welke hengst voor onze Brabander merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

welke hengst voor onze Brabander merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 18:29

Onze Brabants trekpaardmerrie (Belg) is nu nog maar 2,5 jaar, maar over een paar jaar willen we haar graag laten dekken. Mijn bedoeling is om een lichter, meer all-round paard te verkrijgen.

Welk ras zou de hengst moeten zijn om een paardje te krijgen dat recreatief breed inzetbaar is?
De bedoeling is om het toekomstige paard zelf te houden en moet niet in een of ander stamboek inschrijfbaar zijn (ik wil vermijden dat dit een pro-contra-kruisingen-topic wordt ).
Ik zat zelf te denken aan fjord / haflinger / fries / quarter (wordt blijkbaar in de states regelmatig gedaan: quarter x Belgian) / welsh cob...
Zeker geen te licht paard, type arabier.

Mijn merrie zal rond de 1,60 worden en is vosschimmel. Ze heeft mooie ruime gangen.

Heeft er iemand al een kruising Belg x ... gezien? Wat vonden jullie ervan?
Iemand foto's?

Noiske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 23:31

Oei, blijkbaar geen hit, mijn topic...

Anoniem

Re: welke hengst voor onze Brabander merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:40

Ik ken een kruising maal volbloed.Nu ja kende hij is al een jaar dood ,overleden op 29-jarige leeftijd.Hij had de bruinschimmelkleur en de manen van een belg.Verder leek hij er helemaal op alleen was hij fijner van bouw.Meer gelderstype.Zelf zou ik als je echt wil kruisen bwp of kwpn of trakhener kiezen.ik denk dat je met fries ,haf of fjord toch een wat grof paard houd.En dat je met een kruising van warmbloed een iets meer rijtypisch paard fokt ,wat denk ik je bedoeling is.

NTuinenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:53

haha, of je diet gewoon belg x belg, dan mag je best de mijne lenen

Noiske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 18:22

Ik wil wel vermijden dat ik een paard krijg dat een 'dik' lijf heeft met daaronder dunnen beentjes....
Da's natuurlijk het risico en zo'n veulentje is natuurlijk ook welkom, maar als het enigszins te vermijden is door de juiste papa te kiezen, proberen we dat wel.

@NoOoMiE: dat zou dat leuke belgje van jou wel willen!

NTuinenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:48

whahaha, ja maar al tegraag

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:54

Ik had je natuurlijk al gesproken via de mail..

Bij de keuze voor de papa zou ik ook nadenken hoe groot je veulen ongeveer moet worden. Ik denk dat een kruising met een Fjord/Hafje/Welsh Cob kleiner blijft dan een kruising met een KWPN'er/BWP'er van 1.70 m.

Je hebt van die fijngebouwdere Tinkers, dus niet met enorm veel sok enzo, maar wel echt Tinker.. misschien dat dat iets is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:33

Dat is eigenlijk een reden waarom ik voor een warmbloed zou kiezen.Dan heb je juist wat minder sok.Die sokken zijn mooi maar zorgen toch ook voor een boel problemen.Maar idd met warmbloed fok je groter.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 16:08

Hilli heeft natuurlijk de foto's gezien van onze merrie. Ik heb tot nu toe nog niet de tijd gehad om ze in te laden (vraagt blijkbaar toch wel hogere studies...

Wat de sokken betreft: ik zou inderdaad liever een paard kweken dat minder sok heeft. De Brabanders zijn nogal gevoelig voor mok e.a. Nu, Stella heeft daar geen last van en laten we hopen dat dat zo blijft.

Welke factoren erven eigenlijk vooral via vaderskant door? Is hoogte zo'n eigenschap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:20

Fokken blijft gokken hoogte kan doorgegeven worden maar dat telt weer niet altijd.Als je vooral voor een recreatie paard gaat zou ik zelf vooral op karakter kiezen en de hoogte een beetje wat je wilt.Wil jij een groot paard kies dan zeker voor een groot paard.Wil je een kleiner pak een kleinere hengst.Het voordeel van de kruising die ik kende was dat hij enorm cool in zijn hoofd was en doodbraaf de kleinste kinderen reden er mee.Epcot heete hij zijn bijnaam was De Boer.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 11:23

Denk dat het eerder in de richting van warmbloed zal gaan. Qua hoogte lijkt het mij logischer om in de richting van een hoger paard te gaan, ik denk dat er dan meer kans is dat de proporties beter uitkomen. Er zou eigenlijk een simulatieprogramma moeten bestaan waarin je merrie en potentiële hengst ingeeft en mogelijke veulens als output er uitkomen

Nu, ik heb nog tijd zat en ga die tijd nuttig gebruiken om een leuke hengst uit te zoeken. Ik weet sowieso dat ik geen warmbloed-rijpaard moet verwachten, maar ik ben wel super-benieuwd wat voor een veulen er zou komen.
Als het ooit zover is, wordt het hier natuurlijk gemeld!

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:55

je zou je merrie met een shire
kunnen kruisen krijg je een groot
paard je hebt ook minderzware shire
hengsten... het gebeurd heel veel dat
belgen met shire's worden gekruisd.
kijk anders maar eens op www.westwoldshires.nl

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 16:53

heb de site even bekeken: super mooie paarden!
heb je toevallig foto's van de kruising belgxshire?

ik ben hier op het forum wel al een paar keer een friesxshire tegengekomen, ook een superpaard.

Wie weet...
ben alleen een beetje bang dat een eventueel veulen dan gigantisch zou zijn. 1m65-70 vind ik groot genoeg. En ik wil ook teveel sok vermijden.
Maar toch, wie weet...

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 17:29