wat info over het beslissen om mijn tinker te laten dekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

witspookluna

wat info over het beslissen om mijn tinker te laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 21:39

Ik zou graag wat meer info willen inwinnen voordat ik beslis om mijn tinker te laten dekken.
Ik heb een tinker merrie van 8 jaar oud en ze is super gezond en is in goede conditie.
Ik wil al een tijdje graag een veulen van haar maar ja 2 kan ik er niet onderhouden en het dan verkopen kan ik niet (hihihi) maar nu is de oplossing er mijn baas wil heel graag een tinkerveulen en is ook helemaal weg van haar en de hengst weet hij ook al dus voor mij de oplossing ik weet waar het veulen naar toe gaat en kan het altijd blijven zien.
Hij zelf heeft al 4 paarden dus het veulen komt niks tekort.
Maar nu zit ik: wat zijn de risicos voor mijn tinker merrie en wat zijn de stappen die ik moet doorlopen.
Misschien dat jullie tips hebben waar ik aan moet denken en wat ik moet regelen of juist niet.enz enz
Alvast bedankt voor jullie reacties
lieve groetjes xxx

DubbelFun

Re: wat info over het beslissen om mijn tinker te laten dek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:00

Om te voorkomen dat je na de geboorte alsnog met een veulen blijft zitten omdat de 'eigenaar' zijn beloftes niet nakomt zou ik alles op papier zetten en hem alvast een groot gedeelte van de verkoopprijs laten betalen. Je kunt in het papier vastleggen dat de risiko's van een dood/niet levensvatbaar veulen voor hem zijn of dat hij in zo'n geval zijn geld terugkrijgt.
Gaat hij hier niet mee accoord dan zou ik van de deal afzien.

Mocht hij na de geboorte het veulens alsnog niet willen dan heb je iig financieel wat meer ruimte om een andere baas te zoeken.

Verder vraag ik me af waarom je zo graag een veulen wilt als je nu al weet dat je het niet kunt houden.
Er zijn genoeg Tinkers te koop en als die van jou niet wereldschokkend fantastisch is voor de fok zou ik het leven van mijn merrie er niet voor in de waagschaal stellen.
Natuurlijk gaat het meestal goed, maar áls het misgaat vergeef je het jezelf nooit.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:57

Sugarmiss; ben het voor een groot gedeelte met je eens. Alles op papier zetten.
Witspookluna; mocht je voorbeeld contractje willen hebben, ik heb dit jaar ook een veulen voor een ander gefokt. Wellicht staan er zaken in waaraan je niet gedacht zou hebben. Als je belangstelling hebt stuur me dan effe een email.

Vwb het risico. Tuurlijk je neemt altijd een risico als je jouw merrie laat dekken. De kans dat de dracht misgaat met complicaties voor je merrie. Of als er tijdens de bevalling iets mis gaat is er natuurlijk altijd (helaas spreek ik uit ervaring). Maar een veulen fokken is gewoon heel erg leuk. En er zijn een heleboel fokkers die hun veulen niet houden, maar het doel hebben deze te verkopen. Risico? Als je jouw paard over de weg vervoerd neem je ook een risico. (Is in percentages denk ik nog groter) Een buitenrit maken, dan neem je ook risico.
Let wel op bij Tinkers gaat het bijna altijd om natuurlijke dekking. Een hengst mag niet KI en natuurlijk dekken. Het is een van de beide. Nauurlijk dekken geeft meer risico's dan KI.

Kortom, je zult de voor- en de nadelen / risico's & fun tegen elkaar af moet wegen.