[TI] hulp teugels bij je tink.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

hulp teugels bij je tink.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 22:08

Gebruikt er iemand wel eens en hulp teugel oid bij het longeren?
Het enigste wat ik heeel soms gebruik is met longeren een stoot teugeltje.
Maar meestal longeer ik met niets.
En rijden doe ik helemaal nooit niet met hulp teugels.
Ben ik ook niet van plan

ik zit soms wel eens te denken,als ik erg moe ben en roosje toch wel even wil laten werken om touwtjes te gebruiken met longeren.
Maar ik durf niet zo goed.

Ik ben van mening dat ik het zelf moet doen en niet met hulp teugels,immers op wedstrijd zullen we het ook zelf moeten doen.

Wie zet zijn tinkje er wel eens mee aan het werk?

jacky2

Re: hulp teugels bij je tink.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:21

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 22:37

Dank je Jacky voor je pica,s
Zal ook denk ik even een lesje er aan gaan wijden.
Hoe met touw om te gaan enz.

Maar vroeg het me zo af
En is het ook goed voor roos,een beetje werkend slingeren

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:41

Ik longeer volgens de Lammert Haanstra methode, met touwtjes dus. Ook longeer ik weleens met een dubbele longe, met van die katrolletjes. Die kan je aan de singel en aan het bit bevestigen. Bijzetteugels vind ik persoonlijk een beetje nutteloos.

Met het rijden gebruik ik geen hulpteugel, dat vind ik niet zo nodig, maar het longeren is voor mij echt trainen en niet een beetje rondjes lopen en aanklooien. Ik wil haar buik echt goed getrained hebben, want ze heeft echt een hangbuik, verder is ze wel heel gespierd. Maar als ik zonder touwtjes longeer, drukt ze haar rug naar beneden en kweekt ze ook onderhals.

Mijn dubbele longe:
http://plaatjes.teuntjes.com/longeerlijn.jpg

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 02:22

Ik longeer Jordy met dubbele longe of met pessoateugel. Touwtjes heb ik ook geprobeerd, maar Jordy gaat dan snel teveel bovenin lopen, terwijl ik het longeren juist wil gebruiken om hem lekker over de rug te laten lopen.
Beide werkt erg goed bij Jordy, met de pessoa zakt hij goed, en gebruikt zijn rug en achterhand goed. Met de dubbele longe doen we andere oefeningen (eigenlijk meer een soort van lange lijnen-werk).
Jordy met pessoa:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=VQSPXPNS
http://www.mijnalbum.nl/Foto=A3JQJDCM

En qua hulpteugels met rijden, met springen heeft hij altijd een martingaal om.
En don't shoot me, maar ik rijd hem ook weleens met slof. Komt maar heel zelden voor, maar als het nodig is gebruik ik hem toch echt.
In het begin heb ik de slof nogal eens als noodrem gebruikt bij Jordy, nu gebruik ik hem vooral als hij weer een zo gespannen is als een elastiekje of als hij heel erg jumpy is. Hij loopt dan snel met een weggedrukte rug en klimt helemaal bovenin. Met slof kan ik hem dan net begrenzen waar het nodig is (ik heb hem echt niet nodig om hem in een krulletje te krijgen), en loopt het niet uit op een grote worsteling waardoor Jordy weer helemaal over de rooie gaat. De slof hangt dan 90% van de tijd los, en werkt alleen in als hij zich echt vast gaat zetten.

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 08:03

Vraagje,ben misschien blond maar wat is het verschil tussen mijn manier van longeren en touwtjes gebruiken ?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 08:24

Jaaa supertje zoiets bedoel ik.
Daar is hij heerlijk aan het werk!)
Hij heeft helemaal een bol ruggetje

Ga denk ook zo,n pessoa ding ritselen
Maar wel met iemand die weet hoe dat ding moet zitten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 08:56

Als (met de nadruk op als) ik Chub longeer is dat met bijzetteugels.

Rijden doe ik nog altijd zonder hulpteugels. Heb nog geen hulpteugels nodig gehad gelukkig.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:46

Ik longeer ook zelden, maar dat meestal met bijzetteugels. Met rijden gebruik ik geen bijzetteugels. Is bij Tosca ook niet nodig omdat ze altijd een lage halshouding heeft.
In stap gebruikt ze haar rug goed, alleen in draf nog niet. Maar datprobeer in met balkjes draven beter te maken.

Knollehollen

Een vertrouwenskwestie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:56

Supertje - voor je eigen veiligheid lekker doorgaan zo met je hulpteugels al het nodig is. Mooie ontspanning op de foto's met passoatuig.

Met Nikita heb ik onder het zadel met allerlei soorten hulpteugels gereden die er zijn denk ik. Ook allerlei bitten uitgeprobeerd. Niets hielp. Op een dag besloot ik alles eraf te gooien en met het makkelijkste bit te gaan rijden. Ik was het zo zat geworden.

Longeren heb ik met Nikita veel gedaan, maar dan juist wel met hulpteugels, touwtjes, afwisselend laag/hoog, zodat ze dan de druk voelde en echt niet weg kon. Na het longeren was Nikita ook heel fijn te rijden, maar dan reed ik zonder hulpteugels verder.

Ik kan nu zelfs met een halster om een buitenrit maken of dressuur rijden. Nu heb ik geleerd ze door een bepaalde druk terug te nemen en op mijn zit en op mijn stem en op mijn vertrouwen. Voor mij is dat gewoon volhouden en consequent zijn. En ruim inschatten waar ik echt stil wil staan bij een buitenrit of wil gaan stappen. Met hulpteugels sta ik dus echt niet eerder stil, ze loopt er gewoon dwars doorheen, maar ze slaat niet op hol ofzo, ze gaat gewoon enorm hard en is echt enorm sterk in dat bekkie en die hals van haar.

Mijn grootste hulpmiddel is vertrouwen hebben in mijn paard. Ook heb ik les gehad van iemand die Grand Prix rijdt. Zij heeft mij zover gekregen dat ik Nikita nu overal durf te rijden, zelf heeft ze er een keer bijna afgelegen toen ze Nikita reed, Nikita was beresterk en liep door alle hulpteugels heen, ook bij haar, dat zal ik nooit vergeten.

Maar ik heb weleens bijna zitten janken van machteloosheid tijdens een van haar lessen, maar ik moest door en ik heb het volgehouden en ik heb het vertrouwen gekregen in Nikita.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:36

Lonan longeer ik als ik het al doe en dat is niet vaak dan is het gewoon met een zadeltje op en hoofdstel in en als hij dan een beetje vervelend wordt wil ik hem wel eens een beetje vast zetten met de teugels aan de singel en dan nog niet eens straks maar net dat laatste stukje verder gebruik ik niks maar longeer dan eigelijk ook nooit, met rijden heb ik het nog nooit gebruikt en zal ik ook nooit gaan doen, vandaag ga ik weer rijden naar donderdag voor het laatst en dan ook nog door mijn nichtje dus lang leve de lol, daar zal ik vandaag zeker last van hebben maar ik vind dat ik het zelf moet kunnen oplossen en daar geen slof of iets dergelijke voor nodig moet hebben,

Ik ben dan ook wel echt een tegenstander van hulpteugels onder het rijden, maar ja ik ben dan niet zo`n figuur die dat steeds maar opkouwt, maar de wetenschap is nou eenmaal dat een boel mensen hulpteugels verkeerd gebruiken en dan doen ze meer kwaad als goed, en dat zie je toch wel vaak op de foto`s bij HAW fout gebruik,

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:46

Ik gebruik als ik longeer (wat ik de laatste tijd eigenlijk vrij weinig doe )

Dubbele longe of pessoateugel (als je die normaal/goed gebruikt heeft t dezelfde werking als de dubbele longe, maar dan zonder gedoe van 2 longes vasthouden enzo )
Voordeel van dubbel longe is dat je niet op t "rondje" hoeft te blijven.

Ik vind dat anders het longeren vrij weinig nut heeft . Met een enkele lijn kun je weinig trainen --> misschien wat stemhulpen en oké je geeft het paard ook beweging, maar dat is in mijn geval niet nodig, want ze staan altijd minstens 8 u buiten .
En beide kan bovendien ook zonder lijn

Met rijden gebruik ik geen hulpteugels

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:55

logeren met dubbele longe is dus iets wat ik nog steeds heel graag wil leren, verder vind ik pessoa ook moet goed gebruik niet zo heel erg maar heb daar zelf geen behoefte aan,

Ik vind het met rijden dan ook vaak nog erger als longeren aangezien het vaak gebruikt wordt om je paard in een bepaalde houding te dwingen, maar ik vind dat dus echt heel fout,

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:59

Ik longeer weleens met bijzetteugels, een elastiek of met een slof. Rijden doe ik met martingaal als we buiten gaan rijden, in de bak zonder.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:08

Ik doe eigenlijk precies hetzelfde als supertje, ook ik longeer met een pessoa. En rijd af en toe met een slof teugel, idd vooral in de wintermaanden als alles spannend is en je voor elk stofje weg moet springen. Dan kan ik haar net even iets meer doorpakken, vaak alleen de eerste 10 min. daarna gaat hij er weer af.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 13:25

Paard in een goed houding dwingen met rijden,das ook een van de reden dat ik nooit met hulp dingen rijd!
Maar kan me wel voorstellen dat sommige hitte petitjes even bij elkaar gehouden moeten worden.

Maar met longeren doe ik eigenlijk nooit veel byzonder dan haar een beetje beweging geven,en stemhulpjes waar ze zeer goed naar luisterd.
Het pessoa tuigje staat mij meer aan dan de dubbele long.
Ik zou begod niet weten hoe ik dat allemaal vast moet houden

Heeft iemand ook een kiekje van alleen touwtjes gebruik?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:53

Ik heb foto's waarop Jordy met slof is bijgezet, werkt hetzelfde als met touwtjes:
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b5 ... 8JcNXDdm3U
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b5 ... 8JcNXDdm3U
Met touwtjes loopt hij meestal zoals op de laatste foto, Jordy doet graag alsof hij een tuiger is Vandaar dat ik eigenlijk alleen nog met pessoa of dubbele longe longeer.
Met dubbele longe is inderdaad het voordeel dat je niet op een rondje hoeft te blijven, maar allerlei oefeningen kunt doen.
Zo kan ik hem aan de dubbel makkelijker laten verzamelen, wat schouderbinnenwaarts laten lopen, stukje wijken, etc.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:51

Heb wel eens een poging gedaan te longeren met dubbele longe, maar dat lukte niet echt best.
Lag compleet aan mij hoor!
Verder geen poespas ofzo voor os.
Zolang we het idee hebben het niet nodig te hebben hoeft het nog niet.
Hoewel een pessoa er wel altijd erg goed uitziet.
De manier waaro de pessoa werkt staat me wel aan.
Wie weet, ooit...

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:25

Angel longeren we nu nog zonder iets (wat wil zeggen met of zonder zadel en optoming) Reden is dat we nog maar net met haar gestart zijn, dus nu is de voornaamste reden om te longeren haar laten wennen aan (stem)hulpen en zadel.
Als we wat verder zijn zullen we ook wat hulpmiddelen gaan gebruiken (ben alleen effe de naam kwijt die wij daaraan geven ) zodat ze rug en achterhand meer onder gaat brengen en gaat gebruiken.

Angel wordt nu in de beginfase ook zonder hulpteugels gereden. Bij Tinkerbell gebruik ik wel een martingaal sinds een hele poos.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:48

Ik wil nog wel eens de pessoa proberen...

Ik gebruik overigens nooit hulpteugels, longeer wel eens met dubbele longe, maar dat is al wel lang geleden

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 18:08

Heb nog even navraag gedaan bij mijn juffie
Het beste(vind zij) is met dubbele long gaan werken,dus dat wordt longeer lesjes nemen.

Pessoa is niet in haar straatje,omdat zij zegt dat je paard maar moet gaan,en gaan en gaan.
Omdat dat ding achter zijn kontje zit,je kan dus niet aan je paard zien of voelen als de koek op is,dus als je paard aan rust toe is.
Er dus een kans in zit dat je hem overbelast en net over het randje kan gaan.

Met dubbele long heb je dat niet,daar kan je meer in voelen zegt zij!
En kan je ook corrigeren net zo als met rijden,dubbele long komt het dichts bij het rijden.

Nou ik hou me maar aan haar vast
Dus dat wordt dubbele long les want ik heb echt geen flauw idee hoe ik dat moet gaan doen.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:39

Hehe ik heb eindelijk weer hoe dat spul bij ons noemt (si trouwens dat wat jullie touwtjes noemen): Chambon

RTM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:30

Longeren met dubbele longe of bijgezet met slof.
Rijden ook af en toe met slof, zo lang je ermee om kunt gaan is dat ook geen probleem. Het ene paad reageert er ook beter op dan het andere. Probleem met hulpteugels als Thiedeman en elastiek vind ik dat je die niet makkelijk langer kunt laten, je zet ze dan toch meer vast. Met een slof ben je vele malen flexibeler (nogmaals, mits je ermee kunt rijden!)

Heb bij Kado ook wel eens een pessoa gebruikt met longeren, bijzet en elastiek, maar hiermee wordt hij helemaal gespannen, geen succes bij hem dus.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:02

ik longeer gam met een halster en verder niks, en hij loopt er prima op volgens mij
als ik hulpteugels probeer gaat ie sterrekijken en ook in het rijden daarna dus dat soort dingen heb ik afgeleerd. longeren met een bodywrap, bandage achter de kont langs doe ik nog wel eens.

rijden met hulteugels doe ik ook niet.

los longeren
http://www.mijnalbum.nl/Album=G8ENRBS6

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:47

Hmm, noem jij aan de longeerlijn longeren los longeren dan?
Wat is het toch een gave tinker!