Hoevaak berijden jullie je drachtige merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

Hoevaak berijden jullie je drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 22:05

hallo Bokkers/boksters
mijn merrie is nu bijna 7 maanden en rijd haar zo 2 keer in de week drie kwartier. Eerst stond ze nog lekker in de wei, maar dat is nu ook voorbij. Ze staat nu elke dag, de hele dag op stal. Zou ik haar ivm haar dracht vaker moeten rijden. Het is niet echt mogelijk met school en zo, maar als het moet, moet het. Daarom vraag ik; hoevaak rijden jullie? of beter gezegt, hoevaak geven jullie je merrie beweging?

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:17

Mijn merrie is nu 6 maanden drachtig.. Overdag gaat ze een aantal uurtjes de wei in.. Maar verder wordt ze bijna elke dag bereden.. En ook nog best fanatiek..

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 22:29

jij hebt haar zeker bij huis? ik moet 20 minuten fietsen (7 kilometer) wil ik daar eindelijk aankomen..... bedankt voor je reactie!!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:17

de mijne is 7 maanddrachtig (van gisteren )
zij staat gewoon dag en nacht in de wei, en blijft daar ook staan.
ik kan haar ongeveer 3-4 keer per week extra beweging geven
meestal rijden, soms eens longeren of voor de koets.
ik rij niet zo heel lang, 10 minuten instappen (op weg naar de piste) 30 minuutjes rijden (draf en galop) en 10 minuten uitstappen,en dan gewoon de wei weer op.
maar ze kan het goed aan, vorige week ook een pittige buitenrit van 2 uur gemaakt (veel stap), is geen probleem
ze staat ook niet enorm dik.

edit: het gaat om een belgisch trekpaard, mss de reden dat ze niet erg dik wordt

Klaartje25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:58

Ik kijk naar wat de merrie aangeeft.
In hoeverre laat mijn merrie zien wat ze nog makkelijk aan kan en wanneer wordt het te zwaar.
Dit is per merrie erg verschillend en kan je dus ook geen vaste tijden aangeven van wanneer nog wel en wanneer niet meer.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 13:26

@dutske, die van jou is dus net zover als die van mij!! de mijne kan het ook nog makkelijk aan, en ik rijdt ongeveer hezelfde als jij, alleen dan wat minder per week. Ga er zou meteen weer naartoe trouwens
@klaartje 25. Ik luister ook naar mijn merrie. Hoever is jou merrie? hoevaak rijdt jij dan?

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:22

Mijn merrie is 27 feb uitgerekend en moet dus nog 3 maanden. Ik train nog 5 a 6 keer per week (doe ik normaal ook) en rijd nog wedstrijden in de M dressuur (+8). Mijn merrie kan het werk nog goed aan en heeft er ook nog lol in. Ik zorg er wel voor dat ik nog beter in- en uitstap en tussendoor stap ik ook vaker kleine stukjes. Heb voor 10 dec. mijn laatste wedstrijd.

Als de merrie aangeeft dat ze er geen/ minder lol in heeft dan ga ik stapje voor stapje afbouwen, maar ik blijf dr doortrainen tot het einde. Op het laatst gaat het dan om longeren zonder bijzetten, buitenritten (stap en draf) en lichte trainingen onder het zadel. Mijn merrie is enorm heet en werkwillig en heeft de oortjes er altijd gezellig opstaan. Dat scheeld al een hoop. Er zijn ook merries die heel chagrijnig en staartzwieperig worden. Dus per merrie heel verschillend.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Hoevaak berijden jullie je drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:35

Ik rijd mijn merrie (nu 3 maanden drachtig) op het moment 3 tot 4 keer in de week, ongeveer een half uurtje. Ze is pas 4, en is amper ingereden. Vorig jaar gaf ze begin december al aan dat ze het niet leuk meer vond, en ook vanwege tijdgebrek (einde van het jaar betekende veel overwerk) en daarna veel kans op slecht weer, heb ik haar toen al op zwangerschapsverlof gezet. Ze was toen 6 maanden drachtig. Ik heb haar in augustus weer opgepakt met rijden (5 mei was het veulen geboren) en ben nu haar door aan het rijden.
Vorig jaar heb ik op Bokt gevraagd wat ik moest doen, de adviesen waren doorrijden. Ik ben blij dat ik het niet gedaan heb. Mijn merrie is weer lekker in haar vel komen te zitten daarna.
Kijk naar je merrie, is ze hier tevreden mee en zit ze lekker in haar vel, gewoon zo laten. Je zegt zelf al dat je een stuk moet fietsen voordat je er bent, met het vroeg donker worden zal het toch een "haastwerkje" worden, het poetsen, opzadelen en zo. Ik had hier ook last van en dit kwam zeker niet ten goede van mijn merrie. Dat was 1 van de redenen van haar chagerijnig gedrag. Jullie moeten je er beide happy bij voelen!

flettie

Re: Hoevaak berijden jullie je drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:44

Mijn merrie is op dit moment 6 maanden drachtig en wordt 4-5 keer per week nog 'getraind' (30-45 minuten). Longeren, NHS, onder het zadel.
Verder loopt ze elke dag van half 8 's ochtends tot een uur of 8-8:30 's avonds buiten op een paddock samen met haar Shetvriendje. Als de wei niet te nat is mogen ze dan ook nog een uurtje of 2 per dag op het weiland.

Maar ik heb wel het voordeel dat mijn merrie aan huis staat en dat ik een buitenbakje met verlichting heb.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:49

[quote="Hollybolly"]@dutske, die van jou is dus net zover als die van mij!! de mijne kan het ook nog makkelijk aan, en ik rijdt ongeveer hezelfde als jij, alleen dan wat minder per week. Ga er zou meteen weer naartoe trouwens
[quote]
leuk zeg!
mina is *denkt* 21 april gedekt
*de eigenaars wilden dit jaar opnieuw proberen, vorig jaar 5 maal geprobeerd en lukte niet), ik zag dat ze hengsitg stond, en voor de grap, ze staat heet hoor, tis tmoment! , dag erop de hengst erop, en van de eerste maal raak!*
als ik het uitreken zoals iemand vertelde is het + 11 maand en 5 dagen *juist?*
Dus dan is ze uitgeteld op 26 maart? klopt dat ongeveer?

het is wel een redelijk vroeg veulen, maar het is een koudbloed, dus kan wel tegen de koude

de merrie is ook vrij chagerijnig
op stal enzo niet, alleen nog wat dominanter tegenover de andere paarden.
maar owee als ik de singel moet vastmaken.
kont in de lucht gooien, me proberen te pletten, slaan met voorbeen, oren plat *wel eng gezicht hoor*
(ik rij trouwens met barefoot, singel 65 cm, we verwahten een singel van 75 cml binnen, en hopen dat dit iets zal helpen), maar zodara dat het goed ligt is ze weer het lammetje als altijd, tijdens het rijden staan de oortjes nog vooruit, is ietsje slomer op het been, maar dta kan ook liggen dat ik 3 weken alleen buitengereden heb.
maargoed, voorlopig rij ik ook nog vrolijk door, iets meer stap, ik werk wat meer aan de zijgangen, en ook veel galop, draf iets minder, zolang ze nog uit zichzelf galopeert...

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 17:51

ja, dat is inderdaad een stuk handiger flettie. ik moet er iedere keer heen (7 km) en de bak ligt dan nog weer 500 meter verderop. dus kan niet iedere dag erheen, om haar beweging te geven enzo. bedankt voor jullie reacties

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 17:54

@ dutske, de mijne is dus bijna het zelfde als de jouwe, ik hoef geen grotere singel, gaat makkelijk lukken zo. en ze is ook niet boos wanneer ik haar aansingel enzo. ze is alleen wel een stuk minder pittig als voor haar dracht, maar dat is ook welleens lekker hoor.
een normale gemiddelde drcht duurt ongeveer 340 dagen, dus het kan wel kloppen denk ik.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:52

langere singel was al een tijdje nodig, het is een anatomische gevormde singel (zie www.boomloosrijden.nl )
en de bredere stukken zitten achter haar ellebogen
dus een langere singel is zowiezo nodig, maar het duurt vrij lang voor het geleverd wordt.
ze heeft die singelnijd trouwens al langer
paar maand geleden had ze dat, ze heeft dan 3 weken op rust gestaan, en dna weer opgebouiwd, maar het is nog niet over, en het is bij momenten, dus ik negeer het gewoon

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 19:21

ja dan is het inderdaad wel beter dan je een andere singel neemt. heb je ook een site/weblog over je drachtige paard dutske? want dan kan ik die volgen:P:P

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:58

wel nee, ik heb geen site, snap er niet veel van om dat op te bouwen
ik zit ook dit jaar met men eindwerk, dus heb niet zoveel tijd over.
maar ik zie het wel zitten om met iemand samen een weblog te maken
stuur ik regelmatig foto's en wat update's enzo door...

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 20:12

een weblog heb je in tien minuten in elkaar geflanst. en af en toe typ je een log wat je hebt meegemaakt. Moet ik er één voor je opzetten? wil het best doen hoor. dan kijk jij of hij goed is. Je moet een naam bedenken *** moet je zelf bedenken: voorbeeld: www.***.web-log.nl pb me maar als je het iets vind. het is makkelijker dan je denkt. ik zit zelf in 5 havo en heb ook nog tijd om het bij te houden:P kijk maar.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:11

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:57

Ik rijd onze drachtige merrie nooit, laat haar lekker drachtig zijn
Als ik tijd over heb stap ik er wel eens op (knopjes uittesten ) maar ze staat zich vooral lekker vol te vreten op de wei

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 21:02

ik vind dat zelf niet zo goed eigenlijk. als ze te dik worden en geen conditie hebben kan dit een nadelig effect hebben tijdens de geboorte.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:58

Ik rij mijn merrie gewoon door! Ze is nu 6 maanden drachtig. Ik rij haar in de wedstrijden tot ongeveer 2 maanden voor de geboorte of ik stop eerder als ik merk dat het niet meer gaat. Maar dan rijd ik haar thuis wel door.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:10

Mijn dames staan 24/7 in de weide. Daarnaast worden ze zo'n 3 of keer per week gereden... Niet super intensief ofzo (Bijde bijna 7 mnd)

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:55

minnie_muis schreef:
Ik rij mijn merrie gewoon door! Ze is nu 6 maanden drachtig. Ik rij haar in de wedstrijden tot ongeveer 2 maanden voor de geboorte of ik stop eerder als ik merk dat het niet meer gaat. Maar dan rijd ik haar thuis wel door.

Dat lijkt mij wel afhankelijk van het niveau dat je rijdt. Ik kan met mijn merrie merken dat ze moeite begint te krijgen met schouderbinnenwaarts, travers ed. Zij is 28 feb. uitgerekend en ik heb 10 december mijn laatste wedstrijd.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:01

omdat het mijn eerste keer is dat ik de geboorte en drachtigheid mee mag maken ben ik 24 september al gestopt met wedstrijden en rijd haar nu nog 2 keer in de week. Misschien TE overbezorgt

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:01

ik wil er nog wel even bij kwijt dat ik haar zeker nog wel zolang mogelijk probeer door te rijden, ik vind dat erg belangrijk

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:12

Hollybolly schreef:
ik vind dat zelf niet zo goed eigenlijk. als ze te dik worden en geen conditie hebben kan dit een nadelig effect hebben tijdens de geboorte.

Er staan bij ons nog 8 fokmerries op stal, word ook nooit iets mee gedaan, en de bevallingen verlopen altijd goed