[TI] Gemiddelde waarde van een Tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Obsessed

Gemiddelde waarde van een Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 21:07

Hoi,

Ik weet niet zeker of dit hier hoort of bij rassenpraat, maar ik heb een vraagje over de waarde van een Tinker, die...
* goed zadel- en verkeersmak is
* minimaal 1.50m is
* 100% betrouwbaar is en niet al te temperamentvol
De leeftijd en het geslacht doen er niet toe, het hoeft ook geen beauty te zijn.
Wat kost zo'n Tinker nou gemiddeld?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:50

2500-3500

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:50

denk ik

Victory-Boy

Re: Gemiddelde waarde van een Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:33

Ik denk inderdaad dat dit meer hoort bij rassenpraat.
2500-3000 lijkt mij erg veel voor een Tinker, maar ik heb er dan ook nulkommanul verstand van.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:43

OK ik heb zelf een tinker en dit voorjaar hebben we een voor mijn man gekocht. We hebben maandenlang gezocht en eerst nog een andere op proef gehad.
Ook wij zochten een tinker van minimaal 1.50, en geschikt voor een beginnende ruiter.
wil je inderdaad een grotere tinker, dan ben je echt 3000 tot 3500 euro kwijt.
Daar moet het wel voor lukken.
Ik heb ook al wel uitschieters van 6000 euro gezien...
Onder de 3000 zul je teleurstellingen krijgen; bij de tinkers is veel kaf onder het koren omdat ze in korte tijd heel populair zijn geworden. (net zoals bijv. een paar jaar geleden de labrador honden). Daarom zijn ze in korte tijd veel duurder geworden. Onder de grotere tinkers zitten nogal eens exemplaren die bijvoorbeeld bokken, of te dominant zijn.
als je het aandurft een niet-ingereden paard te kopen, kan het wat goedkoper worden, maar dan weet je niet hoe het uitpakt.

Mijn tinker heb ik nu 3,5 jaar en ik ben me dit jaar kapot geschrokken van de prijsstijgingen.

N.B. wil je wat goedkoper uit zijn, overweeg dan een wat kleinere tinker. Een middelmatige tinker is minstens zo sterk als een grote WPNner.

Mocht je tips weten voor goede adressen, PB dan maar even.

Percy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:58

VMR > TI

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:00

De prijzen zijn idd vanaf 2500 tot 4000 voor zoiets. Maar het is vaak wat de gek ervoor geeft. Zelf zou ik er niet meer als 2000 voor neerleggen Dan maar een ander ras met normalere prijzen.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 08:03

op dit moment kun je idd bij particulieren ook wel eens een ietwat goedkopere Tinker vinden hoor. (laatste tijd wel te vinden op mp)
Wij hebben een ontzettend lieve driekleur merrie, ze is dan geen 1.50 mtr, maar 1.45 mtr. Geboren in Nederland en echt een super lief en gezond paardje. We vragen voor haar 2500 euro en dat vind ik een heel redelijke prijs.

chas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:07

merries zijn zo en zo al wat duurder !

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:56

Citaat:
merries zijn zo en zo al wat duurder !

Merries zijn wel duurder dan een ruin, mooie hengsten zijn vaak duurder dan een merrie.

Ik denk dat de prijzen liggen van een tinker die 3 jaar oud is en minimaal 1.50m is, je tussen de 2500 - 4500 euro moet neertellen. Alles wat groter en mooier is daar betaal je wat meer voor. Alle kwaliteit naar zijn geld zeg ik maar.

N.B.

Veulens kun je kopen vanaf 800 tot 1700 euro zelfs heb ik gezien.

Een veulen zelf opfokken tot 3 jaar kost minimaal 500 euries per jaar met beschikking van eigen weidegang, dus eerste 6 maanden staat hij bij de fokker, dan eerste 6 maanden bij jou thuis = 500/2 = 250 euries, dan 2 jaren daarna nog bij jou = 2 x 500 = 1250 + 1000 (normale veulenprijs) = 2250 euries en dan zijn nog niet eens alle onkosten erbij opgeteld zoals wormspuiten, vaccins, paspoort, chippen, keuringen, beleren etc.

Dus als je een 3-jarige kan kopen voor 2.500,- ben je echt goedkoper uit, dan een veulen met alle risico's nog van dien.

Maar een veulen zelf opfokken is natuurlijk het allerleukste, leuk om te zien en om te doen. Je kunt ze dan veel zelfvertrouwen bijbrengen en al veel dingen op de juiste manier aanleren, mits je enige ervaring hebt natuurlijk.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:43

Ik persoonlijk denk dat de mooie goed bereden tinkers schofthoogte maakt dan niet eens zo veel uit, toch minstens 3000 euro kosten maar meestal nog meer, het is precies wat nikitagogo zegt opfokken kost ook geld, en meer als de meesten denken

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:10

Kijk eens op marktplaats of speurders dan kun je een redelijke inschatting maken van wat ze gemiddeld vragen voor een paard

Denk dat t momenteel gemiddel tussen €2000-3000 ligt.

Onder de €2000 zie je toch vaak tinkers die of nog niet beleerd zijn, of een speciaal karakter/ speciale begeleiding nodig hebben of tinkers die niet echt rastypisch zijn (bv kruisingen/ uit verhouding zijn e.d.)

Boven de €3000 moeten ze naar mijn idee toch echt wel iets extra's hebben! bv uitzonderlijk goed en mooi uiterlijk/ gangen of ver en goed beleerd zijn enz enz enz

Amytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:15

vaak zijn ze rond de 2500 euro

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:34

Wat Nikita zegt klopt als een bus! Het kost veel geld om een veulen groot te brengen, dus een prijs tussen de 3.000,-- en 4.000,-- is helemaal niet gek. Zoveel kost het gewoon om een veulen groot te brengen. Het enige met aanschaf van een veulen is dat de prijs lager is en het verdere bedrag wat meer verspreid ligt. Je "merkt" het niet zo dat je zoveel uit geeft, gaat wat meer automatisch..... En hoe mooier het paard, des te duurder! En vanuit Engeland/Ierland importeren heb ik ondervonden, ben je echt niet goedkoper uit, eerder duurder!

Amytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:36

sorry ik had het verkeerde smiletje
Die moest het zijn ----->

Sky_Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:40

ik heb ook veel geld neergeteld voor mijn tinker , die 1.48 hoog is,, altijd aan de diaree en ook nog niet veel kon toen ik haar kocht (ze was ongveer 12) maja ik wist toen nog niet goed waar ik op moest letten,, maar ik wist zeker dat ze betrouwbaar was (en dat was dan ook de bedoeling na een nare ervaring met een jonge ruin),, ik heb er 3000 euro voor betaald,, mischien als ik niet zo enthousiast was geweest had ik er minder voor hoeven betalen maar die handelaar zag ook wel aan mij dat ik haar MOEST hebben.
ze is dan wel bijzonder mooi

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:03

Ik heb in beide gevallen niet zoveel betaald, maar de ene heb ik inmiddels al vier jaar en bij de tweede heb ik gewoon ontzettend veel gebluft en geluk gehad (hoewel ik me opvrat van nervositeit dat het niet ging lukken )

Je betaalt voor een ingereden en verkeersmakke tinker ongeacht schofthoogte (of moet extreem zijn) en bij normale leeftijd (dus geen stokoude) toch inmiddels minimaal zo'n 3000 euro en opwaarts!!! (naargelang ruin/merrie en wat hij/zij precies allemaal kan)

Persoonlijk zou ik zoveel geld niet geven bij een handelaar, omdat die je toch nogal graag eens bedotten en je een net iets minder makke tinker aan de hand doen! (of minder jonge, gezonde,...)

Voor een MOOI merrieveulen (met papieren incl) zou ik zo'n 1500 kunnen neertellen, hengstveulen naargelang toekomstig gebruik maximaal 1200 (de prijs voor een eenkleurig hengstveulen van 1750 vind ik een waanvoorstelling).

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:22

Ik denk dat je voor een Tinker zoals jij beschrijft toch wel tussen de 2500 en de 4000 euro neer moet leggen.
Een hoop geld eigelijk...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:38

Ik heb mijn tinkermerrie gekocht toen ze bijna twee jaar werd voor 1500 euro.

Ze is nu vier en ik zou niet weten hoeveel ze zou moeten opbrengen als ik haar zou verkopen (wat ik dus nooit zal doen ) Ze is niet standaard tinker, echt rijtypisch, maar wel nederlands reserve kampioen 2004.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:42

Ik vind 2500 tot 4000 euro echt niet veel hoor, voor een beetje kwalitijd moet je nou een maal betalen, en vind het zo`n gezeur dat mensen ze te duur vinden worden voor een tinker, Als je wat goeds wil moet je er wat voor over hebben,

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:58

Ik vind het ook wel stom dat je zoiets wel mag kunnen betalen voor een warmbloed of fries (daar swingen de prijzen pas echt de pan uit!) en al helemaal voor een volbloedje en niet voor tinker...
Het is idd veel geld maar de tijd dat tinkers onbekend en ongeliefd waren is inmiddels toch wat voorbij: als je een tinker op waarde schat, hoeft die niet veel goedkoper te zijn dan enig ander paard! (inmiddels al stamboeken, keuringen met premies, ras beter gekend ook bij wedstrijden,...)

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:52

Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. tinkers zijn populair geworden en het aanbod van goede tinkers blijft achter bij de vraag, dus worden ze duurder.
Een ding heb ik wel geleerd (door schade en schande) als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt, krijg je daar gegarandeerd spijt van, bijv. extra DA-kosten, kosten en frustratie voor extra begeleiding enz. Die 500-1000 euro extra lijkt misschien veel maar als je een paard hebt waar je elke dag blij mee bent, ben je dat gauw vergeten!!!

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:09

3.000,-- tot 4.000,-- Euro is een hoop geld absoluut. Maar als je er nou eens vanuit gaat dat een gezond paard gemiddeld 25 tot 30 jaar kan worden. Deel het aanschafbedrag dan eens met het aantal jaren dat zo'n paard mee kan gaan (als je geen pech heb dan natuurlijk)? Ik wil gewoon een mooi paard waar ik jaren met veel plezier tegen aan kan kijken en mee kan rijden. Dan betaal ik liever ietsje meer wat echt helemaal naar mijn zin is, dan dat ik minder betaal voor een paard wat voortdurend wat mankeert en veel dierenartskosten e.d. heeft. Het is wat de gek er voor geeft, maar het is ook waar ben je tevreden mee. Helaas voor mijn portefeuille wil ik graag "alles", dus mooi, lief en betrouwbaar. En tot nu toe heb ik er nog geen spijt van. Nog steeds als ik naar mijn paarden ga heb ik zoiets van : WAUW!!! Die zijn van mij....

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:19

helemaal mee eens!!

Baileys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:03

beantsje schreef:
Onder de grotere tinkers zitten nogal eens exemplaren die bijvoorbeeld bokken, of te dominant zijn.

Hoe kom je aan die wijsheid? Heeft het karakter iets te maken met de stokmaat dan? Alsof die kleintjes altijd maar braaf zijn, wat een onzin!