Extra vitaminen voeren aan opgroeiend veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Extra vitaminen voeren aan opgroeiend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 21:08

Vandaag kwam de verzekeringsinspecteur een kijkje nemen bij Aidan om hem op te nemen in de verzekering. Ben helemaal de hemel in geprezen; ik had een mooi, correct gebouwd veulen met hele mooie, correcte gangen!
(Daarnaast zei hij ook dat Aidan heeft, wat Ivanka mist.. Arme Vank ).

Hij begon er ook al vrijwel direct over dat Aidan aan de grote kant is. En dat klopt, want de laatste tijd is hij flink aan het groeien . Het was me al opgevallen dat zijn kogels wat dik zijn, maar het voelde niet warm aan en hij had er zelf ook geen last van, dus dacht ik er zelf ook weinig van. Hij zei dat het kwam omdat hij zo hard aan het groeien is (ik had hier nog nooit van gehoord overigens).
Hij zei dat het verstandig zou zijn om vitaminen bij te voeren, omdat hij meer nodig heeft, dan dat hij nu krijgt.

Ik voer iets meer dan een halve schep veulenbrok per dag en bij elke voerbeurt (2x per dag) krijgt hij een handje muesli erbij. 's ochtends krijgen ze kuilgras van mijn oom en 's avonds krijgen ze (veel) hooi. Daarnaast drinkt hij nog bij Ivanka, maar hij drinkt ook regelmatig wat water. Niet zo heel veel, maar ik zie hem toch regelmatig een paar slokken nemen uit het drinkensbakje .

Is het echt nodig dat ik hem vitaminen bij voer? En welke vitaminen heeft hij nodig?

Tjinta

Re: Extra vitaminen voeren aan opgroeiend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:16

Hoi Tinne,

Ik heb geen antwoord voor je, maar exact dezelfde vraag.
Dezelfde opmerking kreeg ik ook van mijn verzekeringscontroleur
(dezelfde misschien???) }>

Ik vroeg me ook al af of ik Nootje extra's moest gaan geven.
Ga dit topic dus maar mee volgen.....
Gaat verder alles goed met Aidan en Ivanka?

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 21:24

Ja, alles gaat helemaal goed! Alleen begint Ivanka er nu wel onder te lijden dat Aidan nog bij haar drinkt. Je ziet dr ribben nu behoorlijk goed en ze ziet er een beetje hoekig uit (heupbotten steken ook uit ). Ik ben nog steeds hard op zoek naar een (tijdelijke) plek voor hem voor tijdens het afspenen!

Bij welke verzekering zit jij? Ik zit bij Efo en heb van Manen als inspecteur/controleur .

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:34

Oh dan hebben we niet dezelfde.....
Wij hebben Nootje en Hon bij Bierum verzekerd..
Jammer dat Zundert zo'n eind van ons afligt. Anders had je Aidan best hier kunnen neerzetten. Kan hij samen met Nootje afgespeend worden.
Nootje gaat eind december van Honey af.....
Hon is ook niet dik te noemen. Ze is nog drachtig ook, dus we voeren haar ongans.

Daarom ben ik ook benieuwd of er vitamines moet worden bijgevoerd aan het veulen, misschien krijgt hij ook wel tekort....
Zie je trouwens niet aan hem, jij wel?

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 21:39

Aan Aidan is het idd ook niet te zien . Maar ja, ik weet ook niet hoe het bij hem "van binnen" zit. Als je hem zo ziet, ziet hij er mooi vol uit. Maar goed, daar krijgt hij dan IMO ook genoeg voer voor . Ze lopen overdag overigens altijd buiten.

Ik ben in overleg met een plek, maar die zijn (nog steeds) aan het nadenken of ze het wel willen. Dus ja.. we zien wel .

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:46

ja, bij ons komen ze gelukkig nu ook weer buiten...
Op de kliniek zeiden ze dat alles wel ok was. (nou ja op de bokhoef na natuurlijk). Ook met Hon die door de stress toch verschrikkelijk was vermagerd.
Bij toen vergeleken ziet ze er nu bijzonder florisant uit.

Verder nog weinig reaktie hierzo.....jammer.
Zou iets van een liksteen met mineralen ook een goed idee zijn??

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:04

Ik voer mijn veulens wel bij. Ze krijgen maandelijks een halve vitamine spuit en dagelijks krijgen de Advance Concentrate een supplement waar alles inzit, inclusief pro en pre-biotics. Zeer goed dus ook voor de darmflora.

Wat Ivanka betreft, je zou haar lucerne en olie, gewoon maisolie, (2 keer per dag een kopje over haar voer) bij kunnen voeren om haar gewicht zo goed mogelijk op pijl te houden.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:06

Oja, die supplementen koop ik bij www.pardoes-aurora.nl zij kunnen je ook goed adviseren, zijn voedings deskundigen en verkopen dus ook alleen supplementen enzo, ook aan dierenartsen. Ze zijn per email en per telefoon altijd erg behulpzaam!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:09

Hallo Tinne

Eigenlijk is het nog niet nodig om extra vitamine bij te voeren want je voert ruim voldoende biks e.d.
Maar als je het zeker wilt weten kan je het ook altijd aan je veearts vragen
Je kan trouwens ook overvoeren met vitamines en het is niet zo baat het niet dan schaadt het niet vitamines moeten ook afgebroken als ze niet nodig zijn.
Anders moet je eens zoeken op internet.
Mijn veulen is nu 7 mnd staat op een opfok bedrijf met veel andere veulens en er snotteren er veel de mijne dus ook en nu ga ik in overleg met de veearts vitamine bij voeren

Succes met je beslissing en je paarden natuurlijk

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 01:28

ik ben naar de apotheker geweest paar maanden geleden en vroeg naar vitaminen voor een paard en hij gaf me een vloeistof die je oraal moet geven. Het mocht zeker voor het paard gebruikt worden En sindsdien geef ik af en toe eens wat vitaminen met een spuit in haar mond.. Helpt de weerstand op te bouwen en ja.. Je weet wel wat vitaminen inhoud e

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 08:07

Ik heb voor Minerva Young Stock Supplement van de Paardendrogist gekocht (poeder).
Ze krijg dagelijks kuil en een mix van Lucerne/Lavor Muesli en Pavo veulenbrok, en dan nog wortels e.d.
Ik heb dat supplement dus voornamelijk gekocht voor mn eigen geruststelling .
Maar helaas 1 groot nadeel; ze lust het niet!! Zit nu dus met een flinke voorraad waar ik niets mee kan
Maakt niet uit hoe veel/weinig ik door haar voer doe, zodra er maar een ietsiepietsie door heen zit laat ze haar voer staan....
Nou moet ik zeggen dat ze wel een pietlut is qua eten hoor....
Ik zit er nu dus ook aan te denken om maar zo'n vitamine spuit te halen.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:19

Vwb de hoeveelheid: dat zou je op de zak van het voer terug moeten kunnen vinden. Welk merk voer je?

Ben het er mee eens dat te veel krachtvoer ook absoluut niet goed is. Ik probeer zelf dus karig te voeren en toch krijgt Gracie nog zo'n "vaargeul" in haar rug . Overigens krijgt zij hetzelfde voer als de rest, alleen (nog ) minder. Ik voer iedereen hier Marstall Optimal (zie www.marstall.de ; Pardoes Aurora kan je hier ook in adviseren, die hebben dit merk voer ook). Het is een muesli waar alle vitaminen en mineralen inzitten die een paard nodig heeft en niet meer dan dat. Dus geen extra "ballast".

Net als jeddah geef ik de schralere paarden wat olie over hun voer. In mijn geval krijgen Peps en Lee dat dus. Shane en Grace zijn dik zat .

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 16:45

Bij de paardendrogist is er ook een speciaal iets voor veulens te koop.
Is heel goed voor opgroeiende veulens is mij verteld.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 18:57

Ik geef ze trouwens zodra ik ook maar een mini snottebel zie gelijk vitamies. 1 keer per week, 2 weken achter elkaar, tot nu toe gaat he super. Elk veulen is weer zo anders! Sudar krijgt 2.5 keer zoveel als Rocky en bij Rock moet ik op zijn gewicht letten en Sudar mag best iets meer gewicht hebben. Sudar loopt ook veel meer te rennen...

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:40

in de tijd dat forpie wat ziekjes was en ik haar vitaminenspuiten gaf, gaf ik zelfs soms twee of drie keer wat vitaminen, mocht perfect van de apotheker

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 11:36

Elk veulen is idd zo anders, maar aangezien dit de eerste is hier, weet ik gewoon niet zo goed wat ik nu moet gaan doen. Ik zal eens wat gaan vragen aan die voedingsdeskundige. Dank je jeddah!

Aidan is verder ook gewoon helemaal gezond, geen snottebellen, geen prutoogjes, hij is heel erg fit en speels.. En hij groeit.. heel hard . Nou ja, precies zoals een veulen moet zijn eigenlijk .

Bedankt iig voor de reacties!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:29

ik wil iedereen ook even bedanken....

Ga Hon gelijk olie geven over haar eten..
Aan het einde van deze maand komen beiden weer naar huis dus dan kan ik alles beter in de gaten houden.....

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:48

Ben benieuwd naar dat schema wat je gekregen hebt heb het hier ook willen doen maar werd mij dus afgeraden om meerdere redenen .
Uiteindelijk heeft ze dus geen vitamine extra gekregen toen ze zo schraal was en ze ziet er nu (paar weken verder)weer super uit is nu zelfs iets buikig . Ze staan dan ook wel goed in het voer 2x 1 kg veulenbrok en onbeperkt ruwvoer (hooi/kuil) . Groeien doet ze nog steeds goed dus al bij al denk ik dat ze voor nu niks extra's nodig heeft.
Het is denk idd per veulen verschillend heb hier tot nu toe nog geen snottebellen of iets dergelijks gezien!

Voeg er nog even iets aan toe na het lezen van het schema wat ik van jou gekregen heb .
Lees hier ongeveer waarom mij extra toevoegingen werden afgeraden .
Mijn veulen groeide hard maar had wel voldoende weerstand werd dus door het groeien wat schraal had voor iets anders antibiotica gekregen deze dingen bij elkaar was voor mij een reden een extra vitamine stoot te geven. Dit werd mij dus afgeraden omdat er in principe in veulenbrok in combinatie met goed ruwvoer voldoende zit . de kans dat ze nog harder zou gaan groeien wat zeker niet wenselijk zou zijn zou je alleen maar vergroten en een overdosis aan vitamine heeft geen zin. Dankzij dit schema snap ik de uitleg ook beter die ik eerder gekregen had!

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 13:05

Ik heb van pardoes aurora idd een heel schema gehad (degenen die dit ook graag willen lezen, pb me je email en ik stuur het je op!). Heel interessant en duidelijk.

Ze vertelde dat veulens beter hooi gevoerd kan worden dan kuilgras, omdat hooi erg goed was voor de ontwikkeling van de darmen en je hier niet snel teveel van geeft.

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:07

@tinne: Ik heb je een PM gestuurd!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 08:55

Vitamines aan een paard geven is best leuk voor je feel-good gevoel, maar meestal heeft het weinig zin... In de brok die ze krijgen zitten al vitamines genoeg. De extra vitamines scheiden ze meteen weer uit. Die worden dus niet eens opgenomen...

Denk er dus even over na... veel van die shops raden het aan, dat klopt! Maar meestal is het gewoon onzin...

azzurra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:21

Ik geef aan mijn veulen.
Pavo podo voedings suplement.
Hier zit alles in wat ze nodig hebben.