[TI] Tinker raszuiver?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsiej

Tinker raszuiver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:12

Heeey
Ik heb pas op bokt gelezen dat een tinker een kruising is?
Dat het geen raszuivere paarden zijn?
Zo ja, kan iemand mij vertellen wat voor kruising het is dan?
Dat lijkt me erg leuk om te weten omdat 3 van mn 5 verzorgpaarde
tinker zijn! Alvast bedankt xxxxx Horsiej

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:45

niet zo zeer een kruising in de zin van paard A x paard B, maar gewoon ontzettend veel invloeden van zo ongeveer alle engelse/ierse rassen

Elles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:09

RP --> TI

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:41

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:38

ik dacht een kruising in t begin tussen een fell pony en een clydesdale

Knollehollen

Re: Tinker raszuiver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:43

We willen de Tinker, (website www.tinkerstamboek.nl) ontstaan uit diverse paardenrassen nu juist raszuiver gaan maken, door alleen Tinkers met Tinkers te kruisen.

We willen de Irish Cob, (website www.irishcob.nl) ontstaan uit diverse paardenrassen nu juist raszuiver gaan maken, door alleen Irish Cobs met Irish Cobs te kruisen.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:52

maar, in hoeverre heb je het dan over raszuiver? (bij heel veel stamboeken trouwens hoor)
Aangezien een ras (in dit geval tinker) uit diverse rassen is ontstaan...Ik denk als je echt het woord gaat ontleden en dus naar echt zuiver kijkt, je maar een paar rassen overhoudt (Arabier, Fjord, ijslander? Shetlander? )

Knollehollen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:51

stef schreef:
maar, in hoeverre heb je het dan over raszuiver? (bij heel veel stamboeken trouwens hoor)
Aangezien een ras (in dit geval tinker) uit diverse rassen is ontstaan...Ik denk als je echt het woord gaat ontleden en dus naar echt zuiver kijkt, je maar een paar rassen overhoudt (Arabier, Fjord, ijslander? Shetlander? )

Dat duurt een mensenleven denk ik en met heel veel inzicht in het fokken op zich......

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 00:00

Alle rassen zijn ooit kruisingen geweest behalve de PRE's en de volbloed arabieren.
Dat is wat ik heb geleerd.
Maar dan hebben we het over 1000enden jaren geleden
De tinker is in principe een mix van allerlei paarden,maar daardoor is er wel een ondertussen nieuw ras ontstaan.
Ik denk meer dat het probleem is dat er veel kruising tinkers verkocht worden onder het mom van het is een tinker.
(Kijk bij marktplaats...bonte pony's worden tinker benoemd,evenals bonte friezen of een stevig gebouwd paard met sokken )
Voor mij is er verschil tussen een tinker en een tinker...

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:25

PRE/'s zijn naar mijn weten ook niet zuiver hoor, ontstaan uit arab, berber en nog 1 die ik ff niet meer weet.
Maar idd, alles wat tegenwoordig bont is wordt zo onderhand een tinker genoemd

Knollehollen

Re: Tinker raszuiver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:30

Daarom houd ik het liever bij een cobtype met zijn typische raskenmerken. En daarom is een stamboek ook zo belangrijk. Daar worden alle ouders van de veulens geregistreerd en DNA afgenomen en opgeslagen. Zo kun je fokzuiver gaan fokken. Veel sokken dus, zware benen, dikke tot korte nek etc., zoals Nikita en Maxolo eruit zien, zo zie ik ze graag, zie foto's:

http://www.irishcobs.org/albums/max/Max ... .sized.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto=TVTFSRPX

Tinkers kunnen ook weinig sokken hebben, maar dan kun je ook net zo goed een bont paard fokken of kopen vind ik.