[TI] Grrrrrr twijfel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Grrrrrr twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 14:12

Wat ik nou weer meemaak.... Wel positief hoor.... Maar wel iets waardoor ik ga twijfelen....

Ik heb Angel verplaatst, dit gaat echt heel goed waar ze nu staat en heeft alle ruimte. Nu heeft de boer een hele grote schuur (8 x 4 meter) en hij zei dat als ik misschien nog iemand wist met een veulentje, ze misschien er samen konden staan. Dus in de winter in de schuur (met uiteraard overdag regelmatig naar buiten) en in de zomer de hele dag op het land, totdat ze een jaar of 2 zijn.

Tja dan ga ik zelf twijfelen, zucht zal ik er nog 1 kopen Ik ben echt helemaal verkocht aan die kleine en ik zou het echt het einde vinden om er nog 1 bij te hebben zodat ze samen op kunnen groeien en samen lekker in de wei kunnen rotzooien dalijk.

Ik ga dan per veulen ook minder betalen (ik betaal nu 125 euro in de maand en ga dan 100 euro in de maand betalen), alleen als ze dan ouder zijn, dan krijgen ze allebei een eigen stal en dan is het de bedoeling om dus het normale stalbedrag te gaan betalen (200 euro per maand). Pffff wat te doen....

Ik wil geen impulsaankoop doen, maar het kriebelt al zo lang.... en nu krijg ik de kans.....

Grrrr twijfel twijfel......

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:39

Heb nog 2 schatten van veulens te koop. Het zijn alleen wel hengsten en volgend jaar worden ze 2. Zit dus een jaartje leeftijdsverschil, maar je kan dan ook een jaartje eerder beginnen met inrijden en heb ze dan niet allebei tegelijk....

Het is net wat je wilt. Als je toch van plan bent ooit er nog 1 bij te kopen, is het nu misschien erg leuk voor Angel. En er staan zat mooie veulens te koop hoor. Niet alleen bij mij!! Het is voor de paarden wel fijn.... samen.... Succes!

Lucy_1

Re: Grrrrrr twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:41

Oh, overigens super dat je zo'n goed plekkie voor haar heb gevonden

Maar laat je niet gek maken, gewoon doen wat je wil en financieel kan... Paarden lopen niet weg en volgend jaar wordt er weer een clubje geboren...En ze blijven leuk

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:42

Goed de kosten op een rijtje zetten of je het ook nog kunt betalen als je ze allebei apart moet stallen en gaat rijden enzo (kosten voor tuig en dat soort dingen) als je het kan betalen en je hebt er tijd voor....... waarom niet?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:48

idd zoals gianlucka zegt ...

Je moet t natuurlijk later ook nog kunnen betalen en er vooral ook tijd voor hebben!!! Ze willen natuurlijk allebei aandacht en beweging

€200 per maand is trouwens al best veel en daar komen dan nog verdere kosten zoals entingen, hoefsmid e.d. bij en je wilt natuurlijk ook goed harnachement e.d.
En dan is er nog geen rekening gehouden met eventuele ziekte e.d.!!

Natuurlijk wil niemand dat bij z'n paardje, maar dingen gebeuren:
Een koliekoperatie kost al gauw een paar duizend euro, een paar dagen in kliniek is ook prijzig en een DA bezoek met wat medicijnen is toch ook al gauw over de honderd euro dus tel maar uit ....
Zou er niet aan moeten denken dat ik t dan niet zou kunnen opbrengen

en er bv ook over nadenken of je later niet liever zelf een veulen wilt fokken bij Angel enz enz ...

Ik heb momenteel in ieder geval mijn handen vol aan 1 paard .
Mijn vriend en ik zijn samen gaan wonen en ik werk gewoon 40 u.
De avonden en weekenden moeten dus verdeeld worden tussen Sayla, mijn vriend en andere vrienden/ familie. Mijn dagen zit vol ... vraag me regelmatig af waarom er maar 24u zitten in een dag

Stond eerst op een plek waar ik zo nog een paardje bij kon nemen, kostte bijna niks extra's, maar ben uiteindelijk blij dat ik het niet gedaan heb.
De paardjes moesten verhuizen en dan wordt t al gauw weer duurder
Ook hebben we dus samen een huis gekocht (wat ik ook graag wilde) en merk nu wel dat 1 paard even genoeg is

succes met beslissing !

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 18:10

grid schreef:
idd zoals gianlucka zegt ...

Je moet t natuurlijk later ook nog kunnen betalen en er vooral ook tijd voor hebben!!! Ze willen natuurlijk allebei aandacht en beweging

€200 per maand is trouwens al best veel en daar komen dan nog verdere kosten zoals entingen, hoefsmid e.d. bij en je wilt natuurlijk ook goed harnachement e.d.
En dan is er nog geen rekening gehouden met eventuele ziekte e.d.!!

Natuurlijk wil niemand dat bij z'n paardje, maar dingen gebeuren:
Een koliekoperatie kost al gauw een paar duizend euro, een paar dagen in kliniek is ook prijzig en een DA bezoek met wat medicijnen is toch ook al gauw over de honderd euro dus tel maar uit ....
Zou er niet aan moeten denken dat ik t dan niet zou kunnen opbrengen

en er bv ook over nadenken of je later niet liever zelf een veulen wilt fokken bij Angel enz enz ...

Ik heb momenteel in ieder geval mijn handen vol aan 1 paard .
Mijn vriend en ik zijn samen gaan wonen en ik werk gewoon 40 u.
De avonden en weekenden moeten dus verdeeld worden tussen Sayla, mijn vriend en andere vrienden/ familie. Mijn dagen zit vol ... vraag me regelmatig af waarom er maar 24u zitten in een dag

succes met beslissing !

Hihihi dat met die 24 uren ken ik hoor met 2 kleine kinderen is dat ook weleens zo. Al ga ik meestal als de ene op school zit en de ander is op de boerderij altijd aan het spelen en heb ik dus geen kind aan

Ik werk 16 tot 20 uur in de week, in de thuiszorg, op vaste dagen. Daardoor heb ik eigenlijk altijd wel een plek, wanneer ik kan gaan

Het lijkt me ook wel fijn, dat als het een keer niet lukt om te gaan, ze dan dus elkaar hebben. Je kan met een veulen of een jaarling voorlopig toch niet zoveel doen (ik wandel alleen elke dag met haar zo'n 15 minuten en uiteraard poetsen

Hihihi over dat bedrag van 200 euro, dat is hier in de randstad erg goedkoop hoor Was al blij dat ik zo "weinig" mocht betalen.

Verder delen we hier de kosten, handig he zo'n man. Hij betaald dus de helft van de stallingskosten en mocht er iets gebeuren wat veel geld kost (dus DA enzo) dan hebben we gelukkig nog een spaarrekening achter de hand
Hoefsmid en terugkomende kosten, dat is uiteraard meeberekend met wat ik zelf verdien. Ennuh verhuizen hebben we pas gedaan, dus dat ligt voorlopig ook niet in de planning

Tja en dan wilde ik eigenlijk ook nog een kar kopen, zodat ze voor de kar kan lopen. Dus als ik er 2 heb.... Kunnen ze om de beurt en hebben ze hun beweging hihihi. Nee hoor zonder gekheid. Er zijn hier ook nog zat meisjes, die graag een verzorgpaard willen, dus misschien dat ik tegen de tijd dat Angel en de ander dus zover zijn, ik er een verzorgster bij neem.

Ik vond het idee van een veulen van 1,5 jaar niet zo gek. Dan is de 1 eerder "rijp" en kan ik ermee beginnen, terwijl Angel dan nog een jaar moet wachten. Dus dan met Harnachement, kan ik dat in delen kopen en hoef ik niet alles in 1 keer te kopen.

Grrrr je ziet, mijn hersens maken overuren Ik zat er al aan te denken, om aan de boer te vragen of hij geen stukje grond over heeft, zodat ze dan met zijn tweeën ook in de winter bijvoorbeeld buiten kunnen blijven. Hij is erg bereid om mee te denken, dus misschien valt er wat te regelen. Ik loop mezelf heel erg in het gelijk te praten, maar gelukkig ben ik niet iemand die zomaar wat doet. Al kreeg ik net wel een hele mooie foto opgestuurd, waar ik ook gelijk verliefd op was

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:28

ga vooral geen impulsaankoop doen!

Dus idd kosten op een rijtje zetten, kijken wat voor verdere toekomstplannen je hebt en of er dan nog tijd voor twee paarden blijft,...

Voor Angel zou het natuurlijk leuk zijn om een maatje te hebben...enne ze kunnen ook in tweespan hoor

Als je dan beslist van een tweede veulen te kopen, ook dan geen impulsaankoop doen dus niet het eerste het beste: maar net zoals bij angel een veulentje kiezen dat gelijk je hart gestolen heeft en waarmee je een band voelt...

Veel succes

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:18

Moeilijk joh.
Ik kan me voorstellen dat je vreselijk blij bent met je kleine boef, maar een impulsaankoop is voor geen van de partijen goed.
Waarom niet eerst een heel jaar genieten van deze tink?
Alle vier de jaargetijden samen beleven en genieten.
En dan, over een heleboel nachtjes slapen, en een heleboel wijsheid later.. neem je je beslissing.
Succes en wijsheid wens ik je toe!

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:48

De reden bij mij om er 1 bij te nemen is inderdaad voor de gezelschap. Heb zelf een man, 3 kids, hond en een baan en soms merk ik dat ik niet altijd de tijd heb die ik zou willen hebben. Daarom vind ik het wel fijn dat ze niet alleen staat, maar samen. Heeft ze in ieder geval gezelschap! En verder heb ik zoveel vriendinnen, vrienden en kennissen die graag eens mee willen rijden dat ze bij mij beweging genoeg krijgen! En ik vind het gezellig als ik eens iemand mee kan nemen...

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:17

Je hebt Angel net. Ik zou aanraden om elkaar eerst eens te leren kennen, je aandacht verdelen over meer dan 1 paard is soms best heel erg moeilijk, vind ik.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:14

Wat Fjordkootje zegt is idd waar
Nu heb ik het geluk dat ik twee totaal verschillende karakters van tinkers heb de ene is een knuffeldoos (Angel) en de andere ziet me liever gaan dan komen (Tinkerbell) en dan heb ik er nog de volbloed van mn moeder bij (maar met haar heb ik nooit echt een band gehad). Toch merk ik wel dat ik er mezelf soms op betrap dat ik nu niet weet of ik de een of de ander verwaarloos ten opzichte van de andere...en dat leidt soms tot een niet zo fijn gevoel over mezelf...Ik heb namelijk automatisch de neiging om meer bij Angel rond te hangen, terwijl ik dan denk dat ik Tinkerbell meer aandacht zou moeten geven juist omwille van haar moeilijke karakter... Het gekke bovenal is dan ook nog dat ik liever tijd doorbreng bij angel, mar toch ten allen tijd Tinkerbell op de eerste plaats zou zetten...héél moeilijk voor mij persoonlijk...

Daarom zei ik ook dat je er goed over moet nadenken en niet zomaar even snel een tweede veulen moet gaan kopen, maar dat het je echt moet aanspreken. Toch denk ik ook dat het makkelijker is als je vrij kort opeen twee paarden koopt, dan zoals ik met 4 jaar tijd ertussen.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:38

Je moet doen wat jezelf het beste lijkt en wat je kunt betalen. Wat de 1 kan hoeft de ander niet te kunnen. Ik heb nooit geen spijt gehad dat ze met z'n tweetjes staan en met borstelen pak ik ze om ste beurt zodat ze allebei voldoende aandacht krijgen.
Omdat ik niet altijd voldoende tijd heb, heb ik omdat ze nu met z'n tweetjes zijn, niet altijd dat vervelende schuldgevoel dat ik te lang alleen laat staan zonder aandacht. Ze hebben nu heel veel aandacht aan elkaar en het klikt bij die tweetjes van mij bijzonder goed.... Dat ze het samen naar hun zin hebben was voor mij heel belangrijk!! Maar je moet hierin toch je eigen gevoel volgen....

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:40

O ja, ik heb een Fell gehad en die stond dus wel alleen. Hij vond het echt vreselijk en het deed bij mij zo'n pijn als ik weer naar huis liep en stond me na te hinniken. Ik wist gewoon dat hij een maatje miste... Vandaar toen het dekken bij Lucy niet lukte, ik gekozen heb om er 1 bij te kopen...

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:37

Ja gelukkig doe ik het niet overhaast hoor. Daarom vraag ik ook jullie meningen. Het kriebelt heel erg hoor, maar dan heb ik ook nog een man die het goed moet vinden en die moet eerst bekomen van de rolkberoerte die ik hem bezorgd heb

Ik ben het ook eens met Fjordkootje, ik heb Angel net en wil graag van haar genieten. Maar als ik inderdaad wegga, staat ze zo zielig te kijken... en te hinniken.

Ff linkje ervan: http://www.mijnalbum.nl/Foto=BWLRLFHP

zucht dat is dan best wel moeilijk. Ze komt ook ergens vandaan waar ze met een vriendinnetjesveulen stond. Dus nu zo alleen... is erg zielig vind ik zelf (zeker als je erover na gaat denken )

Maar ja eerst maar goed nadenken... als ik denk aan het eerste veulen denk die ik gezien heb... Dat was een kruising tussen een welsh en een ezel... zo'n lief ding. Ze liep de hele tijd achter mijn kids aan en was zo'n scheetje. Je kon echt alles met haar doen. misschien dat zij heel leuk voor mijn kinderen zou zijn.

Ff daar een link van dan, ben toch bezig....
http://www.mijnalbum.nl/Foto=LKAZYZEE
http://www.mijnalbum.nl/Foto=DUUYA3BD

Het was erg geinig, als ze hinnikte, dan hoorde jedus een paardenhinnik met daar achteraan het gebalk van een ezel, hihihi erg leuk dus. Ze wordt uiteraard niet zo groot en is dan voor mijn kids wat beter te "rijden". Tja op een gegeven moment denk je overal aan.... vond het zo zielig voor haar weer, dat ze zo daar tussen de mensen liep en alles en iedereen zat haar achterna. Dat terwijl ze bij mij wel een goed huisje zou krijgen....

Maar ja, ik kijk wel weer

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:45

Wat een schatjes toch allebei..... En ik ken je twijfel hoor...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:05

Alleen staan is idd niet echt optimaal had niet meegekregen dat ze nu alleen stond

Maar je zou bv ook rond kunnen vragen/ adverteren dat iemand met ook een jong dier of juist een gepensioneerde deze erbij wil zetten.

Natuurlijk wel kijken of t klinkt want als er 1 constant de wei wordt uitgejaagd is ook niks ... maar dat zie je naar even aankijken meestal al wel een beetje. Rangorde moeten ze toch bepalen, maar als t té extreem gaat, is er ook niks aan

Let op met Ezelachtigen --> ZEER ZEER goed ontwormen. ezels kunnen wormen en eitjes meedragen waar zij geen last van hebben maar paarden wel.

Wel erg schetige foto's maarja als ik elk dier dat leuk of zielig was had moeten kopen kon ik nu meer dan zeker een grote manege/ fokkerij beginnen
(en ik weet er van velen dat ze toch wel een leuk nieuw thuis hebben gevonden gelukkig )

Ik zou nog steeds een grote bonte shet (echt van 1m-1.05m en niet zo'n propke ) voor voor de wagen willen en natuurlijk een ijsco
maar dat zit er nog effe niet in

succes ermee !!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:05

Perfect toch als er een veulen van een ander bij staat. Ik zou zelf even heel goed nadenken want er komt een hoop bij kijken. Een veulen wordt groot en buiten de normale kosten voor stalling, eten, hooi, stro, VA, wormenkuren en hoefsmid kunnen zich nog allerlei andere dingen openbaren. Plus dat ze op enig moment beleerd moeten worden, ook dat kost veeeeeeel tijd. Weet niet of dit je eerste veulen is, maar sluit me bij de rest aan. Laat het eerst maar even allemaal op je afkomen voordat je je in het diepe gooit en er een tweede bijneemt. Er is altijd een plek te vinden waar meer veulens/jonge paarden staan.
Vind trouwens 120 euro per maand wel erg veel geld voor een veulen als ik eerlijk ben (ook in de Randstad, want daar ben ik zelf pas een jaar geleden vandaan vertrokken). Die 200 euro is wel een goed gemiddelde in de Randstad. Ik heb er hier twee staan, inmiddels beide twenters. Een van ons zelf en een van een ander in 'de opfok'. Ben er echt heel blij mee, maar ben ook blij dat ik niet beide paarden straks tegelijk moet gaan beleren, maar dat dat de zorg van de eigenaar is.
Denk goed na......een goede stabiele basis is voor een jong paard erg belangrijk. En probeer rationeel te denken in plaats van emotioneel (dan had ik er hier ook al veel meer gehad hoor )