Hoe werkt DNA

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lijntje87

Hoe werkt DNA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 13:26

hoi,

Ik heb een vraagje over DNA

ik heb een pony merrie new forest, waarvan ik de ouders niet weet.

nu ben ik er via via achter gekomen dat de kans groot is dat Ralph de vader is, nu wil ik dit controleren via DNA heeft iemand enig idee waar ik verdere informatie daarover kan vinden of weet hoe het gaat.

dank je!

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:40

DNA wordt gedaan door Dr. Van Haeringen uit Wageningen. Bij hem kan je alle nodige informatie opvragen.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:11

Wie is Ralph een goed gekeurde hengst??? Is er van hem DNA bekend, anders moet je die kosten dus ook op je nemen...

DNA onderzoek is meestal erg duur..

Ik heb in gulden tijd nog eens gevraagd, maar al met al, DNA van vader en van het paard zelf, kwam ik op meer dan 400 gulden. Dan nog het registreren bij een stamboek, afgifte papieren e.d.

Meestal moet je DNA van de vader en moeder hebben, om een volledig papier bij je paard te krijgen..Bij sommige stamboek is het dna van goedgekeurde hengsten bij betreffende stamboek bekend,

En in een situatie van een ruin zou ik er niet aan beginnen en bij een merrie, moet de afstamming erg goed zijn en je er mee gaan fokken....anders word je paard er zeker niet meer van waard...

Anders is het IMO geld verkwisten...

Helemaal als je dus niet met zekerheid kon zeggen, dat het Ralph de vader van je ponie is....

In mijn situatie was er een dekbon , maar nooit opgestuurd naar stamboek...dus de afstamming was wel bekend. Maar moest met DNA gecontroleerd worden, voor registratie.

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:03

Van Ralph is DNA bekend bij van Haeringen. Kosten vallen best mee bij de NF pony's.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:16

en hoe zit het met de moeder??

is daar ook dna van te krijgen??

want met alleen een vader komt ze in het hulpboek denk ik???

meisje333

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:32

DNA profiel vaststellen bij Dr. van Haeringen kost 48.50.
Je kan voor meer info kijken op de site van het productschap voor vee vlees en eieren www.pve.nl of op www.nl-paardenpaspoort.nl, daar kan je kijken bij de procedure voor ontheffing chippen daar staat ook een protocol voor afstamming onderzoek. (en als je het niet kan vinden heb ik protocol C voor afstammingoderzoek hier thuis liggen dan kan ik wel een samenvatting hier op bokt zetten voor je)

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 01:42

meisje333 schreef:
DNA profiel vaststellen bij Dr. van Haeringen kost 48.50.
Je kan voor meer info kijken op de site van het productschap voor vee vlees en eieren www.pve.nl of op www.nl-paardenpaspoort.nl, daar kan je kijken bij de procedure voor ontheffing chippen daar staat ook een protocol voor afstamming onderzoek. (en als je het niet kan vinden heb ik protocol C voor afstammingoderzoek hier thuis liggen dan kan ik wel een samenvatting hier op bokt zetten voor je)

Van de DNA vaststellen van het paard is idd 48,50 maar als je papieren bij je paard wil zal het hoogwaarschijnlijk via het stamboek moeten. Eerst naar het stamboek bellen om te zeggen dat je een DNA onderzoek wil laten doen. Zij sturen je haarzakjes op. Dan moet je naar het paard waarvan jullie denken dat het de vader wel kan zijn. Haren trekken en dat moet ook door de DA gedaan worden want hij moet handtekeningen zetten. Dan moet je het weer opsturen naar het stamboek en die stuurt het naar het haeringen lab te wageningen toe. Dan laat het haeringalab geen info vrij als je wil vragen of de uitslag er al is want dat moet allemaal via het stamboek gaan. En de kosten zullen hoogwaarschijnlijk ook nog uitlopen of verschilt dat per stamboek? Bij het IJslander stamboek ben je er 300 euro lichter van!
Een heel gedoe... Wij hebben het laten doen bij onse IJslander en bij ons ging het dus zo. We hebben een halfjaar later pas papieren gekregen maar die zijn er! En wat was ik trots op dat papiertje Maar ja... Bij IJslanders kun je alleen wedstijden rijden en fokken als ze papier hebben anders hebben ze weinig waarde. Vandaar trots op een papiertje

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:21

Het vaststellen van een DNA is niet hetzelfde als een DNA-vergelijking van de ouders (interpretatie profielen).
Het kan zijn dat daar extra kosten bijkomen.

meisje333

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:05

Ja, zoiets bedoeld ik ook te zeggen, per haarmonster 48.50 (dus zowiezo al 2x en misschien moeder nog) en dan het vergelijkings onderzoek er nog bij. Ik geloof dat het bij het KWPN 227 euro kost, het zal dan idd via het stamboek gaan en de kosten zullen dan per stamboek verschillend zijn.

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:49

Aangezien DNA van Ralph al bekend is, laat je alleen een haarmonster van jouw pony doen. Als daarmee aangetoond is dat Ralph inderdaad de vader is zou het stamboek kunnen nakijken welke nakomelingen die qua leeftijd, kleur, aftekeningen etc. identiek zijn aan jouw merrie.
Ik denk dat je alleen op deze manier kan aantonen wie jouw pony is.

Heb je al contact met het NF stamboek gehad over de mogelijkheden?

Glossi

Re: Hoe werkt DNA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:49

Ik zou als ik jou was gewoon even bellen naar het stamboek. Die kan je alles uitleggen. Bij het stamboek voor IJslandse paarden ging het erg moeizaam. Ze zei zelfs dat de vader van me paard geen echte IJslander was. Terwijl hij NSIJP papieren heeft! Ik dat dus zeggen tegen dat mens (helemaal uitbokken natuurlijk!) Ja maar neej en bla bla, probeerde ze er om heen te draaien. Nou ging niet gemakkelijk!
Hopelijk gaat het bij jullie stamboek makkelijker! Maar volgens mij had dat mens die ik aan de telefoon had er geen verstand van. Maar na een paar keer bellen en boos worden kwamen uiteindelijk de haarzakjes naar ons gestuurd en toen ik de haarzakjes weer opstuurde naar NSIJP was het vrij snel gegaan! Moest er wel achter aan bellen over die uitslag maar goed Naja,... somige mensen van stamboeken kunnen er erg moeilijk over doen om een paard papieren te geven. Ik hoop dat jij niet zo'n trien aan de lijn krijgt en het wat soepeler gaat verlopen! Ik wens je veel suc6 en hoop dat hij de papieren krijgt!