Vriesmerk..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Vriesmerk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 14:41

Negen jaar geleden kreeg ik mijn eerste paard.. Joy.. Hier zitten geen papieren bij, maar volgens de verhalen komt ze uit Engeland. Ook is ze volgens de dierenarts een Engels Volbloed. Maar nu heeft ze op haar rug een wit merk staan, even opgezocht en blijkt een vriesmerk te zijn. Het nummer dat op haar rug staat is 86AV.. Nu ben ik benieuwd waar het voor staat en of en waar ik er informatie over kan zoeken..

Afbeelding

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:51

Misschien kun je dit beter bij fokkerij en afstamming in de groep gooien.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:12

VMR -> FA

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:43

waarschijnlijk zijn de eerste letters het geboortejaar.

Zahlina

Re: Vriesmerk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:07

Als jouw merrie uit engeland komt dan is de kans groot dat het gaat om de postcode van haar vorige eigenaar.
En aan het nummer te zien is dit een postcode.
Twee van onze merries die uit engeland komen hebben dit, de schimmel op de schouder (zo ver gevroren dat er geen huid meer groeid) en de vos onder haar haren (witte haren).

In Engeland worden veel paarden gestolen en op deze manier is het nummer gemakkelijk te zien.
Er is een registratie bank die bij houd wie de eigenaar van dit paard is maar voor zover ik weet hebben ze alleen maar paarden geregistreerd die in Engeland staan.

Gr Em

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:38

Dit is de desbetreffende organisatie:

http://www.farmkey.co.uk/farmkey/

Het is alleen geen postcode, maar gewoon een numeriek code. Postcodes in de UK bestaat meestal uit 6 cijfers. Het is ook geen garantie dat het dier papieren heeft, aangezien dat dit nergens mee te maken heeft. Het wil wel zeggen dat zij in Engeland een baasje gehad heeft die de moeite heeft genomen om zijn/haar paard te laten merken als diefstal preventie.

Mischien kun je ze even mailen om te kijken of zij meer weten

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 12:37

Oké dank je wel.. Zal vanmiddag zeker even een mailtje sturen, met woordenboek in de aanslag..

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 15:59

Ik heb een mail gestuurd en nu kreeg ik als antwoord dat ze op 20-9- 1993 gemerkts is.. Dacht dat ze nu ongeveer 19 zou zijn, maar ze merken vast geen paard op 7 jarige leeftijd.. Ze zeiden dat het een chestnut kleur is, dat klopt wel..

Ze is in de buurt van Nottingham gemerkt als chestnut mare TB 15.3HH. Kan iemand me hier verder mee helpen? Is dit de postcode van de vorige eigenaren? Ik heb geen idee, hoe ik verder moet zoeken..

Zahlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:56

Uppojono schreef:
Ik heb een mail gestuurd en nu kreeg ik als antwoord dat ze op 20-9- 1993 gemerkts is.. Dacht dat ze nu ongeveer 19 zou zijn, maar ze merken vast geen paard op 7 jarige leeftijd.. Ze zeiden dat het een chestnut kleur is, dat klopt wel..

Ze is in de buurt van Nottingham gemerkt als chestnut mare TB 15.3HH. Kan iemand me hier verder mee helpen? Is dit de postcode van de vorige eigenaren? Ik heb geen idee, hoe ik verder moet zoeken..

Voor zover ik weet zijn de letters wel een onderdeel van de postcode, dit heb ik van de verschillende engelse gehoord.
De leeftijd van het vriezen is afhankelijk van de eigenaar zo kan een paard pas op zijn 20 gemerkt worden.
De eigenaar is de gene die opdracht geeft voor het vriezen.

Konde ze je geen naam geven van de persoon die haar heeft laten vriezen of een brief uit jouw naam naar deze mensen sturen?

Gr Em

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:59

Hey!

Wat een toeval dat ik dit topic lees! Heb ook een vraagje over vriesmerken!

Mijn vroeger paardje, Raika, had ook een vriesmerk en dat was dus een wit teken op de linkerrug aan de schoft:
d2 (vanboven)
U14 (er vlak onder)

Weet iemand of dit ook een vriesmerk is zoals in Engeland???? Want ik vond het nogal een vreemde combinatie...

Maar goed, ik zoek dit paardje nog steeds! Dus als iemand ooit een zwart-bruine merrie van +/- 11 jaar nu tegenkomt met dat teken op haar rug, meld het me Meer info, kijk in mijn handtekening!

Groetjes

Rivendell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:06

Uppojono schreef:

TB= Thouroughbred
15.3 HH= de hoogte in hands en inches, in cm is dit 1.57,5cm

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 18:56

Ze koneden me wel een naam en adres geven tegen betaling van 15 pond. Maar dat is geen garantie dat ze daar nu nog wonen. Ze is immers al meer dan negen jaar geleden verkocht..

Zal ik nu dus verder kunnen zoeken op Thouroughbred.. Ik weet niet precies watvoor ras dat is, niet de Engelse versie van Engels volbloed?

The thouroughbred was imported many years ago and was breed as a racing machine and now they are used for shows eventing and pleasure.