afwijkende beenstanden erfelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

afwijkende beenstanden erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 08:47

Voor school ben ik een opdracht aan het maken die gaat over afwijkende beenstanden bij paarden. Nu vroeg ik mij af of dit erfelijk is en zo ja in welke mate en op welke manier.
Ik heb er al verschilllende mensen over gesproken en er wordt eigenlijk aangenomen dat het erfelijk is maar in welke mate kan niemand mij vertellen. Weet een van jullie dat of weten jullie iemand die mij verder kan helpen?
Jullie zouden me er een groot plezier mee doen!

amigo1310

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:35

ik weet hier helemaal niets over maar ik weet wel dat mijn paard een beetje x beentjes heeft!!! heel schattig..........

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:29

amigo1310 schreef:
ik weet hier helemaal niets over maar ik weet wel dat mijn paard een beetje x beentjes heeft!!! heel schattig..........

Schattig... Afwijkende beenstand kan voor extra slijtage zorgen, waardoor je paard dus eerder "versleten" is.

Ik denk dat je een duidelijk onderscheid moet maken tussen aangeboren afwijkende beenstand en afwijkende beenstand door bijvoorbeeld verkeerde opfok. Succes met je opdracht!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:06

Ik zou zeggen, zet het op fokkerij en afstamming, daar zitten de experts...

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 16:56

Lusitana schreef:

mja ik zal het proberen, vaak worden mensen die er niet vaak posten genegeerd helaas

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:25

De bouw van een paard is erfelijk. Bovendien heeft een merrie meer invloed op de bouw van een veulen, dan de vader (kijk maar eens in een veulencatalogus dan zie je wat ik bedoel) In principe krijgt een veulen natuurlijk 50% mee van elk maar de merrie heeft meer invloed heb ik me eens uit laten leggen door een DA omdat zij het veulen bij zich draagt (ben even kwijt waar het om ging- er is iemand op bokt die dit veel beter uit kan leggen, ik hoop dat ze ook reageert !)

En natuurlijk wordt er meer met "slechte" moeders gefokt dan slechte vaders (hoewel...het kwpn) als een paard in de sport niet meer mee kan wordt er al snel een veulen gefokt.

Daarbij zijn er ook hengsten die bekend staan om hun (soms) slechte nakomelingen.....aan de andere hand...je krijgt nooit iets te horen over hoe de moeder op de benen stond.

Voorbeeld hiervan is mijn eigen merrie van 1.80cm met al 15 jaar arthrose....die is WEL goedgekeurd door het KWPN ondanks haar schrikbarende ongelijke hoeven (ik ging alleen voor de oefening, en de lol- ik wist al dat ze op 3 jarige leeftijd arthrose had en was niet van plan-en heb nooit met haar gefokt) maar helaas doen andere mensen dat wel.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:32

Sinds wanneer is arthrose een afwijkende beenstand? ongelijke voorvoeten is weer wat anders,dan afwijkende beenstanden.Maar afwijkende beenstanden zijn idd erfelijk.En kunnen idd wel zorgen voor eerdere slijtage.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:55

Elisa2 schreef:
Sinds wanneer is arthrose een afwijkende beenstand? ongelijke voorvoeten is weer wat anders,dan afwijkende beenstanden.Maar afwijkende beenstanden zijn idd erfelijk.En kunnen idd wel zorgen voor eerdere slijtage.

goed lezen! ik gaf een voorbeeld van slechte moeders.

maar misschien dat het nu duidelijk wordt wat arthrose kan, doen dit is 15 jaar later:

Afbeelding

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:12

Sorry,no offence,ziet er niet zo best uit..

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:19

Elisa2 schreef:
Sorry,no offence,ziet er niet zo best uit..

no offence taken: ze is nu bijna 19 en dankzij een super hoefsmid nog steeds rad (dit was natuurlijk net voordat ze naar de smid moest- eigenlijk te laat vanwege vakantie etc.) en ja, ze wordt nog steeds bereden, gaat prima.

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:29

VMR --> FA

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:06

marquez1 schreef:
Lusitana schreef:

mja ik zal het proberen, vaak worden mensen die er niet vaak posten genegeerd helaas

Ja, dat is mij ook opgevallen van dat forum, maar die fokken ook alleen maar gezonden paarden natuurlijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:15

het kwpn stelt indexen van dekhengsten op. daar staan ook de beenstanden in, als een hengst bijvoorbeeld toontredend vererft. dit is gezien over alle nakomelingen en die komen altijd uit verschillende moeders, dat hebben alle hengsten, dus ik denk dat het het makkelijkst is om de moeders even te vergeten. Wat ik bedoel is dat je het KWPN zou kunnen bellen of mailen hoe die indexen tot stand komen en waarom sommige afwijkingen er wel en andere niet in genoemd worden.
Ik vind het een moeilijk iets om te onderzoeken want je hebt ook nog milieufactoren, maar dan nog ontwikkelen sommige paarden het gebrek wel en andere niet bij dezelfde omstandigheden, dus daar zit dan ook wss aanleg bij.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:22

ja, dat is zeker erfelijk.
maar het is ook schadelijk dat daar, ook bij de hengsten, niet altijd goed op gelete wordt.
Zo is Landwind IIB goedgekeurd, maar zijn moeder kreeg als aanmerking toontredend te zijn.
Niet alleen mijn Landwind is toontredend kan ik je zeggen
Nu is die van mij dmv goed beslag en dergerlijke aardig recht en heeft hij er in het bewegen geen last van, maar echt ideaal is het niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 14:05

Perfecte hengsten bestaan niet, het is goed dat in de verervingsindex genoemd wordt dat een hengst bijv. toontredend vererft, en dan is het aan de fokker om daar een merrie met een correcte beenstand bij te zoeken en andersom.
Kan je ook nog discussie hebben over hoe erg een afwijkende beenstand is, als het paard in kwestie wel correct beweegt en niet erg maait bijv.