wat voor hengst op een osmium x amethist?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noon

wat voor hengst op een osmium x amethist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 09:56

omdat ik mijn eigen merrie door omstandigheden niet meer laat dekken moet ik naar een andere oplossing gaan kijken.
bijvoorbeeld een merrie huren en laten dekken.

nou heb ik voorlopig 2 merries gevonden waar ik misschien wel een veulentje bij zou willen fokken.
(moet het alleen nog ff goed uitdenken allemaal en dan met de eigenaar gaan overleggen) maar het gaan om de merries:

osmium x amethist, is nu 4 jaar en loopt B (loopt net een paar weken concoursen) is net geen ster geworden, ze staan namelijk extreem toontreden op de voeten. maar het is dan de bedoeling dat ik haar over een aantal jaartjes pas laat dekken als ze iets hoger in de sport loopt, ze heeft namelijk wel de techniek, het vermogen en het karakter om een redelijk niveau te lopen(springen).
en lopen kan ze ook zeker, heeft hele nette gangen.

haar moeder: een (ik geloof, maar weet het niet zeker) amethist x purioso? van 16 jaar. heeft geloof ik B gesprongen en M dressuur gelopen, en zij is wel ster.

en daarnaast had ik nog een vraagje welke hengst jullie bij deze merries zouden doen? en als je kon kiezen voor welke merrie jullie zouden kiezen???

de 4 jarige is ongeveer 1. 64 m en is nogal heet in haar hoofd, vooral qua springen. verder heb ik helaas geen foto's dus het is nu nog even op papier. de 16 jarige merrie is iets groter ongeveer 1 m 65 / 1. 66 en ze is heel erg grof en zwaar gebouwd met een hele dikke sterke zware hals erop.

en eventueel nog op deze merrie:
3 jaar, riverman x amethist...moet volgend jaar geloof ik op voor de keuring. (word in 2006 3 jaar.)

heel erg bedankt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 10:59

Ik vind dit nogal beknopte info van de merries, en zonder foto's. En niks over je fokdoel.

Ik weet niet of je perse zelf en veulen wil fokken, maar het is mss voordeliger om een veulen te kopen uit een goede merrie.

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 12:07

[***] schreef:
Ik vind dit nogal beknopte info van de merries, en zonder foto's. En niks over je fokdoel.

Ik weet niet of je perse zelf en veulen wil fokken, maar het is mss voordeliger om een veulen te kopen uit een goede merrie.

ik weet het haha, daarom zeg ik het is meer op papier fokken. totdat ik foto's heb kunnen maken. hopelijk lukt dat vanavond een beetje.

mijn fokdoel: een veulen fokken uit een goede stam, natuurlijk springgefokt, die ook goed kan bewegen en een werkwillig karakter heeft. om daar weer mee te fokken, en vanaf daar een lijn proberen op te zetten en de paarden die je fokt uitbrengen in de sport en eventueel te verkopen.

ik zou er idd een kunnen kopen, maar dan heb ik er 2 lopen en moet ik nog jaren wachten...dan liever een fokken uit een merrie die ikzelf goed ken en waarvan ik weet dat de kans dat er een goede uitkomt wel tamelijk groot is. de 4 jarige heeft dit jaar trouwens een namelusveulen gekregen en die is naar Jan Greve verkocht. het gaat mij dus om het fokken, maar dan heb ik toch eerst een merrie nodig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:58

Ik zou dan geloof ik voor een merrie gaan die al wat meer heeft laten zien als b of m. En als je dus wilt verkopen met veel predikaten, minimaal ster. Of als de Riverman het volgend jaar goed doet op de keuring die merrie. De eerste 2 merries lijken mij op basis van deze info niet echt de [naam] keus om een goed sportpaard uit te fokken.

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 00:46

[***] schreef:
Ik zou dan geloof ik voor een merrie gaan die al wat meer heeft laten zien als b of m. En als je dus wilt verkopen met veel predikaten, minimaal ster. Of als de Riverman het volgend jaar goed doet op de keuring die merrie. De eerste 2 merries lijken mij op basis van deze info niet echt de beste keus om een goed sportpaard uit te fokken.

de 16 jarige Ammethist x Purioso is trouwens Keur, Elite, Prestatie.
dus dan is het logisch dat ik voorlopig voor de keurmerrie ga...als ik verder nog niets anders tegenkom.

ik zou ook nog voor een Peter Pan x Columbus (Keur, Prestatie) kunnen gaan, maar als je dan tussen deze laatste 2 merries zou moeten kiezen welke zou je dan nemen?

maar de info. klopt dus niet helemaal.
en de titel moet aangepast worden...

Noon

Re: welke merrie als draagmoeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 00:54

Noon schreef:
omdat ik mijn eigen merrie door omstandigheden niet meer laat dekken moet ik naar een andere oplossing gaan kijken.
bijvoorbeeld een merrie huren en laten dekken.

nou heb ik voorlopig 2 merries gevonden waar ik misschien wel een veulentje bij zou willen fokken.
(moet het alleen nog ff goed uitdenken allemaal en dan met de eigenaar gaan overleggen) maar het gaan om de merries:

osmium x amethist, is nu 4 jaar en loopt B (loopt net een paar weken concoursen) is net geen ster geworden, ze staan namelijk extreem toontreden op de voeten. maar het is dan de bedoeling dat ik haar over een aantal jaartjes pas laat dekken als ze iets hoger in de sport loopt, ze heeft namelijk wel de techniek, het vermogen en het karakter om een redelijk niveau te lopen(springen).
en lopen kan ze ook zeker, heeft hele nette gangen.

haar moeder: een (ik geloof, maar weet het niet zeker) amethist x purioso? van 16 jaar. heeft geloof ik B gesprongen en M dressuur gelopen, en zij is wel ster.

en daarnaast had ik nog een vraagje welke hengst jullie bij deze merries zouden doen? en als je kon kiezen voor welke merrie jullie zouden kiezen???

de 4 jarige is ongeveer 1. 64 m en is nogal heet in haar hoofd, vooral qua springen. verder heb ik helaas geen foto's dus het is nu nog even op papier. de 16 jarige merrie is iets groter ongeveer 1 m 65 / 1. 66 en ze is heel erg grof en zwaar gebouwd met een hele dikke sterke zware hals erop.

en eventueel nog op deze merrie:
3 jaar, riverman x amethist...moet volgend jaar geloof ik op voor de keuring. (word in 2006 3 jaar.)

heel erg bedankt!

hmm, dat ging fout!?! hoe verander je de titel van deze topic?