Ondertussen zijn we er eindelijk achter wat er aan de hand is (een verkorte pees in de voorvoet) en het is gelukkig niet erfelijk. Wat inhoud dat we in principe een veulentje kunnen fokken.
Als alles meezit wil ik haar heel waarschijnlijk volgend jaar laten dekken. Maar er zijn zoveel hengsten. Zoveel goede, zoveel die mij minder aanspreken en ik weet het echt niet meer.
Over de merrie zelf:
Afstamming: Belisar x Astronaut (v. Le mexico) x Jasper
Dressuur: Z1+wp (misschien zat er meer in, maar helaas zit de sport er niet meer in).
Springen: B+wp (volgens kenners een behoorlijk goede springer, maar hier geldt hetzelfde als bij dressuur. Heeft overigens wel HC M gesprongen).
Karakter is echt erg fijn, altijd werkwillig geweest en heeft nog nooit een stap fout gezet. Echter wel enigzins dominant (vooral richting andere paarden).
Verbeterpunten in mijn opzicht:
- Stand van de voorbenen, ze staat toontredend.
- Rug is aan de lange kant, in mijn ogen nog niet té lang (maar ik denk daarom niet aan een hengst met tevens langere rug).
- Galop zou ruimer mogen en meer sprong bevatten.
- Merrie is ongeveer 1.65 zou net wat meer maat mogen bevatten
- Ondanks wat de foto's lijken aan te geven zou ze iets meer front mogen hebben
En dan de vraag; een allrounder of een dressuurhengst. De merrie zelf is erg allround, volgens mij ook redelijk allround gefokt. Alleen Belisar is toch een typische dressuurhengst en ik persoonlijk rijd eigenlijk alleen dressuur (en het veulen is voor mij).
Zelf neig ik toch meer naar een goede allrounder.
Verder bevat de merrie al redelijk veel volbloed, maar ook de wat 'zwaardere' hengsten komen voor op het papier. Zeker beide iets om rekening mee te houden(?)
Foto's:
Een paar hengsten die op het moment in mijn hoofd zitten (maar dit wijzigd nog wekelijks
). Cantos (Contender x Goodtimes)
Hilltop Rousseau (Ferro x Roemer) en Contango (Contender), maar is er van deze hengsten sperma in NL. te verkrijgen?
Of toch ouder (en bewezen) bloed zoals Wolfgang, maar deze hengst is zelf niet zo groot, zijn nafok wel?
Uberhaupt lijkt mij voor deze merrie Ferro-bloed misschien niet eens zo'n verkeerd idee?
), en uiteindelijk denk ik dat ik toch voor een bewegende springer ga.