hoe kom je te weten of paarden familie zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

metoyou

hoe kom je te weten of paarden familie zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 20:07

ik heb een nieuw paardjuh gekocht en mij vriendin heeft ook een paard die er erg veel op lijkt
hoe kan je achterhalen of het familie is?
Laatst bijgewerkt door Karin op 22-11-05 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:09

DNA testen? als van beide paarden de afstamming niet bekend is wordt het anders erg moeilijk..

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:10

op de paieren kijken welke namen er overeen komen
en inderdaad dna testen als de afstamming niet bekend is , maar lijkt me een erg duur grapje om te kijken of ze mischien familie zijn .
en ik dnekd at ze alleen kunnen testen of ze dezelfde vader hebben of dezelfde moeder maar niet of ze dezelfde overgrootoma hebben ofzo

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:17

MSN-taal is niet toegestaan op Bokt. Verder wordt een duidelijke titel zeer op prijs gesteld.

Ik verplaats verder dit topic naar FA, daar past het beter dan op VMR.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:30

Een DNA test kan niet zomaar. Er is niet van alle dekkende hengsten DNA materiaal opgeslagen. (wie zegt dat jouw paardje voortkomt uit een goedgekeurde hengst?)

Zo'n test is alleen mogelijk als je maximaal 3 potnetiële ouders hebt geloof ik. Van die 3 gaan ze dan DNA onderzoek doen. Vergeet niet dat dit een erg kostbare gang van zaken kan zijn!

Enige optie lijk mij hier om zo ver mogelijk terug te gaan naar de eerst eigenaren. Als je lang genoeg terug zoekt, kom je misschien bij de fokkers uit. Zij zullen je misschien de afstamming van je paardje kunnen vertellen.

Als ze de paarden papieren hebben, hoef je uiteraard de papieren naast elkaar te leggen.

Demini

Re: hoe kom je te weten of paarden familie zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:46

Das onzin hoor, als je het DNA van jou paard en dat van het paard van je vriendin vergelijkt dan kunnen ze zien of ze mogelijk een zelfde vader, moeder of oma en opa enz hebben, maar wat heb je er aan!
Het kost enorm veel geld! Als ik jullie was zou ik het gewoon er bij laten dat ze op elkaar lijken, want je hebt een erg kleine kans dat ze familie zijn, ik heb ook 2 paarden die sprekend op elkaar lijken en toch absoluut geen familie zijn, misschien kom je 1000 jaar geleden bij die 2 dezelfde hengst tegen ofzo, maar dat heeft weinig invloed meer.
Als ze allebij wel een papier hebben, kijk dan eens op paardenfokken.nl of jullie paarden of de moeders of overgrootmoeders of vaders of wat dan ook in de database vermeld staan en ga dan uitspitten of je ergens de zelfde hengst of merrie tegen komt!

metoyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 19:02

okey