Geldt voor stamboeken die als toelatingseis een bepaald bloedpercentage verwachten, engels volbloed als juist bloed?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Albertine_N schreef:Hier is het![]()
Geldt voor stamboeken die als toelatingseis een bepaald bloedpercentage verwachten, engels volbloed als juist bloed?
bouwens schreef:bouwens schreef:In de regels van het EASP lees ik over de bloedpercentage:
voor E-pony's en rijpaarden een minimum van 12,5% ShA/ox/AA.arie53 schreef:
Artikel 4 VEULENBOEK (VB) ERS
In dit veulenboek worden paarden ingeschreven die aantoonbaar 12,5% Shagya/Arabisch en/of 12,5% Anglo-Arabisch bloed voeren en tevens: ...
Het percentage AA is een optelsom van het percentage ShA/ox en xx in de pedigree.
Met andere woorden ieder paard met 12,5% xx bloed voldoet aan de eisen van het EASP.
Dus alle KWPN sportpaarden voldoen aan deze eis, want volgens mij is het onmogelijk er een te vinden met minder dan 12,5 xx/ox. Zelfs een aantal Basis of Gelderse hengsten voldoen aan deze eis. Kortom iedereen mag inschrijven, alle normale sportpaarden zijn goed.
Een paard met 12,5 % Engels volbloed (xx ) wordt dus al opgenome in het ERS.
Nu meen in ergens gelezen te hebben dat het EASP meent dat de paarden wel bloed moeten hebben, maar de Engels volbloed nu juist het verkeerde bloed is. Zijn als renpaarden verkeerd gefokt. hoe zit dat.

Citaat:Met andere woorden ieder paard met 12,5% xx bloed voldoet aan de eisen van het EASP.
Dus alle KWPN sportpaarden voldoen aan deze eis, want volgens mij is het onmogelijk er een te vinden met minder dan 12,5 xx/ox. Zelfs een aantal Basis of Gelderse hengsten voldoen aan deze eis. Kortom iedereen mag inschrijven, alle normale sportpaarden zijn goed.
Nu meen in ergens gelezen te hebben dat het EASP meent dat de paarden wel bloed moeten hebben, maar de Engels volbloed nu juist het verkeerde bloed is. Deze zijn als renpaarden gefokt, wat helemaal fout is voor een rijpaard.
Hoe zit dat?

bouwens schreef:Omdat dit uit een ander topic kwam, hier nogmaal mijn opmerking/vraagCitaat:Met andere woorden ieder paard met 12,5% xx bloed voldoet aan de eisen van het EASP.
Nu meen in ergens gelezen te hebben dat het EASP meent dat de paarden wel bloed moeten hebben, maar de Engels volbloed nu juist het verkeerde bloed is. Deze zijn als renpaarden gefokt, wat helemaal fout is voor een rijpaard.
Hoe zit dat?
Er wordt dus nogal afgegeven op xx (Engels volbloed), of dit terecht is of niet is even niet belangrijk. Tevens is de enige eis minimaal 12,5 % xx (of ox ). Ik snap er niks van.

Stennisje schreef:De meeste volbloeden zijn gefokt op voorwaartse snelheid, zijn op de voorhand gebouwd met een steile schouder.
Voor springen en dressuur moet een paard kunnen dragen en dat is voor veel volbloeden niet makkelijk.

gabrycha schreef:Dus zo krijg je Arie53 stil!Komt het easp nu nog in aanmerking voor europese erkenning?