hier wel een puntje van waarheid in. Als je een veulen fokt weet je nooit wat je van te voren terug gaat zien in het veulen. Dat kunnen alle goede eigenschappen zijn, maar óók alle slechte eigenschappen. En als hier echt haflinger in zit, is het nog maar de vraag wat dat uiteindelijk gaat worden. Want als dat terug slaat... ben je verder van je sportdoel. Maar dan heb je al wel een veulen.
Bij een veulen of jong paard wat je gaat kopen kun je hier allemaal op letten. En ook daarmee kun je een mooie band meekrijgen en de sport mee in.
En als jou doel écht sport is (ongeacht de hoogte) kun je er beter eentje kopen, dan heb je al die risicovariabelen niet en kun je hoogte, kleur, geslacht, leeftijd, exterieur, afstamming allemaal kiezen. Bij fokken moet je dat toch echt afwachten en met een mengemoes is het écht de vraag wat er dominant uitkomt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:47

Nee, ik bedoel ook niet dat de merrie een gedrocht is, maar ik zou zelf wel 10 keer nadenken (en eigenlijk hoef ik er niet over na te denken ) om uit zo'n merrie een veulen te fokken. Toevallig doet deze merrie het met springen heel goed, maar ook dat is geen garantie voor de nakomelingen. En ik ben zelf sowieso niet ingesteld van "ik wil perse een nakomeling uit die merrie omdat ik er een band mee heb", want de nakomeling zegt niks over de merrie. Ken zelfs mensen die ook perse uit een merrie een nakomeling hebben gefokt omdat ze er een band mee hadden, veulen leek qua uiterlijk en nog belangrijker, qua karakter helemaal niet op de merrie. Uiteindelijk is het beestje verkocht en ik geloof zelfs bij de slager terecht gekomen, papierloos ongedefinieerde kruising met rotkarakter. Tja, daar sta je dan, uiteindelijk hebben ze dus een veulen gekocht wat ze wel aanstond.
Een band heb je met je merrie, niet met de nakomeling, en ik zou in dit geval gewoon een leuk veulen kopen en daar een band mee opbouwen, stuk minder risicovol.

Zoetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 19:53

ik snap allebei wat jullie bedoelen..
maar ik heb er echt goed over nagedacht. We kunnen het altijd proberen, en als het veulen dan echt niet iets word, kunnen we het altijd door verkopen... er is altijd wel iemand die er een plekje voor heeft...

de merrie is speciaal voor me omdat ik haar gekregen heb van mijn oom nadat mijn oude pony was overleden, en tussendoor zijn er nog dingen gebeurt met haar..vandaar

maar even weer om terug te komen op de hengsten, welke vinden jullie nog meer wat dan? ik zit nu toch vooral aan Rubiquil en Emilion te denken...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:49

Nou ja, dat zijn wel 2 uitersten die hengsten en ik vind ze allebei niet direkt geschikt.

En ik snap dat je merrie speciaal voor je is, en het lijkt me ook een leuk paardje, maar dat is de band met je merrie een niet met een eventueel veulen. Bedenk je ook dat je nogal wat geld aan dekgeld, stamboek en veearts kwijt bent en dat het veulen dat zeker niet op gaat brengen bij verkoop, als je het al gewoon kwijt kan, want er wordt veel gefokt met paarden die wel papieren hebben.

Ik vind het dekgeld van een KWPN hengst dus eigenlijk zonde. Ik zocht een NRPS hengst, als het veulen kleiner blijft zit er bij het NRPS wel papier bij denk ik, bij het KWPN kan het dan niet in het stamboek. Of een niet goedgekeurde hengst voor weinig, maar dan kan je je ook afvragen of je nou echt serieus aan het fokken bent en haar dus mss maar niet dekken.

Ga bijvoorbeeld volgend jaar eens bij een keuring kijken, wat daar allemaal voor paarden en veulens rondlopen. Krijg je een beter idee wat je mooi vindt, wat je wilt fokken en of dat wel reeel is uit je merrie.

Velvet_Kathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:16

Wat dacht je van Laurentz????? Dat is een alround paard en hij heeft een goed achterbeengebruik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:19

En dan weet je zeker dat je een paard ala Haflingertank kan verwachten. (als er haflinger in zit)

Velvet_Kathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:30

Nee, Sammie er zit geen Haflinger bloed in. Dit paard is 100% Gelders. Het paard van mijn vriendin stamt van hem af en dat is bepaald geen Haflingertank.

Of wil je dit een Haflingertank noemen???

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:17

@Velvet_Kathy: in het paard van TS zit wellicht haflinger in. Kans is groot dat het naar voren komt als je deze gelderse hengst gebruikt, en TS wil meer een veelzijdig sportpaard fokken, dus het haflinger gedeelte is niet geheel gewenst om naar voren te laten komen. Even beter het eerste bericht lezen.

Zoetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 15:29

nee idd is die niet zo gechikt voor mijn pony...
ik ga iig nog naar een hengsten keuring kijken, weet nog niet wanneer en welke precies, dus dat zien we dan wel..