[TI] Australian stock zadels bij Tinkies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharmila

Australian stock zadels bij Tinkies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 16:30

Ik ben al bijna een jaar aan het dubben welk zadel ik nou neem. En ik ben er denk ik wel uit, het wordt een australian stock. Naar de verhalen van mensen met stokkies lijkt het me een comfortabel zadel en degelijk zadel.
Ik ben van plan om mijn scootertje te verkopen en van dat geld een Australian stock te kopen.

Maar nu nog de ervaringen met tinker-eigenaren en stokkies. Dus kom maar op met de verhalen. Bevalt het zadel, hoe ligt het op die brede ruggetjes. Ik ken wel een paar mensen met australian stock zadels en tinkers. En die waren tot nu toe beide positief. Maar zijn er ook negatieve verhalen, en wat zijn dan de negatieve punten?

En ook nog wat vraagjes over zadelmarktstokkies. Hoe zit het daarmee?? Ik ken mensen die helemaal dolgelukkig zijn met die zadels. Maar ik hoor ook hele slechte verhalen.
Persoonlijk vind ik die zadels er heel mooi uitzien, en qua prijs past het ook een stuk beter in mijn budget. Ik heb helaas geen scooter met een gouden randje op te verkopen hihi, dus een superdure nieuwe zal het niet worden.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:24

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:42

Mooooi zadel!!!
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zou zeker ook als volgende zadel een australian stockzadel overwegen want ik heb niets dan goeds gehoord

Dat zadel van de advertentie is echt heel mooi!!! (ik hou me in... )

Edit: wat betreft spullen van zadelmarkt: zeer tevreden van, zeker voor normale gebruikers. Als je intensief wedstrijden ofzo wilt gaan rijden kan je misschien een "merk"zadel aanschaffen wegens toch nog betere kwaliteit en duurzaamheid, maar voor een gewone ruiter (en paard) zeker goed genoeg!!!

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:55

Je zou even moeten informeren bij tinkermuts. Die rijdt met haar hengst Chuck op een australian stockzadel en zij is er helemaal weg van. Ik ga hem zelf ook nog eens proberen op mijn merrie!

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:07

Oh, kijk even onder topic : wat voor zadel hebben jullie op je tink liggen! Daar lees je ook wel hele leuke en interessante reacties. Daar staat ook Tinkermuts bij!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:11

Ik heb met eentje gereden, maar wel op een BWP... dus van hoe het ligt op tinkers enzo weet ik niet .. maar het zadel zelf is echt wel super , buitenritten van 4u waren geen probleem ... wanneer het paardje eens bokte (uit vrolijkheid) ook geen probleem ... Heb eigenlijk nooit problemen gehad Vond het zadel alleen loodzwaar, maar daar wen je wel aan (ik moest altijd een redelijke bergop doen om van de zadelkamer naar het paard te geraken dus dan weegt dat wel door )

Edit: zie net dat het zadel van dat andere topic op een grote tinker met hoge schoft heeft gelegen .. Die BWP had ook een hoge schoft en daar lag het ook perfect op Maar voor de rest heb ik er geen ervaring mee

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:29

Ik had het eerste jaar dat ik Snowdon had een Aussie.... Was wel een mooi zadel, zat ook heerlijk, past ook op veel paarden... maar ik was niet tevreden qua boom en beugels. Ik had een zadel van zadelmarktkwaliteit en ik raad je dus ook aan om als je een Aussie gaat kopen, goed op de kwaliteit te letten. Die van zadelmarkt hebben veelal een kangaroo afgebeeld en een gekruiste singel die doorloopt over het zadel. Dit hebben niet alle Australian Stockzadels, maar het zijn ook weer niet allemaal zadelmarktzadels die dit hebben... Probeer het zadel uit en let goed op ringen, leer, verbindingen, stiksels, etc.... Check ook de onderkant goed. Mijn Australian Stockzadel had uitstekende pinnetjes onderin de gleuf van de boom.... Dit is dus niet goed!

Shayla, Tinkermuts en Jean hebben ook Australian Stockzadels.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:02

Wil nog even toevoegen dat we bij dat zadel waar ik mee reed gewoon engelse stijgbeugels hadden aangehangen (was ik vergeten) want met de originele kon ik niet overweg .. Dit omdat ik nogal klein ben en die lengte ging dan niet goed door de leren stukken enzo waardoor mijn voet er altijd uitschoot, en dit tijdens een vliegende galop in het bos is natuurlijk niet ideaal Maar ik denk wel als je er een tijdje mee rijdt enzo dat het leer zich wel aanpast (als je benen lang genoeg zijn ) en dan is dat ook geen probleem Maar moest het wel een probleem vormen dan kan je er gewoon engelse stijgbeugels aanhangen, gaat heel makkelijk. Dan ziet het er wel niet zo uit als het hoort, maar het moet volgens mij vooral praktisch zijn hé

roosa

Re: Australian stock zadels bij Tinkies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:22

bij ons op stal is iemand die heeft ook zo,n zadel.
Ik heb er ook op gezeten,en het zit echt super lekker.
Tis denk ik een uitstekend zadel voor recreatie,en lange ritten.
Maar denk ik niet zo geschikt voor dressuur,aangezien het lastig is om op zo,n zadel licht te rijden.

Dus overweeg ook wat je wilt gaan doen met je paardje.

Sharmila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 22:35

Bedankt voor de geweldige tips! Ik ben aan het onderhandelen met het stokkie hierboven.

Ik wil er eigenlijk vooral buitenritten mee gaan maken in het weekend, en ik ga er gewone stijgbeugels aan hangen omdat ik nogal klein ben.
Dat is nog mijn enige punt. Ik ben maar 1.47m laag, dus ik ben heel bang dat ik niet onder de zweetbladen uit kom.
Maar ik zie het wel.....

Fiorile

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:46

Ik heb ook een stockie en vind het heerlijk zitten en rijden. Ben ook niet supergroot, maar heb geen problemen met de lange zweetbladen (ben 1.67 m). Enige nadeel is het gewicht wat mij betreft.... En in jou geval moet je die ook nog eens een end omhoog hijsen..... Succes met je onderhandelingen enneeh: een goede raad: koop GEEN zadelmarkt stockie, want er zit wel degelijk een heel verschil in!!!
By the way: ik heb een geweldig mooie ongebruikte zadeltas te koop geheel in de stijl van de Horseman Outfitter stockzadels. Voor de liefhebber even kijken op de bekende gele pagina en dan zadeltas intikken......

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:18

Ik heb sweety 4 jaar met een stock gereden. Heelrijke zadels. Ze zitten heerlijk. Toen mijn eerste stock Sweety te klein werd heb ik meteen een nieuwe stock gekocht een paar maten groter ik wilde niks anders meer. Wat zijn de naderen? Het gewicht. Ze zijn zo zwaar echt niet te tillen. Ik was heel blij dat sweety geen 20cm groter was want dan kreeg ik het gewoon niet op der rug getild. Ik heb ook wel meteen dresuurbeugels eraan gehangen. Ik heb geen zadelmarkt stockzadels 1 kwam van de Decathlon (supergrote sportwinkel) de andere kocht ik 2de hands van iemand die het op een beurs had gekocht. Let echt vooral op de breete van de kamer. Bij sweety kneep dat zadel na een beetje groeien meteen haar schouders. Voor de rest zijn het zalige zadels.
Jammergenoeg gebruik ik mijn 2 zadels niet meer sinds ik boomloos rijden heb ontdekt. Dat zit toch nog veel fijner, zachter dan een stock.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:08

Quinzy : wil je niet een stockzadel verkopen?

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:09

Citaat:
Quinzy : wil je niet een stockzadel verkopen?

Ik heb er al vaker over nagedacht maar het is er tot nu toe nog niet van gekomen. Dat zadel was het eerste dure ding dat ik van mijn centjes kocht
Maar ik woon ook in Belgie dus erg onhandig denk ik als je het zou willen kopen.

leintje24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:53

ik ben ook op zoek naar een stockzadel, maar ik hoor ook wel positieve berichten van zadelmarkt zadels. Het ligt er denk ik aan hoe vaak je ze gebruikt! Als je er elke dag iemand 6 uur op zet zullen ze wel snel versleten zijn, maar als je er 4x per week 1-2 uur mee rijd zullen ze wel langer mee gaan denk ik

een kennis van mij heeft ook een zadelmarkt stockzadel en ze vind hem heerlijk zitten en hij past ook supergoed op haar paard!

groetjes marjolein

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:11

Kan iemand ook zeggen of hier ook merken van zijn? En wat is dan een goed merk en welk moet je absoluut niet hebben?

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:52

www.horseman.nl daar hebben ze nu een stokkie te koop. een brede meschien wel makelijk voor een tinker, het is wel een 19 ''

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:07

Indezz schreef:
Kan iemand ook zeggen of hier ook merken van zijn? En wat is dan een goed merk en welk moet je absoluut niet hebben?

Ik persoonlijk zou nooit een zadelmarkt willen....

Zoals met alle zadels heb je ook hier allerlei prijsklasses/merken.
http://hue-hott.de/ Hier staan de zadels van rond de 1800 euro

http://www.horseman.nl/ zo rond de 800 euro ..van deze staan er ook regelmatig op MP(nu ook een ).

De meeste op MP komen wel van zadelmarkt....direct of indirect(de website van zadelmarkt staan de foto's dus makkelijk vergelijken)

Het is onzin dat diegene met blauwe/gele vilte onderkant automatisch van zadelmarkt afkomen....er zijn maar enkele merken australian zadels met lederen onderzijde.

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:43

Nu ben ik eens naar mijn stockzadel gaan kijken dat sweety te klein is. daar staat dus wel een kangaroe op getekend en heeft een gele onderkant. nu heb ik dit zadel nieuw zijnde zelf gekocht en niet in een zadelmarkt winkel maar een Decathlon winkel. Dat is best een gerespecteerde sportwinkel in al hun grief.

Whis_Serada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:52

wij hebben ook een stockie en dat is egt een wereld van verschil kwa engels zadel wij hebben veel meer steun met dit zadel en omdat wij ook beginen is het beter want je hebt veel meer balans in dit zadel het is egt een heerlijke zadel mijn zoon heeft pas nog een rit van 4 uur gemaakt en hij had echt nergens last van

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:24

Ik heb ook een tijdje aan een stockzadel voor Kieran gedacht, maar uiteindelijk vind ik de keuze in Nederland te klein. Die van zadelmarkt zijn zo veel minder als je eenmaal de echte uit Australie hebt gezien. Heb ooit een catalogus van stockzadels gehad en daar stonnden echt prachtige exemplaren in (van Syd Hill). Die kosten dan ook wel een aardige duit.

Afbeelding

Afbeelding

In Zuid Afrika heb ik ook nog op een stock zadel gereden en dat zat echt heerlijk!!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:11

Mijn zadel had overigens een blauwe onderkant en een 'knop'

yarka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:08

Ik heb er ook 1 en sinds kort ben ik mijn tinker er mee aan het inrijden.
Het zadel zit heerlijk, alleen denk ik dat hij perfect is voor een buitenrit en niet voor het 'normale' rijden. Ik mis nu toch wel heel erg de kussens aan mijn knieen.
Ook zijn de beugels niet handig bij het dressuurmatig rijden, te plomp.
Ik ga dus nu op zoek naar een zadel erbij voor het 'normale' dressuurwerk en verder inrijden van mijn merrie. Het stock zadel gebruik ik dan later nog bij een buitenrit o.i.d.

Sharmila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 09:05

Ik heb het zadel van Elseline opgehaald. Ik twijfel nog een beetje aan de pasvorm. Hij zit niet 100% lekker. Maar ik probeer gewoon vanalles. Desnoods gaat hij richting de zadelmaker.
Vanavond ga ik foto's maken.

Sharmila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 09:06

Ohw trouwens Leon! Zadel van Elseline heeft een zwarte onderkant.
En een extra singelstoot eraangemaakt. Er kan nu in principe een gewonde dressuursingel aan. IDEAAL!