wat voeren jullie je drachtige merrie door de dracht heen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dries

wat voeren jullie je drachtige merrie door de dracht heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 17:18

mijn merrie is nu 5 maanden drachtig en krijgt per dag 2 kilo scheppen pavo conditioner en een halve schep kruiden muslie verder nog ongeveer 4 a 5 plakken hooi, dit verdeeld over twee voeer beurten.
ze word nu nog ongeveer 3 keer per week gereden. verder loopt ze dag en nacht buiten/ binnen maar niet op het gras maar op het zand, alleen in het weekend komt ze in de wei [ dit omdat de wei niet aan huis is] vanaf een maand of acht wil ik overgaan op merrie brok.
oh ja het is een kwpn merrie van 1.60m

krijgt mijn merrie nu genoeg voer?
wat voeren jullie?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:21

loopt al een topic over dit onderwerp en deze vraag.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:48

ja, die van mij namelijk moet je maar ffies een paar pagina's terug kijke.... dan kom je hem wel tegen

dries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 22:23

ja heb in jou topic gekeken maar daar staan ook maar weinig reacties in.

dus zijn nog steeds alle reactie welkom
er zijn toch genoeg bokkers met drachtige merrie hier, ik zou het leuk vinden als jullie jullie ervaringen met betrekkeng tot het voeren delen met mij. ben nemelijk toch bang dat ik haar teweinig voer.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:32

Ja, maar het is niet de bedoeling dat er dan verschillende topic's worden geopend er over.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:33

ik ben erachter gekomen dat je niet zo snel te weinig voert. Ik heb ook ergens op gevangen dat het juist slecht is wanneer je haar teveel voert, ze heeft dan een grotere kans op verwerping. De eerste tijd kan je haar nog gewoon net als anders voeren, maar na 8/9 maanden moet je toch gaan opletten of ze genoeg krijgt, want dan gaat het veulen harder groeien en is het beweging krijgen ook een stuk minder.... ik denk dat je nu voorlopig met dit voerplan nog wel even vooruit kan tot ca. 8,5 maand ( per paard verschillend natuurlijk) maar dit is mijn idee erover...

Fleda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:08

Fleur krijgt een 1/4 granenmix, 1/2 gewone onderhoudsbrok, en verder ook goede plak hooi ( meestal bij elkaar 2 plakken). Dit krijgt ze 2 keer per dag, en `s avonds krijgt ze meestal nog wel een plakje hooi, als we nog gereden hebben. Fleur wordt zeker wel 4 x in de week gereden in de bak, en verder gelongeerd en buitenritjes. Ze is bijna 6 maanden drachtig

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:05

Ik heb me hier ook veel mee bezig gehouden. Eerst zweerde ik bij merriebrok tijdens de laatste maanden van de dracht, maar zoals Hollybolly ook al aangeeft moet je daarmee oppassen dat je er niet te veel in stopt. Mijn merrie is een echte uitdaging, omdat ze de neiging heeft snel schraal te worden, maar ook de neiging heeft hoefbevangen te raken als je haar teveel voert. Hoefbevangenheid wil je natuurlijk helemAAL niet, dus eigenlijk kan ik haar dan beter aan de schrale kant houden. Da's moeilijk, want ik houd niet van schrale paarden .

Ik voer haar nu onbeperkt hooi (en vanaf dit weekend ook voordroogkuil), een schep Marstall Optimal (een kruiden/mineralenmix) en een schep Marstall type E (muesli zonder haver) per dag. Tot nu toe doet ze het er heel goed op. Ik denk dat ik het zo vol ga houden en misschien de E op het laatst gewoon omhoog schroef. In merrievoer zit nl. heel veel melasse en dat is weer heel gevaarlijk met hoefbevangenheid ...

flettie

Re: wat voeren jullie je drachtige merrie door de dracht hee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:57

Mijn merrie krijgt op dit moment 1 kg Tinkerbrok (verdeeld over 2 voerbeurten), ong. 0.25 kg kruidenmeusli per dag en onbeperkt hooi gedurende de hele dag.
Dit verschilt weinig met wat ze zou krijgen als ze niet drachtig was geweest. Op het moment zit ze erg goed in haar vel en glanst haar vacht mooi. Voor mij dus geen reden om haar meer te gaan voeren. Ow, ze is trouwens 6 maand drachtig

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:49

Pride kreeg pas in de 11e maand merriebrok. Dit had haar laatste maand moeten zijn, maar Pride heeft ruim een jaar gedragen, dus eigenlijk heeft ze de laatste 2 maanden merriebrok gehad. Puur als aanvulling en niet te veel. Wat ze wel echt extra kreeg was kuilgras en Havens Muesli zonder Haver. De weinige merriebrok was overigens niet de reden dat ze een maand overdroeg denk ik.

Jessica24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:22

Mijn merrie krijgt 4 kilo brok en een kilo granen per dag.
Dit verdeeld over twee voer beurten.
Verder krijgt ze 4 keer per dag hooi/kuil.
Tot nu toe doet ze het hier prima op.

xxalishakexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:31

die van mij merrie&veulen korrels = voor drachtige merries , lacterende merries of veulens

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:11

Mijn merrie (nu 6 maanden drachtig) krijgt gewoon kuilgras (ze staat nog altijd 24/7 op het land) en daarnaast 2 keer per dag 1/4e kg ponybrok, 1/6e (ong) kg merriebrok en een handje muesli. Daarnaast krijgt ze (over de voerbeurten verdeeld) bijna een theekopje zonnebloemolie per dag. Ze loopt nu 3 a 4 dagen per week onder het zadel of voor de kar.

dries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 17:30

Jessica24 schreef:
Mijn merrie krijgt 4 kilo brok en een kilo granen per dag.
Dit verdeeld over twee voer beurten.
Verder krijgt ze 4 keer per dag hooi/kuil.
Tot nu toe doet ze het hier prima op.

wat kreeg jou merrie toen ze nog niet drachtig was?
ja mijn merrie hoef ik zoveel niet te geven hoor dat eet ze niet eens op.

misschien is het ook handig om te weten of julllie je merrie al meer voeren dan toen ze niet of net drachtig was.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:50

de mijne krijgt tot nu toe nog gewoon wat ze anders altijd kreeg, enkel na het rijden, 2 handjes meer brokken. Ze krijgt gewone brokken en wat meusli van pavo. en lekker een paar stukken brood en fruit, dat moet je ook niet vergeten

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:58

Mijn merrie is nu 5 maand en een half drachtig en krijgt
-onbeperkt hooi
-een kleine kg kruidenmengeling
-een emmertje droog brood per dag.

dries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 18:40

ik hoor van veel mensen hier op bokt dat hun paarden oud brood krijgen, maar naar mijn weten is brood toch slecht voor paarden?
dat zou gaan kleven in de maag.
ja en die van mij krijgt ook af en toe wat penen en appels [ als ik boodschappen heb gedaan, dan zit er ook vaak wat bij voor de paarden en honden]

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:26

teveel brood is niet goed. vers brood is zelfs slechter dan oud brood. 2 a 3 sneetjes op een dag is ruim voldoende. brood gaat opzetten in de maag, en aangezien een paard maar een kleine maag heeft is het slecht wanneer je het veel brood geeft. een paar is dus niet zo erg

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:53

Die van mij krijgt zo lang als ik haar heb al heel veel brood. En in het "wild" in Engeland zal ze ook geten hebben wat ze tegenkwam. Oud brood kan geen kwaad als je paard het gewoon is. Die van mij eet het nu dus al jaren en heeft nog nooit ergens last van gehad. let wel het brood is echt keihard als ik het geef. Vers brood kan dodelijk zijn ivm gisten in de maag.
Het is net wat je beestje gewoon is.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:57

dat bedoelde ik ook, oud brood is veel beter dan vers brood, bedankt voor je aanvulling quinzy

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:03

Mijn merrie is nu op de helft. Ze heeft tot begin november buiten gelopen en alleen op gras en ongeveer 1/2 kg ponybrok geleefd. Door de ponybrok heb ik fok-mineralen gemengd, zodat ze de mineralen en vitaminen wel goed binnen kreeg.
Nu staat ze op stal en krijgt ze gewoon wat ze altijd krijgt. Plus nog steeds die 1/2 kg met mineralen erdoor. Maar dus eigenlijk niets meer dan ze normaal zou krijgen.
Misschien als ze erg schraal wordt, dat ik er merriebrokken bij ga voeren, maar niet te snel, e.e.a. doe ik gewoon in overleg met de stalhouder. Hij weet beter dan ik wat er moet worden gegeven.
Ze kunnen beter iets te mager zijn dan te vet, zegt mijn da, dan gaat het veulenen gemakkelijker.

En een appeltje of zo is gewoon voor het lekkere....

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:11

beter dan te mager dan te vet?? wat is dat nu weer voor onzin, op onze stal stond een paard die was ook drachtig ze was niet dik je zag dr ribben naarmate ze langer drachtig was, toen eenmaal het veulen er was was het een gratenpak! zo zielig, zie dat maar weer eens goed te krijgen.

bij ons op de club hebben mensen friessen paarden die kregen 8 kilo!!!!! brok op een dag!

kijk dat is beter, ze halen ook allerlei mineralen enzo uit de brokken, als ze pas 6 maanden zijn hoevel ze misschien niet zoveel brokken te hebben maar vanaf de 8e maand zou ik al flink voeren dat ze goed 'dik' blijven! want vergeet niet als ze al mager zijn voor ze bevallen zijn ze een gratenpak als ze zijn bevallen, en maar niet te spreken over als het veulen de hele dag staan te drinken, daar word ze niet dikker van!

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:22

Mijn merrie krijgt nu nog gewoon te eten zoals normaal.. Ik voer zelf nog wat mineralen bij.. Nu is mijn vraag.. Ze is heel traag voor mijn gevoel en heeft niet veel energie.. Heeft iemand een idee wat ik bij kan voeren om te zorgen dat ze wat meer energie krijgt.. Dit is vooral bij het rijden.. Ik zit zelf te denken aan haver of een energie poedertje ofzo..

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:27

mais, of haver wil ook welleens helpen. of gewoon sportbrok... reageert de mijne nogal lekker op

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:07

De merries krijgen hier onbeperkt voordroogkuil en op het oog krijgen ze brok bijgevoerd.
Ze zitten tussen de 5,5 en 7,5 maand van de dracht en allemaal krijgen ze brok naar behoefte, varierend van 0,5 tot 1,5 kilo per dag.
Verder hebben ze een mineralenblok en lopen ze 24/7 buiten op een redelijk kale weide.
Ze werken niet.

Ik heb ze drachtig graag iets rijk in conditie omdat de meeste merries na het veulenen wel wat in gewicht terug vallen door het zogen en je ze dan bijna niet voller kan krijgen.