nakomelingen van broere jazz k*tkarakters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoTrouble

nakomelingen van broere jazz k*tkarakters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 11:56

hallo,
wie heeft er een nakomeling van de hengst Broere Jazz?
ik heb een ruin van hem, en als iemand mij vraagt van welke hengst hij is en ik zeg dat hij van jazz is, krijg ik vaak reacties als: "nou dan zal hij wel een k*tkarakter hebben" terwijl hij hartstikke lief is, oke hij is heet en snel zenuwachtig. maar k*tkarakter? nee hoor!
wie heeft hier nog meer ervaring mee?

groetjes

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:43

Heet en snel zenuwachtig... dat vind ik idd wel rottige eigenschappen voor een paard. Het is een van de redenen waarom ik niet zo weg ben van de nafok van Jazz.

Maar wat de een niet prettig vind, vind een ander wel fijn. Hoe prettig je het karakter van een paard vind, is geheel persoonlijk. Zo ook of je wilt fokken met Jazz of niet. Als jij er verder blij mee bent, prima toch?

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:48

Ga met Dees mee.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:02

ik ook! Maar het is ook de invloed van buiten af! Wij hebben ook een Jazz en die is super lief maar zodra er iets spannends gebeurt is ze druk. Als je haar dan aan touw hebt wil ze ook niet meer stoppen enzo maar verder is het een mooi leuke merrie!

LuvdaTossa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:04

En het hoeveelste topic is dit over het karakter van Jazz kinderen?

Ik heb een paard gereden die voor het vuur ging door mij en nu ook voor de huidige eigenaar. Het is veelal ook maar net hoe je er mee om gaat.

Van elke hengst komen paarden waar karakterproblemen mee zijn, dit komt ook veel door onkunde bij de ruiters.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:09

Inderdaad! Jazz geeft het karakter door maar als je ermee om kunt gaan is er niks aan de hand!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:04

en hoeveel mensen denken dat te kunnen en hoeveel kunnen dat ook werkelijk? Niet zoveel hoor.

RZDLover

Re: nakomelingen van broere jazz k*tkarakters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:15

Ik moet zeggen dat ik het ook vaak hoor, maar ik kom zelf veel jazzen tegen die wel heel lief zijn. Ik ken 2 jazzen, eentje heeft inderdaad een zenuwe karakter (en dat ligt niet helemaal aan het paard zelf) en ik ken er nog een die wel heel lief is maar af en toe met rijden streken heeft zoals in een keer bokkend door de bak gaan rennen. Dit paard loopt wel op hoog niveau en wil erg graag werken!

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:40

ik vind jazz ook geen k*t karakter, ik vind meer aan mensen liggen en er zijn aantal hoog dressuur lopen doordat die mensen ook weet hoe je moet omgaan. het is een paard met aanwijzingen

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 19:37

ik ben het met thomas eens, maar ik vroeg me gewoon af of er nog meer zijn die jazz-ers een k*tkarakter vinden hebben. en zenuwachtig en soms heet is geen k*tkarakter hoor dees..
ik weet niet wat jij verstaat onder k*tkarakter maar als die van mij binnen de witte hekjes loopt dan gaat ie voor me en doet hij meer dan zijn uiterste best!
dus ik vind het geen k*tkarakter..

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:47

Th0mas schreef:
ik vind jazz ook geen k*t karakter, ik vind meer aan mensen liggen en er zijn aantal hoog dressuur lopen doordat die mensen ook weet hoe je moet omgaan. het is een paard met aanwijzingen

idd!
Meestal wel paarden met talent - mits je er goed mee om kunt gaan...

Ik ga niet bij nakomelingen kijken van jazz, omdat ik mijn paarden ook wel eens laat rijden door minder ervaren ruiters. Dan moet je geen jazz "nemen".
Ook zijn er veel jazz nakomelingen al verpest, helaas - door onkunde
Kost veel geduld en moeite om het vertrouwen weer terug te winnen bij deze "verpeste"paarden....

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:48

LuvdaTossa schreef:

Inderdaad...

Ik heb ook een Jazz en het is een heel fijn dier. Helemaal niets mis mee.

Charret

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:25

KarinvdM schreef:
LuvdaTossa schreef:

Inderdaad...

Ik heb ook een Jazz en het is een heel fijn dier. Helemaal niets mis mee.

Niet iedereen is er zolang bij als jullie dat zijn. Je zult wel vader dubbele topics zien.

Ik ken ook een Jazz en dat is ook een top paard. Gewoon de gebruiksaanwijzing uit je hoofd leren.

Maar welk paard heeft die nou niet?

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 09:19

goed gezegd charet! die van mij kan heel lastig doen, maar op momenten dat ik hem nodig heb is hij er voor me. en dat vind ik wel heel belangrijk aan hem.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:22

Jazzen hebben in het Chinees geschreven gebruiksaanwijzing..... het enige wat je moet doen om met het dier overweg te kunnen is Chinees leren

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:29

Inderdaad. Soms is de gebruiksaanwijzing zo complex dat je Anky moet heten om er uit te komen. Behalve als de Jazz nakomeling in kwestie qua karakter op zijn moeder lijkt die een ongecompliceerder karakter heeft.

paarden mogen van mij gerust heet zijn. Dat is juist fijn. MAar ze moeten bereidwillig zijn om mee te werken en niet te snel beledigd (d.w.z. dat je er bijna niet aan mag komen). Ik heb zelf een zeer gecompliceerde merrie en daar word ik wel eens heel moe van.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:22

Jazz zou heel goed bij mijn merrie passen maar ik durf het niet aan
met het veulen wil ik ook een heerlijke buitenrit kunnen maken maar ik ben bang dat dat er niet in zit

verder vind ik dat Jazz geweldig mooi fokt
en dat bloederige spreekt mij ook wel aan
ideale dressuurpaarden
maar ik ben bang dat de meeste alleen maar geschikt zijn voor tussen de hekjes
ik ken er een paar maar daar zou ik niet op durven stappen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:25

gewoon chinees leren unamie

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:55

Ik vind het ook vaak prachtige paarden! Zou er stiekem best een willen hebben...
(heb nu de enige brave Animo ter wereld, ie weet heb ik nog een keer geluk, haha)

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:11

Pfffffffffff, imo zijn de beste sportpaarden, niet altijd de makkelijkste in omgang. Dat beetje extra power, extra karakter geeft ze net die X-factor op de momenten dat je dat nodig hebt.

Ik heb zelf 2 paarden staan, waarvan 1 dressuur (een Jazz) een een springpaard. Nou die laatste is absoluut lastig in omgang, omdat hij momenten heeft dat hij het gewoon niet wilt doen. Nee, is nee bij hem en je hebt een ruiter met overredingskracht nodig om hem op zijn ongelijk te wijzen. Er zit een behoorlijke kop op. Echter, je leert er mee omgaan en in een parcours heeft hij mij nog nooit laten springen. Dan geeft hij 200 procent en denkt iedereen dat hij zo makkelijk te rijden is. Schijn bedriegt. Maar goed, in handen van een onkundig persoon heb je er geen leuk paard aan, dat is zeker...

Maar om nu te zeggen dat ie een rotkarakter heeft. Nee, absoluut niet. Tis juist een vreselijk lief paard, hij zegt alleen wat vaak: "Ja, maar..."

Communicatie is een toverwoord bij zulke paarden is mijn ervaring...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:46

Chinees moet wel lukken hoor Kiwiko

het zou denk ik wel uitmaken als je zo'n paard veel in de hand hebt van jongs af aan
zelf doe ik altijd de gekste dingen met mijn veulens
ik ga er meteen mee het drukke verkeer in naast de moeder
en als ze wat ouder zijn neem ik ze mee als handpaard naast een ander (mak) paard
mijn jonge paarden waren altijd (te) mak

dus daarom twijfel ik zo
want de Jazzen die ik ken zijn heel apart mooi (op 1 na die is echt niet om aan te zien..loopt voor geen meter, heel erg angstig en daardoor onbetrouwbaar, maar wie weet wat dat arme dier meegemaakt heeft... )
en Jazz vult de tekortkomingen van mijn merrie mooi aan
ik weet gewoon dat de kans groot is dat er een aparte uitkomt

ik heb ook een keer een foktest gedaan bij mijn merrie via een site
3 maal raden wie er uitrolde als dé hengst voor mijn merrie................JAZZ

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:26

de meeste jazzen die ik ken hebben wel rotstreken hoor!nu zijn de meeste die ik heb gezien wel jonge paarden....

RZDLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:10

Princess schreef:
de meeste jazzen die ik ken hebben wel rotstreken hoor!nu zijn de meeste die ik heb gezien wel jonge paarden....

klopt jah ze hebben *vaak* wel rotstreken, maar dat noemde ik al eerder.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:17

Suelza schreef:
Communicatie is een toverwoord bij zulke paarden is mijn ervaring...

precies alleen is het soms wat lastig als het paard chinees spreekt

Maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk, communicatie is het allerbelangrijkste met karaktervolle paarden, die vertel je iets niet, die vraag je maar wel op een manier dat er geen andere mogelijkheid is snappie um nog

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:06

Als je een merrie hebt met een goed karakter kan je er best Jazz op zetten.

Ik rij zelf ook een jonge Jazz en hij is super lief en braaf.