Moeder en vader papier, veulen dan ook of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StalGriendt

Moeder en vader papier, veulen dan ook of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 22:14

Ik heb een heel leuk welsh a veulentje van 8 maanden met goede papieren. Volgend jaar willen wij er een hengstveulen of jaarling bijkopen (ook met goede papieren) en dan willen we dat hij de merrie in 2008 dekt.

Nou is dus mijn vraag of je bij dat veulen dan wel stamboekpapieren krijgt? We willen de hengst waarschijnlijk wel voorstellen op de keuring maar het is natuurlijk maar een kleine kans dat hij goedgekeurd wordt.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 08:13

volgens mij kun je bij een basisboek hengst wel dekbonnen krijgen via het welsh stamboek, alleen de veulens uit welsh a geregistreerde ponies worden dan in het sektie a geregistreerd.

maar als je het welsh stamboek belt, dan kunen die je wel meer vertellen.

StalGriendt

Re: Moeder en vader papier, veulen dan ook of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 13:06

Oke dank je, dat ga ik zeker nog doen voordat ik een hengstje erbij koop!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:22

Je hebt een aantal keuzes om met je eigen hengstje te dekken. Waar je wel rekening mee moet houden dat je hengstje altijd veterinair gekeurd moet zijn. Dat betekent dat je hengstje geen ernstige gebreken mag hebben en natuurlijk ook volledig hengst moet zijn (twee testikels).

Het begint feitelijk bij het aanvragen van een deklicentie bij een van de twee instanties: het WPCV of het NWPCS. Er kunnen wat verschillen zijn in kosten. Als je niet van plan bent om de top te halen op de keuring, kan het handig zijn om beide mogelijkheden te overwegen om te kijken wat het voordeligst is.

Gezien het feit dat je twee vos merries hebt, moet ik er dan ook van uit gaan dat je een vos hengstje zoekt? In ieder geval mag je best kieskeurig zijn wat voor een hengstje je zoekt. Kijk goed naar de moeder en kijk of die voldoet aan wat je wilt in een pony. Kijk ook naar het hengstje zelf, natuurlijk.

In jouw regio staan ontzettend veel Welsh ponies, ook veel hengsten met een deklicentie. Ik denk dat het niet moeilijk zou moeten zijn om binnen een straal van 30 km een leuk hengstje te vinden.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 19:57

Nee hoeft niet persee een vos te zijn. Ik wil het liefst een beetje een aparte kleur (palomino, valk, koffievos of zo). Dat van die deklicentie wist ik niet dus dat ga ik dan zeker doen. Bedankt iedereen!