Diepvriessperma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soul

Diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 18:15

Wie heeft er al eens dieprvriessperma gekocht van een hengst om het in een van de volgende jaren te gebruiken ?

Met welke reden ?

Dorian_Gray

Re: Diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:20

Mmm ik weet wel iemand die was spul van zijn eigen hengst heeft bewaard, maar anders zou ik geen rede kunen bedenken om zoiets vroegtijdig te kopen.

Mss dat het dekgeld het jaar erop hoger zou kunnen zijn?

lievenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:27

ik ken een fokker die indertijd sperma hebben gekocht van de verbandshengsten voor dat die vastzaten van o.a. corrado en nu kan hij gewoon dekken met corrado op z'n kwpn merrie

Soul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 01:51

Citaat:
ik ken een fokker die indertijd sperma hebben gekocht van de verbandshengsten voor dat die vastzaten van o.a. corrado en nu kan hij gewoon dekken met corrado op z'n kwpn merrie

dat is ook de reden waarom ik het vroeg
ben er over aan het nadenken om hetzelfde te doen met Casall, maar ik heb geen ervaring met diepvriessperma zo te kopen en ik weet ook niet of het de moeite loont ( zijn immers hengsten genoeg) en of zijn kwakkie goed is etc etc

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 07:57

nooit dpv kopen en er een klare zaak van maken zonder dat je voorwaarden hebt die goed zijn. Voor het zelfde geld is het waardeloos sperma en heeft het je een boel geld gekost!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:49

Ik heb vorig jaar diepvriessperma besteld en bekomen uit Duitsland (3x doses = 9 rietjes). Bij de dekking zijn 2x 2 rietjes gebruikt en daaruit is een merrieveulen dit jaar geboren. Ik heb dus nog 5 rietjes 'liggen' bij de dierenarts in cryostasis.
Wegens overbezetting heb ik geen dekkingen aangegaan dit jaar maar komend jaar 2006 wordt in mei/juni dezelfde merrie alweer met dezelfde hengst bevrucht (hopelijk). Hopelijk hebben wij maar 2 rietjes nodig zodat zij ook weer de jaar erop gedekt kan worden.
Ik moet volgend jaar 2006 wel betalen om een dekkingsbrief te krijgen om zo stamboekpapieren te krijgen maar transport, douane en administratieve kosten zijn er niet meer bij.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:12

Peterina schreef:
Ik heb vorig jaar diepvriessperma besteld en bekomen uit Duitsland (3x doses = 9 rietjes). Bij de dekking zijn 2x 2 rietjes gebruikt en daaruit is een merrieveulen dit jaar geboren. Ik heb dus nog 5 rietjes 'liggen' bij de dierenarts in cryostasis.
Wegens overbezetting heb ik geen dekkingen aangegaan dit jaar maar komend jaar 2006 wordt in mei/juni dezelfde merrie alweer met dezelfde hengst bevrucht (hopelijk). Hopelijk hebben wij maar 2 rietjes nodig zodat zij ook weer de jaar erop gedekt kan worden.
Ik moet volgend jaar 2006 wel betalen om een dekkingsbrief te krijgen om zo stamboekpapieren te krijgen maar transport, douane en administratieve kosten zijn er niet meer bij.

dus je betaalde een vast bedrag voor 3 dosis?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:30

In mijn geval heb ik 600 euro voor 3 doses oftewel 9 rietjes betaald aan de hengstenboer ...
PLUS 375 euro aan het bedrijf die de sperma stockeerd, onderzoekt en levert. In deze kost zit het 'verhuur' van de cryo-container (moet binnen de week teruggestuurd worden ... geld krijg je terug 80 euro), de certificaat (gezondheids- enz), douane papieren en transport kosten naar het afleveradres en dit is dat van mijn dierenarts (prive wordt niet gelevert).

De resterende rietjes zijn mijn eigendom en ik kan ze gebruiken op een derwelke merrie MAAR als ik stamboekpapieren wil hebben dan moet ik de hengstenboer een 'nieuwe' dekking betalen, hetzij wel met korting. De tweede 'dekking' kost 500 euro voor een dekkingsbewijs. De jaar daarop kost het 400 euro. Dit mits de 2e en 3e jaar gebruikte rietjes uit de levering komt van de 9 rietjes.

Aangezien de dierenarts faciliteiten heel goed zijn en de hengst's testen op sperma mobiliteit uitstekend zijn verwacht ik geen probleem met bevruchting.