IJzers bij merrie met veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sue_

IJzers bij merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 16:40

Hallo,

We zijn nog aan het twijfelen of we bij de merrie de ijzers laten zitten of eraf halen zodra ze het veulen heeft.
(dit vanwege medische redenen)

Wat zijn de risico's van het laten zitten??

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 16:46

Dat het lelijker aankomt als ze eens een tik zou uitdelen of op een beentje van het veulen zou gaan staan. Ook kan het gebeuren dat ze beschermend is en andere paarden of zelfs mensen dreigt te slaan, dan heb je ook liever geen ijzers eronder.

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 16:50

Nicole288 schreef:
Dat het lelijker aankomt als ze eens een tik zou uitdelen of op een beentje van het veulen zou gaan staan. Ook kan het gebeuren dat ze beschermend is en andere paarden of zelfs mensen dreigt te slaan, dan heb je ook liever geen ijzers eronder.

maar als een merrie zonder ijzers op een beentje gaat staan, zou dat dan ook niet nare gevolgen kunnen hebben? (k snap natuurlijk dat het met ijzers wel ernstiger is)

even een korte uitleg:
De merrie heeft (vanwege een eerdere botbreuk) speciale achterijzers. Ze staat nu steiler dan normaal om zo weinig mogelijk beweging in het botje te krijgen. Is dus een risico als we ze eraf halen dat het botje teveel druk krijgt, en opnieuw breekt. We moeten nog overleggen of de hoefsmid haar heel stijl kan bekappen.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:50

Wat ik gehoord heb ( en waarom ik mijn paard haar ijzers verwijderd heb) is dat de merrie gevoel heeft onder aan de hoef, hierdoor zal ze minder snel op het veulen gaan staan.

Marion71

Re: IJzers bij merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:27

Het 1e jaar hebben wij de ijzers eraf gehaald, gevolg een stokkreupele merrie, die een paar dagen later weer ijzers had. Sindsdien laten wij ze er gewoon onder, niks aan de hand. Als het veulen een corrigerende tik krijgt, gaat dat echt heel voorzichtig (al lijkt het me nog geen fijn gevoel). Ook als het veulen ligt, houden de merries veel afstand. Bij ons hebben ze nog geen schrammetje. Wij laten ze er dus gewoon onder, en zeker in jouw geval suepergirl.

Bounce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:34

ik had ze er ook onder gelaten als ik jou was

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:11

[quote="Marion71"]Als het veulen een corrigerende tik krijgt, gaat dat echt heel voorzichtig (al lijkt het me nog geen fijn gevoel). Ook als het veulen ligt, houden de merries veel afstand. Bij ons hebben ze nog geen schrammetje.[quote]

Oef, nou dit jaar was er hier een merrie die schrik had van de vliezen die langs haar been hingen, het veulen was net geboren, wilde dicht bij moeder blijven, merrie sloeg uit naar het vlies en raakte het veulen tegen het hoofd waarop het over de grond vloog (in de wei). Nu is dit een ongelukkig iets wat misschien niet vaak voorkomt, maar nu had dat veulen wrs toch wel geluk dat er geen ijzers onder zaten. Ook als ze met andere paarden staat en haar veulen wil beschermen zal een tik minder naar aankomen wanneer er geen ijzers onder zitten.

Je hebt geluk als de merries bij jullie voorzichtig met hun kinders omgaan, er zijn er ook die tegen voertijd gewoon naar hun bak lopen, of naar bezoekers bij de staldeur lopen, ook als er een veulenbeentje in de weg ligt.

Het is een lastige vraag, omdat je merrie de ijzers dus eigenlijk nodig heeft, maar als het even kan zou ik het liever zonder ijzers doen. Heeft ze al meer veulens gehad en weet je uit ervaring hoe ze zich dan gedraagd? Ik zou haar in ieder geval niet in een wei zetten met andere paarden.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:09

mijn merrie moést vanvoor zéker ijzers hebben omdat ze dat echt nodig heeft, ze heeft er dan ook speciale onder liggen. Vanachter had ze er natuurlijk geen als ze zou trappen ofzo...maar vanvoor had ik toch wel altijd schrik..Ze lag dan volledig neer (het veulen) met haar beentjes gestrekt en ze stond er dan altijd dichtbij en als er een paard in de buurt kwam was ze heel erg beschermend en dacht ik dat ze altijd vooruit ging springen op de beentjes met die ijzers! Ze heeft maar in de tijd dat ze met het veulen aan de voet stond één keer op haar beentjes heel kort een tik gegeven (dat ik het gezien heb)

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:17

In het ergste geval kun je je veulen laten inslapen, vanwege een gebroken (pijp)been of iets anders.

Als jij dat risico wilt lopen, laat je ze er lekker onder.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:32

nee, sammie, in het ergste geval breekt het beentje zo erg bij de merrie, dat ze die kan laten inslapen en met een moederloos veulen zit.
Sorry, ik vind jouw reactie hier wel heel kort door de bocht, suepergirl geeft een medische reden en vraagt gewoon advies!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 22:08

nou nou, geen ruzie krijgen he dames.

Zouden aluminium ijzers misschien uitkomst bieden?

De merrie komt trouwens gewoon alleen met het veulen te staan. Er zit dan altijd een draadje tussen haar en de andere paarden. Het is niet echt het type lomp en het is haar eerste veulen. Hoe ze reageert op haar veulen weet ik dus niet.

ps: natuurlijk overleg ik met mijn dierenarts en hoefsmid, maar ben gewoon benieuwd naar de mening van de bokkers.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:18

jessje schreef:
nee, sammie, in het ergste geval breekt het beentje zo erg bij de merrie, dat ze die kan laten inslapen en met een moederloos veulen zit.
Sorry, ik vind jouw reactie hier wel heel kort door de bocht, suepergirl geeft een medische reden en vraagt gewoon advies!

Jij kan het kort door de bocht vinden, maar het is gewoon de waarheid. Dus een beter advies kun je niet vinden.

In het ergste geval staat de moeder op het been of trapt ze met zo'n danig geweld dat het veulen wat breekt. En als dat gebeurt komt het met ijzers een stuk harder aan. En sommige merries zijn zeer lomp.

Wat wil je dan horen? Laat ze er maar lekker onder, er gebeurt 100% niks, zeker weten.

Sorry ik leef niet in een pennywereld en zou dat risico NOOIT nemen. Er van onder en als het goed gaat na de geboorte kun je proberen na 2 weken hoe het gaat met ijzers.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:18

Wat denk je nou Sammie. Als een merrie zonder ijzers op een veulenbeentje gaat staan, dat er dan niks gebeurt? Alle botjes heel blijven? Kom nou. Reken de belasting die op dat beentje komt maar 'ns uit. Met of zonder ijzers gaat 't echt niet goed hoor. Mijn merrie was in het begin ook niet voorzichtig, vreselijk gestresst. Heeft zelfs 2 weken Sedalin (op DA-advies) gekregen omdat het veulen niet mocht liggen. Ze joeg hem steeds met haar voorbeen (met ijzer) in de benen. Maar toch was ze voorzichtig genoeg. Ik beweer niet dat het altijd goed gaat en het allemaal niks uit maakt, maar dit is een overdreven reactie. Daar komt bij dat de TS eigenlijk geen keuze heeft.
Zorg in elk geval wel voor rust op stal. Veel merries zijn erg onrustig met vreemden en drukte op stal, en dat geeft risicovolle situaties (dat deed ik overigens ook alleen mijn merrie maakte zich ook druk om geluiden die echt ver weg waren. Doe daar maar 'ns wat aan).

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:25

wij hebben ook een eigen stal en alle merrie's zijn beslagen.
Als ze naar de hengst gaan, moeten de ijzers er onderuit, ze worden namelijk allemaal natuurlijk gedekt.
Zo gauw ze terug komen, gaan er weer ijzers onder.

We rijden door tot de merrie aangeeft het niet meer prettig te vinden, en dan gaan de ijzers er weer onderuit. Dus bij bevalling geen ijzers.
Ze staan bij ons in kuddeverband de hele dag buiten, dus de merrie's lopen blootvoets tot er weer gereden wordt.
Als je een stabiele kudde hebt, is dat neit zo'n probleem, de veulens zijn dan alweer zo'n 2 maanden oud als er weer ijzers onder gaan.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 17:11

We laten waarschijnlijk de ijzers er gewoon onder.
Het risico is voor de merrie gewoon te groot.

Het liefst had ik natuurlijk de ijzers er gewoon af gedaan, maar we hebben hier weinig keus.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:18

Marion71 schreef:
Wat denk je nou Sammie. Als een merrie zonder ijzers op een veulenbeentje gaat staan, dat er dan niks gebeurt? Alle botjes heel blijven? Kom nou.

Het zit je wel hoog als je na 2 weken dit topic omhoog trapt... Maar nee dat denk ik niet.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:19

Ik dacht altijd dat mijn merrie niet zonder ijzers kon, en idd.. de eerste maand liep ze ook gewoon verrot zonder ijzers. Maar goed, ik móest ze er wel onderuit laten, omdat haar hoeven zo slecht waren, dat de ijzers er niet onder bleven zitten .
Ivanka stond vooral de eerste weken HEEL dichtbij het veulen en zij was een van die merries die gewoon naar de voerbak liep, als ze voer kreeg, ook al moest ze daarbij over het veulen heen. Nu ging ze er niet op staan, maar je staat er als eigenaar niet gerust bij.

Nu weet ik niet wat bij jouw merrie de medische redenen zijn, maar ik zou even goed overleggen met je DA en hoefsmid. Ik denk dat die je beter kunnen helpen, dan de bokkers. Zij weten precies wat er aan de hand is en hebben er ook meer verstand van.

Want ik snap Sammie aan de ene kant wel, maar ik weet ook niet in hoeverre de ernst van het medische verhaal is. Als je merrie in principe zonder ijzers kán, dan zou ik dat doen. Kan dat niet, dan zou ik gaan overleggen met DA en hoefsmid. Bel anders ook meerdere DA's op voor een advies en leg je verhaal uit.

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 18:23

Tinne schreef:

Want ik snap Sammie aan de ene kant wel, maar ik weet ook niet in hoeverre de ernst van het medische verhaal is. Als je merrie in principe zonder ijzers kán, dan zou ik dat doen. Kan dat niet, dan zou ik gaan overleggen met DA en hoefsmid. Bel anders ook meerdere DA's op voor een advies en leg je verhaal uit.

We hebben al overlegd met de dierenarts en die zei dat we ze er beter onder konden houden. Hij zei alleen dat we even goed moesten opletten met het eerste keer naar buiten doen.
Het is een risico, maar dat is het ook als we het ijzer eraf halen.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:25

Klopt. Ik denk dat je niet alleen op moet letten met de eerste keer naar buiten doen, maar juist vooral als ze binnen staan. Buiten stond mijn merrie op veiligere afstand van het veulen dan binnen iig .

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:16

Bij mijn vorig veulen heb ik de ijzers bij mijn merrie eronder gelaten,ook omdat ik dacht dat ze niet zonder ijzers kon(ooit hoefbevangen geweest)Bij dit veulen wil ik toch proberen om ze eraf te laten(toch omdat het veiliger is),en zo niet gaan ze er gewoon weer onder.