Welke hengst is geschikt voor deze merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fortesje

Welke hengst is geschikt voor deze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 12:54

Hoi,

Ik ben benieuwd welke hengst jullie aanraden voor mijn merrie! Ze is een afstammeling van Wolfgang en is 1.56!

De volgende dingen vind ik in ieder geval belangrijk;

1. De merrie heeft een zwakke/weke rug dus en hengst die een sterke rug doorfokt is belangrijk!

2. Meer maat.

3. Mijn merrie heeft een goed karakter, dat zou ik graag terug zien bij het veulen.

Verder ben ik benieuwd wat jullie nog aan verbeterpunten zien aan mijn merrie! Heb er zelf niet heel veel verstand van

Enkele foto's

Afbeelding

Afbeelding

Beetje donker maar ik heb ff geen betere draffoto

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:14

Heb je een goede stand foto?

fortesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 13:25

Nee sorry, ik heb helaas maar weinig foto's digitaal en heb ook geen scanner!

Zie je voor zover je dat van deze foto's kan beoordelen duidelijke verbeterpunten bij mijn merrie waar ik op moet letten bij het bepalen van een geschikte hengst?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:49

is wel lastig beoordelen zo, hoor. Wat ik er van kan zien, is vooral haar hals een aandachtspunt, komt diep uit de borst (neigt op die ene laatste foto naar onderhals) en is iets weinig bespierd in de bovenlijn. Lengte in het voorbeen is wel een aandachtspunt. En ik vind die rug opzich nog wel meevallen? Zo wat ik er van kan zien.

Wat wil je met het veulen doen? Verkopen of houden, springen,dressuur of allround?

Hoe groot was haar moeder? Is de familie gewoon in het geheel klein of is zij misschien 1 van een tweeling of ziek geweest, dat ze 'slechts 1.56' is.
Wat is haar leeftijd? Heeft ze eerdere veulens gehad? Van wie? Wat is haar verdere afstamming? Heeft ze wedstrijden gelopen, hoe hoog?

fortesje

Re: Welke hengst is geschikt voor deze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 14:33

Het veulen houden we aan, zodat ik na mijn studie rechten ( over z'on vier jaar ) een leuk paardje heb om mee verder te gaan. Het is mijn bedoeling om een paardje te fokken die een leuke z-proef kan lopen in de toekomst en daarnaast ook een klein sprongetje kan maken.De pony zelf heeft L2 dressuur gelopen en M gesprongen bij de paarden!

De merrie is 18 en we vermoeden dat ze wel al eerder veulens heeft gehad, dit omdat ze zich gedraagt als surrogaat moeder voor het veulen waarmee ze nu in het land staat vanaf dag 1! ( veulen is altijd bij mijn merrie in plaats van bij de moeder ) De dierenarts is enkele dagen terug langs geweest en heeft ons geadviseerd om gewoon te proberen of we de merrie drachtig krijgen. Hij zal binnenkort weer langskomen om de merrie na te kijken, dit omdat we geen veulen willen fokken ten koste van de gezondheid van de merrie! Ik heb dan ook geen idee of mijn merrie groot of klein fokt. De reden waarom ze zelf zo klein is gebleven is mij ook niet bekend.

De rest van de afstamming van de merrie weet ik niet zo uit mijn hoofd Zit momenteel op mijn kamer in Groningen en de papieren van de merrie liggen bij mijn ouders. Weet wel dat haar moeder Curanja is, maar aan die informatie heb je waarschijnlijk weinig tot niks.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:18

19 riskante leeftijd voor een eerste veulen, maar niet onmogelijk. Je kunt met haar levensnummer bij het kwpn opvragen of ze al veulens heeft gehad. Kun je ook doen van de moeder, zo krijg je een beetje inzicht van de stokmaten die ze fokken.

Ik zou kijken naar een bewezen allround hengst waarvan bekend is dat hij groot fokt. Houdt er wel rekening mee, dat als de moederlijn kleintjes fokt dat je maar waarschijnlijk max. 5cm zal winnen, zelfs als een hengst gebruikt die zelf 1.71 en groot fokt. Reken niet op een paard van 1.70.

Verstandige zet dat je de dierenarts er al naar hebt laten kijken.

fortesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 16:32

[Ik zou kijken naar een bewezen allround hengst waarvan bekend is dat hij groot fokt. Houdt er wel rekening mee, dat als de moederlijn kleintjes fokt dat je maar waarschijnlijk max. 5cm zal winnen, zelfs als een hengst gebruikt die zelf 1.71 en groot fokt. Reken niet op een paard van 1.70.

Verstandige zet dat je de dierenarts er al naar hebt laten kijken.[/quote]

Ja daar heb ik inderdaad zelf ook al aan gedacht. Hoop een paardje te fokken die rond de 1.60 word! Aan welke allroundhengsten zou ik bijvoorbeeld kunnen denken?

We hebben ook al zitten denken aan een ponyhengst! Ten eerste omdat de kans dat we weer een e-pony fokken met een KWPN hengst aanwezig is. En ten tweede omdat men zegt dat dit de dracht en de bevalling voor de merrie makkelijker maakt! Aan de andere kant vinden we dit ook wel zonde, het fokken van een kruising. Wat vinden jullie hiervan?

De dierenarts denkt nu dat het wel kan! Toch laten we haar eerst opvoelen en verder onderzoeken! Ook wordt de merrie weer in conditie gebracht door iemand anders, zodat ze in topconditie is als we haar laten dekken. Heb hier helaas zelf geen tijd voor, vanwege mijn studie en dan vooral omdat ik niet meer bij mijn ouders woon

Bedankt voor de tip van het opvragen van informatie bij het KWPN!

chantal99

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:44

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:10

chantal dan kun je beter een eigen topic openen. Met duidelijke gegevens van de merrie, zoals afstamming. Wat je zelf graag verbeterd wilt hebben enz enz.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:36

Zou het kunnen dat de moeder Elan x commandant is? Dat is de enige die paardenfokken kent iig, is van 1984 dus jouw merrie zou het eerste veulen kunnen zijn.

Ik heb weinig verstand van dressuurpaarden dus zal me er verder niet teveel mee bemoeien

Ik ben zelf wel gecharmeerd van Skydancer, maar geen idee hoe die fokt

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:21

Ik zie de zelfde punten als Sammie.

Ik zou zelf voor een wat zwaardere hengst als Montreal kiezen.
Heeft het een sterke achterhand, je paard?

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:48

Matterhorn, geeft een mooie sterke rug, beweging, springen. Hij is zelf 1.70, hij geeft zelf ook ongeveer die maat.

Bounce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:12

Is indoctro nix voor je merrie?