Ik ben bezig de achtergrond van mijn pony te achterhalen, maar omdat ik niet bekend ben met het appaloosastamboek hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een appaloosapony sinds een paar weken van 1.10 maar iig heeft de pony alle kenmerken ze is een few-spot > wit met zwarte spikkels op dr kont een bruin kleurige gespikkelde snoet, mensenogen en voor de rest grote zachtbruine spikkels in de nek en geslachtsdelen. Voor de rest is ze helemaal wit. Foto's in profiel, maar vroeger was ze hoogstwaarschijnlijk anders gekleurd > meer spikkels (want ze heette Spikkel) of andere zomervacht.
Wat ik weet is ze vroeger verkocht op een markt in Friesland aan mensen ook in Friesland (omgeving Sneek) Toen ze verkocht werd op de markt heetten ze Spikkel en was ze in verwachting van een veulen. Ze was toen ongeveer 6 (nu 9 of 10) en waarschijnlijk was ze vroeger als veulen zwart geboren (was haar veulen namelijk ook en die is helemaal wit geworden met ook alle appaloosakenmerken als dr moeder vandaar ook vermoede papier!!)en heeft ze meer spikkels gehad want nu is ze afgezien van spikkels op dr kont en dr bruinige snoet wit/creme kleurig. Dit vermoed ik omdat ze Spikkel heette en vanwege dr veulen.
Ik denk dat ze igg half of vol papier appaloosa is, maar er is geen papier afgegeven op de markt. Mede omdat ze drachtig was toen ze werd verkocht op de markt en ook appaloosa fokt denk ik dat ze wel papier heeft.
Nu weet ik niet de werkwijze van de appaloosafokkerij en of ze misschien ook gebrandmerkt, getattoot of gechipt (heeft ze niet) worden bij het appaloosastamboek (ik denk gechipt maar die heeft ze niet, is al gecontroleerd) en welke kleine/middenmaat hengsten er zijn heb ik opgezocht op de nassite maar daar is er geen in die maat (1.10), maar wie weet zijn er wel meer hengsten.
Daarom zoek ik een appaloosafokkerijen in Friesland die kleine/middenmaat pony's fokken. Of iemand die haar kent van vroeger of tips heeft om haar achtergrond te achterhalen. Ik zal duidelijker foto's maken van dr stippels en alle tips zijn welkom!
Waar ik haar heb opgehaald >de pony erachter is haar dochter. Ze lijkt cremekleurig maar ze is wit. Ik moet nog duidelijke foto's van haar maken >ze heeft als je goed kijkt ook stippen op haar kont Bij mij > ze is vroeger hoogstwaarschijnlijk zwart geweest Hier zie je haar stippen op de kont beter.