Fokken.... gaat de ''bouw'' van mijn merrie veranderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irene_isis

Fokken.... gaat de ''bouw'' van mijn merrie veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 14:00

Ik wil graag gaan fokken met mijn merrie, maar ben bang dat ze dan totaal gaat veranderen en dat is niet de bedoeling. Hoe zit dat eigenlijk? Krijgen ze na (tijdens de dracht last van een door gezakte rug en een hang buik of trekt dat na verloop van tijd wel weg. Misschien een rare vraag maar ben toch wel benieuwd.......

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:07

Mijn merrie is 13 jaar en heb haar net. Met haar is bij de vorige eigenaar 8 jaar achter elkaar een veulen gefokt. Zij heeft inderdaad een beetje een doorgezakte rug. Toen ik haar kreeg was ze dik, had een hangbuik en net bij veulen weg. Nu wordt ze dunner, hierdoor lijkt haar rug wel weer "rechter". De hangbuik is helemaal weg. Maar na één keer een veulen kan de rug niet in één keer verzakken, denk ik.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:11

Als een merrie een echte fokmerrie is kunnen ze idd last krijgen van hangbuiken en doorgezakte ruggen. Maar dit heeft ook gedeeltelijk met leeftijd te maken. Oudere paarden hebben gewoon eerder of sneller een doorgezakte rug. Van 1 keer zal dit niet gebeuren. Als je de merrie gewoon doortraint en daarna weer oppakt hoeft je het na een paar maanden niet eens meer te zien.

Beber

Re: Fokken.... gaat de ''bouw'' van mijn merrie veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:23

Net als bij vrouwen, de 1 heeft er wel last van de ander totaal niet...,maar trainen doet wonderen.

Spreek uit ervaring.

marijkuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:20

mijn paard heeft toen ze 4 jaar was een veulen gekregen, zie je nu totaal niks meer van ik ben 2 a 3 maand na de bevalling weer gaan rijden en ze heeft verder ook nergens last...

Peterina

Re: Fokken.... gaat de ''bouw'' van mijn merrie veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:19

Ligt ook heel erg aan de merrie zelf. Zoals al boven vermeld ... de ene merrie is een echte fokmerrie en verliest haar figuur en de andere merrie kan je mee fokken en daar zie je niets aan!

(Net als bij de vrouwen ... mijn vriendin heeft 6! kinderen en loopt nog altijd met maat 38 ... en ja, ik ben jalouse op haar >;) )

Cute

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:13

Mijn merrie is 5 jaar oud en heeft nu 2 veulens gehad. Nu ik haar weer aan het rijden ben zit ze weer net zo strak in haar velletje als toen ze 3 was en nog geen veulen had gehad.