Hengst voor mijn merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

APPELENPEREN

Hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 09:49

Hallo,

Zelf heb ik een merrie van 13 jaar ( Emillion x Ubis). Haar stokmaat is 1.64 m. Graag wil ik haar volgend jaar onder de hengst doen. Ubis is na mijn weten een frans volbloed, voor de rest is er bij mij niks over bekend. Emillion is springhengst.

Zelf wil ik graag een dressuurhengst erop. Het veulen wil ik zelf aanhouden. De hengst moet een sterke ruime draf en een sterke ruime galop hebben, want dat mag beter. Ook haar achterhand mag sterker.

Zelf vind ik de hengst Polansky erg mooi, maar ik weet niet of deze combinatie past. Polansky heeft wel een mooie maat.

Wat denken jullie? Of nog een andere hengst in de aanbieding?

Arthurvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:50

Neem de Nmero Uno X Bernstein die in het najaarsonderzoek genomen is.

Kan goed springen en kreeg ook zeer goede cijfers voor de dressuur onderdelen.

Hij heet Van Gogh volgens mij, maar moet dat even opzoeken.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:55

Misschien een Gelderse hengst? Je merrie is ook niet zo groot. Parcival bijvoorbeeld doet het erg goed in de dressuur Vaak bewegen Geldersen boven gemiddeld en zijn ze krachtig in hun bewegingen.

APPELENPEREN

Re: Hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 11:15

En Polansky,wat vinden jullie daarvan?

Of Obelisk?

Weet de scores van deze hengsten niet, maar ik vind ze zo moooooi

Arthurvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:22

Polansky is zeker een mooie hengst uit een goede moederlijn.

Wat ik uit je stukje begrijp wil je meer kracht vanachter hebben, vandaar mijn keuze voor Van Gogh. Je gaat de punten verbeteren die jij wil en krijgt een mooi papier waar je daarna alle kanten mee op kan.

Als je voor polansky kiest kies je heel sterk voor de dressuur kant en ben ik bang dat je toe moet geven op de galop en de kracht vanachter.

Obelisk zou ook wel kunnnen maar dan moet ik meer weten over je merrie.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:26

goodtimes is een goede allrounder. Of hij bij de merrie past geen flauw idee en dat abgar karakter moet je er ook willen bijnemen.

APPELENPEREN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 11:35

wat moet je dan nog meer weten van haar? Heeft Polansky geen goede galop?

Het liefst ook een hengst die een goed, rustig, cool karakter heeft.

De vorige eigenaar zei dat zij haar ooit hebben laten dekken door Pronto, weet niet of ik dit goed schrijf. Volgens haar kwam er toen een erg mooi veulen uit. Alleen kan ik niks over deze hengst vinden. Is een NRPS hengst.

De laatste twee keer hebben zij haar laten dekken door Houston. Maar zelf hou ik niet echt van vos en als ik Houston er op doe weet ik voor 99% zeker dat er een vos uitkomt. Heb de twee nakomelingen gezien en die waren identiek.

Heb ook wel aan een springhengst gedacht, maar ben zelf meer dressuurgericht en vind het zo zonde als ik straks een paardje heb die veel aanleg heeft voor springen en dat hij dat dan niet bij mij kan doen.

Toch zijn er dacht ik veel mensen die dressuurwedstrijden rijden met een springgericht paard.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:47

APPELENPEREN schreef:
Toch zijn er dacht ik veel mensen die dressuurwedstrijden rijden met een springgericht paard.

Juist dit is wat ik bedoel, het is eenvoudiger om met een springafstamming te dressuuren dan andersom.

Als jij bij deze merrie een springpaardehengst brengt die een mooie exterieur heeft en goed kan lopen en zijn lijf weet te gebruiken krijg je er zeker een bruikbaar dressuurpaard van en stel dat je echt een uitgelezen dressuurhengst neemt en het iets tegenvalt dan heb je niks.

Vandaar mijn keuze voor Van Gogh.

Wat ik graag zou willen weten is de volledige afstamming, misschien heb je hem al op paardenfokken.nl gezet. En ook graag de sterke punten van je merrie en de zwakke punten.

Als ik zo de afstamming zie weet ik nog wel wat leuks maar dan moet ik er echt meer van weten.

Dus ik wacht het af.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:00

APPELENPEREN schreef:
wat moet je dan nog meer weten van haar? Heeft Polansky geen goede galop?

Het liefst ook een hengst die een goed, rustig, cool karakter heeft.

De vorige eigenaar zei dat zij haar ooit hebben laten dekken door Pronto, weet niet of ik dit goed schrijf. Volgens haar kwam er toen een erg mooi veulen uit. Alleen kan ik niks over deze hengst vinden. Is een NRPS hengst.

De laatste twee keer hebben zij haar laten dekken door Houston. Maar zelf hou ik niet echt van vos en als ik Houston er op doe weet ik voor 99% zeker dat er een vos uitkomt. Heb de twee nakomelingen gezien en die waren identiek.

Heb ook wel aan een springhengst gedacht, maar ben zelf meer dressuurgericht en vind het zo zonde als ik straks een paardje heb die veel aanleg heeft voor springen en dat hij dat dan niet bij mij kan doen.

Pronto werd afgekeurd na zijn verrichtingstest en heeft dus maar 1 jaar bij het NRPS gedekt. Ik denk dat hij nu voor het EASP gekeurd is.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:32

petraaken schreef:
Pronto werd afgekeurd na zijn verrichtingstest en heeft dus maar 1 jaar bij het NRPS gedekt. Ik denk dat hij nu voor het EASP gekeurd is.

Ik wist niet dat ie afgekeurd werd bij het NRPS, maar hij inderdaad ggk bij het EASP. www.easpstamboek.nl voor meer info.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:30

Merilyn schreef:
petraaken schreef:

Ik wist niet dat ie afgekeurd werd bij het NRPS, maar hij inderdaad ggk bij het EASP. www.easpstamboek.nl voor meer info.

was het ook alweer vergeten waarom maar toevallig gisteren nog gelezen in het hengstenboek 2005 waarom hij niet meer gekeurd is bij het NRPS.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:20

Ik zou ook kiezen voor een springgefokte hengst met daarnaast goede bewegingen. De volgende hengsten kunnen naast het springen uiteraard ook zeer goed lopen: Lupicor, Solitair. Eigenlijk zo'n beetje alle hengsten van de Wiemselbach. Vraag bij hen anders eens een videoband op. Kan wel eens helpen in je keuze.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:10

Het lijkt mij in ieder geval zonde om een dressuurhengst op een Emilion merrie te zetten. Zou ik voor een springgefokte hengst gaan.

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 09:08

Ik ga denk ik dan maar op zoek naar een leuke springhengst met een ruime draf en een ruime galop.

Suggesties?

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:25

plaats even een foto en iets meer info over de merrielijn,

Emilion x Ubis x ? x ?? evt ook predikaten in de moederlijn???

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 09:36

Emilion spreekt voor zich. Moeder is Civina (ster) vader moeder Ubis (weet ik niks over, iemand misschien foto van) En moeder van Civina is Vina (keur). Foto moet ik even kijken of dat lukt.

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:01

Ik zou sowieso geen Polansky of Obelisk gebruiken op deze merrie.. en dan heb ik het met name over de kracht in de beweging die je wilt toevoegen.
Denk eens aan een hengst met Ferro-bloed. Deze hebben in de meeste gevallen een goed achterbeengebruik en kunnen (meestal) een nette sprong maken.. Alleen is er van ferro en zijn nafok bekend dat de karakters niet altijd even makkelijk zijn..

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 12:36

En dat karakter vind ik dus erg belangrijk!! Ik moet me er zelf mee redden en dan moet ik echt geen paard hebben met een moeilijk karakter, want daar ben ik het type niet voor.

Jodievanmij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:08

ff off topic.. Ik ke iemand die rijd met een Emilion ruin in de ZZ dressuur en geloof nu zelfs al weer hoger..dus inderdaad.. zet er een mooie veelzeidige hengst op..

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:20

dat is leuk om te horen, ja er zijn meer mensen die zeggen dat ik er gewoon een springhengst op moet doen. Dit omdat je met een springgefokt paard ook wel dressuur kunt rijden. Maar bij springhengsten staat niet vaak aangegeven hoe goed hun gangen zijn. Iemand een idee hoe ik er achter kan komen hoe goed een hengst in zijn gangen is? Heb er zelf geen verstand van. Heb nooit eerder gezocht naar een hengst, dus dit is een geheel nieuwe ervaring voor mij.

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:54

Er zijn meerdere hengsten die zowel om springbloed als dressuurbloed bekend staan. Zo zijn Burggraaf en Voltaire hengsten die zowel spring- als dressuurpaarden hebben voortgebracht. Het voordeel van deze hengsten ten opzichte van een jonge hengst als Van Gogh is dat deze hengsten zich al hebben bewezen in de fokkerij. Voor goed advies zou ik contact opnemen met verschillende hengstenhouders.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:25

Nogmaals: Lupicor kan geweldig bewegen. Numero Uno idem. Zij vererven doorgaans hun kwaliteiten altijd.

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 08:37

Heb even de hengsten Lupicor en Numero Uno opgezocht op internet. Maar kan alleen iets vinden over hoe goed ze in het springen zijn. Hoe weet ik dan hoe ze in de dressuur presteren? En op welke site kan ik informatie vinden over Burggraaf en Voltaire?

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 08:42

Cantos is een goede springhengst met hele goede basisgangen. Sultano is ook een allrounder. Deze is wel NRPS gekeurd.

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 09:12

NRPS maakt op zich niet veel uit. Mijn merrie is ook NRPS. Het Liefst wel een KWPN hengst, zodat veulen bij KWPN kan worden ingeschreven. Zal deze hengsten eens opzoeken op internet.