Wie kent de NF hengst Golden Wonder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Obsessed

Wie kent de NF hengst Golden Wonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:13

n.a.v. dit topic
viewtopic.php?f=22&t=498139
heb ik een paar reacties (ook via pb) gehad en er waren toch wel veel mensen die dachten dat Goldy van Golden Wonder af zou kunnen komen.
Op allbreedpedigree staat alleen een onduidelijke foto van hem, maar ik vroeg me af of jullie de hengst misschien kennen, er info of foto's van hebben of misschien zelf een nakomeling?

Alvast bedankt!

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:13

Weet je wel hoeveel NF ponie's Golden wonder bloed in hun afstamming hebben???

En weet je ook hoe graag het NF stamboek er weer af wil...??

Golden wonder is geboren in 1966, dus alle directe nakomelingen van hem, zijn al erg oud,...als ze nog leven.

The original Furzey Lodge Golden Wonder was a New Forest bred in England, he was sent to the Netherlands as an yearling. After some years in Dutch breeding, a blood test was done that showed that the FLGW in the Netherlands was not the same that left England. The stallion that was used in the Netherlands was probably a crossbred pony with unknown pedigree. As he had nothing to do with the stud Furzey Lodge.

Het new forest stamboek is druk bezig om het Golden Wonder bloed weer uit de fokkerij te krijgen..

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:02

Ik weet niets van NF'jes, maar het eerste wat in mij op kwam was "Golden Wonder was toch die NF die geen NF was?" .

RZDLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:45

sigrid1182 schreef:
Weet je wel hoeveel NF ponie's Golden wonder bloed in hun afstamming hebben???

En weet je ook hoe graag het NF stamboek er weer af wil...??

Golden wonder is geboren in 1966, dus alle directe nakomelingen van hem, zijn al erg oud,...als ze nog leven.

The original Furzey Lodge Golden Wonder was a New Forest bred in England, he was sent to the Netherlands as an yearling. After some years in Dutch breeding, a blood test was done that showed that the FLGW in the Netherlands was not the same that left England. The stallion that was used in the Netherlands was probably a crossbred pony with unknown pedigree. As he had nothing to do with the stud Furzey Lodge.

Het new forest stamboek is druk bezig om het Golden Wonder bloed weer uit de fokkerij te krijgen..

wij hebben inderdaad ook alleen forest gefokt uitsluitend zonder GW bloed. Ze willen er inderdaad graag vanaf en gelijk hebben ze. NF moet NF blijven vind ik.

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 17:02

haha, ja ik heb het gelezen 't is maar goed dat ik niets om het bloed geef wat erin zit, als ze maar goed loopt

A10

Re: Wie kent de NF hengst Golden Wonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:51

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:53

Zo serieus zou ik de reacties in je andere topic niet nemen. Volgens mij was dat alleen maar op de naam gedoeld.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:07

Inderdaad.

Roderijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:17

Wij hebben 23 jarige New Forest ruin, waarvan de opa Golden Wonder is. Stamboek wil inderdaad van het bloed af. Voor ons is het een zeer brave leuke betrouwbare pony!

LadyLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:19

Heel ver vandaan bij mijn pony zit ook Golden Wonder bloed, hij staat nog wel op het stamboekpapier bij Lady!

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:58

Als het stamboek er vanaf wil waarom wijzen ze dan alleen maar hengsten aan die GW in hun bloed hebben?
Neem als voorbeeld nou de hengsten die in februari 2005 zijn goedgekeurd, alleen maar GW behalve Sulaatiks Versage maar die vind ik niet zo denderend.

Tijdens de voorkeuring in november 2005 zijn er ook maar 2(!) hengsten aangewezen zonder GW-bloed (waaronder de schimmel:D, die bij mijn pony op stal staat).
Soms snap ik echt niet waar het stamboek mee bezig is

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 08:22

Als je alleen hengsten zonder GW toelaat is er zo weinig keuze. Hoeveel waren er dit jaar op de jonge HK die GW vrij waren? Niet heel veel, en het waren ook niet de beste. En toendertijd hebben ze GW wel toegelatan, je kunt nu niet rigoreus alle pony's die GW in de stamboom hebben zitten uitsluiten. Dan houd je nog maar een hele kleine NF stapel over en zal het fokken nog maar beperkt kunnen zijn, ook niet goed voor het stamboek en je zit dan ook nog eens met een stuk minder bloedspreiding in de stapel. Terugbrengen van GW bloed is gewoon een proces waar jarenlang over gedaan moet worden, als je het van de een op de andere dag doet kun je denk ik 95% van alle New Forestpony's afschrijven.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:41

Het Golden Wonder bloed hebben ze voor de Belgische Rijpony gebruikt.
De BrP-hengst Goldie heeft GW-bloed.
Zijn zoons Norton en Uniform zijn als een paar van de voornaamste dekhengsten voor het BrP-ras gebruikt.
Goldie is de vader van mijn ponymerrie, ik weet alleen niks over haar moeder.

Daentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:44

Obsessed schreef:
haha, ja ik heb het gelezen 't is maar goed dat ik niets om het bloed geef wat erin zit, als ze maar goed loopt

Pony's met Golden Wonder erin zijn vaak hele goede sportpony's. Dus voor jou doel alleen maar goed

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:06

pb gillyzidane even, die weet alles van NF

damour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:43

Golden Wonder willen ze dan niet voor de fokkerij maar in de sport zijn ze er gek van.
Zeer goede springponys.

liberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:38

Ik ben ook gek van GW, meeste van onze pony's hebben wel wat, het zijn super sportpony's. Ook die zonder GW natuurlijk, laatste tijd hebben we meer zonder GW gefokt en ook daar komen erg betrouwbare pony's uit. Met GW vind ik wel dat ze een super vechtkarakter hebben, altijd willen werken

@urselin, Goldie heb ik ook nog wel gekend, evenals Uniform (in de naam van Uniform van de Waterhoeve dan wel te verstaan)

En dat ze hengsten aanwijzen met GW er in is geen probleem, het duurt nu eenmaal een tijd eer dat je het eruit gefokt heb.

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 08:37

Dat is nu een iets dat ik niet goed snap. De NF is een goede sportpony. Golden Wonder nakomelingen waren super sportpony's. En dat willen ze er nu uit hebben.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:12

De NF is ook een gesloten stamboek..een echt ras....net zoals de fries, wels A tjes bv.

Daarin kan je natuurlijk geen ponie laten dekken,die dus niet raszuiver is....zoals GW.

Was het New Forest stamboek bv, net zoiets als het nrps geweest, dan was het een minder groot probleem geweest omdat het daar niet om een ras gaat...

liberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:11

Dat met Golden Wonder is al zo oud, dat ze het net zo goed kunnen laten zitten, het komt er toch op een keer wel helemaal uit.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:34

Nee dat klopt niet want als beide ouders GW bloed hebben van, laat ik wat zeggen, 10 %, dan zal dat veulen het ook hebben en als daar weer mee gefokt wordt met een GW-bloed pony wordt het GW niet verdund.

Kijk maarnaar de rijpaarden: in iedere wpn-er zit ondeveer 20% engels volbloed en dat blijft stabiel terwijl al in geen jaren in zo'n lijn volbloed is gebruikt.

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:47

Albertine_N schreef:
Nee dat klopt niet want als beide ouders GW bloed hebben van, laat ik wat zeggen, 10 %, dan zal dat veulen het ook hebben en als daar weer mee gefokt wordt met een GW-bloed pony wordt het GW niet verdund.

Kijk maarnaar de rijpaarden: in iedere wpn-er zit ondeveer 20% engels volbloed en dat blijft stabiel terwijl al in geen jaren in zo'n lijn volbloed is gebruikt.

Mee eens

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:50

inderdaad ja, dat GW bloed blijft er gewoon in zitten. Mjn jonge pony Different, heeft vrijwel geen GW bloed meer, daar heeft mijn moeder op gefokt.

Karamell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:52

Ik zie persoonlijk het nut niet zo om het eruit te fokken, Nederlandse NF zijn mooie, gezonde (zowel in lichaam en geest) en goede sportpony's? Beschouw GW dan als een 'veredeling' en laat gedane zaken

Maar ja, ze doen wat ze willen bij de fokkerij: ik vind de NF een super ras zoals het is en snap niet goed waarom sommige mensen zo anti-GW zijn. Daarmee wil ik zeggen, ik snap hun reden misschien wel maar kan me er niet zo in vinden. Maar ik ben dan ook geen fokker

liberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:45

@Albertine, mee eens, even fout gerekend Twas al laat