Dekadvies shetlandmerrie (nsps)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dekadvies shetlandmerrie (nsps)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:11

Afbeelding

Het zwarte bolletje wol wat jullie hier voorop zien rennen is mijn ondeugende shet Pepsi. Ze is van de hengst Krijn v. Ruitersweide.
Ze is van 1999 en wordt dus komend jaar 7. Ik wil haar eigenlijk wel een keer laten dekken. Ik zit helemaal niet in de shetlandfokkerij dus mss dat hier iemand een serieus advies heeft. Het veulen wil ik houden en kan mooi bij Pepsi lopen, ik heb nu al een tijd een logeerpony maar als die straks verkocht wordt staat Pepsi of alleen, of wordt te dik bij de andere paarden. En dan nog de optie om haar aan het spit te zetten, maar afgelopen jaar in een schrale wei met de andere pony beviel me beter.

Ze is beleerd en betuigd, eigenlijk te pittig voor (kleine) kinderen dus ik zou wel graag een brave hengst willen. Ze is 100 cm en ik wil graag ook een hengst in de grote maat(99-107 cm). Het zou leuk zijn als het veulen een beetje qua maat in de buurt van Pepsi bleef dan kunnen ze evt ooit een tweespan vormen. Pepsi is een keer gekeurd en haar score zit aardig in het midden overal. Alleen stap frans(een 6 op schaal 1-9), stand voorbeen hol(ook 6). Ze heeft geen last van exceem oid en is verder tot nu toe altijd gezond geweest.
Dan nog een puntje is de kleur. Omdat er al zoveel shetten zijn zou ik het toch leuk vinden te om proberen een ander kleurtje te fokken, dus mijn voorkeur gaat uit naar een roan, bruine, zwartbonte, vosbonte, palomino. Ik ben benieuwd of er keus is in de grote maat in deze kleuren. Ik heb trouwens zowiezo al wat moeite om dekhengsten te bekijken, op de site van het nsps staat bijv. niks.

Ik hoop dat iemand een leuke suggestie heeft.

Anoniem

Re: Dekadvies shetlandmerrie (nsps)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:38

Dank je

Het is nog erger bij de KWPNers zoveel hengsten.

Ik heb de sites bekeken en deze lijkt me wel leuk, 102 cm, Lex

Afbeelding

Iemand info over hem, karakter, nakomelingen?

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:08

hey,

wij hebben ook ene entermerrie van krijn. en heb hem vorig jaar in het echt gezien, supermooi beestje!

lex zou ik niet voor gaan, hij fokt groot, en ben dus bang dat je veulen dan een stuk groter word dan de merrie zelf. ook fokt hij niet alteveel premieveulens, maar dit heb ik meer van horen zeggen.

waar woon je? dan kan ik ff voor je kijken of er in de buurt een leuke hengst voor je is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:12

Oke.
Mijn shet is best pittig, komt dat bij Krijn weg?
Waar de hengst staat maakt mij niet zo veel uit.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:07

krijn was inderdaad best wel een felle. hij liep trowuens wel op kop met een eerste premie. onze merrie (enter) van krijn is trouwens redelijk makkelijk.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 07:22

je geeft een opsomming van kleuren die je zou willen fokken... welke kleuren komen er in de stam van je merrie voor (wat is de vader van de moeder?)

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:05

de kans op zwart is er altijd. en krijn is geloof ik ook voledig zwart.

roan kan altijd met zwart, dan krijg je of een zwarte of een moorkop, rood kan op zich wel, maar dan moeten beide ouders een vos factor hebben, en dat heeft krijn geloof ik niet.

bruin heb je een zwarte en een vos voor nodig, want de vos moet er een resus factor voor dragen, maar die kans is heel klein. je kunt er wel ene bruine hengst op zetten, maar ik weet zo niet of het tot uiting komt bij een zwarte..weet annechien vast wel
zwartbont kan je er altijd op zetten, dan heb je op zich wel ene grote kans op bont, ook op vos of vos bont, maar dan zit je weer met beide vosfactoren, dus zit er bij jouw merrie vast niet in. tenzij ze aan meoders kant vos heeft, dan kan het nog.
vosbont, lijkt me dan al uitgelegd
palomino kan denk ik niet met zwart, tenzij je weer die vosfactor hebt.

dus met een roan of een bonte heb je de meeste kans op een andere kleur.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:06

Mijn merrie is helemaal zwart gefokt, maar dat wil niet zeggen dat je er niet een voshengst oid op kan zetten. En bontpatronen zijn volgens mij altijd dominant, dus iig 50 % kans. En voor bruin heb je een zwarte en een vos voor nodig? Wat bedoel je daar mee? Met een bruine hengst erop is er volgens mij wel kans op een bruine.
Ik zou het niet erg vinden als er een zwart veulen wordt geboren, dat past ook wel bij Pepsi, maar ik vind het spannender om evt een andere kleur te krijgen, liefst zwartbont maar een andere kleur kan ook.
Jammer dat Lex zo groot fokt, al heb ik liever een grotere shet dan een kleine.

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:26

90% kans op zwart en een kleine kans op een andere kleur.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:27

Met bruin kan je idd wel een bruine krijgen.
Maar laat het nu zo zijn, die zijn er niet in de grote maat (of je moet naar denemarken of engeland willen).
Als jouw merrie alleen maar zwarte ouders heeft is de kans klein dat ze een vosfactor heeft (kan wel), dus vosbont, vos of palomino fokken is er moeilijk.
Sowiezo ken ik geen hengsten met een verdunningfactor in de grote maat.
Ik denk dat je de meeste kans hebt om met een bonte of roan een ander kleurtje te krijgen .

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:04

aangezien pepsi dus helemaal zwart is gefokt heb je geen kans op vos of iets wat met vos te maken heeft. dus dan zou je er dus een roan of een bonte op kunnen zetten,dan heb je inderdaad zo rond de 50 % kans, volgens mij zelfs iets meer omdat het dominant is, maar dat weet ik niet precies, iig 50 of meer.

de enige roan in de grote maat die ik zo ken is pyrola van stal zuylichem. dat is een moorkop en in de laatste editie van het shetlandblad heb ik gelezen dat hij een heel mooi afstammelingenrapport had. dus goede en sterke nakomelingen. waar hij zo staat moet ik even voor je opzoeken.

en dan wat zwart bont betreft, is lex nog d eenige grote maat, maar die raad ik dus niet aan. dan heb je kovin van malang die is 96 cm, mega mooi beestje, amar middenmaat dus. en napoleon van de kortenhof heet hij geloof ik, ook een mooi beestje, maar weer 96 cm geloof ik. beide kampioenen, maar kovin is definitief ggk.

vos bont kun je er net zo goe dop zetten, maar i ndie hengstne moet ik me dan wat meer verdiepen. ik ken wel roy van de sleutelhof. die is geloof ik 1.01m, ik vid hem niet zo mooi, maar weet niet hoe hij fokt.

een bruine kun je er ook opzetten, zoals ik al zei weet ik niet precies hoe dan de kansen liggen, maar een grote maat bruine is er idd nog niet, dus dan moet je al naar midden of klein.

ik ga iig nog even voor je zoeken naar ene leuke bonte hengst.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:07

Bont is of 50 % of als het homozygoot is 100 % maar dat zijn maar weinig hengsten.
Ik wil echt graag een grote maat pony, ik vind 96 cm dus te klein, wel jammer.
Die moorkop lijkt me ook wel wat, heeft iemand een foto van die hengst? Of waar ie staat?

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:11

bij de goedgekeurde hengsten heb je geen homozygote, tenminste niet in de grote maat.

Eigenaar Comb. J. van der Meyden & Meyden, Zuilichem
dit is van Pyrola van stal Zuylichem

die is 1.03m hoog. foto heb ik nog niet kunne vinden,maar ik geloof dat ik m in t echt heb gezien, was mooi beestje

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:17

Dank je, ik zal eens zien of ik er een dekfolder van kan krijgen.
103 cm vind ik een mooie maat.

Dus er is nog geen grote maat bruine ggk? Ik zou haast zeggen dat niemand er eentje op haalt uit engeland. Insemineren doen ze vast niet bij shetten met sperma van overzee, anders zou ik dat zo overwegen, ik vind bruin wel erg mooi.
Hebben ze in Engeland betere kwaliteit shetlanders dan hier omdat het dichter bij de eilanden zit of is dit een rare gedachtenkronkel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:27

Afbeelding

Pepsi trouwens gisteren naar de winterbegrazing gebracht. Heeft ze het altijd reuze naar de zin.

Ik kan met googlen niet zoveel vinden over Pyrola, ik zal nog even verder zoeken.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:27

is geen rare kronkel hoor haha.
voor zover ik weet heeft nederland de beste pony's. maar kan engeland ook zijn, want daar lopen ook hele goede. nederland is iig wel het strengst, maar dit is wel een goed punt vind ik. en sperma van overzee kan bij shetlanders niet. de hengst moet in nederland ggk zijn, anders krijgt het veulen geen papier. en vanaf nu is er ok de regel dat hengsten uit het buitenland ook niet meer automatisch ggk worden hier, omdat de kwaliteit vaak minder is, en het de bedoeling is dat het ras beter word en niet minder. maar het zou inderdaad een hele goede zet zijn als er een grote maat bruine zou komen. maar helaas is bruin niet makkelijk te fokken, en veel fokkers die groot fokten gaan over op klein.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:29

dat ziet er mooi uit, dat stuk. wij hebben ze ook op een mooi droog stuk lopen nu.
en eenbeetje info over pyrola kun je vinden op www.shetlandponysite.nl bij hengsten grote maat

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:38

Jij hebt ook mooie bonte pony's zeg! Jammer dat jullie hengst net iets te klein is, hij is wel erg leuk.

Jammer dat er geen foto van Pyrola bijstaat.

Ik heb eens gelezen dat shetlanders moeilijker een veulentje op de wereld zetten dan de gemiddelde warmbloed en ook vaker aan de nageboorte blijven staan. Hebben jullie daar veel ervaring mee? Of tips om het soepel te laten verlopen(ik neem aan dat ze niet te dik moet zijn e.d).

Toen ik Pepsi vanmorgen ging bezoeken zag ze er trouwens anders uit. Ze was helemaal grijs van het zand, ze had denk ik in de prut bij de waterbak gelegen ofzo.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:52

elinax21 schreef:
de enige roan in de grote maat die ik zo ken is pyrola van stal zuylichem. dat is een moorkop en in de laatste editie van het shetlandblad heb ik gelezen dat hij een heel mooi afstammelingenrapport had. dus goede en sterke nakomelingen. waar hij zo staat moet ik even voor je opzoeken.

Je vergeet een belangrijke! Willem van de Schaapshoeve, de papa van mijn Roosje (kijk op http://www.staldenci.cjb.net --> Merries --> Rosy van Marssum). Roos kwam uit een vos merrie, vandaar haar vos kleur.
Bij een roan heb je altijd 50% kans(een homosygoot roan kan niet, die zijn niet levensvatbaar!)

Grote maatse bruine heb je helaas niet.

Lex fokt idd erg groot. Ik ken een veulen van Lex uit een merrie van ong 110(106 bij stamboek opname), het was een laat veulen maar die is nu al 100 cm!!!!!

Ik heb Roy van de sleutelhof voor Roosje op het oog gehad, hij is helaas 'maar' 3e premie. Bij hem zit ook Leopold van de strengstraat er achter(net als bij Roosje), die geeft goede gebruiks pony's.

Verdunnings factoren zijn ook niet te vinden in de grote maat(dus de palomino's enzo). Dun's helaas ook niet(dus met een aalstreepje).

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:53

neem Victor van Wordragen
Of August van de Kosterweide

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:07

august is een middenmaat.
en wanika is een heel mooi veulie, maar wel een bakbeest idd.
bedankt trouwens:) mocht je wat willen kopen hihi..
en ik kan nergens vinden waar willen staat en of hij nog leeft. want ben zelf oo kalngere tijd naa rhem op zoek, maar ben nu ook wel geintereseerd in pyrola.
shetlanders bevallen trouwens juist heel makkelijk. dus dat klopt niet helemaal. vaak gaat alles goed, terwijlz e het dan alleen doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:34

Dat is een geruststelling, ik vind zo'n bevalling toch altijd wel eng.

Ik vind roos een leuke merrie, leuke kleur ook. Ik zou een zwarte roan wel erg leuk vinden, samen met zwartbont heeft dat toch wel de voorkeur. En als ze dan drachtig wordt 11 maanden nieuwsgierig zijn wat voor kleur en pony het gaat worden.

Ik kan Willem niet vinden trouwens, wat voor kleur roan is dat en hoe groot?

Ik snap het premiegebeuren trouwens ook niet helemaal. Hoe kan het nou dat een hengst ggk wordt met een derde premie? Die is dan toch eigenlijk niet zo goed? En hoeveel verschil zit er tussen een eerste en een tweede premie?

texeenmaikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:48

Willem van de Schaapshoeve / S 918
geboren in 1984
schofthoogte: 104
zwartroan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:11

dan is ie al 22, is daar geen jongere versie van goedgekeurd?