Houston X Belisar: Kan dat geen kwaad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Houston X Belisar: Kan dat geen kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 11:29

Ik kwam deze paarden tegen op paardenfokken.nl

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=70694

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=56489

Nou wil ik heel graag een veulen van de net goedgekeurde Valdez = Houston X Jazz en vond dat toch wel link om op mijn Belisar merrie te zetten (niet i.v.m. karakter, maar vooral door het inteelt percentage) maar Houston zelf op een Belisar merrie is een nog groter inteeltpercentage.

Heeft iemand er verstand van in welke mate je inteelt toe kan passen? En zou het dus verstandig zijn om hem op mijn merrie te zetten. Hij past helemaal in het type hengst dat bij haar past, alleen ben ik een beetje huiverig over inteelt, misschien kan iemand met geruststellen, of juis niet

Laats zag ik ook een veulen op een veiling waar maar liefst 3 keer Jazz in voorkwam en vond dat wel erg ver gaan, maar was toch wel een mooi veulen!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:20

Ik vind dat inteelt (met mooi woord "lijnenteelt") in de fokkerij maar niets. Het is niet erg als het pas plaats vind in de 4e generatie, maar dit is te dichtbij lijkt me.

Zag eerst ook al een Osmium uit een Ferromerrie. Ik vind dat waardeloos.

Demini

Re: Houston X Belisar: Kan dat geen kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 12:23

Toch wel he! Ik ken alle ins en outs rondom inteelt niet en daarom vind ik het maar "eng". Maar het gebeurt steeds meer dus mischien kan iemand mij vertellen wat de risico's zijn

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:32

Nou, maak je er niet te druk om. Alle KWPN paarden stammen uit inteeltproducten, er zijn immers maar enkele stamhengsten.

Het is een gok, maar dat is het met een andere hengst ook.

Koop eens het boek merrielijnen. Daar zul je heel veel inteelt zien, en dan met name bij de beste merrielijnen. Bewust toegepast en niet te vaak toegepast kan het zelfs toegevoegde waarde hebben.

Dus laat je niet gek maken door alle praatjes van iedereen die nog nooit een inteeltproduct gezien denkt te hebben (maar er zelf zonder te weten meestal eentje heeft, kijk maar eens hoe vaak bepaalde hengsten wat meer achterin voorkomen) en daar dan ook nog een waarde-oordeel over denkt te kunnen geven.

Je moet natuurlijk niet met een niet passend familielid gaan dekken. Maar dat spreekt voor zich. Maar de combinatie die jij voorstelt is echt geen probleem hoor.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 12:55

Bedankt! Dat alle paarden een inteelt percentage hebben is bekend natuurlijk, maar ik vroeg me af of dit percentage niet te groot was.
Weet je toevallig ook waar dat boek te koop is want dat zou ik wel graag willen hebben, maar bij Mediaboek.nl kan ik hem niet vinden. Of weet je in ieder geval de schrijver en/of uitgever, dan kan ik op zoek

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:58

The leading mares heet het. Bij divoza verkopen ze het zeker. Het is losbladig en met erg leuke foto's erin.
Er komt ook steeds een supplement bij.

Off-topic: heb in je profiel gespiekt, leuke paarden heb je! Welke rijd je zelf en waarom rijd je die anderen niet? (want als ik zulke mooie paarden had zou ik ze zelf ook wel willen rijden!)

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:04

Grappig, ik heb zelf ook een Belisar merrie en was ook erg gecharmeerd van Valdez.
Hij had veel van de kwaliteiten die ik zoek in een hengst om mijn merrie aan te vullen.
Desondanks kies ik niet voor deze hengst, er zijn voldoende andere hengsten die niet zo dichtbij komen.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 11:05

Venetia schreef:
The leading mares heet het. Bij divoza verkopen ze het zeker. Het is losbladig en met erg leuke foto's erin.
Er komt ook steeds een supplement bij.

Off-topic: heb in je profiel gespiekt, leuke paarden heb je! Welke rijd je zelf en waarom rijd je die anderen niet? (want als ik zulke mooie paarden had zou ik ze zelf ook wel willen rijden!)

Dankje. Ik zit zelf nog op school en heb dus geen tijd om ze allemaal te rijden helaas. Als ik klaar ben dan richt ik wel mijn eigen stal op en dan is het wel de bedoeling dat ik ze zelf ga rijden.
Voyager en Oliver rijdt ik nu zelf en dat is voorlopig meer dan genoeg haha. Wel staan meestal in de winter deze 2 en de fries van mijn moeder en 2 veulens, 2 jaarlingen en 2 fokmerries bij ons thuis dus dan heb ik ook nog de zorg over 9 paarden en dan blijft er verder weinig tijd meer over. Gelukkig staan ze sinds kort in de opfok! Dat scheelt een hoop!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 11:06

Antoinette schreef:
Grappig, ik heb zelf ook een Belisar merrie en was ook erg gecharmeerd van Valdez.
Hij had veel van de kwaliteiten die ik zoek in een hengst om mijn merrie aan te vullen.
Desondanks kies ik niet voor deze hengst, er zijn voldoende andere hengsten die niet zo dichtbij komen.

Nog tips toevallig

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:18

Desire schreef:
Nog tips toevallig

Helaas niet, ik verander iedere dag nog van gedachte
Maar ik ben er zelfs nog niet helemaal uit of ik voor een echte dressuur- of allround hengst kies.
Mijn merrie is (op Belisar na) mooi allround gefokt en zelf ook een echte allrounder. Dus dat is een voor de hand liggende keuze. Maar ik zit dat met Belisar in mijn maag

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:22

Houston x belisar lijkt mij een klein bommetje worden. Voor de lijnenteelt zou ik die valdez (vond vincent een leukere naam) NIET laten staan, maar houdt er wel rekening mee dat zeer wrs het type van belisar zal verankeren, dus ben je daar weg van? Of zou je graag een tweede van de merrie willen hebben?
Wat dat betreft zit belisar in Valdez ver weg genoeg en er zijn meer voorbeelden te vinden van een kleinzoon x opa. (of iets wat in de buurt ligt)

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=316
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=12499
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=4060
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=2550
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=55370

Een tijdje gelezen is hier ook een heel topic overgeweest waar ook die olivi x stb v. jazz x warmante v.ulster besproken werd.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 13:45

Het zal idd een pittig beestj worden, maar dat zeggen sommige ook van onze UB40 uit die Belisar, maar dat is wel een bloedmooi dier en hopelijk is ze wel meewerkend straks, we krijgen er nog 1 van in ieder geval.
maar daarom zat ik ook aan Valdez te denken, omdat daar ook het Jazz bloed in zit, wat een goed combinatie is met onze merrie en haar eigenschappen mogen ook wel wat meer verankerd worden ja. Ik hoop alleen niet dat er een grof resultaat uit zal komen, maar dacht dat dat met Valdez wel mee zou vallen, maar jij denkt dat dat dus wel een risico is?

Bounce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:10

ik zou houston niet op een belisar zetten als ik jou was

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:41

Lijnenteelt is denk ik niet erg als het maar verder dan drie generaties terug is. Ik denk dat directe lijnenteelt of wat in ieder geval te dicht op elkaar zit toch problemen met zich mee kan brengen. En dan nog niet eens zozeer een mislukt veulen, maar ook in de trend van het bottengestel.

Er staat momenteel een Rhodium x Metall op Marktplaats te koop. Ja sorry, maar ik zou er niet eens gaan kijken terwijl ik een Rhodium x Jet Set D heb. Dan heb je ook twee keer Le Mexico erin, maar wel een eind weg!
De keus is voor ieder, maar ik zou het zelf niet doen.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 22:08

samie schreef:
ik zou houston niet op een belisar zetten als ik jou was

Niet Houston maar Valdez, das een nakomeling van Houston