Kosten veulentje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irene15

Kosten veulentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 19:01

Hallo, ik zit eraan te denken om mijn merrie volgend voorjaar te laten dekken, nu moet ik alles zelf betalen dus zou ik graag van jullie willen weten wat jullie (totale kosten) ervaringen zijn geweest met het fokken van een veulen.. DA-kosten enz.. het dekkingsgeld hoeft hier niet bij want ik moet nog een hengst zoeken:)
groetjes!

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:04

Alle Kwpn afdrachten, gemiddeld dekgeld € 900,00, DAP gelden ivm drachtig krijgen, veulenenting, basisenting: algauw rond de € 1400,00.

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:06

Ik heb een vuelentje gekocht laatst, dat heeft me 1500 euro gekost.

karinna

Re: Kosten veulentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:39

Heb jij even een goede koop gedaan dan
Waarschijnlijk heeft de fokker er dan niets aan overgehouden.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:53

karinna schreef:
Alle Kwpn afdrachten, gemiddeld dekgeld € 900,00, DAP gelden ivm drachtig krijgen, veulenenting, basisenting: algauw rond de € 1400,00.

Als je geluk hebt, en als het een kwpner is. En dan is het veulentje er nog niet. Wormenkeurtje, hoefsmid, entingen, opfok.
Uitgaan van een kwpn
lid zijn van de strengen, ong €75 p.j.
dekafdracht, ong €59
registratie v/h veulen ong €45(?)
en dan nog de hengst a 1000 excl.
de dierenarts wat hoog kan oplopen maar ga uit van zeker €200 a €300
Gaat de merrie weg dan betaal je ook stalgeld
Is de merrie vuil moet je spoelen enz. enz
Laat je het sperma opsturen a €45
En dan het veulentje
hoefsmid
wormenkeuren
veulenenting
enz enz.
Ga zeker uit van €2000

Het gemiddelde van het dekgeld ligt trouwens wel wat hoger hoor. De jonge hengsten zijn al 800 a 900 euro. Maar wil je meer zekerheid of echt een goede betaal je ruim 1000.

Waarom wil je een veulen fokken?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 22:00

Fokken is een dure hobby! Ik heb er geen ervaring mee, maar ik ken veel mensen die dat doen. Je houdt er meestal niets aan over.
Als je er iets aan over zou willen houden moet het wel een zeer goed veulen zijn en je er 3000 voor kan krijgen.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 03:40

Ik ga mee met Sammie

Ik heb nooit een veulen gefokt, maar wil dit in de toekomst zeker een keer gaan doen

Maar dan idd pas als ik 2000 'over' heb

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:11

karinna schreef:

Het dekgeld van bazuin bedraagd niet zo veel.. waarom?? dat weet ik niet.. het is echter een erg mooi veulen en de fokkers en nog wat andere mensen waren erg onder de indruk, ze vonden het 1 van de mooiste veulens die ooit ui bazuin is gekomen (ik trots natuurlijk )

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:24

Het ligt er wel aan of ze ook echt een KWPN hengst erbij wil doen, en of je het veulen ook wilt laten opnemen in het stamboek (moet je merrie ook KWPN zijn) Een hengst hoeft geen € 1000 te kosten, er zijn genoeg jonge hengsten die goedkoper zijn, je moet daar alleen wel iets meer naar zoeken. Bij team Nijhof zijn de jonge hengsten meestal € 500, Albert Zoer heeft soms jonge hengsten ter dekking staan voor € 200 a € 300. En dierenarts kosten hoeven ook niet veel te zijn, als je merrie geen problemen heeft met drachtig worden valt het best mee. Als je geen stamboekmerrie hebt komen er ook geen kosten bij voor opnemen in het stamboek en bovendien zijn er genoeg hengstenhouders die wat van de prijs af doen als je merrie geen papieren heeft.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:26

Bovendien kun je er ook voor kiezen je merrie bij een niet goedgekeurde hengst te doen (particulier) of bv een arabier oid, en dan scheelt het nog meer.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:31

anneliesdj schreef:
Bovendien kun je er ook voor kiezen je merrie bij een niet goedgekeurde hengst te doen (particulier) of bv een arabier oid, en dan scheelt het nog meer.

Hebben we het hierover fokken of vermenigvuldigen?

Wat wil je met het veulen; houden / verkopen/ ??

En zoals gezegd fokken is duur, maar wel heel erg leuk!

irene15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 22:59

wow:D
ik wil misschien een veulen fokken van een merrie die bij mij op stal staat,
voor later aangezien mijn eigen paardje al wat op leeftijd is, het veulen blijft als het een merrie is en als het een hengst is moet het verkocht worden..
we hebben namelijk paarden staan bij huis en mijn moeder runt zeg maar de stallen.. ze ziet het niet zitten om een hengst bij de 3 merries te hebben lopen:p(kan ik me wat bij voorstellen)
het is allemaal nog maar in een begin stadium hoor maar ik was gewoon benieuwd met hoeveel geld ik rekening moet houden:D
thnx in ieder geval voor de reacties! ik ga sparen:)

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:03

Een hengst kun je casteren dus ik zie het probleem daar niet van in

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:05

karinna schreef:

nee, en zo gaat dat tegenwoordig. En dan vinden ze 1500 euro nog te veel om neer te tellen voor een veulen.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:11

Het gaat hier uiteraard over fokken maar dan wel met een kleiner budget. Moeten dan perse alle merrie's een veulen krijgen van Voltaire, alleen maar omdat ze zeggen dat hij mooie veulens krijgt??? (kost trouwens ook € 2500, dat is geen fokken maar gokken!!) Een minder bekende of jonge hengst kan wel beter zijn, je kunt dan alleen iets minder voorspellen hoe het veulen zal gaan worden maar daarom kan het nog wel een mooi veulen worden, niet iedereen is met een geldboompje op zijn rug geboren. Een veulen waarvan de vader niet erkend is zal uiteraard minder opbrengen maar het kost je ook minder dekgeld en ik heb liever een mooi veulen met goede bewegingen van een niet goedgekeurde hengst dan een veulen met een poedersuiker van Voltaire (want op karakter scooren de meeste hengsten veel te laag) en daar betaal je dan ook nog even een paar duizend euro meer voor.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:03

Er zijn meer hengsten dan Voltaire en ook genoeg goede goedgekeurde dekhengsten die geen Euro 2.500 kosten.

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is, wat wil ik op de wereld zetten en wat wil ik ermee. Het voordeel van goedgekeurde hengsten is natuurlijk dat er veel meer over de bloedvoering (o.a. vererfing) bekend is. Ook is de kwaliteit van de hengst in kwestie op van alles en nogwat getest. Denk aan bijv. verrichting maar ook medische afwijkingen.

Fokken is wat mij betreft absoluut geen gokken, maar goede bloedlijnen bij elkaar brengen!

Enne Anneliesdj; jij bedoelde zeker dokken!!