Kleur fokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Kleur fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 00:53

Ik denk dat ik in dit topic wel op het juiste pad ben.
Ik ben erg benieuwt wat voor kleurtjes ik met onse paarden kan fokken. Met wildkleur zwart kan ik welke kleur fokken? En met een vos met aalstreep kan ik welke kleur fokken? Foto's staan in mijn profiel. Het gaat om Gáska en Muska.

De wildkleurzwarte haar vader heeft de kleur leemvos, de moeder van haar is valk/wildkleur bruin maar net hoe je het wil noemen.

De vos haar vader is een schimmel en haar moeder een (ik geloof) smokey kleur.

Ben benieuwt!

Demini

Re: Kleur fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 09:39

Ligt er natuurlijk ook aan welke hengst je kiest he!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 09:48

je kunt bijna elke kleur fokken, ligt inderdaad aan de hengst.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:00

Glossi schreef:
Ik denk dat ik in dit topic wel op het juiste pad ben.
Ik ben erg benieuwt wat voor kleurtjes ik met onse paarden kan fokken. Met wildkleur zwart kan ik welke kleur fokken? En met een vos met aalstreep kan ik welke kleur fokken? Foto's staan in mijn profiel. Het gaat om Gáska en Muska.

De wildkleurzwarte haar vader heeft de kleur leemvos, de moeder van haar is valk/wildkleur bruin maar net hoe je het wil noemen.

De vos haar vader is een schimmel en haar moeder een (ik geloof) smokey kleur.

Ben benieuwt!

Muska:
Heeft Muska een aalstreep?
Is haar moeder valk (bruin + creme) of wildkleur bruin (met aalstreep = bruin + dun)?
Als ze valk is, is er een kans dat Muska een smokey black is (zwart +creme) ... waarom denk ik dat : vanwege de lichtere gekleurde binnen oorhaartjes .. erg typisch voor een smokey black.
Indien smokey black (met vos vader) dan is zij EeaaCcrccrdd =
en kan zij de volgende genen doorgeven:
- zwart
- vos
- creme
- geen agouti (wat bruin maakt)
Indien wildkleur zwart (zwart + dun ... = met aalstreep!), dan is zij EeaaccrccrDd :
volgende genen doorgeven:
- zwart
- vos
- dun
- geen agouti
Indien gewoon zwart dan is zij Eeaaddccrccr en kan alleen zwart en vos doorgeven.

Gaska:
Weet de basiskleur (geboorte kleur) van haar vader?
In principe kan zij alleen vos doorgeven maar aangezien de aalstreep ook dun. Als een van haar ouders of voorouders ook nog bruin was kan het zijn dat zij ook de agouti gene draagt (wat zwart bruin maakt):
Dus zij is minstens eeDdccrccr en voor agouti misschien aa, Aa of AA.
Ze kan dus de volgende genen doorgeven:
- vos
- dun
- misschien geen of een of twee agouti : mogelijkheid voor bruin veulen wanneer ze gekruist is met een zwarte hengst.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 00:43

Desire schreef:
Ligt er natuurlijk ook aan welke hengst je kiest he!

Dat snap ik ook wel! Ik wil gewoon weten welke kleuren ik kan fokken met mijn paarden. Dus stel ik gooi er een zwarte op wat voor kleur krijg ik. Als ik er een schimmel op gooi welke kleur krijg ik dan. En dan hangt het idd af welke kleur hengst je kiest. Natuurlijk kijk ik grotendeels naar het karakter en de gangen van het paard maar als er meerdere bij de merrie passen kan je kiezen en proberen de kleur te fokken die jij leuk vind.

Peterina bedankt voor je uitleg, Hier een foto van Muska haar moeder:
Afbeelding
Deze heeft ook een aalstreep maar is op de foto niet goed te zien. Het is niet echt een mooie foto. Paard kwam daar uit de blubs en was net ziek geweest. Muska is wildkleur zwart, hier nog 2 foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Op deze foto dat ze knielt zie je haar aalstreep ook goed.

Kan ze alleen maar zwarte, vos, en dun kleuren doorgeven? dunkleuren is dat isabel en zo? Kan ze ook zilverappel, leemvos of valk vererven?

Van Gáska haar vader heb ik geen idee wat voor kleur die was toen hij geboren werd. De moeder van haar vader is een schimmel en de vader van haar vader zwart:
Afbeelding

Ben erg dol op de kleurtjes: cremello, witkopbont, isabel, pallomino, valk, wildkleur bruin, zilverappel! Zulke kleuren. Ooit hoop ik een zilverappel te kunnen kopen en een splash van IJsland te kunnen halen. Maar dat is allemaal nog ver in de toekomst

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:33

Eerst moet ik wel zeggen dat bij Ijslanders je veelal een grote mengeling hebt van kleuren en deze ook 'anders' genoemd worden dan algemeen in de kleuren genetica aangenomen wordt.

Bijvoorbeeld:
- Dun = wildkleur ... aalstreep, legbarring enz enz ... wordt veroorzaakt door de verdunnings gene genoemd 'Dun' ... als pony/paard het heeft dan toont het ... is dominante gene
- Creme ... verdunnings genen ... als pony/paard het heeft dan toont het ... is dominante gene
in enkel vorm:
= op vos : palomino (wordt veelal in het nederlands isabel genoemd maar international wordt isabel = geelachtig palomino gekleurd paard = een tint van palomino; maar in het frans + spaans : isabel = valk gekleurde paarden ... lekker verwarend)
= op bruin : buckskin (valk)
= op zwart : smokey black
in dubbel vorm:
= op vos : cremello
= op bruin : perlino
= op zwart : smokey cream

De moeder van Muska is 'bay dun' oftewel wildkleur bruin.
Muska heeft de zwart en dun gene geerft van haar maar van haar vader heeft zij ook een vos gene geerft.
Zij kan dus alleen
Citaat:
Indien wildkleur zwart (zwart + dun ... = met aalstreep!), dan is zij EeaaccrccrDd :
volgende genen doorgeven:
- zwart
- vos
- dun
- geen agouti

Helaas geen isabel of valk of silverappel (alweer een heel andere gene). Leemvos is een benaming van een 'tint' van het vos kleur dus het is wel mogelijk dat zij deze tint kan 'maken' .

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 23:51

Peterina ik heb je een pb gestuurd
Ik snap nog niet zo veel van bovenstaande