hoe ruim moet een geboortebox ongeveer zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

hoe ruim moet een geboortebox ongeveer zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 11:57

mijn merrie verwacht in april haar veulen, nu heb ik de keuze om haar in haar eigen box te laten bevallen ( 3 bij 3,5 meter) of in een box die bestaat uit 2 keer 3 bij 3,5 meter, maar daar staat nu een stier in dus is die best vuil. is het de moeite om die grote box helemaal schoon te maken voor de geboorte, of zou het ook in haar eigen stal kunnen? het is maar een vraagje.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:47

Die andere stal is dus 6 x 3.5 meter als ik het goed begrijp?

Mijn merrie is bevallen in een stal van 7 x 3.5 meter en de kleine werd mooi in het midden van de stal gedropt . Nu staan ze daar nog steeds in (veulen is 4 maanden) en is een fijne grootte voor hun 2

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 13:49

ja, dat heb je goed begrepen, bedankt!

dries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:01

ja als ik die keus zou hebben zou ik ook zeggen ga voor de groote stal van 6 bij 3.5 hebben ze lekker de ruimte toch. ja en het is misschien even schoonmaak werk maar dat is het wel waard toch!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 21:35

ja ik denk dat ik dat maar doe. Alles moet zo goed mogelijk kunnen verlopen, en als het eenmaal geboren is kan het naar haar eigen schone box. denk ik..... Mag je eigenlijk een veulen direkt verhuizen na de geboorte?

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:59

Pride is in een stal van 3 bij 3,5 bevallen. Ze voelde zich daar al tijden erg thuis en ze is niet zo heel erg groot, dus dat ging prima.
Nu hebben we de stal ernaast erbij getrokken (dus nu 3 bij 7 ongeveer en staat Baduh erbij. Gaat prima, maar bij de bevalling was Prides grootste eis volgens mij een "beetje privacy".

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 22:10

naast de box van Hollyday kan het veulen van haar staan, wanneer het groot genoeg is om zelfstandig een box te hebben. daar stond vroeger ook haar andere dochter. Gelukkig is ze vroeg in het jaar uitgerekend, kan ze lekker een hele lente/zomer in de wei staan....plek zat

peetje82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:01

ik haal gewoon een schot van tussen, dan heeft "treesje"een box van 6x3.5.
Daar kunnen ze dan lekker vertoeven tot het veulen van de moeder vandaan moet!

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:08

Ik zou er wel voor zorgen dat het schoon is. Je merrie moet er ook al minimaal 1 maand van te voren in staan om haar lichaam aan alle nieuwe bacterieen te laten wennen, in dit geval zou e dat misschien wel langer willen oden.

Mijn vroegere DA die ik had toen ik voor een "foeling farm" werkte zei altijd: Elke stal heeft een hoek, als ze in de hoek willen bevallen doen ze dat ook in een stal van 4 x 10, net zo goed als ze dat in een stal van 3 x 3 kunnen doen.

Natuurlijk is meer ruimte belangrijk, maar 3.5 x 3 is niet klein. Hoe groot is je merrie eigenlijk?

Ik zou liever iets kleinere maar schone stal willen (de merrie ligt na de bevalling wel helemaal "open", de navelstreng van het veulen ligt wel op de grond!) dan een grotere maar bevuilde stal.

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:26

Amen! Schone stal is veel belangrijker dan het oppervlak. (Waarmee ik niet wil zeggen dat je een paard in een stand moet laten bevallen oid )

peetje82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:56

die van mij krijgt het allebei, groot en schoon!!

Anoniem

Re: hoe ruim moet een geboortebox ongeveer zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:06

Ik kan de tussenwand tussen 2 van mijn boxen wegdraaien en krijg dan ook een stal van 6x 3.5 en dat bevalt prima. Ik zet wel de merrie al zeker 2mnd tevoren in deze stal nadat ik de stal goed schoongemaakt heb. Ze blijven daar staan totdat het tijd is om af te spenen dan gaat de wand weer op z'n plek en staan merrie en veulen nog wel naast elkaar.

Maar het is zeker waar wat dat in elke stal een hoek is waar de merrie kan gaan liggen. En zelfs al zou je een ronde stal hebben dan kan de merrie nog te dicht bij de muur gaan liggen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 16:29

mijn merrie is 1.63. Zal als ik de grote stal heb schoongespoten, schoon genoeg zijn, of moet ik hem nog helemaal nalopen met desinfecterende middelen? want dan moet ik dat eerst even kopen. Wil namelijk goed voorbereid zijn

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:33

Ik zou hem zeker desinfecteren gezien er een stier in gestaan heeft en die gewoon voor een paard "vreemde" bacterieen heeft.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 16:53

oke, bedankt. moet je je paard perse in de bevallingsbox doen, een paar weken van tevoren? we kunnen volgens mij de stier nergens anders kwijt. het is een dikbil van meer dan 1000 kilo. er zit wel een hekje tussen, maar dat heeft denk ik niet zoveel zin met zo'n beest. kan ze dus ook vlak voor de bevalling erin??

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:55

Ja, dat "moet" dus wel echt. Het is belangrijk de merrie minimaal 1 maand van tevoren niet meer te verhuizen ivm het wennen aan bacterieen. Dus niet vlak voor de bevalling erin. Ik zou dan toch voor de kleinere stal kiezen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:04

Als je ze in een kleine box laat bevallen, moet je extra oppassen dat ze niet met haar kont tegen de muur aan gaat liggen bij het bevallen...
Toch moet je daar ook al op letten in een grote box!
sommige paarden hebben daar een handje van

Er zijn genoeg mensen die de merrie in een "normale" box laten bevallen.

succes!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 18:12

oke, bedankt ik zal het hier met anderen over hebben, met die grote box. daar hangt namelijk ook de camara.... wat een gedoe he Maar goed dat ik nu eenbeetje weet hoe het zit, als ik daar op het laatst pas achter kom...

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:17

Precies!! Geeft helemaal niks dat je het niet weet, iedereen heeft het moeten leren door te vragen en je bent net als je zegt, lekker op tijd!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 18:27

dank je jeddah

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:26

Als de grote box in dezelfde stal is, maakt het niet zoveel uit wanneer je de merrie erin zet.
4-6 weken van te voren verplaatsen is voornamelijk belangrijk als ze naar een totaal vreemde omgeving gaan met andere paarden.

Ik heb hier 1 grote veulenbox (4x5,5m) en een 2e die iets kleiner is en wissel de merries regelmatig van stal als ze binnen komen voor het veulenen. Zodra er een veulen geboren is, gaan ze naar een normale box (3x3,5m) en komt de volgende merrie in de veulenbox.
Dan haal ik de stal even leeg en gaan er een paar emmers halamid oplossing over de vloer en dan kan de volgende er in.
Qua bacteriën maakt dat weinig uit met de box die een paar meter verderop staat.

Overigens spuit ik voordat de drachtige merries naar stal komen wel eerst alle boxen schoon met de hogedruk en desinfecteer ik ze met halamid. Na het drogen gaat er een flinke lading stro in en de boxen mest ik 2x per dag uit.
Als een merrie echt op het eind loopt, haal ik meerdere keren per dag ook nog alle mest eruit. Zo hebben ze bij het veulenen altijd een schone stal.

De veulenbox heb ik het liefst zo groot mogelijk. Dan kunnen ze nog wel in een hoek gaan liggen maar je hebt tenminste wel de ruimte om ze overeind te krijgen

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:01

Ik zou ook voor de grootste box gaan (zeker nu je die keuze hebt), en om bovengenoemde redenen

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:39

Maar er staat nu een stier in Marije, maakt dat niet wat uit, gezien het een heel ander diersoort is en dus ook hele andere bacteriien bij zich draagt/aantrekt? Als er een paard in zou staan zou ik me ook niet zo druk maken, maar gezien het een anders soort is zou ik er op tijd mee zijn en geheel schoonmaken.

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:56

Als het paard nu ook al contact heeft met de stier, maakt dat niet veel uit. Het lichaam maakt antistoffen tegen bacterieën waar ze normaal gesproken mee in contact komt. Zolang dat niet verandert (zoals bij verhuizen naar een andere stalling met compleet vreemde paarden of koeien of andere dieren) is er geen probleem.
Het duurt een week of 4 voordat een merrie genoeg antistoffen maakt zodat ze straks ook in de biest zitten (vandaar ook 4-6 weken voor het veulenen inenten) en daarom is het bij een verhuizing naar een totaal andere omgeving veiliger om dat minimaal 4 weken van te voren te doen.
Uiteraard zou ik de stal wel heel goed schoonmaken maar dat zou ik sowieso altijd doen.

Waar ik wel even op zou letten is of de stal waar nu de stier in staat ook veilig is voor veulens.
Is het een stal met dichte bodem of een koeienstal met roosters? Sluit de deur goed aan op de grond? Geen uit stekende dingen aan de muren?
Dichte wanden of een voerrek?
Veulens zijn in staat om zich aan de kleinste dingen te verwonden...

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 13:40

je hebt twee boxen van 3,5 bij 3 m Daartussen is de muur eruit gehaald en zit er een hek. de box is voorzien van camara, want als er een koe moet kalven gebeurt dat dus naast de stier. Hollyday staat een stukje terug, aan weerszijde vn haar box, staan andere boxen met daarin kalfjes. de bodem is van beton, met daarin een strook roosters met rubberen matten erover.
Na de bevalling wil ik hol direkt verhuizen naar haar eigen schone stal. en marije had het ook over enten? wat voor enting is dat dan??