Engelse Volbloeden later volwassen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beber

Engelse Volbloeden later volwassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 20:28

Zijn Engelse volbloeden of paarden met veel bloed later volwassen dan de meer koudbloedige types .

Ik heb zelf een paar fokmerries met flink veel bloed in het lijf, maar de kinderen zijn op hun 2,5 / 3 jaar echt nog niet toe aan een keuring, komt dit door het bloed of ligt dat ergens anders aan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:10

Een engelse volbloed moet volgens mij op zijn tweede al op de renbaan lopen. En het hele ocd gebeuren is mede te wijten aan dat moderne paarden zo snel groeien in hun eerste jaar. Logischerwijs zou ik dus zeggen dat het niet bij de volbloeden wegkomt. Mss heb je grote fokmerries? En wat bedoel je met nog niet toe aan een keuring? Je mag best het verschil zien tussen een 3 jarige en een 4 jarige, anders krijg je weer het commentaar : ze mist jeugd.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:48

Beber dat klopt, bloedpaarden zijn in het algemeen later rijp en groeien langer door, soms nog wel tot ze 7 jaar zijn.

Beber

Re: Engelse Volbloeden later volwassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 20:18

Ik heb al een paar keer te horen gekregen dat ze te jeugdig waren, en ik geef de keurmeesters groot gelijk, want ca. 2 jaar later zijn het pas echt complete paarden, inclusief bespiering, maat en beweging.

Als net 3 jarige missen ze net dat stukje extra, bij mij dan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:15

Ja das meestal wel waar alhoewel mijn merrie die toch echt bloederig is toch vroegrijp was en dat was een voordeel op de keuringen natuurlijk. Moeders was wel later rijp en deed op de keuringen dan ook niet echt bovenaan mee.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:54

volbloeds zijn juist eerder volgroeid en op maat. misschien dat het komt omdat er ander bloed doorheen zit dat de groei anders wordt.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:39

ik heb wel de ervaring dat ze langer doorgroeien. ik heb een merrie die ( half volbloed rest arabier) op haar 9de jaar nog ruim 2 cm. is gegroeid. Ik denk wel dat de volle volbloeden eerder klaar zijn al het om de maat gaat, maar in de ontwikkeling ( zonder training) zie je toch dat ze nog aardig wat tijd nodig hebben om ''te volgroeien''. En al helemaal tussen de oren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:53

Geen enkel paard, wat voor ras dan ook, is op 3 jaar geestelijk volwassen en uitgegroeid. Ik heb gelderse paarden en die schijnen ook lang door te groeien. En volbloeds dan ook. Dan KWPNers ook. Het ligt mss ook aan de betreffende fokmerrie wat die doorgeeft. Sommige hengsten hebben ook de naam laatbloeiers te geven, ongeacht ras.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 18:02

Als je sommige 3 jarige keuringspaarden zien, dan zijn het echt complete paarden, waar weinig meer aan hoeft te veranderen, inclusief bespiering,
Die van mij groeien dan nog keihard en zijn niet vet te krijgen.
Zelfs bij de jonge hardgroeiende hengsten komen de ballen als laatste aan de beurt.
Eerst hard de lucht in, dan pas een beetje in de breedte en dan pas bespiering en uitstraling.

Diegene die wel de eerste jaren de breedte in zijn gegaan, werden ook niet groot , maar waren wel snel volwassen.

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:06

IK merk wel dat die van mij zeker geestelijk van minder kunnen hebben en later volwassen werden dan de meeste warmbloeds.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:09

Ik denk dat het dan meer met de stokmaat te maken heeft. Bij een grote slungel duurt het nu eenmaal langer. Of het nou een volbloed of een fries is maakt niet uit.
En die 3 jarige keuringspaarden die al compleet zijn: persoonlijk vind ik dat je erg moet uitkijken met overtrainen, overvragen, geestelijke belasting. Mijn 3 jarige, die was 1.63 op de keuring dus valt wel mee, heeft 2 maanden 'vacantie' gehad na het trainingsseizoen. Zelfs nu train ik haar nog niet hard, volgend jaar als het veulen er af is kan ze aan het werk voor de IBOP in het najaar. Ik vind dat voor een 3 jarige te veel gevraagd.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:26

[***] schreef:
Ik denk dat het dan meer met de stokmaat te maken heeft. Bij een grote slungel duurt het nu eenmaal langer. Of het nou een volbloed of een fries is maakt niet uit.
En die 3 jarige keuringspaarden die al compleet zijn: persoonlijk vind ik dat je erg moet uitkijken met overtrainen, overvragen, geestelijke belasting. Mijn 3 jarige, die was 1.63 op de keuring dus valt wel mee, heeft 2 maanden 'vacantie' gehad na het trainingsseizoen. Zelfs nu train ik haar nog niet hard, volgend jaar als het veulen er af is kan ze aan het werk voor de IBOP in het najaar. Ik vind dat voor een 3 jarige te veel gevraagd.

Janne bloedpaarden doen er over het algemeen langer over om rijp te worden, waarom blijf je dat weerleggen, wat is jouw ervaring met bloedpaarden???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:50

Ik heb dus ervaring met paarden waar absoluut geen of weinig bloed in zit, en die doen er over het algemeen ook langer over om rijp te worden, dus ik vind het niet iets om als argument te gebruiken, zeker niet op 3 jarige leeftijd, als het op 5 jarige leeftijd nog zo zou zijn mss wel, want dan is die van mij wel volwassen, een volbloed mss niet.
De vraag van de ts ging over 2,5 tot 3 jarige paarden die niet rijp zijn voor een keuring, dat komt dus bij friezen, gelders en KWPN-ers met minder bloed etc ook wel voor, dit is mijn antwoord erop: dat hoeft niet alleen aan het feit te liggen dat de merries veel bloed voeren.

Beber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 20:05

[***] schreef:
Ik heb dus ervaring met paarden waar absoluut geen of weinig bloed in zit, en die doen er over het algemeen ook langer over om rijp te worden, dus ik vind het niet iets om als argument te gebruiken, zeker niet op 3 jarige leeftijd, als het op 5 jarige leeftijd nog zo zou zijn mss wel, want dan is die van mij wel volwassen, een volbloed mss niet.
De vraag van de ts ging over 2,5 tot 3 jarige paarden die niet rijp zijn voor een keuring, dat komt dus bij friezen, gelders en KWPN-ers met minder bloed etc ook wel voor, dit is mijn antwoord erop: dat hoeft niet alleen aan het feit te liggen dat de merries veel bloed voeren.

De paarden die bij mij uit minder "bloederige" lijnen komen en grover qua type zijn , zijn over het algemeen wel "op tijd" klaar voor de keuringen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:13

Dan zal het wel duidelijk zijn niet?
Ik vind het alleen te makkelijk om er 1 reden aan te hangen, ik dacht dat jij daarom ook dit topic startte.

Beber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 20:25

[***] schreef:
Dan zal het wel duidelijk zijn niet?
Ik vind het alleen te makkelijk om er 1 reden aan te hangen, ik dacht dat jij daarom ook dit topic startte.

Ik wil graag meningen hierover horen, maar heb natuurlijk ook mijn eigen idee hierover.

Als er nog andere ideeen hierover zijn, hoor ik die graag.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:03

Mijn ruin is van een engels volbloed vader. Hij was 3 toen ik hem kocht en 1.63m hoog. Met zijn 5 was hij 1.65m. Met zijn 7 nog een keer gemeten, 1.69m. Dus lang doorgegroeid.

Mansolein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:07

Desiree schreef:
Mijn ruin is van een engels volbloed vader. Hij was 3 toen ik hem kocht en 1.63m hoog. Met zijn 5 was hij 1.65m. Met zijn 7 nog een keer gemeten, 1.69m. Dus lang doorgegroeid.

dat hadden die van mij dus ook!!! Grappig is dat om te horen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:18

Ik moet er wel bij vermelden dat hij geen goede jeugd heeft gehad. Toen hij op de stal kwam waar ik hem later kocht was hij een magere hit.

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:02

mijn Trakhener en Hannoveraan waren pas op hun 4de er aan toe om zadelmak gemaakt te worden,ze leken een jaar in groei achter te lopen.Bij aankoop op 3 jarige leeftijd werd het gebit van de trakhener zelfs gedubbel chekt! ( Zodat we ons geen jaar vergiste of een ander paard dan op de papieren stond hadden )

Is gelukkig helemaal bij getrokken en zijn nu mooi aan het volgroeien

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:09

Bij Volbloeden heb je "laat rijpe" lijnen en "vroeg rijpe" lijnen. Meestal zijn de sprinters vroeg rijp (precocious) en de "niet sprinters" later rijp. Maar het heeft ook met de hoeveelheid voer te maken en de hoeveelheid beweging, oftewel met de opfok, je kan de groei pushen. En of alles een beetje mee heeft gezeten tijdens de opfok wat de gezondheid betreft.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:28

A paradigm shift began to take place in racing in the 1970s, when Winfields Farm began selling the sons and daughters of the great Northern Dancer at auction for enormous sums of money. Gradually, purchasing yearlings and 2-year-olds in training became the predominant way to obtain a thoroughbred. In fact, only three horses that ran in this year's Derby were homebred.

As new buyers came into the market, many lacked the patience to allow their purchases to mature the way the old-line, aristocratic racing families did when the great farms, such as Calumet, ruled the game. Between boarding, feed, veterinary and training bills, it can cost $50,000 to get a horse to the races.

"Racing, historically, was a rich man's sport," Helm said. "The pressure to get a financial return wasn't in the game. It was to breed good horses and have recognition for doing that. Today, with multimillion-dollar auctions, everyone wants a return on their money.

"The trouble is we live in a commercial culture that wants instant gratification and instant returns. You get a precocious adolescent, and he's often burned out before he can mature. They sour on the game. The classic horses bred in the past, they had female families built up over years for generations. That kind of patience is gone."

While sires with strong stamina influences were represented in the Derby field, many runners were by stallions known for passing on speed as well as significant distance limitations. The best of them, Closing Argument and Afleet Alex, ran well, but found the Derby distance too much.

Compounding the problems for the American thoroughbred that auctions have created, many of the best stallion and broodmare prospects are purchased by European, Arab and Japanese interests and taken out of the country.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:10

verkeerd. sprinters zijn eerder rijp maar het is niet zo dat stayers en langer over doen. stayers zijn de gene die de klassiekers lopen en die zijn dus rond 2 en 3 jaar oud al uitgegroeid en volwasen.

Jessica24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:24

Mijn Engels Volbloed merrie was ook op haar zevende pas echt af.
Ze is van haar derde tot haar zevende nog vier cm gegroeid.
En veel voller geworden.
De volbloeds die op de baan lopen zijn echt nog niet uitgegroeid hoor.
Dat is echt een misverstand.

valynca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:33

Wij fokken thuis met Engelse volbloeds en die zijn duidelijk veel later rijp dan de paarden waar minder bloed in zit. Tegen de tijd dat ze ong 5/6 jaar zijn, zijn ze ong uitgegroeid. Soms nog wat later.Ze gaan bij ons op 4 jarige leeftijd voor de keuring omdat ze dan een beetje paard zijn.