[TI] wat doe je met die eeuwige koppigheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

wat doe je met die eeuwige koppigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:28

Wat kan je doen tegen die koppigheid van tinkers.
Het grootste probleem is dat mijn tinker me wegsleurt, als ik me omdraai in de wasplaats, dan loopt ze zo weer weg wat kan ik hier tegen doen, probleem is dat ik 13 ben en klein voor mijn leeftijd ik ben 1,54 dus heb ik ook niet zoveel overwicht.

En ik heb nog wat Zie topic tinker treffen. Als ik daar met mijn pa naar toe zou gaan zou mijn tinker dan kunnen trappen, ik heb een best sociaal beestje wat altijd goed met paarden kan doen in een groepsles. Maar ze is best dominant, en als je paarden bij elkjaar in de bak/wei zet moet ze toch nog even bekijhken hoe hoog ze staat .

Wie kan me helpen met deze problemen?

groetjes [***]

GeneralFlynn

Re: wat doe je met die eeuwige koppigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:35

Je bent een 'klein' beetje warrig...ik begrijp niet wat je nou wil met dat in de bak en in de wei...en trappen...
Ik ben de weg kwijt in je laatste stukje...

Hoe oud is je tink?
Misschien is het een jong paard dat in de pubertijd zit?
Mijn tink was in het begin ook erg koppig,en bleef ook niet staan ergens.
Nu staat ze overal los,en rij ik buiten met haar op een touwhalstertje.
Ik heb haar nu wel al 6 jaar,en de eerste anderhalf jaar was het constant 'ruzie maken over welke kant we op gingen,enz..

Het is wel belangrijk om concequent te zijn,dus niet iets toelaten wat je echt niet wil.
Wees duidelijk,en herhaal het steeds opnieuw.
Op een gegeven moment zal je tink je begrijpen.
(hoop ik)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:44

mijn tinker is 7 jaar en heb haar sinds januarie, maar mijn leraar helpt me wel vaak en de stal eigenaar, maar als die er nou eens niet zijn?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:46

en dat 2 de deel, IK zou best wel eens met mijn tink naar zoiets gaan met veel tinkers. Maar zou je tink dan kunnen gaan trappen naar andere tinkers, ik heb een best sociale die ook groepslessen rijd. En dat van die wei als er meedere knollen in de wei/bak staan dan wil ze wel trappen naar die paarden, dus ben ik benieuwd wat jullie tinkers doen.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:50

Heb weleens een tinker verkocht aan een 12-jarige tenger meisje. Zij was echt een liefje, maar kreeg ook een beetje problemen met het paard. De merrie ging haar uitproberen en zij was niet streng genoeg om het aan te pakken. Ze is nu een jaar verder en af en toe laat de merrie nog weleens zien van : kijk, ik kan het nog hoor!

Wat tinkerloos zegt : consequent blijven! Dat is het belangrijkste en niet opgeven! En als je niet sterk genoeg bent, moet je slim zijn en zorgen dat je ze daar krijgt waar jij het wil!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:51

Mijn merrie is een pittige tante!
Als ze in een vreemde wei komt,en paarden gaan aan haar ruiken,dan slaat ze een oerkreet uit,en gooit ze haar voor been omhoor,en maait ze ermee naar het andere paard.
Meer doet ze gelukkig niet,het is alleen die kreet en dat been...
Ook als ik haar onder het zadel rij,en ik kom een andere ruiter tegen,dan moet ik oppassen dat ze haar truc speciale niet ook bij dat paard uithaald!

Als je op stal bent,en er is niemand om je te helpen,laat het dan maar uit je hoofd om te gaan rijden...
Als jou tink door heeft dat je niks in te brengen hebt,kunnen er rare dingen gebeuren!

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:52

nielsd schreef:
en dat 2 de deel, IK zou best wel eens met mijn tink naar zoiets gaan met veel tinkers. Maar zou je tink dan kunnen gaan trappen naar andere tinkers, ik heb een best sociale die ook groepslessen rijd. En dat van die wei als er meedere knollen in de wei/bak staan dan wil ze wel trappen naar die paarden, dus ben ik benieuwd wat jullie tinkers doen.

Mijn merrie is ook heel dominant : heeft "ballen" zeg ik dan! In groepsverband is prima met haar te rijden, alleen het snuffelen moet je met sommige niet doen en ze moeten niet achter haar kont gaan "plakken", dan geeft ze een klein bokje! Echt trappen doet ze niet, maar sowieso moeten paarden niet "plakken" en genoeg ruimte geven. Zo niet, dan rijd ik meestal aan de rand! En dat is goed te doen hoor, gewoon uitproberen!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:53

Hoihoi

Gewoon consequent blijven, zoals Tinkerloos ook zegt. Continu op je hoede zijn voor de dingen die je paardje doet, die jij niet wil. En ook continu je paardje erop attenderen dat het niet gewenst is wat hij doet.. Niet de ene keer wel en de andere keer niet.

Dit klinkt lastig, maar hierdoor gaat je paardje wel goed luisteren, ongeacht je leeftijd en lengte ,want zoveel kleiner als mij ben je niet.. Ik ben maar 1.58 meter en 25 jaar oud.. Helaas heb ik niet veel de hoogte ingegroeid

En consequente baas is echt het allerbelangrijkste voor een paard. Een paard kent alleen ja en nee, altijd of nooit, geen misschien en soms.. Wil je iets niet, sta het dan ook nooit toe..

Mijn paardje is echt mega-dominant en deelt graag handtekeningen uit, maar als ze met meerdere cobs is, is er echt niks aan de hand. Ze heeft dan het gevoel van "thuiskomen" en er glijdt een soort kalmte over haar heen.. Heel bijzonder om dat mee te maken.

Groetjes Dianne

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:57

ja ik ben ook op zich consequent ( een tik als ze blijft proberen) en ik werk ook op de NH manier, maar soms is het een heks en soms een engel , maar toch blijft ze het elke keer proberen, gaat dit naar mate van tijd over.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-11-05 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:00

Mijn merrie test me ook nog weleens uit, maar daar maak ik echt korte metten mee hoor, als je dat niet doet, loopt ze zo figuurlijk over je heen! Ik houd echt langer vol dan zij, uitendelijk weet ze dat ook en stopt ze met haar vervelende gedrag. Dan gaat ze knabbelen en is ze weer hartstikke lief. Dan beloon ik haar ook voor haar goede gedrag. Hou vol hoor, dat is echt superbelangrijk!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:35

neem een zweepje mee als je met d'r gaat lopen en ze draait de rollen om. hou deze alleen maar voor d'r neus (rechtop) als je denkt dat ze wil gaan kloten, zware stem opzetten en hiermee corrigeren met woorden als " EH!" of "NEE"
ik denk dat ze dan wel bij je blijft

twist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 01:37

koppighied tja
nou ik ben het helemaal met de andere eens
die van mij was in het begin ook niet te houden
hij was echt op moorden uit
en naar 1 1/2 jaar vol houden en gedult heb ik een vriend
voor het leven
maar goed hou je wel aan je gedult want het is niet altijd met
2 dagen gebeurt hoor
en consequent blijven!!!!!!!!
want geef ze een vinger en ze nemen de hele hand!
mijn oude verzorgster was ook niet consequent
en het was echt een nachtmerrie voor der om met twist om te gaan
en hebben we het verzorgen maar stop gezet
nu heb ik een meid die echt niet over der heen laat lopen
en dat heb je echt nodig
dus ook jij weet wie de baas is en dan ben jij
en hou vol

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 06:56

volgens mij hoort koppigheid en eigenwijsheid ook een beetje in het karakter van een tinker
zoals iedereen zegt, geduld en consequent zijn, zijn de sleutelwoorden.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:03

hihi ik herken het zo...Tinkerbell is OERkoppig en dat gaf idd in het begin problemen...zeker omdat ze ontzettend sterk is. Als ze plots geen zin meer had, dan stapte ze gewoon weg...en sleepte mij aan het touw achter haar mee...

Zeker consequent blijven en haar duidelijk maken wat JIJ wilt! Desnoods (nouja ik doe het vrij vaak) je stem heel erg verheffen om haar te imponeren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:22

Ja, ik weet onderhand dat tinkies koppig zijn. Maar ik kon nog niet zo goed rijden en ik reed bij een manege ( de marshoeve erg slechte manege)

En ik had les van de staleigenaar en we zaten wat te praten en uiteindelijk kwam toch het onderwerpof ik een eigen paard zou willen.

Hier had ik met mijn vader al over gehad :p maar ik zou pas een knool krijgen als ik goed genoeg was, nou volgens de manege was ik goed genoeg en toen zei de manege baas dat ik een ras moest uitzoeken, zo gezegd zo gedaan.

Eerst een fjord: nee die was te koppig
daar na een haf: nee die was te sterk .
toen kwam ik met het ras de tinker: ja dat is een goede combo.

Nou na 1 week wist ik dat tinkers koppig waren en af en toe vervelend (ik kon pas een half jaar rijden)

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:37

Hebben jullie nu 4 paardjes of alleen die Tinker? ik vind het allemaal wat vaag eerlijk gezegd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:19

toen alleen een tinker, onderhand dus nu een shet, ezel,haflinger,quarter en tinker

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:34

gaat het met die andere paarden wel goed als je met ze loopt etc?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:36

gewoon net even strenger zijn, een paard dat mij meetrekt naar iets, heeft echt een probleem doe ik wat met een paard dan wil ik dat het paard het gewoonweg voor me doet, ze kunnen 23 uur per dag doen wat hun willen...........

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:38

ja, daarmee gaat het goed. Die zijn wel een stuk braver, daarvoor snap ik niet waarvoor mijn tinker het wel doet, oh ja misschien handig om te weten ik werk een klein beetje op de NH manier, en ik geef gewoon een tik en uiteindelijk lukt het wel maar dat kan zo 45 min duren

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:39

lief, als een paard het bij mij zover brengt dat ik een tik uit moet delen dan staat zo een dier te sidderen op zn benen....... ik sla niet snel, en ik geef genoeg waarschuwingen.......... maar als ik eenmaal sla dan doe ik dat zo dat er geen dialoog meer mogelijk is

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:40

nielsd, dat je werkt op de NH manier hebben wij, forumlezers, niets aan. Het komt toch allemaal op het zelfde neer, gewoon je verstand gebruiken en consequent zijn.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:39

nielsd schreef:
Eerst een fjord: nee die was te koppig
daar na een haf: nee die was te sterk .
toen kwam ik met het ras de tinker: ja dat is een goede combo.

En deze is dus koppig én sterk

Ik kan alleen maar mee gaan met de rest, consequent en duidelijk zijn naar je paard toe.
Dan komt het wederzijds vertrouwen wel!