Nederlandse paardenrassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Nederlandse paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:09

Ik ben op zoek naar alle nederlandse paarderassen, ik zie hier de laatste tijd zoveel vrij onbekende rassen voorbij komen, zijn er dan misschien ook onbekendere nederlandse rassen?

Ik kom niet verder dan deze 4:

Fries
Groninger
KWPN (+ gelder)
Nederlands trekpaard

Iemand die het nog kan aanvullen? Of is dit gewoon echt alles wat nederland 'probuceerd' .

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:41

ben bang dat je ze allemaal hebt, KWPN is geneens oud hollands maar is door invoer hier terecht gekomen.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:57

Ik doe een Nederlands Appaloosa, neem aan dat ze uit nederland komen

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:21

Ja, zo kun je er nog wel heel wat opnoemen.
En war aafje87 zegt: KWPN is geneens 'echt' maar toevoeging van allerlei rassen uit duitsland enz (denk aan Hannoveraan, Holsteiner , enz)

WendyBZ

Re: Nederlandse paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:48

De nederlandse Draver. (ontstaan uit kruising van inlandse paarden, friezen, hackneys, oldenburgers, anglo-normandiers, mecklenburgers en later gekruist met engels volbloed) Sinds 1880 is het stamboek actief, en sinds de jaren 50 is het stamboek gesloten voor andere rassen, daarvoor werd er nog gekruist met EV.

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 23:49

Is er nog echt verschil met een gewone draver en een nederlandse draver?

Bij KWPN is er niet echt veel verschil met andere warmbloedpaarden (buitenlandse stamboeken vergelijkbaar aan kwpn) qua uiterlijk iig.

Manou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:35

Quarterh0rse schreef:
Ik doe een Nederlands Appaloosa, neem aan dat ze uit nederland komen

Dat is toch een stamboek waar alle paarden bij kunnen als ze de juiste kleur hebben, dus van minipony's/shetlanders tot paarden? Er zijn daar toch verder geen eisen, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:38

Eerlijk gezegd heb ik daar niet al te veel verstand van
Maar er zijn ook Amerikaanse appaloosa's namelijk.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:50

Een typisch Nederlands paard, helaas verdwenen omdat het is opgegaan in het Nederlands trekpaard, is de ZEEUW. Dit was een trekpaard wat eleganter en sneller dan de Belg. Meestal zweetvos.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:13

Nederland minipaard of valt dat ook niet onder de echt ned rassen?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:00

Ik denk dat TS meer inheemse rassen bedoeld. Die dus van oorsprong in het land aanwezig waren.

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 22:03

Ja idd .

Maar die Zeeuw, is dat niet meer richting van belgië? Nederlandse trekpaarden zijn toch meer roan/schimmel kleurig? Of maakt dat verder niet uit?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:59

Nederlandse trekpaarden vind je in alle kleuren er is iemand in Drenthe die meen ik alle kleuren ook heeft verzameld... maar roan is wel de meest voorkomende kleur ja.

Vond dit op het net....:
"Het Nederlands trekpaard is het enige trekpaard van Nederland en is aan het begin van de 20e eeuw ontstaan uit een inheems Nederlands koudbloedras. Het is een imposant dier dat beschikt over enorme krachten. Het dier werd gebruikt als slepers- en landbouwpaard in vele Europese landen, maar tegenwoordig komt het weinig voor. Ook de fokkerij is beperkt en uitsluitend in particuliere handen.

--------------------------------------------------------------------------------
Rasbeschrijving
Hoofd: klein

Lichaam: zwaar gespierd lichaam, de benen zijn kort en hebben zware sokken, het gewicht bedraagt 750 tot 1000 kg.

Beweging: voor een dergelijk zwaar paard heeft dit dier een bijzonder lichte, energieke stap. De draf is ruim en gemakkelijk.

Gebruiksmogelijkheden: het Nederlands trekpaard is een typisch werkpaard, dat vroeger vooral in de landbouw zijn bestemming vond

Kleur: valk, grijs en vos.

Stokmaat: ongeveer 1,60 m"

"grijs" is vast een vertaling van grey=schimmel

De zeeuw is opgegaan in het nederlands trekpaard. Ze hadden dus op een gegeven moment geen eigen stamboek meer en raakten gekruisd met ander koudbloeds om het Nederlands Trekpaard te gaan vormen. Het is dus als het ware een voorloper van het Nederlands Trekpaard, wat is ontstaan uit de Brabander, Limburger en Zeeuw (bij mijn weten)

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:22

hohoho.

Het kwpn is wel beinvloed door buitenlands bloed, maar de basis was de gelderlander en de groninger. Díe zijn gekruisd met Duits, Engels of Frans bloed. Dus die zijn niet 'hier' gekomen, ze zijn hier gekruist, met andere paarden die in hetzelfde type stonden of dit type omkonden bouwen naar een rijtypisch paard, maar de basis is wel degelijk Nederlands.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:26

Sammie schreef:
hohoho.

Het kwpn is wel beinvloed door buitenlands bloed, maar de basis was de gelderlander en de groninger. Díe zijn gekruisd met Duits, Engels of Frans bloed. Dus die zijn niet 'hier' gekomen, ze zijn hier gekruist, met andere paarden die in hetzelfde type stonden of dit type omkonden bouwen naar een rijtypisch paard, maar de basis is wel degelijk Nederlands.

En dat buitenlandse bloed heeft ook nog eens allemaal dezelfde basis, ze zijn allemaal gevormd uit dezelfde oerpaarden die in deze streken rondliepen.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 00:01

Inheems zover als ik weet:
Fries, Groninger, Gelder, Amelander(niet zeker of dit een apart ras is), Nederlands Trekpaard.
3 of 4 zware warmbloedrassen en 1 koudbloedras dus. Pony rassen hebben we niet inheems. De Nederlandse rassen zijn trouwens allemaal eerst gefokt voor de landbouw en voor zondag voor de koets naar de kerk. Een echte rijcultuur, zoals bv in Engeland heeft NL van origine niet.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:49

Karl66 schreef:
En dat buitenlandse bloed heeft ook nog eens allemaal dezelfde basis, ze zijn allemaal gevormd uit dezelfde oerpaarden die in deze streken rondliepen.

En als we zo doorgaan zijn we allemaal familie van elkaar

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:10

Sammie schreef:
Karl66 schreef:

En als we zo doorgaan zijn we allemaal familie van elkaar

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het verschil tussen een groninger en een oldenburger bijvoorbeeld ermee te maken had of de fokker net aan de ene of de andere kant van de grens woonde. De gebieden waar deze paarden gefokt werden liggen tegen elkaar aan en er was een continue uitwisseling van fokmateriaal.

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 16:02

Arabofries

Of is die niet in Nederland gefokt?
Nouja, nog beginnend ras.. telt niet heel erg mee als het aan mij ligt

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 16:12

Is de arabofries niet iets Amerikaans? Volgens mij zijn ze daar begonnen met het kruizen van die 2 rassen?

ladynaomi

Re: Nederlandse paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:19

een gelderse is toch ook een echt nederlands ras?
of ben ik nu verkeerd